Web Analytics Made Easy - Statcounter

آقای فرهاد جلیلیوند   گفت : هریس با توجه به پیشینه تاریخی خود دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیاری است که با راه اندازی موزه‌های باستان شناسی و مردم شناسی فرهنگ و آداب و رسوم مردم این منطقه در معرض دید گردشگران قرار می‌گیرد.

 فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی از طریق اشیاء و وسایلی که در موزه‌ها جمع آوری شده، شناخته می‌شود و یکی از راه‌های شناخت اقوام گذشته و آشنایی با نحوه زندگی آن‌ها، از طریق این موزه‌ها صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایجاد موزه باستان شناسی درهریس با توجه به آثار تاریخی کشف شده دریافته‌های باستان‌شناختی روستای تاریخی سرند هریس، راهی برای حفظ و نگهداری میراث کهن و معرفی شهرستان هریس به گردشگران است.

با توجه به این‌که موزه می‌تواند نقشی اساسی در تحرک گردشگری منطقه داشته باشد ازاداره کل میراث فرهنگی وگردشگری استان وخیرین و مسئولان این سرزمین تاریخی و سرسبز درخواست می‌شود برای ایجاد موزه مساعدت و همکاری کنند.

یافته‌های باستان‌شناختی روستای تاریخی سرند شهرستان هریس از دوره‌های عصر آهن ۱ و ۲ از داخل ۳۶ گور در عملیاتی ۶۲ روزه در خردادماه سال ۱۳۹۸ و درحین عملیات عمرانی احداث بزرگراه خواجه به ورزقان، حوزه روستای سرندهریس، به صورت اتفاقی تعدادی اشیای تاریخی کشف شد که پس از دریافت مجوز کاوش از پژوهشگاه سازمان مرکزی، باستان شناسان زبده اداره کل میراث فرهنگی استان عملیات کاوش اضطراری و نجات بخشی گورستان تاریخی سرند را به منظور مطالعه منطقه و قبور کشف شده آن منطقه در راستای شناخت هر چه بیشتر فرهنگ و تمدن اقوام و سکونتگاه‌های آن‌ها در ادوار مختلف تاریخی انجام دادند که درحال حاضر این نمایشگاه به همت اداره کل میراث فرهنگی وگردشگری استان درتالاراسماعیل دیباج موزه آذربایجان درمعرض بازدید عموم قراردارد.

 در این عملیات آثاری، چون ظروف سفالی متعدد شامل کوزه، بشقاب، آبریز، زیورآلات، سنجاق‌های سر فلزی، دیسک‌های مفرغی در داخل گور‌ها یافت شده‌اند که به عنوان هدایای تدفین مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

لازم به توضیح است که این نمایشگاه اولین نمایشگاه یافته‌های باستان شناسی در سطح استان می‌باشد که به همت اداره کل میراث فرهنگی وگردشگری استان درموزه اذربایجان دایرمی باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری باستان شناسی کل میراث فرهنگی باستان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۹۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) اماکن تاریخی_ فرهنگی تحت پوشش این اداره کل در روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت‌ تعطیل است.
محمد ثابت اقلیدی افزود: فردا ۱۵ اردیبهشت در شیراز، مجموعه‌های تاریخی- فرهنگی حافظ، سعدی، ارگ کریم‌خانی، موزه سنگ‌های تاریخی هفت‌تنان، موزه پارس، موزه گرمابه وکیل در شیراز تعطیل است.
به گفته او؛ میراث‌های جهانی تخت جمشید و موزه تخت جمشید، پاسارگاد، بیشاپور، تنگ چوگان، موزه بیشاپور، کاخ اردشیر فیروزآباد، کاخ ساسان سروستان، مجموعه‌های باستانی نقش رستم و نقش رجب و موزه مردم‌شناسی کازرون، نیز پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران/ سرانجام ایجاد شهرداران ویژه ناحیه چه شد؟
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان