Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمودیان گفت: ایران اولین کشور در جهان به لحاظ ثبت جهانی ۱۴ شهر و روستا در دنیا مطرح و کشور مدعی و مرجع در حوزه صنایع‌دستی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب «پویا محمودیان» معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری  و صنایع‌دستی امروز در  جلسه شورای اداری شهرستان تفرش، گفت: ایران اولین کشور در جهان به لحاظ ثبت جهانی ۱۴ شهر و روستا در دنیا مطرح و کشور مدعی و مرجع در حوزه صنایع‌دستی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان روند تکمیل پرونده شهر ملی تفرشی‌دوزی، افزود: از ۳۰۰ هنرمند صنایع دستی در شهرستان تفرش ۱۰۰ نفر به صورت آشکار و منحصر در حوزه تفرشی دوزی مشغول به کار هستند. محمودیان صنایع‌دستی را به عنوان سفیر فرهنگی ایران اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: باید نگاه جدیدی به صنایع‌دستی داشت و به هنرمندان فعال در این حوزه ارج گذاشت و آنان را حمایت کرد. وی اظهار داشت: عمده فعالان تفرشی‌دوز را زنان هنرمند برعهده دارند که با دستان خلاق باعث افتخار آفرینی در داخل و خارج مرزها شده‌اند.   معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: اکنون انتظار است بازارچه صنایع‌دستی در تفرش ساخته شود و مورد استفاده هنرمندان قرار گیرد و در سطح شهر نیز المان‌هایی از این هنر برای جذب گردشگری به نمایش گذاشته شود. محمودیان افزود: اگر شاخص و معیارهای لازم در تفرش فراهم شود می‌تواند مانند ۱۴ شهر که جهانی شده‌اند به شرط همراهمی مردم و مسئولان به این جایگاه دست یابد. وی ادامه داد: راه‌اندازی رشته کاردانی تفرشی‌دوزی در دانشگاه نیز جای خوش‌بینی است و این نوید را می‌دهد که تفرش روزی جهانی شود. معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با یادآوری نامگذاری سال به تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین اظهار داشت: صنایع‌دستی می‌تواند نقش‌آفرین و بسیار تاثیرگذار در سه محور مورد نظر نام‌گذاری سال توسط مقام معظم رهبری باشد. محمودیان گفت: شعار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درون‌زایی، برون‌زایی، عدالت‌محوری، فقرزدایی و تمام محورهایی است که در اقتصاد مقاومتی مورد توجه است را در برمی‌گیرد. شرکت در آیین آغاز عملیات اجرایی بازارچه صنایع‌دستی، بازدید از موزه استاد نصیر،  بازدید از شهر زیرزمینی تفرش، بازدید از خانه حکیم نظامی، بازدید از خانه قنبری در بازار تاریخی اراک، بازدید از قلعه و موزه حاج‌وکیل شهر اراک، از دیگر برنامه‌های معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر یک روزه به  استان مرکزی بود.   انتهای پیام 

منبع: دانا

کلیدواژه: گردشگری و صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۱۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس

مریم جلالی در مراسم واگذاری تعدادی از اتاق‌های ارگ کریم‌خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی استان فارس گفت: امید است این اقدام در فارس زمینه‌ای شود تا در تمامی ابنیه‌های میراثی حضور و فعالیت هنرمندان صنایع‌دستی را ببنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: آنچه امروز در موزه‌ها می‌بینیم، کار دست هنرمندان صنایع‌دستی دیروز است و هنرمندان امروز حافظان و پاسداران میراث فرهنگی ما محسوب می‌شوند.

جلالی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم ایجاد و توسعه خانه‌های صنایع‌دستی تأکید کرد و گفت: ضروری است برای توسعه و ترویج و عرضه درست محصولات دست‌ساز هنرمندان خانه‌های صنایع‌دستی متعددی، چون نمد، منبت، خاتم، شیشه و... ایجاد شود.

او با اشاره انتخاب «محله بالا کفت» به‌عنوان محله هنر و صنایع‌دستی در شیراز گفت: در حال حاضر به‌منظور حفظ میراث فرهنگی، هنر و معماری و صنایع‌دستی نهفته در بافت تاریخی شیراز، «محله بالا کفت» به‌عنوان محله هنر و صنایع‌دستی شیراز تعیین‌شده است و جا دارد در این محله خانه‌های صنایع‌دستی متعددی ایجاد شود تا گردشگری تجربه محور رخ دهد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: در محله‌های قدیمی آسیب‌های اجتماعی زیادی وجود دارد که می‌توان از محل مسئولیت‌های اجتماعی وضعیت این محلات را به سازی کرد و با ایجاد فرصت برای هنرمندان در این مناطق صنایع‌دستی را رونق داد.

جلالی در ادامه سخنانش به جهانی و ملی شدن شهر‌ها اشاره کرد و گفت: همواره تأکید کرده‌ام که ملی و جهانی‌شدن شهر‌ها امتیاز نیست بلکه مسئولیت است و اگر مسئولیت خوب انجام نشود ممکن است این امتیاز سلب شود از این روباید مصوبات شورای جهانی صنایع‌دستی ضمانت اجرایی داشته باشند؛ بنابراین گزارش با حضور مریم جلالی معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه، ۵ اتاق در عمارت ارگ کریم خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی استان فارس به مدت دو سال واگذار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • افتتاح هتل در ارومیه
  • بازدید معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی از پروژه جداره‌سازی خانه گردشگری ارومیه
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • بازدید معاون امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از قلعه بدلبو ارومیه
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس