Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-09@06:03:33 GMT

حال مردم ایران خوب نیست

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۶۰۲۴۱

حال مردم ایران خوب نیست

آفتاب‌‌نیوز :

آذر منصوری، دبیر کل حزب اتحاد ملت در یادداشتی نوشت: سال ۱۴۰۰ به عنوان سال پایانی سده‌ای که در آن قرار داریم مملو از تحولات مهم سیاسی بود. اما به نظر من مهم‌ترین اتفاق سیاسی این سال رخداد انتخابات ۱۴۰۰ بود که گزاف نیست اگر بگوییم نقطه عطفی مهم در عرصه دخالت مردم در تعیین سرنوشت خود بود. نقطه عطف از این رو که در طول ۴۳سال پس از پیروزی انقلاب سابقه نداشت که اینچنین نسبت به ممکن‌ترین بزنگاه مشارکت سیاسی مردم بی اعتنایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند از زمانی که نظارت استصوابی در قانون انتخابات ایران جا نمایی شد، همواره شاهد رد صلاحیت های سیاسی انتخاب شوندگان بودیم، اما با توجه به ضرورت تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، حداقلی از رقابت معنا دار وجود داشت، اما بعد از انتخابات ۹۸ که به نظرم گام اول بی اعتنایی به مشارکت حداکثری مردم برداشته شد و تقریبا تکلیف دو سوم کرسی های مجلس از پیش تعیین شده بود، اما با توجه به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری مخالفان مشارکت حداکثری مردم، این بار بسیار آشکاراتر انتخابات را از معنا و مفهوم تهی کردند و اساسا هیچ رقابتی بین کاندیداها شکل نگرفت، در واقع هدف شکل گیری حاکمیت یکدست هر وسیله ای را حتی به قیمت افت مشارکت بی سابقه مردم توجیه کرد.

هنوز روشن نیست که چرا و با چه هدفی شورای نگهبان قانون اساسی دست به چنین رد صلاحیت بی سابقه ای زد. اما نتیجه این رویکرد شکل گیری حاکمیت یکدستی شده است که از صدر تا ذیل نهادها را در اختیار دارد و باید دید در سال نو و قرن نو چه دستاوردی برای کشور و کاهش رنج و آلام مردم به دنبال خواهد داشت.

با اینکه تجربه حاکمیت یکدست یک بار ثابت کرده که خیری برای ملک و ملت نداشته است، اما باید امیدوار بود که حداقل برای بانیان شکل گیری این یکدستی خیر به همراه داشته باشد و برای افزایش مشروعیت خودشان هم که شده، به گونه ای رفتار کنند که کیفیت حکمرانی در ایران افزایش پیدا کند، شکاف ها و تبعیض ها ترمیم شود، سفره های مردم بیش از این کوچک نشود و سیاست خارجی و سیاست داخلی ایران در ریل مناسب خود قرار گیرد.

واقعیت آن است که در آستانه ورود به سال نو و قرن نو حال مردم ایران خوب نیست. کشور از روند توسعه جهانی جا مانده است و حتی در بین کشورهای منطقه نیز از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و نارضایتی ها به بالاترین میزان خود طی این سالها رسیده است و اگر حاکمیت یکدست نتواند از عهده این مشکلات بر آید، نه تنها مشکلات و چالش ها افزایش خواهد یافت، بلکه همین میزان اعتباری که بین پایگاه اجتماعی خود دارد را نیز از دست خواهد داد. که نتیجه خطرناک این نوع حکمرانی برای نظام سیاسی و منافع ملی ایران ناگفته پیداست.

منبع: خبرآنلاین

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آذر منصوری تورم فقر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۰۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است

بیژن نوباوه‌وطن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: هنوز یک پنجم مجلس دوازدهم تعیین نشده که این تعداد بسیار مهم و اثرگذار است.

داوطلب دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم بیان کرد: مطمئن هستم با تعهدی که مردم دارند، حتماً دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی پای صندوق‌های رأی خواهند آمد و با مشارکت خود این کار ناتمام را تمام خواهند کرد.

وی تاکید کرد: همه مطالبات ملت از طریق مجلس شورای اسلامی قابل پیگیری است و هر چقدر مجلس ما قوی‌تر و منسجم‌تر باشد، قطعاً می‌تواند در آینده کشور نقش به سزایی داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم همه مردم که در دور اول انتخابات مجلس پای صندوق‌های رأی آمدند و حتی کسانی که در دور اول نیامدند، روز جمعه این هفته پای صندوق‌های رأی بیایند و ۴۵ نماینده باقیمانده مجلس دوازدهم را با رأی بالای خود تعیین کنند.

کد خبر 6099053 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • دو عامل کاهش مشارکت در دور دوم انتخابات
  • مشارکت ۵۳ درصد مردم شهرستان کلات در دور اول انتخابات
  • نقش انتخابات در بهبود رشد فرهنگ و زندگی اجتماعی جامعه
  • معاون سیاسی استاندار البرز مطرح کرد؛تقویت پشتوانه سیاسی و اجتماعی کشور با مشارکت مردم در انتخابات
  • تقویت پشتوانه سیاسی و اجتماعی کشور با مشارکت مردم در انتخابات
  • مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم است
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه‌تمام انتخابات را تمام کنیم
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه کاره انتخابات را تمام کنیم
  • مشارکت گسترده در پای صندوق های رای قوام بخش نظام است