Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@15:31:26 GMT

چهارمین جشنواره هه لپه رکی بانه آغاز بکار کرد

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۶۱۰۷۸

چهارمین جشنواره هه لپه رکی بانه آغاز بکار کرد

به گزارش ایرنا، دبیر اجرایی چهارمین جشنواره سراسری هه لپه رکی بانه درم اسم افتتاحیه این جشنواره گفت: در سال آینده بزرگترین جشنواره هه لپه رکی در بانه با همت گروه های هه لپه رکی سراسر کشور برگزار می شود که در کتاب گینس ثبت خواهد شد.

فردین یاراحمدی افزود: این جشنواره در سه روز برگزار می شود که ۱۲ گروه هه لپه رکی پس از بازبینی اجرایی به مرحله نهایی این جشنواره راه خواهند یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یار احمدی گفت: در صورت همکاری نهادهای مربوطه و هنرمندان سراسر کشور سال آینده این جشنواره به صورت بین المللی برگزار می شود.

وی با اشاره به فعالیت ۹ گروه هنری هه لپه رکی در بانه دامه داد: ظرفیت های موجود در بانه باعث می‌شود که بانه به عنوان پایتخت هه لپه رکی می شود و بزرگترین جشنواره هه لپه رکی در این شهر برگزار می شود.

۵۷ اثر به دبیرخانه چهارمین جشنواره هه لپه رکی بانه ارسال شده که پس از بازبینی اجرایی آثار ۱۲ اثر  به مرحله نهایی این جشنواره راه یافت.

گروه‌های منتخب چهارمین جشنواره هه لپه رکی بانه شامل گروه ایلامیان از ایلام، «کورد کرمانشاه» از کرمانشاه، سابلاغ و هوزان از مهاباد، چیا و زریان از سقز، چالاک، به روژه از بانه، گووند، دیلان و روژ مرگور از ارومیه، سه جار دانیکش از مریوان هستند.

سید احمد توکلی به عنوان مسوول کمیته داوران و داور جشنواره، همچنین عبدالکریم سروش، عمرده دوست، امید زارعی و فرشید ابراهیمی به عنوان داوران این جشنواره معرفی شدند.

 هه لپه رکی نوعی رقص کردی است که در مراسم های مختلف و در زمان شادی و عزا به شیوه های مختلف اجرا می شود و هر نوع هه لپه رکی پیامی را به مخاطب می رساند.

هه لپه رکی یا همان حرکات آیینی و حماسی موزون کُردی با زیبایی خاص خود بخشی از همان میراث ناملموس فرهنگی این مردم و آئینه ای تمام نما از زندگی گذشته آنهاست که به صورت زنده در زمان حال در وجود آنان در حرکت و جریان است و تاریخچه آن به هزاره های دوم تا سوم قبل از میلاد برمی گردد.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

برچسب‌ها آیین‌های نمایشی جشنواره بانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آیین های نمایشی جشنواره بانه آیین های نمایشی جشنواره بانه جشنواره هه لپه رکی چهارمین جشنواره هه لپه رکی بانه برگزار می شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۱۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت

فراخوان این جشنواره چندی پیش ابلاغ شده بود که گروه آهوی دشت با تهیه و ارسال اثر به جمع شرکت کنندگان پیوست و با رای هیئت داوران به عنوان یکی از منتخبین موسیقی محلی ایران شناخته شد.

در دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس که تا ۹ اردیبهشت در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار می‌شود، یازده گروه منتخب موسیقی نواحی ایران شامل بندر لنگه، جزیره هرمز، اردبیل، کرمان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، گیلان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و چهار محال و بختیاری حضور دارند.

گروه موسیقی آهوی دشت با مدیریت و هنرمندی علی حسین پور متشکل از محمد حسین اعلایی فرد، علی محمودی میمند، معصومه کافی، شایسته یوسفی و مینا منگلی، ساعت ۲۰ جمعه شب گذشته با اجرای یک ساعته موسیقی در قالب آواز‌های محلی که با نواختن ساز‌های نی، دایره، سرنا، نقاره، تمبورین و چوبک همراه بود، شور و هیجان حضار را برانگیخته و موسیقی محلی شهربابک را به مردم کشورمان معرفی کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • جشنواره ملی تقدیر از کارگران نخبه، گروه‌های کارگری و واحدهای نمونه
  • پوشش ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در چهارمین جشنواره امامت و مهدویت
  • برگزاری اختتامیه چهارمین دوره جشنواره خودنویس در نمایشگاه کتاب
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • فراخوان چهارمین گروه هنرمندان واجد شرایط مسکن هنرمندان ساکن استان تهران
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • ظرفیت جوانان در رونق اقتصادی بکار گرفته شود
  • همدان میزبان چهارمین اردوی تیم ملی هاکی سالنی آقایان 
  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • حمله خرس خرابکار به کندو‌های زنبورداران در بانه (فیلم)