بقعه شیخ صفیالدین اردبیلی خاستگاه مذهب تشیع در جهان/ نقشی که شیخ در تاریخ تشیع ایفا کرد + تصاویر
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۵۸۵۱۰
گروه استانها - آرامگاه شیخ صفیالدین اردبیلی در کانون اصلی شهر تاریخی اردبیل در سال ۱۳۱۰ با شماره ۶۴ در فهرست آثار ملی کشور و در مرداد ماه سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گرفت. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاردبیل، جایگاه مهد تشیع در استان اردبیل به خاطر مذهبی و مقدس بودن شخصیت شیخ صفیالدین کاملا محرز و مشخص شده است، به طوری که این مکان محل شهدای چالدران و شهیدگاه بوده و از طرفی به عنوان مکان مقدس امامزاده محسوب میشود که توانسته در بحث گسترش عالم تشیع بسیار نقشآفرین باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شیخصفیالدین در 650 هجری قمری در کلخوران پا به دنیا گذاشت و در عین اشتغال به مقدمات علوم رسمی، تمایلی به پارسایی و ریاضت یافت و به روزهداری و شبزندهداری روی آورد. گاه اوقاتش را در مقابر اولیا به سر میبرد و گاه رؤیاها و مکاشفات صوفیانه میدید و گاه به کوه سبلان برای آنچه آن را «ملاقات مردان خدا» میخواند، میرفت و در آن حال، از آب و خاک آن کوه چیزی به تبرک همراه میآورد.
شیخ صفی از نسل پیامبر اسلام است، در سلسله النسب الصفویه که در زمان شاه سلیمان تهیه شد آمدهاست که نسل شیخ صفی الدین به قرار زیر است:«شیخ صفی الدین ابوالفتح اسحق ابن شیخ امینالدین جبرائیل بن قطبالدین ابن صالح ابن محمد الحافظ ابن عوض ابن فیروزشاه زرین کلاه ابن محمد ابن شرفشاه ابن محمد ابن حسن ابن سید محمد ابن ابراهیم ابن سید جعفر بن سید محمد ابن سید اسمعیل بن سید محمد بن سید احمد اعرابی بن سید قاسم بن سید ابو القاسم حمزه بن موسی الکاظم ابن جعفر الصادق ابن محمد الباقر ابن امام زین العابدین بن حسین ابن علی ابن ابی طالب».
صفیالدین اَردبیلی (650-735ق)، معروف به شیخ صفی اردبیلی، عارف و شاعر قرن هشتم هجری قمری، مرید و داماد شیخ زاهد گیلانی و نیای شاه اسماعیل اول مؤسس سلسله صفویان و درباره سیادت و تشیع صفی الدین، بین مورخان و محققان اختلافاتی وجود دارد، پادشاهان صفوی، بر سر قبر او بنای بسیار باشکوهی ساختند که اکنون به بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی معروف است و از بناهای باشکوه تاریخی ایران بهشمار میرود.
به هر حال چنان که از قول مؤلف عالمآرای عباسی برمیآید، «مدتی به اکتساب فضایل و کمالات صوری پرداخت» و این کمالات او لامحاله، آن اندازه بود که قرآن را ازبرکرد، در فرایض و سنن وقوف تمام یافت، چنان که از لغات عربی و پارسی و ترکی و مغولی هم بهرهمند گشت و به قول مؤلف روضات الجنان از اشعار و نکات و لطایف نیز محتظی شد.
در هشتصد و بیست و پنجمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز 4 مرداد به نام روز بزرگداشت شیخ صفیالدین اردبیلی سالروز استقرار سلسله صفویه در ایران و نقش این سلسله در گسترش مذهب تشیع و تشکیل ایران یکپارچه بود به نام روز بزرگداشت شیخ صفیالدین اردبیلی تعیین و ثبت آن در تقویم رسمی کشور تصویب شد.
با توجه به اهمیت روزافزون نقش ایران و تشیع در روابط بینالملل و نقش تصوف در مقابله با افراطگرایی دینی که در شرایط کنونی در عملکرد داعش بروز یافته معرفی مجدد شیخ صفیالدین اردبیلی پدر معنوی ایران مدرن و عارف برجسته جهان اسلام از منظر فلسفه سیاسی ضروری است.
مقامات و کرامات بسیاری به شیخ صفىالدین منسوب شده که بین خاص و عام مشهور است و در کتب متعدد از جمله «صفوه الصفا»اثر ابنبزاز اردبیلی تألیف قرن هشتم هجری(759 هـ.ق.)، «تذکره شیخ صفیالدین»، «روضات الجنات» و «طرایقالحقایق»(جلد دوم، صص322-325) مندرج است. شیخ صفیالدین اردبیلی و امام خمینی دو عارف بزرگ تاریخساز بودند که نقش مهمی در ساختن فرهنگ و تمدن شیعی و ایران امروز ایفا کردند.
سند تکبرگ برای "بقعه شیخ صفیالدین اردبیلی" صادر شدآزادسازی حریم مجموعه جهانی "شیخ صفیالدین اردبیلی" در دستور کار استحذف بقعه شیخ صفیالدین اردبیلی از آثار ثبت جهانی صحت نداردشیخ صفیالدین اردبیلی پدر معنوی حکومت صفویه و ایران مدرن به عنوان مرکز تشیع در جهان است، طریقت صفویه از جهت تمدنسازی چندین کار مهم انجام داد: اولاً ایران را برای همیشه از یوغ نظریه خلافت آزاد کرد و راه خود را از نظریه خلاف اهل تسنن که در حکومتهای اموی، عباسی و عثمانی مطرح شده بود، جدا کرد. ثانیاً ایران مستقل را تأسیس کرد. دوره صفویه مهمترین دوران تاریخیایران اسلامی به شمار میآید، چرا که نهصد سال پس از انقراض ساسانیان، یک فرمانروایی متمرکز ایرانی بر سراسر ایران آن روزگار حاکمیت یافت.
پس از اسلام چندین فرمانروایی ایرانی مانندصفاریان، سامانیان، آلبویه و سربداران به حکومت رسیدند، اما هیچکدام نتوانستند تمام ایران را تحت پوشش خود درآورده، ملت ایران را تحت یک لوای متحد در آورند. ثالثاً صفویه تشیع اثنیعشری در ایران احیاء و تثبیت کردند و بدین ترتیب مرکزیتی پهناور و مقتدر برای شیعیان جهان ایجاد شد. پس از صفویه؛ شیعیان علاوه بر نجات از تقیه و آوارگی دارای یک جغرافیای سیاسی – مذهبی مستقل و قدرتمند شدند که حامی شیعیان جهان در نقاط مختلف جهان شد.
مسیر صفویه مهمترین جنبش عرفانی ایران در تاریخ ایران اسلامی است که تأثیر سازنده، شگرف و ماندگاری بر جای گذاشته است، طریقت صفویه علاوه بر تأسیس حکومت و جامعه شیعه اثنیعشری در ایران؛ موجب آغاز یک نهضت عظیم فرهنگی – هنری شیعی در جهان شد که آثار ارزشمند آن تاکنون استمرار دارد و علامه محمدتقی مجلسی و ملامحسن فیضکاشانی «بحارالانوار» و «وافی» دو دایرهالمعارف روایی شیعه را تدوین کردند.
شیخ صفىالدین در «صفوهالصفا» عارفى متشرع و معتدل، رهبری بزرگمنش، مهربان، اجتماعى و صاحب نفوذ بین اقشار و طبقات مختلف جامعه اعم از فقیر و غنی، سلطانو رعیت، شهرى و روستایى و عالِم و عوام معرفى شده است. شیخ صفیالدین مریدان خود را به پیروى از شریعت، طریقت،اخلاص، رعایت اخلاقخوش، نیکوکارى، مردمدارى و تعاون اجتماعی فرا مىخواند. شهرت و محبوبیت عظیم و بىنظیر شیخ که در دوره جانشینان او نیز ادامه و توسعه یافت، منجر به برپایى دولت مقتدر صفوى و استقلال ایران براساس سه اصل تشیـع، تصوف و ملیت گردید.
اهمیت دیگر شیخ صفیالدین مکتب تفسیری او در تأویل قرآن کریم است. شیخ نکات عمیقی در تفسیر برخى آیات قرآن بیان کرده است.شیخ در تفسیر آیات قرآنی از روش تفسیر قرآن به قرآن، اجتهاد تأویلی و مستندات روایی استفاده کرده و از وحی، عقل، نقل، دل، و هنر برای تفسیر آیات کریم قرآن کریم بهره برده است.
تفسیر عرفانی احادیث نیز از سایر اهمیتهای شیخ صفی است چرا که شیخ از جنبه نظری و عملی با تعامل سازنده بین طریقت با دستگاه علما و نهادهای سیاسی، طریق متعادلی بنیان نهاد که این تعامل سازنده منجر به تشکیل حکومت صفویه و تثبیت تشیع در ایران و استقلال و یکپارچگی ایران شد و با توجه به این که شیخ از پرچمداران نظریه تقریب مذاهب اسلامی است، خود و جانشینانش در تقویت و تقویم و تعمیق آن گامهای مهمی برداشتند.
در حقیقت شیخ صفیالدین اردبیلی پدر معنوی حکومت صفویه و ایران مدرن به عنوان مرکز تشیع در جهان است؛ طریقت صفویه از جهت تمدنسازی چندین کار مهم انجام داد: اولاً ایران را برای همیشه از یوغ نظریه خلافت آزاد کرد و راه خود را از نظریه خلاف اهل تسنن که در حکومتهای اموی، عباسی و عثمانی مطرح شده بود، جدا کرد و ثانیاً ایران مستقل را تأسیس کرد که این اقدامات نشان از جایگاه و قداست اردبیل در تاریخ تشیع را نشان میدهد.
انتهای پیام/132/ش
منبع: تسنیم
کلیدواژه: بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی ابن محمد محمد ابن بن سید
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۸۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عملیات «وعده صادق» مبدأ تاریخ جدیدی برای جهان است
به گزارش خبرگزاری مهر، امیر عزیز نصیرزاده جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (چهارشنبه) در آئین گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله مرتضی مطهری و روز معلم که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، اظهار داشت: در بیانیه گام دوم وقتی در بحث تمدنسازی در مورد سرمایه انسانی اشاراتی ذکر میشود، تربیت نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه بر عهده معلمان قرار دارد.
امیر سرتیپ نصیرزاده افزود: امروز وقتی وضعیت دانشگاههای مرکز کفر یعنی آمریکا را نگاه میکنیم، متوجه میشویم که بیداری بزرگی رخ داده است؛ چرا که در این دانشگاهها اعتراضات علیه جنایات رژیم صهیونیستی رخ میدهد؛ اما در مقابل برخی اساتید کشورمان که برای هر اتفاق کوچک و بزرگ کشور اظهار نظر میکنند در قبال چنین اتفاقاتی ساکت هستند؛ در صورتی که در کشور کفر حتی خوانندگان و رقاصان هم بیدار شدند و علیه جنایات رژیم صهیونیستی اظهار نظر کردند؛ ولی برخی اساتید کشورمان در قبال این اتفاقات، بیتفاوت بودند.
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: برخی اساتید وقتی عملیات «وعده صادق» انجام شد، عنوان کردند که ارتش رژیم صهیونیستی با حمله به ایران یک تیر چراغ برق ما را هم سالم نمیگذارد؛ اینگونه اظهارات نشان میدهد که ما به استاد مرزشکن نیاز داریم؛ نه کسانی که مقابل انقلاب و ارزشهای اسلامی بایستند.
وی عنوان کرد: ما با جنگ شناختی گستردهای مواجه هستیم؛ لذا در این جنگ، اساتید نقش اساسی برای شکلدهی اذهان دارند و بر این اساس، دانشگاه عالی دفاع ملی فرصت بسیار بزرگی برای نیروهای مسلح است؛ زیرا در این دانشگاه فرماندهان و مدیران برای نظامی تربیت میشوند که به تنهایی مقابل استکبار جهانی ایستاده است.
امیر نصیرزاده یادآور شد: حدود دو هفته پیش در گزارشی که خدمت فرمانده معظم کل قوا ارائه کردیم، معظمله از وضعیت دانشگاه عالی دفاع ملی ابراز رضایت کردند.
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه گفت: عملیات وعده صادق مبدأ یک تاریخ جدید و باعث تغییر معادلات بینالمللی و منطقهای شده و از این پس وضعیت جهان به شکل دیگری خواهد بود؛ زیرا اکنون حاشیه امن رژیم صهیونیستی دچار مشکل شده و آنها به سمت نابودی میروند.
وی اضافه کرد: اگر وضعیت یک سال گذشته این رژیم غاصب را با وضعیت فعلی آنها از لحاظ سیاسی، اقتصادی، اعتبار بینالمللی، امنیتی، نظامی و دفاعی و… مقایسه کنید، متوجه میشوید که همه این موارد زیر سوال رفته و صهیونیستها به خاک ذلت نشستهاند؛ حتی نظم نوین جهانی و جهانیسازی و الگو بودن آمریکا هم نقش بر آب شد.
امیر نصیرزاده خاطرنشان کرد: امروز ما در مقطع بسیار حساسی هستیم؛ زیرا به شکل رو در رو و چهره به چهره در برابر دشمن قرار داریم؛ لذا در چنین وضعیتی باید آیندهنگر باشیم و بتوانیم مقتدرانه از این مرحله عبور کنیم.
جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پایان با تأکید بر اینکه دانشگاه عالی دفاع ملی نقش بسیار بزرگی در تربیت فرماندهان و مدیران در سطح ایران دارد، گفت: ما در این دانشگاه باید پیشرو تحقق مطالبات رهبری در حوزه دانشگاهها باشیم؛ از سوی دیگر اگر سازمان یا بخشی از نیروهای مسلح کشورمان بخواهد متحول شود، باید در این دانشگاه تعیین، بررسی، و پژوهش شود که چگونه این تحول صورت گیرد.
سردار سرتیپ پاسدار «اسماعیل احمدیمقدم» رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی هم در این مراسم، اظهار داشت: جایگاه علمی آیتالله مطهری بسیار بالا بود؛ به گونهای که امام خمینی (ره) تمام نوشتهها و آثار شهید مطهری را تأیید کردند.
سردار احمدیمقدم ادامه داد: آثار شهید مطهری برای مخاطبان مختلف قابل استفاده است؛ یعنی از کتاب داستان راستان تا کتابهای فلسفی آیتالله مطهری برای مخاطبان مختلف نگارش شده است.
وی با بیان اینکه علم اکتسابی که معلمان به ما میآموزند، برای این است که باطن پدیدهها را بشناسیم و کشف کنیم، افزود: ما تلاش میکنیم بر علم ظاهری و باطنی مسلط شویم؛ البته ما اساساً علم غیردینی نداریم؛ زیرا این خداوند است که انسان را در شناخت پدیدههای مختلف یاری میدهد.
رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی همچنین خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۲۱ رساله در این دانشگاه به مرحله پایانی رسید و ۶۰۰ جلسه دفاعیه هم برگزار کردیم.
کد خبر 6094358 هادی رضایی