Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس بازار سرمایه گفت: وقتی بحث تولید و اشتغال مطرح می‌شود دو سیاست مدیریت نرخ ارز و نرخ سود می‌تواند در این موضوعات که محور‌های اصلی اقتصادی ماست و یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است تاثیر گذار باشند.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ بازار‌های مختلف بعد از گذراندن ایام نوروز و تعطیلی و از سر گرفتن معاملات و تبادلات تجاری و مالی و سیاست گذاری‌های جدید دچار چه تحولاتی می‌شوند از عمده دغدغه‌های فعالین اقتصادی و حتی مردم عادی است که از تاثیر پذیری اقتصاد از بازار‌های مختلف زندگی و معیشت آن‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بورس و بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ از کدام سیاست گذاری‌ها تاثیر می‌گیرد و اثرات جانبی آن به نفع اهالی بازار خواهد بود یا خیر در گفتگو با کارشناس بورس در این مصاحبه آمده است.

بیشترین تاثیر مدیریت نرخ ارز و سود بر بازار سرمایه
احمد اشتیاقی؛ کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با دانشجو در خصوص تاثیر بهترین و بدترین سیاست گذاری‌ها در سال ۱۴۰۱ بر بازار سرمایه و اقتصاد ایران گفت: اگر متغیر‌های کلان اقتصادی به درستی سیاست گذاری شوند، بورس به صورت طبیعی می‌تواند روند افزایشی خود را در سال ۱۴۰۱ طی کند. متغیر‌های کلانی که به صورت مستقیم می‌توانند بازار سرمایه را تحت تاثیرات مثبت یا منفی قرار دهند عبارتند ازمدیریت نرخ ارز و مدیریت نرخ سود، قطعا این دو مولفه بیشترین اثر را بر بازار سرمایه و بر سایر بازار‌ها به جا می‌گذارند.
وی در این باره افزود: در حقیقت وقتی بحث تولید و اشتغال مطرح می‌شود دو سیاست مدیریت نرخ ارز و نرخ سود می‌تواند در این موضوعات که محور‌های اصلی اقتصادی ماست و یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است تاثیر گذار باشند.

نرخ ارز باید متناسب با تورم رشد کند
وی در این باره تصریح کرد: کنترل تورم، جلوگیری از جهش‌های ارزی و رشد سرمایه گذاری مبتنی بر این دوسیاست است. اگر این دو سیاست به درستی مدیریت شود، یعنی در مقطع کنونی نرخ ارز روی دلار نیمایی ۲۴ هزار تومانی مدیریت و تثبیت شود، تا اینجای کار خوب است، اما دولت باید بنا به نرخ تورمی که در هر سال خواهیم داشت نرخ ارز را رشد دهد تا به یک باره شبیه سال‌های قبل نرخ ارز فنر وار باز نشود و بازار را تحت تاثیرات منفی خود قرار ندهد.
احمد اشتیاقی در این باره بیان داشت: با توجه به اینکه در برنامه پنج ساله ششم بر این موضوع تاکید شده که نرخ ارز هر ساله به میزان مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی رشد کند تا دچار جهش‌های ارزی نشویم، اگر این موضوع رعایت شود قطعا بورس سود آوری خود را خواهد داشت و نرخ ارز نیز هر سال افزایش سود خود را ثبت می‌کند و عملا سرمایه گذاران از این بابت متضرر نمی‌شوند.

هرسال ۲۰ درصد سهام عدالت آزاد شود
احمد اشتیاقی در این باره افزود: انتظار این است که به تدریج نرخ سود هم به سمت ۱۸ درصد یعنی به سمت مصوبه شورای پول و اعتبار حرکت کند تا در این مقطع شاهد روند کاهشی نرخ سود باشیم. اگر دولت این دومورد را به درستی مدیریت کند می‌تواند بازار سرمایه، تولید، اشتغال، سرمایه گذاری و سیاست‌های کلان اقتصادی را به درستی مدیریت کند.
کارشناس بازار سرمایه در خصوص سیاست گذاری دولت در موضوع سهام عدالت نیز گفت: اهالی بازار سرمایه از دولت انتظار دارند آزاد سازی سهام عدالت را ظرف پنج سال در دستور کار خود قرار دهد. به بیان دیگر، هرساله ۲۰ درصد سهام عدالت آزاد شود تا از این بابت تعادل عرضه و تقاضای بازار سرمایه به هم نخورد، لذا سیاست گذار باید به تاثیر گذاری آزاد سازی سهام عدالت به صورت یک باره و جنبه‌های منفی این موضوع روی بورس دقت و توجه ویژه‌ای داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بورس بازار سرمایه سیاست بانکی نرخ ارز مدیریت نرخ ارز بازار سرمایه سیاست گذاری سهام عدالت نرخ سود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۹۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

امتداد - یک کارشناس اقتصادی گفت: صرف اعلام نرخ سیاستی از سوی بانک مرکزی برای تخصیص به کالا‌های اساسی می‌تواند انتظارات را کنترل کند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد  به نقل از ایبنا ، حسن حسن‌خانی، کارشناس اقتصادی با اشاره به عواملی که منجر به موفقیت بانک مرکزی می‌شود، اظهار کرد: یکی از شروط کافی برای موفقیت بانک مرکزی، هماهنگ بین سیاست‌ها است که این موضوع در بند ۷ سیاست‌های کلی اشتغال مصوب سال ۱۳۹۰ نیز با تحت عنوان هماهنگی و پایداری سیاست‌های پولی، مالی، ارزی و تجاری بیان شده است.

وی افزود: من فکر میکنم اگر امسال بانک مرکزی در درون خودش و همین طور حکمرانی اقتصادی به صورت متحد و یکپارچه عمل کنند و ارکان اجرایی تصمیماتی اتخاذ نکنند که سیاست‌ها خنثی شود، در آن صورت قطعا موفقیت نسبی سال ۱۴۰۲، طعم شیرینش در سال ۱۴۰۳ بیشتر حس خواهد شد.

حسن‌خانی در رابطه با تاثیر سیاست‌های تثبیتی بانک مرکزی بر انتظارات تورمی بیان کرد: اقتصاد ایران اقتصادی است که در سال حداقل ۷۰ میلیارد دلار واردات دارد. از این مقدار دست کم بین ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلارش یا نهاده تولید است یا کالا‌های اساسی است که در رزق و معیشت مردم تاثیر مستقیم دارند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در این میان صرف اعلام نرخ سیاستی از سوی بانک مرکزی برای تخصیص به کالا‌های اساسی می‌تواند انتظارات را کنترل کند. ضمن اینکه امروز ذخایر بانک مرکزی و اقتدارش در حدی است که به راحتی می‌تواند سیاست تخصیص ارز ترجیحی را با قدرت و دقت بالا انجام دهد.

وی به ثبات نسبی نرخ ارز در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: به نظر بنده سال ۱۴۰۲ باثبات‌ترین سال برای نرخ غیررسمی ارز طی شش سال گذشته بوده است. البته نتیجه‌ای که رقم خورده طبیعتا به طور کامل رضایت بخش نیست، اما می‌تواند موفقیت نسبی تلقی شود.

حسن‌خانی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ درگیری‌های بزرگی در منطقه اتفاق افتاد و ما حوادث تروریستی عجیبی را پشت سر گذاشتیم. این موارد می‌توانست بسترساز شوک‌های بزرگ ارزی شود که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد بنابراین از این منظر موفقیت نسبی بانک مرکزی محرز است، ولی این موفقیت می‌تواند در سال آینده با شرط هماهنگی در سیاست‌ها، ثمر‌بخش‌تر و آشکار‌تر شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان به موضوع تصویب قانون جدید بانک مرکزی پرداخت و گفت: اجرای این قانون که در سال ۱۴۰۳ شروع می‌شود، ابزار‌ها و اختیاراتی را در دست بانک مرکزی قرار می‌دهد که می‌تواند به اجرای سیاست‌های اصلاحی کمک کند و من فکر میکنم در دولت سیزدهم پاسخ خوبی را از اصلاح نظام بانکی خواهیم شنید و آن مطالبه‌ای که حضرت آقا در رابطه با اصلاح نظام بانکی داشتند، محقق شود. آثار این پاسخ را هم انشاالله در کنترل تورم خواهیم دید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • پیشنهاد پزشکیان به مسئولان بعد از فعال شدن گشت ارشاد
  • پزشکیان: اجبار و گشت ارشاد نتیجه عکس می‌دهد
  • واردات گوشت گرم به ۶۰۰ تن می‌رسد