«ساختن» روایتی متفاوت از خلق در داستان پینوکیو
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۵۸۲۱۰
نمایش ساختن به کارگردانی مصطفی ذره پرور به نوعی همان خلق کردن است. کاری که در ساحت انسانی، ژپتو با چوب انجام داد و پینوکیو را خلق نمود. نمایش با الهام از پینوکیو نگاشته شده است. مردی که عروسکهایی میسازد و به آنها جان میدهد.
خبرگزاری میزان - نمایش ساختن به کارگردانی مصطفی ذره پرور به نوعی همان خلق کردن است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پدر یا مرد نجار مشغول آماده کردن دو عروسکی است که ساخته است. او کارهای نهایی را روی آنها انجام میدهد. نجار دو عروسک ساخته یکی دختری کامل ودیگردختری که خویی پسرانه نیز دارد. مرد قبلا پسری ساخته که تبدیل به انسان شده پسر مدتی است که رفته است، اما به یکباره باز میگردد. اختلاف سلیقه و فکر بین پدر و پسر؛ خالق و مخلوق کاملا مشهود است. دراین میان زنی که دو عروسک را سفارش داده وارد میشود و بر سرآماده نبودن سفارش هایش با مرد نجار مجادله کرده و در نهایت با پسر وارد مذاکره میشود وآماده سازی عروسکها را به او میسپارد. در انتها مشخص میشود که زن همسر مرد نجار است و پسرتنها فرزند اصلی و واقعی آنهاست.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از تئاتر ایران اینجا کلیک کنیدمرد و زن بر سر میز شامی که چونان شام آخر چیده شده بر سر زندگی گذشته اشان بحث کرده و هر کدام تقصیر را به گردن دیگری میاندازند. زن نیز شاید برای رهایی از قواعد نجار او را ترک کرده است. دراین میان پسر گیج شده و تازه میفهمد که فرزند واقعی آنان است واز چوب ساخته نشده هرچند که در انتهای نمایش باز پسر به عروسک تبدیل میشود واین چوبی بودن یا واقعی بودن او در یک تعلیق میماند.
نمایش در لایههای زیرین موقعیت خالق و مخلوق را مطرح میکند. اینکه درعالم هستی آدمها چونان عروسکهایی هستند که سر نخ شان دست دیگری است حال این دیگری میتواند خالق، تقدیر، سرنوشت، قضا و قدر، پیشانی نوشت وحتی قواعد حاکم بر زندگی آدمها باشد. قواعد وقوانینی که حاکمان میگذارند و یا ریشه در باورها و اعتقادات و سنن وآئین و... دارد.
دیگریای که، چون پدر یا نجار خالق است و به دنیا آمدن یا خلق کردن بدست او چونان یک اجبار است و این اجبار برای پسر خوشایند نیست او میخواهد سر نخش دست خودش باشد. شاید به نوعی از همین روست که رفته. پسر این اجبار را نمیپذیرد.
مرد نجار نقش خالق را در این ماجرا بازی میکند واین سر پیچیها را بر نمیتابد همانگونه که با همسرش اینگونه رفتار کرد ه. حالا کنترل خلقتش ازدستش بیرون رفته و آنطور که میخواسته از آب در نیامده وماجرا آنگونه که پیش بینی میکرده اتفاق نیفتاده، پسر بدنبال رهایی و آزادی از قید و بندها و قواعدی بوده که نجار برایش گذاشته.
عروسکها به مثابه آدمهای سر در گمی هستند که در مسئله خلقت یا همان ساختن مانده اند. نجار نیز حالا تکلیفش را با این عروسکهایی که خلق کرد ه نمیداند، چنانچه حتی او نقش پدر را داشته باشد و پسر فرزند واقعی او باشد باز هم نمیداند با پسر چه باید بکند. زن سفارش ساخت عروسک پسر را به او داده، اما نجار عروسک دختر به او تحویل میدهد. شاید میخواهد کمبودهای عاطفی خودش را اینگونه جبران کند. او یک عروسک بینابین نیز میسازد به گفته خودش عروسک دختری ساخته که یک کم پسر است شاید اینگونه فکر میکرده که کنترلش راحتتر است.
نمایش نسبتا ساختار منسجمی دارد و اندیشه نویسنده و کار گردان در پس آن مشهود است. بازیگران نقش عروسکها را تا حدودی به خوبی ایفا میکنند. نمایش انگشت روی مسئلهای میگذارد که هماره پرسش اصلی انسانها ازابتدای خلقت بوده وهست یعنی ساختن و منظور از این ساختن
از سویی با نگاهی دیگر، تعبیری از مجموعه ذهنیت وتفکر انسان است. اینکه هر چه ما در ذهن میسازیم آن چیزی نیست که باید باشد. چون انسان کامل نیست وناقص است، اما به تعبیر عین القضات همدانی میتواند خالق باشد، چون خدا خالق است و این اشرف مخلوقات خدا بطریق اولی میتواند خلق کند؛ اما اینکه چه خلق میکند وچگونه وبا چه کیفیتی خود پرسشی ژرف است که جوابش را شاید بتوان تا حدودی در داستان فرانکشتاین اثر شرلی یافت.
در انتهای نمایش پسر مجددا با حرکات عروسکیای، گویی تبدیل به عروسک میشود وبا نجار و یا همان خالقش کشتی میگیرد. کشتیای که ما را یاد داستان گیلگمش میاندازد آنجا که گیلگمش به خدامی گوید میخواهم با تو کشتی بگیرم او با خدا کشتی میگیرد و خدا یا خالق را به زمین میزند؛ از این رو از خدا میخواهد که او را به آسمان ببرد واز بالا زمین را نگاه کند و خدا او را سوار بر وسیلهای کرده وبه آسمان میبرد و گیلگمش آنچه را که از بالا میبیند شرح میدهد. در آخر نمایش کشتی پسر که دست ساز نجار است با پدر که به نوعی همان ژپتو یا خالق پسر است این نکته را متبادر میکند که شاید حالا مخلوق میخواهد جای خالق یا سازنده اش را بگیرد و قواعد را به خواست خود تغییر دهد.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار تئاتر نقد تئاترمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اخبار تئاتر نقد تئاتر عروسک هایی مرد نجار عروسک ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۸۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اوزونیدیس: رتبه پنجم و هفتم تفاوت ندارد، مهم ساختن تیم است
سرمربی یونانی تیم فوتبال گلگهر سیرجان گفت: همیشه گفتهام یکی از موردهایی که باعث نتیجه گرفتن میشود، ساختن است. - اخبار ورزشی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ماریوس اوزونیدیس در نشست خبری پیش از دیدار تیم فوتبال گلگهر سیرجان مقابل مس رفسجان در هفته بیستوپنجم لیگ برتر، اظهار داشت: فردا انتظار بازی خوب از دو تیمی خوب را دارم. خیلی اتفاقات در بازی میافتد. مس رفسنجان نسبت به نیمفصل اول، سبک بازیاش را تغییر داده است و متفاوت بازی میکند. به همین دلیل، انتظار بازی خوب از هر دو تیم را دارم. برای ما این دیدار مهم است، چون در بازیهای اخیر نتیجه لازم را نگرفتهایم و فردا برای بردن بازی خواهیم کرد.
کوشکی: فوتبال ایران نیازمند مربیانی مثل اوزونیدیس است
وی در ادامه افزود: همه بازیها مهم هستند. آن چیزی که به ما مربوط میشود این است که نمایش خوبی داشته باشیم. هر دو تیم دنبال پیروزی هستند و برای همین است که میگویم انتظار بازی خوب دارم. امیدوارم در پایان کار ما خوشحال باشیم.
سرمربی تیم فوتبال گلگهر سیرجان در پاسخ به این پرسش که دلیل عملکرد نه چندان خوب تیمش در دیدارهای اخیر چیست، گفت: در ابتدا باید بگویم دلیل باختنهای ما این نبود که نمایش خوبی نداشتیم. در برخی از بازیها شایسته شکست نبودیم. به نسبت نیمفصل اول بازیکنان مصدوم زیادی داشتیم، به خصوص در خطوط دفاعی و هافبک و همیشه مجبور بودیم تغییرات بدهیم. خیلی از موضوعات بود که بازیها را واگذار کردهایم. همیشه مصدوم داریم، ولی چه کار میتوانیم انجام دهیم؟ وقتی مصدومیت برای بازیکنان پیش میآید، شانس به بازیکنان جوان میرسد که خودشان را نشان دهند. ما یکی از تیمهایی هستیم که به بازیکنان جوان بها دادهایم. همیشه گفتهام یکی از موردهایی که باعث نتیجه گرفتن میشود، ساختن است. شاید بین رتبه پنجم تا هفتم تفاوتی برای ما نداشته باشد، مهم ساختن تیم است.
اوزونیدیس درباره اینکه مصدومیت بازیکنان به شرایط آنها بازمیگردد یا وضعیت زمینها در ایران گفت: بزرگترین مشکل، شرایط زمینهاست و برای همین گفتهام برای فصل آینده باید در زمینی تمرین کنیم که امکانات خوبی داشته باشد. شرایط زمین تمرین در تهران خوب نیست و خواستهام تیم برای فصل آینده به سیرجان برود.
انتهای پیام/