Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@08:50:00 GMT

خدابنده؛میزبان بیشترین گردشگر در استان زنجان

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۵۸۶۶۱

خدابنده؛میزبان بیشترین گردشگر در استان زنجان

ایسنا/زنجان روز گذشته (۶ فروردین‌ماه) در مجموع ۴۷۰۱  نفر گردشگر داخلی از بناهای تاریخی، مذهبی، طبیعی، موزه‌ها و ... استان زنجان بازدید داشتند که خدابنده در این روز بیشترین بازدیدکننده را بین شهرستان‌ها داشت.

تعطیلات نوروزی فرصت مناسبی برای خانواده‌ها برای مسافرت و بازدید از جاذبه‌های گردشگری کشور از جمله جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و دست‌ساز است که جاذبه‌های گردشگری استان زنجان نیز به عنوان کریدور شمال‌غرب کشور از آن مستثنی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اعلام سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات تاسیسات گردشگری، روز گذشته (۶ فروردین‌ماه) در مجموع ۴۷۰۱ بازدیدکننده داخلی و خارجی از بناهای تاریخی، مذهبی، طبیعی، موزه‌ها و ... استان بازدید داشتند که شامل ۱۶۲۳ بازدیدکننده داخلی و ۳ بازدیدکننده خارجی از سه بنا در شهرستان زنجان، ۱۲۴۷  بازدیدکننده داخلی و یک نفر خارجی از سه بنا در شهرستان سلطانیه، ۱۸۱۸ بازدیدکننده از سه بنا در شهرستان خدابنده، است.

فصل بهار که می‌شود، طبیعت زنجان بیش از پیش چشم‌نوازی می‌کند در این بین مناطقی هستند که تا رسیدن مسافران، لباس سبز بهاری بر تن کرده و چشم‌انتظار مهمانان خود هستند.

بهاری که با دامنی پرچین، به ییلاقات «علم‌کندی» می‌رسد

ییلاقات علم‌کندی از زیباترین مناطق شهرستان ماه‌نشان است و بهار هر سال به دلیل هوای خنک و معتدل، مسافران و گردشگران زیادی را از سراسر کشور در دامان خود جای می‌دهد. در روستای علم‌کندی از توابع ماه‌نشان، ییلاقات بسیاری وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها، قارقالان نام دارد و همان‌طور که از نامش پیداست در اکثر روزهای سال پوشیده از برف است. این ییلاقات همه ساله مورد استفاده عشایر استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی و منطقه زنجان‌رود قرار می‌گیرد و اهالی آن هر ساله طی تابستان جشن ییلاق برگزار می‌کنند.

شغل بیشتر ساکنان ییلاقات علم‌کندی، دامداری بوده و گردشگرانی که علاقه زیادی به مصرف لبنیات دارند، می‌توانند این محصولات ناب با طعم‌های خاص را بدون واسطه از مردم این منطقه خریداری کنند؛ در واقع به جرات می‌توان گفت که اگر کسی قصد دارد مدتی را به دور از هیاهو و آلودگی‌های شهری در مناطق دیدنی و بکر طبیعت بگذراند، نباید بهار ییلاقات علم‌کندی ماه‌نشان را از دست بدهد.

منطقه علم‌کندی ۳۵ کیلومتر جاده خاکی دارد و بعد از رسیدن به روستای زیبای علم‌کندی نیز ۲ تا ۳ ساعت باید پیاده‌روی کرد. با وجود چنین مسیری، آن‌چه در نهایت چشم‌نوازی می‌کند، کوهپایه‌های بکر قارقالان است. روستای علم‌کندی دارای تابستان‌های خنک و سبز، انواع گیاهان دارویی، کوه‌های مرتفع، غارهایی با ارتفاع نامعلوم، چشمه‌های متعدد با آب‌های سرد و شیرین و درختان میوه مختلف است.

کوه‌های قارقالان؛ منطقه‌ای بکر با برف‌های دائمی

دور از انتظار است که کسی برای گردش و تماشای زیبایی‌های ماه‌نشان به این شهرستان سفر کند و تماشای منطقه کوهستانی قارقالان در روستای علم‌کندی را از قلم بیندازد. کوه‌های قارقالان در منطقه علم‌کندی، زیبایی بکری است که هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند؛ در واقع قارقالان منطقه‌ای است کوهستانی، ییلاقی و زیبا در شهرستان ماه‌نشان و همان‌طور که از اسم این کوهستان پیداست (قارقالان در ترکی به معنای جایی است که در آن برف دائمی وجود دارد) به‌خاطر ارتفاع ۳۰۰۰ متری، بیش از نیمی از سال سرما در آن حکم‌فرما بوده و مملو از برف است.

منطقه قارقالان یک طبیعت بکر، همیشه بهاری و آرام با کوه‌ها و دامنه‌های سرسبز و برفی است که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. مسیر علم‌کندی تا پای کوه که جویبارها و چشمه‌های فراوان را شامل می‌شود، جزو زیباترین مناطقی است که در استان زنجان می‌توان دید.

مسیر قارقالان مملو از گل و گیاه و انواع گیاهان دارویی از جمله کاکوتی، چای کوهی (توکلوجه)، گل‌پر، پونه و ریواس‌های بزرگ و آبدار است. قارقالان سرزمین ریواس‌ها و گیاهی به نام سُوی است. سوی شبیه شاخه درختی است که پوستش را می‌کنند و می‌خورند و به همین خاطر نام سُوی (پوستش را بکن) را به آن داده‌اند.

پس از سفر به زنجان، می‌توانید به ماهنشان رفته و بهار و زمستان را به فاصله کمی در کوه‌های بلند و دشت‌های فراخ منطقه ببینید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری زنجان نوروز 1401 استان زنجان علم کندی ماه نشان کوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۸۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کندی سرویس‌دهی در خط ۵ مترو تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران اعلام کرد: ضمن عذر خواهی از شهروندان و مسافران به اطلاع می‌رساند؛ با توجه به اختلال پیش آمده در خط ۵، سرویس دهی در این مسیر به کندی انجام می‌شود.

به منظور رفاه حال شهروندان با شرکت واحد اتوبوسرانی برای جابه‌جایی شهروندان هماهنگی‌های لازم انجام شده است. از شکیبایی و همراهی مسافران سپاسگزاریم.

کد خبر 6091893

دیگر خبرها

  • برگزاری تورنمنت برای استعدادیابی در فوتبال پایه
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • زنجان میزبان جام تختی آزاد؛ برگزاری جام هاشمی‌نژاد در خرداد
  • پیش‌بینی ۴۹۱ شعبه ثابت و سیار در دو حوزه انتخابیه زنجان
  • تردد کامیون‌ ها از مرز آستارا به کندی انجام می شود
  • تردد کامیون‌ها از مرز آستارا به کندی انجام می شود
  • تردد کامیون‌ها از مرز آستارا کند شد
  • کدهای انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به مرحله دوم اعلام شد
  • کندی سرویس‌دهی در خط ۵ مترو تهران
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)