Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@19:58:34 GMT

جنگ یمن بعد از ۷ سال؛ دست برتر انصارالله و بن‌بست عربستان

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۶۱۹۴۹

جنگ یمن بعد از ۷ سال؛ دست برتر انصارالله و بن‌بست عربستان

به گزارش الف، هفت سال از جنگ ویرانگر و فرسایشی ائتلاف متجاوز آمریکایی-سعودی علیه یمن می‌گذرد و تنها دستاوردی که متجاوزان کسب کرده‌اند کشتار و آواره کردن میلیون‌ها انسان بی‌گناه در سایه سکوت سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری است. سعودی‌ها که با چراغ سبز آمریکا قصد اشغال یمن را طی چند هفته داشتند اکنون بعد از 7 سال هیچ راهی برای خروج از این باتلاق پیدا نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبل از اینکه به نتایج این جنگ ویرانگر طی 7 سال بپردازیم لازم است نگاهی به جنایت‌های عربستان و متحدان آن در یمن بیاندازیم. تداوم محاصره همه جانبه یمن از سوی ائتلاف متجاوز بزرگترین بحران انسانی جهان را رقم زده و درصد قابل توجهی از آمار مرگ و میر در این کشور بعد از جنگ مربوط به گرسنگی و بیماری‌های ناشی از آن به ویژه در میان کودکان است. درحال حاضر 2.6 میلیون کودک یمنی و 200 درصد از مادران باردار از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند که پیامدهای آن بر نوزادان نیز صراحتا قابل مشاهده است و درصد زیادی از آنها بعد از تولد جان خود را از دست می‌دهند.

علاوه بر آن متجاوزان اجازه ورود دارو و تجهیزات اساسی پزشکی به یمن را نیز نمی‌دهند و در شرایطی که شیوع بیماری‌های لاعلاج و مزمن به ویژه انواع سرطان‌ها به دلیل استفاده ائتلاف متجاوز از سلاح‌های ممنوعه علیه غیرنظامیان، همچنان سیر صعودی دارد، امکانات کافی برای مراقبت از بیماران در یمن وجود ندارد. 

دکتر «مطهر المرو»، مدیر بخش بهداشت در صنعا در این زمینه می‌گوید: میزان مرگ و میر در میان بیماران سرطانی یمنی به دلیل محاصره اعمال شده توسط ائتلاف متجاوز و ممنوعیت ورود داروهای لازم و کافی، بسیار بالاست؛ جایی که هر روز یک بیمار در مرکز انکولوژی یمن جان خود را از دست می‌دهد. تعداد بیمارانی که سالانه جان خود را در این مرکز از دست می‌دهند دست کم به ۳۰۰ نفر می‌رسد.

از طرفی به دلیل محاصره تحمیل شده علیه یمن بیماران در این کشور امکان سفر به خارج برای درمان نیز ندارند.

علاوه بر آن تقریبا همه زیرساخت‌های اساسی یمن از جمله تاسیسات تجاری، کارخانه‌ها، انبارهای مواد غذایی، نیروگاه‌ها، مراکز آموزشی و مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و ... طی 7 سال جنگ ویرانگر نابود شده است.  دراین بین ائتلاف متجاوز سعودی در کشتار کودکان یمن از هیچ جنایتی دریغ نکرده که از جمله آنها می‌توان به کشتار مدرسه الفلاح و کشتار بازار ضحیان در سال‌های 2017 و 2018 اشاره کرد که ده‌ها دانش‌آموز دختر در مقطع ابتدایی توسط سعودی‌ها قتل عام شدند.

مردم یمن از مارس 2015  هر روز شاهد حدود ۱۰ حمله هوایی بوده‌اند که در مجموع بالغ بر بیش از ۲۳ هزار حمله علیه آنها صورت گرفته است. گزارش جامع سازمان ملل نشان می‌دهد که در این جنگ ویرانگر 377 هزار یمنی جان باخته‌اند که بیش از 70 درصد آنها کودکان زیر 5 سال بوده‌اند.

کشورهای غربی و اروپایی و در صدر آنها آمریکا از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان تسلیحات عربستان در جنگ یمن بوده‌اند و رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز از همان ابتدا به شکل علنی و غیرعلنی کنار متجاوزان در این جنگ حضور داشته است. 

اما علیرغم همه مصیبت‌هایی که ملت یمن طی این سالها متحمل شدند، هرگز خودشان را در برابر خواست آمریکا و متحدانش تسلیم نکردند و همچنان به مقاومت تا رسیدن به حقوق خود ادامه می‌دهند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن که ارتش رسمی دولت نجات ملی محسوب می‌شوند طی این سال‌ها موفق شدند معادله بازدارندگی خود را به دشمن تثبیت کنند. جنبش انصارالله از سال دوم جنگ با استفاده از کارشناسان داخلی به تولید موشک‌های پیشرفته و نیز هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) پرداخت که موجب برتری نظامی در مقابله با سعودی‌ها شده است. انصارالله طی این سالها همچنین توانسته به فناوری ساخت موشک‌های پیشرفته‌تر و استفاده از قایق‌های تندرو دست یابد. یمنی‌ها سال گذشته از نخستین خودرو زرهی که به دست مهندسان این کشور ساخته شده رونمایی کردند.

یمنی‌ها از 3 سال گذشته تاکنون 8 عملیات بازدارندگی علیه دشمن انجام داده‌اند که طی آنها مواضع و تاسیسات حیاتی عربستان سعودی هدف موشک‌ها و پهپادهای یمنی قرار گرفت. علاوه بر آن معادله جدید یمنی‌ها بعد از انجام عملیات سه مرحله‌ای «طوفان یمن» در سال گذشته ترسیم شد که طی آن برای نخستین بار از سال گذشته یمنی‌ها عمق امارات را در پاسخ به آغاز مجدد تجاوزات این کشور علیه یمن، هدف موشک قرار دادند.

یکی از مسائل قابل توجه در تغییر معادلات جنگ به نفع یمن، خروج این کشور از فاز تدافعی و ورود به فاز تهاجمی است. طی دو سال ابتدایی یمنی‌ها صرفا به دفاع از خود در برابر تجاوزات دشمن می‌پرداختند اما از سال 2017 به تدریج ابتکار عمل را به دست گرفته و وارد وضعیت هجومی شدند؛ تا جایی که امروز به راحتی هر نقطه از خاک اعضای ائتلاف متجاوز را که بخواهند هدف قرار می‌دهند.

در هفتمین سال جنگ یمن سعودی‌ها که هیچگونه دستاورد نظامی در این جنگ کسب نکردند به دنبال راهی برای کشاندن یمنی‌ها پای میز مذاکره هستند؛ اما دولت نجات ملی یمن تاکید کرده تا زمانی که شروط مردم این کشور یعنی رفع کامل محاصره و پرداخت غرامت جنگی از جانب متجاوزان اجرا نشود، صلحی در کار نخواهد بود.

منبع: الف

کلیدواژه: ائتلاف متجاوز جنگ ویرانگر سال گذشته سعودی ها یمنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۱۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی

وزیر خارجه آمریکا دوشنبه و سه‌شنبه آینده به عربستان سعودی سفر و در مورد تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه رایزنی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه آمریکا شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن دوشنبه و سه شنبه آینده به عربستان سفر خواهد کرد تا در مورد تلاش های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه با مقامات سعودی گفت‌وگو کند.

در ادامه بیانیه آمده است: وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به عربستان بر اهمیت جلوگیری از گسترش درگیری و تلاش برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه تأکید خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد بلینکن در سفر خود به عربستان سعودی در نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس با هدف تقویت هماهنگی امنیت منطقه ای شرکت خواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟