Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@15:24:39 GMT

نوید لبخند بر چهره تئاتر گیلان

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۵۹۳۳۷

نوید لبخند بر چهره تئاتر گیلان

تئاتر، آئینه زندگی بر صحنه و توانای خلق لبخند و اشک بر سیمای مخاطب خویش است؛ گیلان که خود بالنده به بیش از یکصد سال سابقه تئاتر در کشور است، نمادی به شکوه " اکبر رادی " در تئاتر کشور دارد که شهرتش به برآورندگی و خلق تئاتر هویت است .

فرهنگ و هنر بسانِ تار و پود فرش می ماند، استحکامیست که گره در گره نقش می بافد، بدان سان که سودای تمجید نمی خواهد و تنها حضوری برای بودن برایش کافیست .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
۱۴۰۱ سال لبخند برای تئاتر گیلان

رییس انجمن هنرهای نمایشی گیلان  سال ۱۴۰۱را با همه فراز و فرود کرونایی سال لبخند برای این شاخه هنری می داند و اظهار امیدواری کرد همه قول های مالی داده شده برای امسال تحقق بخشد تا شاهد آثار فاخر و جشنواره هایی قابل در استان باشیم.

محمد صادق‌حسنی که خود از چهره‌های ملی تئاتر کشور است به خبرنگار ایرنا گفت: اگرچه کرونا ضربه‌ای ناخوش بر پیکره هنر گیلان بود اما فعالان تئاتر گیلان صحنه را خالی نکردند و در سال ۱۴۰۰ در جشنواره‌های متعدد ملی تا جشنواره تئاتر فجرحضور یافتند و درخشیدند.

وی اظهار داشت: متاسفانه بارزترین مشکل تئاتر استان عدم حمایت مالی است که در سال ۴۰۰ همان حمایت قطره چکانی سال های گذشته نیز انجام نشد اما متولیان فرهنگی استان قول داده‌اند بودجه در نظر گرفته شده سال ۱۴۰۱ برای حمایت از گروه های نمایشی استان تحقق یابد.

صادق‌حسنی سال ۱۴۰۱ را سال پرو بال گرفتن جشنواره های متعدد تئاتر خواند و اظهار امیدواری کرد در این سال بر خلاف دو سال گذشته لبخند رضایت بر چهره هنرمندان تئاتر نقش بندد.

جوشش جشنواره در گیلان

معاون هنری و امور سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هنر را وسیله ارتباط انسان ها برای سیر به سوی جامعه انسانی مطلوب می داند وسال نو را سال جان گرفتن جشنواره های متعدد در قامت ملی و جوشش نشاط هنر پس از یک ضربه مهلک کرونایی در استان توصیف می کند .

سیدامیر مصباح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگرچه کرونا برای مدتی هنرمندان را خانه نشین کرد و بعد از مدتی با ایجاد محدودیت زمینه حضور فراهم شد اما با همه محدودیت ها در سال ۱۴۰۰ هنرمندان تئاتر از فعالیت بازنماندند و ضمن موفقیت در جشنواره های متعدد و بر گزاری سی و سومین جشنواره استانی ، شش گروه تئاتر رسمی به گروه های پیشین افزوده شد و همینک ۳۷ گروه رسمی تئاتر در گیلان فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه سال گذشته با همه محدودیت ها بیش از ۸۰ گروه به اجرای نمایش در استان پرداختند ادامه داد: با فروکش کردن وضعیت کرونا و انجام واکسیناسیون خوشبختانه بسیاری از محدودیت ها برداشته شد و تقاضا برای اجرا در سال جدید بسیار است که امیدواریم فرصت اجرا برای همه گروه های نمایشی فراهم شود.

معاون امورهنری و سینمایی گیلان همچنین گفت که طی چند سال گذشته متاسفانه کرونا مانع از برگزاری جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان شد و با بهبود وضعیت کرونا فراخوان این جشنواره بزودی منتشر می‌شود.

روز جهانی تئاتر فرصتیست تا هنرمندان، صاحب نظران، کارشناسان و مسوولان فرهنگ و هنر و به ویژه هنر تئاتر بر قدرت هنرهای نمایشی در گرد آوردن‏ و یک دل ساختن مردم تاکید کنند و فرصتی را فراهم آورند تا در دیدگاهی ویژه، نسبت به این هنر و قابلیت آن در کمک به تفاهم و دوستی بار دیگر حضور فعال تر و جدی تر داشته باشند.

به هر روی هنرمندان تئاتر گیلان پس از گذر از روزگارانی سخت و توقفی طولانی در سال نو با تبلور اندیشه هایی نو و رویشی ققنوس وار به میدان آمدند تا چونان همیشه تئاترسرزمینشان، بارقه امید بر صحنه نمایش و ذهن مخاطبان وفادارشان خلق کنند.

برچسب‌ها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هنرهای تجسمی تئاتر حوزه هنری گیلان اداره کل هنرهای نمایشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هنرهای تجسمی تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هنرهای تجسمی تئاتر حوزه هنری گیلان اداره کل هنرهای نمایشی جشنواره های متعدد تئاتر گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۹۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «آبی‌گونه» به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی از آثار هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، از ۲۳ فروردین تا ۳۰ اردیبهشت در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

مهدوی که در بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر رضوی موفق به کسب رتبه شده است، درباره موضوع نمایش «آبی‌گونه» گفت: این نمایش به جریان زندگی پسری می‌پردازد که برای دیدن بازی فوتبال تیم محبوبش از مشهد به تهران سفر می‌کند.

وی با بیان اینکه جشنواره تئاتر رضوی با جشنواره‌های موضوع محور دیگر تفاوت دارد، ویژگی این رویداد را استمرار در برگزاری آن دانست.

نویسنده و کارگردان نمایش «آبی گونه» با اشاره به تغییر رویکرد جشنواره تئاتر رضوی برای حذف بخش رقابتی و تمرکز بر اجراهای عموم گروه‌ها در شهر خود، تاکید کرد: در گذشته رقابتی بودن جشنواره، گروه‌ها را در ارایه اثر برای جشنواره ترغیب می‌کرد در حالی که در رویکرد جدید، «مخاطب مردمی» و اجرای عموم اولویت بیشتری پیدا کرده است و باید اثر را به نحوی تولید کنیم که مخاطبان مردمی جذب آن شوند که این نکته مثبتی است.

مهدوی در پایان سخنان خود با بیان اینکه توجه به سلیقه و نیاز مخاطب عام در تولید اثر موضوع هوشمندانه‌ای بود که در جشنواره امسال لحاظ شده است، تصریح کرد: اگر موضوع حمایت از اجراهای عمومی گروه‌های نمایشی به این شیوه استمرار پیدا کند، بحث مخاطب‌محوری و توجه به مخاطب مردمی در تولید اثر نیز بیش از پیش محقق خواهد شد چرا که گروه باید تمام جوانب را برای تحمل و رغبت و جذب مخاطب عام در طول ایام اجرای اثر بسنجد که این مهم ظرافت کار را نیز ارتقا می‌دهد.

عکس از رضا معطریان است.

کد خبر 6095137 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • گروه محوری را در دستور کار این دوره از جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دادیم
  • گروه‌محوری در دستور کار جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار دارد
  • «فرج الله سلحشور» تئاتر را از مسجد آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد
  • کج‌سلیقگی‌ مدیران فرهنگی نوجوانان را از مسجد فراری کرد
  • تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • برگزاری جشنواره جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در بافق
  • رقابت ۱۴ گروه در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد/ جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور اعطا می‌شود
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال