Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالله بحرالعلومی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با اذعان به اینکه هنرهای نمایشی مثل سایر زمینه‌های هنری و فرهنگی که پیشینه قدرتمندی را از آن‌ها در استان سراغ داریم سابقه پرباری را در اردبیل دارد و به همین منظور برای تداوم درخشش هنرمندان در حوزه هنرهای نمایشی سعی در احیای دوره‌های تخصصی هنری پودمانی در اردبیل داریم که در این راستا حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد لازمه تحقق اهداف ماست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به خاستگاه بودن اردبیل در هنر تعزیه گفت: شکل‌گیری وجوه مختلف هنری و فرهنگی در اردبیل در طول سالیان دراز سبب شده تا اردبیل از نظر سابقه فعالیت هنرهای نمایشی جز پیش قراولان عرصه هنر آئینی و نمایشی باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اهمیت اعتلای هنر تعزیه‌خوانی و نمایشی را یادآور شد و تصری کرد: اهمیت مقوله هنر در تأثیرگذاری بر مسائل و رویدادها و جریانات مؤثر در جامعه قابل انکار نیست و از این رو هم ما در مسیر تقویت فعالیت‌های هنری بالاخص هنر نمایش نیازمند اعتبارات ویژه و حمایت‌های کلان هستیم.

تأثیر ملموس هنر نمایش بر مسائل کلان جامعه

بحرالعلومی ادامه داد: باید این تفکر را در جامعه ساری و جاری سازیم که هنر نمایش مجموعه‌ای از دیگر هنرها محسوب می‌شود و باید در نظر داشت که گستردگی رشته تئاتر و در برگیری رشته‌هایی همچون موسیقی، چهره‌پردازی، طراحی دکور، ادبیات و شعر و سایر مضامین سبب شده تا این هنر به یک هنر عمومی و عامه‌پسند تبدیل گشته و نیازمند توجه ویژه‌ای باشد.

وی اضافه کرد: همین اهمیت رشته هنر نمایش در جامعه و به ویژه مسائل روز اجتماع ما را ناگزیر کرده تا التفات ویژه‌ای به این رشته هنری داشته باشیم و هم‌اکنون یکی از دغدغه‌های مهم ما در حوزه فعالیت‌های هنری اردبیل احیا و گسترش این فعالیت‌هاست.

این مسئول بیان کرد: متأسفانه بنا به علل مختلف علی رغم اینکه چهره‌های فرهنگی و هنری بسیار فاخری منسوب به استان ما هستند در خود اردبیل ما فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سطح و شأن پتانسیل بومی شاهد نیستیم و در این راستا باید کارهای خیلی مهمی را انجام دهیم.

برگزاری ۴ جشنواره منطقه‌ای تئاتر در طول یک سال

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار کرد: با اذعان به نیاز هنر و فرهنگ اردبیل به توسعه و گستردگی از سال گذشته شروع کردیم از لحاظ کمی و کیفی تدابیری اندیشیدیم تا فعالیت در این دو عرصه مهم را تقویت کنیم که اولین قدم در این راستا تقویت فعالیت گروه‌های نمایشی در شهرهای استان بود.

بحرالعلومی تمرکززدایی از مرکز استان در توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری را عنوان و خاطرنشان کرد: سال گذشته علاوه بر جشنواره منطقه‌ای مغان و نیز جشنواره منطقه‌ای خلخال بعد از چیزی حدود ۲۰ سال جشنواره تئاتر منطقه‌ای مشگین شهر را احیا کردیم که جهت‌دهی خوبی در فعالیت گروه‌های نمایشی مشگین و شهرهای اطراف داشت.

وی از برگزاری ۴ جشنواره تئاتر منطقه‌ای و استانی در سال گذشته خبر داد و افزود: با ایجاد فرصت در سال جاری نیز هنرمندان را وارد چرخه رقابت می‌کنیم تا با تعاملات با گروه‌های دارای پیشینه قوی بتوانند خود را تقویت کرده و هنر منطقه‌ای خود را اعتلا بخشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تاکید بر بیان مشکلات جامعه به زبان هنر گفت: به همین منظور امسال محوریت اصلی جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر استان رویدادهای تاریخی، فرهنگی و بومی خواهد بود تا در کنار این موضوعات حتماً به بحث ایثار و شهادت و دفاع مقدس نیز در گستره‌ای قابل توجه بپردازیم.

برپایی جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای با سبک و سیاقی متفاوت

این مسئول ادامه داد: امسال قصد داریم جشنواره منطقه‌ای خلخال را خارج از استان و با شرکت گروه‌های هنری از استان‌های همسایه و شمال‌غرب برگزار کنیم که این جشنواره در واقع جشنواره‌ای فرا استانی خواهد بود و تمهیدات لازم در این راستا به صورت تام برنامه‌ریزی شده است.

بحرالعلومی از برگزاری جشنواره منطقه‌ای با مضمون طنز در گرمی خبر داد و تصریح کرد: همچنین در بیله‌سوار جشنواره مرزداران را خواهیم داشت که در تمامی این جشنواره‌ها نگاه ویژه‌ای به تعزیه طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی از برگزاری هنرواره تعزیه به میزبانی اردبیل در سال جاری نیز خبر داد و گفت: این جشنواره در مسیر رشد و ارتقای سطح گروه‌های تعزیه‌ای استان برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به الزام شناسایی آفت‌های مسیر رشد و ابقای هنر تعزیه‌خوانی اشاره و اذعان کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکل ما در سال‌های گذشته به ویژه سال ۱۴۰۰ کمبود اعتبارات ویژه فعالیت‌های هنری بود که امید می‌رود سال جاری سالی پربار برای هنر نمایش استان اردبیل باشد.

بحرالعلومی تقویت رشته‌های هنری در دانشگاه‌ها را از ضرورت‌های رشد و توسعه فرهنگ و هنر اردبیل عنوان و اضافه کرد: در این مسیر می‌بایست کلیه دستگاه‌های فرهنگی و هنری یاری‌گر بوده اما دانشگاه‌ها در مسیر تقویت رشته‌های هنری باید به جد پای کار باشند.

به گفته وی تأسیس دانشگاه سوره یکی از خواسته‌های اصلی فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل از حوزه هنری کشور و همچنین یاری‌گری وزارت ارشاد است.

کد خبر 5454639

منبع: مهر

کلیدواژه: اردبیل جشنواره تئاتر استانی حوزه هنری گروه هنر و تجربه فرهنگستان هنر هنرهای تجسمی نمایشنامه خوانی مسافران نوروزی بوشهر گردشگری ویروس کرونا نوروز کرمانشاه سفرهای نوروزی سانحه تصادف نوروز 1401 آمار کرونا اردوهای راهیان نور خطبه های نماز جمعه گرگان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فرهنگی و هنری جشنواره منطقه ای هنر نمایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۰۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، مسعود ایرانی اظهار کرد: در این راستا نسبت به برگزاری ۳۶ نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و ۱۸۵ نشست تخصصی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال گذشته اقدام گردید و واحد‌هایی احیا شده با سرمایه‌گذاری افزون بر ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال برای ۱۶۱ نفر فرصت اشتغال دوباره ایجاد کردند.
وی افزود: همچنین با اقدام‌های صورت گرفته در سال گذشته ۳۱۱ فقره مجوز تاسیس با سرمایه‌گذاری حدود ۱۷۴ هزار و ۳۰۶ میلیارد ریال صادر شد که دارای ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۶ هزار و ۴۳۸ نفر در استان اردبیل بود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به تولید ۱۲۰ میلیون دلار کالا‌های جایگزین واردات، گفت: برای کمک به رونق تولید نیز بیش از ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات نیز از محل تبصره ۱۸ و منابع داخلی بانک‌های عامل تسهیلات پرداخت شد.
ایرانی با اشاره به ارایه ۴۳۰ مورد مشاوره سرمایه‌گذاری در سال گذشته اضافه کرد: همچنین در راستای رونق تولید ۷۰ فقره معرفی‌نامه پرداخت تسهیلات برای طرح‌های در حال احداث در استان اردبیل ارایه گردید.
در حال حاضر در مجموع افزون بر یک هزار و ۱۲۴ واحد صنعتی، بیش از ۲۰۰ واحد معدنی و نزدیک به ۶۰ هزار واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی دارای پروانه بهره‌برداری در اردبیل فعال هستند.

دیگر خبرها

  • احیای ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل
  • زیرساخت‌های فرهنگی راکد اردبیل بازسازی می‌شود
  • فعالیت تخصصی کانون‌های مساجد آذربایجان غربی در حوزه جمعیت و جوانی
  • راهیابی 417 اثر به دومین جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور
  • فعالیت‌های فرهنگی با پیوست هنری تاثیرگذاری بیشتری بر جامعه دارد
  • برگزیدگان هشتمین جشنواره طنزپهلو در فومن تجلیل شدند
  • برگزیدگان هشتمین جشنواره طنز پهلو در فومن تجلیل شدند
  • حمایت وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی از طنزپردازان و رسانه‌های فعال این حوزه
  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»
  • ۱۰نظرسنجی مربوط به پیمایش حجاب انجام شده/احیای مرکز طرح‌های ملی