Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که بسیاری از کشور‌های جهان در سال ۱۴۰۰ شاهد رویداد‌های گوناگونی بودند، آمریکا نیز شاهد این نوع رویداد‌ها و حوادث بود.

خبرگزاری میزان - در حالی که همه گیری ویروس کرونا همچنان در سرتاسر جهان ادامه دارد، اما جهان در سال ۱۴۰۰ شاهد رویداد‌های دیگرین نیز بوده است.

به گزارش «هیستوری»، با شروع سال ۱۴۰۱، بسیاری از کشور‌های جهان همچنان محکم در چالش با کووید-۱۹ قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویروس کرونا برای اولین بار در اواخر دسامبر ۲۰۱۹ ظاهر شد و در سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان گسترش یافت و باعث قرنطینه، رکود جهانی و تحول در مقیاسی بی سابقه شد.

در میانه محدودیت‌های استفاده از ماسک و اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی، ورود سویه عفونی‌تر این ویروس، موسوم به «دلتا»، امید‌ها برای بازگشت به زندگی قبل از همه‌گیری را کاهش داد.

موضوع تزریق واکسن کرونا در میان بسیاری از آمریکایی‌ها عاملی در رشد مداوم تعداد مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ بود که اخیرا به بیش از ۸۰۰ هزار مورد رسید.

همچنین در این زمان آمار مرگ و میر جهانی از ۵ میلیون نفر فراتر رفت.

با ظهور یک سویه بسیار مسری دیگر، موسوم به «امیکرون»، در پایان سال ۲۰۲۱، بسیاری از کشور‌ها مجوز تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای افرادی که پیش‌تر واکسیناسیون کرده بودند، صادر کردند.

رویدادهای جهانی

خروج نظامی آمریکا از افغانستان

در ماه آوریل، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا طرحی را برای خروج کامل نیرو‌های نظامی آمریکایی از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر گذشته یعنی بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر، اعلام کرد.

با ادامه روند عقب نشینی از افغانستان، طالبان از دولت در حال فروپاشی افغانستان برای به دست گرفتن کنترل بیشتر این کشور استفاده کرد.

پس از پایان پر هرج و مرج خروج آمریکا که در آن حدود ۱۲۰ هزار نفر به ظاهر به مکانی امن منتقل شدند، آخرین نیرو‌های نظامی آمریکا، افغانستان را در ۳۰ آگوست (هشتم شهریور) ترک کردند و به درگیری تقریبا ۲۰ ساله پایان دادند؛ درگیری که به کشته شدن ۲ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی و بیش از ۱۰۰ هزار افغانستانی، از جمله بسیاری از غیرنظامیان منجر شد.

انتقال قدرت


جهان در سال ۱۴۰۰ شاهد تعدادی انتقال مهم قدرت در سراسر جهان بود.

در آوریل، رائول کاسترو از ریاست حزب کمونیست کوبا کنار رفت و به دوران ریاستش که با پیروزی فیدل کاسترو، برادرش در انقلاب کوبا در سال ۱۹۵۹ آغاز شد، پایان داد.

رقبای بنیامین نتانیاهو، باسابقه‌ترین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، ائتلافی برای برکناری او از قدرت در ماه ژوئن تشکیل دادند.

همچنین آنگلا مرکل پس از ۱۶ سال صدراعظمی آلمان، مقام خود را ترک کرد و اولین صدراعظم در تاریخ این کشور شد که قدرت را با خواست خود ترک کرد.

بیشتر بخوانید: طوفان در آمریکا باعث قطعی برق و لغو هزاران پرواز شد طوفان زمستانی در آمریکا موجب قطعی برق و لغو هزاران پرواز شد

آشوب در هائیتی

در ماه جولای، مردان مسلحی که خود را به شکل ماموران اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا (DEA) درآورده بودند، به خانه جوونل مویس، رئیس جمهور هائیتی حمله کردند و او را کشتند و همسرش را به شدت مجروح کردند.

تقریباً یک ماه بعد، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۲ ریشتر جنوب غربی هائیتی را لرزاند و به دنبال آن سیل‌های ناگهانی در این کشور رخ داد که در کشوری که از فقر و گرسنگی گسترده رنج می‌برد بیش از ۲ هزار ۲۰۰ نفر کشته و هزاران نفر زخمی یا آواره شدند.

در ماه سپتامبر، پس از تجمع ده‌ها هزار پناهجوی هائیتی در مرز آمریکا و مکزیک، دولت آمریکا به دلیل واکنش خود به این موضوع، از جمله خشونت ماموران مرزی سوار بر اسب در قبال مهاجران اهل هائیتی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

تیراندازی‌های دسته جمعی در آتلانتا و بولدر

دو تیراندازی جمعی در فاصله یک هفته از یکدیگر در ماه مارس، در منطقه آتلانتا در ۱۶ مارس و یک فروشگاه مواد غذایی در منطقه بولدر، ایالت کلرادو در ۲۲ مارس، یادآوری مخربی از بلای مداوم خشونت مسلحانه در آمریکا بود.

از هشت نفری که در آتلانتا کشته شدند، شش نفر زن آسیایی تبار بودند که خشم و ترس را نسبت به افزایش خشونت‌های ضد آسیایی تبار‌ها در طول همه‌گیری افزایش داد.

ریزش مرگبار آپارتمان در فلوریدا

در ساعات اولیه صبح ۸ جولای، یک ساختمان ۱۲ طبقه در منطقه سورفساید ایالت فلوریدا، تا حدی فرو ریخت.

در این حادثه ۹۸ نفر کشته شدند که به آسیب ساختاری ساختمان بتنی نسبت داده شد که اولین بار چندین سال قبل گزارش شده بود.

گرمای تاریخی در غرب

در اواخر ژوئن، شمال غرب اقیانوس آرام در آمریکا شدیدترین موج گرما را در تاریخ ثبت شده خود تجربه کرد، دمایی که به بیش از ۴۶ درجه سانتیگراد در شهر پورتلند، ایالت اورگان و بیش از ۴۲ درجه در شهر سیاتل، ایالت واشنگتن رسید.

گرمای طاقت‌فرسا که به بریتیش کلمبیا در کانادا کشیده شد، به دلیل وجود یک گنبد گرما، یک منطقه پرفشار عظیم در مرز آمریکا و کانادا ایجاد کرده بود.

کارشناسان می‌گویند که از نظر تاریخی این درجه از گرما به طور میانگین هر چند هزار سال یک بار اتفاق می‌افتد، اما می‌گویند که چنین رویداد‌های آب و هوایی نادر به دلیل تغییرات آب و هوایی بسیار محتمل‌تر شده اند.

طوفان آیدا

طوفان آیدا که در ۲۹ آگوست به عنوان یک طوفان رده ۴ با باد‌های ۱۵۰ مایل در ساعت آمریکا را درنوردید، جان بیش از ۳۰ نفر را در لوئیزیانا، آلاباما و می‌سی سی پی گرفت و پس از طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ به مخرب‌ترین طوفان منطقه تبدیل شد.

مرگ کالین پاول

در میان افراد برجسته‌ای که در سال ۲۰۲۱ جان باختند، کالین پاول، مدیر نظامی مشهوری بود که اولین وزیر خارجه سیاه‌پوست آمریکا شد، به چشم می‌خورد.

او که در اکتبر به دلیل عوارض ناشی از کووید-۱۹ در حالی که از بیماری‌های دیگری نیز رنج می‌برد، درگذشت.


انتهای پیام/

برچسب ها: حوادث بین الملل آمریکا رژیم صهیونیستی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آمریکا حوادث بین الملل آمریکا رژیم صهیونیستی جهان در سال ۱۴۰۰ نظامی آمریکا رویداد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۱۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت جهانی از فلسطین «طوفان الاقصی» دوم است/ اسرائیل بازنده اصلی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام جلیل شریفی نیا در خطبه‌های نماز جمعه این هفته آرادان به میزبانی مسجد صاحب‌الزمان (عج) از حمایت سراسری دانشجویان جهان از فلسطین، به عنوان طوفان الاقصی دوم یاد کرد و بیان داشت: امروز شاهد هستیم که یک جنگ نرم جهانی علیه اسرائیل و صهیونیست‌ها برپا شده است.

وی با بیان اینکه طوفان ضد اسرائیلی از آمریکا شروع شده و کم کم تمام کشورهای غربی را نوردیده و حالا به دانشگاه‌های عربی رسیده است، ابراز کرد: این طوفان شگفت‌انگیز است و از همه جا سیلی‌های محکمی به گوش استکبار گران وارد کرده است.

امام جمعه آرادان با بیان اینکه گسترش دامنه و وسعت جنایت‌های رژیم صهیونیستی سبب ساز این رویداد بزرگ شد، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع معلمان فرمودند که حالا جامعه جهانی به این نقطه رسید که وقتی مردم ایران می‌گویند مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، برای چه می‌گویند و امروز حقانیت کلام مردم ایران مشخص شده است.

شریفی نیا با طرح این سوال که امروز آمریکا و اسرائیل به چه نقطه ذلت باری رسیده است؟ بیان کرد: امروز اسرائیل دچار نفرین خداوند و انسان‌های دنیا شده است همانطور که خداوند فرمود «تَبَّتۡ یَدَآ أَبِی لَهَبٖ وَتَبَّ»

وی با بیان اینکه حقانیت مرگ بر آمریکا و اسرائیل امروز در تمام دنیا به اثبات رسیده و دانشجویان آگاه و دانا و تحصیل کرده و بامعرفت و با وجدان در تمام دنیا وحشی گری اسرائیل و استکبار را محکوم کرده است، افزود: ۴۰ هزار نفر که نیمی از آنها زنان و کودکان بود به دست این استکبار گران کشته شده‌اند.

امام جمعه آرادان بیان کرد: گورهای دسته جمعی که بعضاً ۱۰۰ الی ۳۰۰ جنازه در آنها وجود دارد، وجدان‌های دنیا را بیدار کرده و دانشجویان غیرتمند لب به اعتراض گشوده‌اند.

شریفی نیا با بیان اینکه علی رغم اعتراضات در آمریکا شاهد هستیم که جریان اعتراضات مسالمت‌آمیز است، تاکید کرد: این موضوع را باید با جریان زن زندگی آزادی مقایسه کرد که مزدوران به تیغ موکت بری گلوی پلیس را می‌بردند و همه جا را آتش می‌زدند و حتی از داعشی ها هم بدتر بودند.

وی افزود: همان استکبارگران و آمریکا که دم از حقوق بشر می‌زنند و خودشان را سردمدار حقوق بشر می‌پندارند به وحشی‌ترین حالت، اعتراضات را سرکوب کرده و یک هزار دانشجو را به زندان برده‌اند آنانی که می‌گویند حرف‌هایتان را بزنند چرا خودشان دانشجویان را دستگیر می‌کنند؟ امروز حتی مشخص نیست دانشجویان زندانی را کجا می‌برند و چه نوع شکنجه‌هایی می‌کنند.

کد خبر 6095741

دیگر خبرها

  • نمایش 600 اثر هنرمندان ایرانی در دبی
  • ۶۰۰ اثر از هنرمندان ایرانی در نمایشگاه هنر جهانی دبی به نمایش درآمد
  • میزبانی رقابت‌های بین‌المللی کشتی جام تختی به زنجان رسید
  • برگزاری رویداد بین المللی ارائه فرصت های سرمایه گزاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران
  • ببینید | دانشجویان آمریکایی همراه با طوفان!
  • یوروویژن ۲۰۲۴ زیر سایه تهدیدات تروریستی؛ همه آنچه باید درباره بزرگترین رویداد موسیقی زنده جهان دانست
  • دانشجویان آمریکایی همراه با طوفان! + فیلم
  • حمایت جهانی از فلسطین طوفان الاقصی دوم است/ اسرائیل بازنده اصلی
  • حمایت جهانی از فلسطین «طوفان الاقصی» دوم است/ اسرائیل بازنده اصلی
  • عملیات طوفان الاقصی جوانان غرب را بیدار کرده است