Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@17:25:55 GMT

مروری بر پیشگامانه‌ترین فعالیت‌های ناسا

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۶۲۲۷۸

مروری بر پیشگامانه‌ترین فعالیت‌های ناسا

در این گزارش به ۹ ماموریت پیشگامانه ناسا اشاره می‌کنیم که این ماموریت‌ها توانسته اند تحولاتی بزرگی در شناخت ما از طبیعت به وجود بیاورند.

از زمانی که اجداد ما هزاران سال پیش شروع به مطالعه آسمان شب کردند، بشر مشتاق کشف فضا بوده است. آنچه ما توانسته‌ایم در بیش از ۶۳ سال گذشته به انجام برسانیم حاصل فداکاری، پشتکار و تخیل افراد بی‌شماری بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که بسیاری از کشور‌ها در تعداد زیادی ماموریت خارج از جو زمین کمک کرده اند، اما آژانس فضایی ناسا مطمئناً سهم اول را داشته است.

به گزارش slashgear، در واقع، ناسا با موفقیت فضانوردان را بر روی سطح ماه فرود آورد، با دولت‌های اروپایی در اکتشاف بزرگترین قمر زحل همکاری کرد و تلسکوپ‌های فضایی را توسعه داد که این تلسکوپ‌ها می‌توانند مناطق دوردست کیهان را ثبت کنند. در حالی که این فهرست قرار نیست همه دستاورد‌های مهم را ترسیم کند، اما دیدگاهی را در مورد آنچه که این آژانس فضایی از زمان ایجادش در سال ۱۹۵۸ توانسته است به دست آورد، ارائه می‌دهد. ناسا که تا حدی به عنوان پاسخی به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره اسپوتنیک توسط شوروی شکل گرفت و تلاش کرد تا ایالات متحده را بعد از رقیب خود در جنگ سرد جلوتر ببرد.

فرود ماه آپولو ۱۱

هنگامی که جان اف کندی رئیس جمهور سابق آمریکا در ۱۲ سپتامبر ۱۹۶۲ سخنرانی معروف خود را با عنوان "ما انتخاب می‌کنیم به ماه برویم" را در دانشگاه رایس ایراد کرد، ایالات متحده قبلاً در مسابقه فضایی (از طریق Science Focus) از شوروی عقب بود. این سخنرانی در تلاش برای افزایش حمایت عمومی و کنگره از افزایش بودجه ناسا ایراد شد.

ماموریت آپولو ۱۱ در ۱۶ ژوئیه ۱۹۶۹ با فضانوردان نیل آرمسترانگ، مایکل کالینز و ادوین باز ​​آلدرین به فضا پرتاب شد. چهار روز بعد در ۲۰ جولای، آلدرین و آرمسترانگ از طریق ماژول قمری بر ماه فرود آمدند. آن‌ها با هم ۲۱ ساعت و ۳۶ دقیقه را روی سطح ماه گذراندند. سه خدمه آپولو ۱۱ در ۲۴ ژوئیه با خیال راحت در اقیانوس آرام فرود آمدند. بشر سرانجام به شاهکاری دست یافت که قبلاً فقط تخیل می‌توانست آن را به تصویر بکشد. در مجموع، تخمین زده می‌شود که ۶۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان این رویداد را به صورت زنده تماشا کردند و این اتفاق رکورد جدیدی را ثبت کردند.

تلسکوپ فضایی هابل

توانایی گرفتن تصاویری بسیار فراتر از آنچه تلسکوپ‌های زمینی می‌توانند به دست آورند در سال ۱۹۹۰ شناسایی شد. در ۲۴ آوریل همان سال، تلسکوپ فضایی هابل از طریق شاتل فضایی دیسکاوری به مدار پرتاب شد. هابل که به دور زمین در بیش از ۳۰۰ مایلی از سطح آن می‌چرخد، بیش از ۳۰ سال است که تصاویر را به زمین ارسال می‌کند.

هابل توانسته است هم زیبایی و هم وسعت دنیا‌هایی را که فراتر از آنچه چشم غیر مسلح ما می‌بیند، به مردم زمین نشان دهد. هابل به دلیل انجام مأموریت‌های خدماتی مختلف که تلسکوپ فضایی را حفظ و به روز نگه می‌دارد، می‌تواند تا زمان بیش تری فعال بماند. این تلسکوپ آخرین ماموریت خدماتی خود را در سال ۲۰۰۹ انجام شد اما همچنان فعال است.

رهیاب مریخ

اولین مریخ نورد روباتیکی که روی سطح مریخ فرود آمد، رهیاب مریخ در ۴ ژوئیه ۱۹۹۷ بر روی سطح سیاره سرخ فرود آمد. ناسا همچنین خاطرنشان کرد که رهیاب مریخ با طول عمر مفید خود، داده‌ها را تا ۲۷ سپتامبر ۱۹۹۷ به زمین مخابره می‌کرد. در طی آن دوره، بیش از ۲.۳ میلیارد بیت اطلاعات به همراه نزدیک به ۱۷ هزار تصویر برای دانشمندان روی زمین ارسال شد. ناسا اطلاعاتی درباره ۱۵ آزمایش خاک جداگانه منتشر کرد که توسط The Pathfinder انجام شد و در آن سطح مریخ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج آزمایش به این نتیجه رسید که سطح مریخ زمانی بسیار مرطوب و گرم بوده است. تجزیه و تحلیل سنگ‌های مختلف، همراه با باد روی سطح سیاره، به ایجاد تصویری بهتر از چگونگی تأثیر فرسایش بادی بر سیاره کمک می‌کند. این فضاپیما از دو قسمت کاوشگر فضایی و مریخ نورد تشکیل شده بود. این مریخ نورد بعد‌تر به Sojourner تغییر نام داد.

ایستگاه فضایی بین المللی

ایده نگهداری و خدمه دائمی یک ایستگاه فضایی در حال گردش در اوایل برنامه‌های ناسا مطرح شد. اما برای اینکه این رویا به واقعیت تبدیل شود، سال‌ها پیشرفت تکنولوژی و همکاری بین المللی لازم است. به دستور رئیس جمهور وقت، رونالد ریگان، ناسا همکاری با برنامه فضایی ژاپن و آژانس فضایی اروپا را در سال ۱۹۸۴ (از طریق آزمایشگاه ملی ISS) آغاز کرد. تا سال ۱۹۹۸، این همکاری گسترش یافت و شامل Roscosmos روسیه و آژانس فضایی کانادا شد.

ساخت و ساز در اواخر سال ۱۹۹۸ آغاز شد و ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ اشغال شد. از آن زمان به طور مداوم اشغال شده است، البته گاهی اوقات با تعداد کمی از خدمه. ایستگاه فضایی بین المللی به رشد خود ادامه می‌دهد و تقریباً همیشه بهبود‌هایی در حال رخ دادن است. در حالی که اعضای خدمه بخش بزرگی از این وظایف را انجام می‌دهند، آن‌ها همچنین وظیفه آزمایش‌ها و مطالعات آزمایشگاهی را نیز بر عهده دارند. تا آوریل ۲۰۲۱، ۲۴۴ نفر از ۹ کشور در ایستگاه فضایی بین المللی حضور داشته اند.

فضاپیمای کپلر

کپلر یک فضاپیمای مدارگرد بود که در ۷ مارس ۲۰۰۹ پرتاب شد. هدف اولیه این فضاپیما کشف و مشاهده سیارات فراخورشیدی بود که در کهکشان راه شیری قرار دارند. سیارات فراخورشیدی، نامی است که به اجرام سیاره‌ای که خارج از منظومه شمسی ما وجود دارند، داده شده است. سیارات فراخورشیدی می‌توانند توسط کپلر از طریق رصد ستاره‌های دوردست شناسایی شود. کپلر ستاره‌ها را برای فرورفتن در نوری که ساطع می‌کردند تماشا می‌کرد.

کپلر که برای نظارت بر بیش از ۱۰۰ هزار ستاره برای وجود سیارات فراخورشیدی طراحی شده بود، در نهایت بیش از ۲۶۰۰ مورد از آن‌ها را کشف کرد. کپلر در اکتبر ۲۰۱۸ پس از بیش از ۹ سال فعالیت، کار خود را متوقف کرد. میراث فضاپیمای کپلر تعداد بسیار زیاد سیاره‌های فراخورشیدی است که نقشه‌برداری شده‌اند، همراه با دانشی که به دانشمندان کمک کرد تا تعداد اجسام سیاره‌ای دیگر را در کهکشان ما نشان دهند.

ماموریت آزادی ۷

اتحاد جماهیر شوروی نه تنها در سال ۱۹۵۷ اولین ماهواره موفق را به مدار زمین فرستاد، بلکه آمریکا را در قرار دادن یک انسان در مدار نیز شکست داد. در ۱۲ آوریل ۱۹۶۱، یوری گاگارین فضانورد در حالی که سوار بر وستوک ۱ بود، به مدت ۱۰۸ دقیقه به دور زمین چرخید. ناسا، که نمی‌خواست خیلی از شوروی عقب بماند، خلبان آزمایشی نیروی دریایی ایالات متحده، آلن شفرد را به خدمت گرفت.

او اولین فضانورد ناسا بود که به مدار فرستاده شد. او در ۵ می ۱۹۶۱ با کپسول مرکوری (معروف به آزادی ۷) به فضا فرستاده شد. شفرد در حالی که در یک مسیر زیر مداری برای مدت زمان کمتری نسبت به همتای فضانورد شوروی خود سفر می‌کرد، به عنوان اولین آمریکایی در تاریخ ثبت شد که این کار را انجام داد. شفارد به یک چهره مهم در ناسا تبدیل شد و در نهایت در طول ماموریت آپولو ۱۴ در سال ۱۹۷۱ روی سطح ماه راه رفت.

رصدخانه اشعه ایکس چاندرا

رصدخانه پرتو ایکس چاندرا در ۲۳ ژوئیه ۱۹۹۹ به فضا پرتاب شد. از آنجایی که خود زمین پرتو‌های ایکس را در حین ورود به اتمسفر خود جذب می‌کند، چاندرا باید پرتاب می‌شد و در خارج از مدار زمین قرار می‌گرفت. پس از پرتاب موفقیت آمیز، چاندرا به عنوان قوی‌ترین تلسکوپ جهان (از طریق ناسا) شهرت یافت. ناسا رصدخانه پرتو ایکس چاندرا را به منظور شناسایی و مشاهده تابش اشعه ایکس در برخی از داغ‌ترین رویداد‌های جهان راه اندازی کرد. به گفته ناسا، این موضوع شامل جمع آوری داده‌ها از ستاره‌های منفجر شده، مناطق اطراف سیاهچاله‌ها و خوشه‌های کهکشانی است.

چهار آینه حساس روی هواپیما قرار دارند که اشعه ایکس را از یک نیمکت نوری منعکس می‌کنند. تصاویری که این رصدخانه گرفته است شامل یک سیاهچاله در مرکز کهکشان راه شیری، جدا شدن ماده تاریک از ماده عادی و مناطق اطراف سیاهچاله‌ها است. چاندرا همچنین توانسته است سیاهچاله‌ها را در سراسر کیهان شناسایی کند و به دانشمندان کمک کند تا وسعت چیزی را که فراتر از چشم غیر مسلح است ترسیم کنند.

فضاپیمای جونو

یادگیری در مورد شکل گیری آن چیزی که شاید قدیمی‌ترین سیاره در منظومه شمسی است، کلید یادگیری در مورد چگونگی شکل گیری سیاره خودمان است. اعتقاد بر این است که مشتری در زمانی آغاز شد که خورشید ما جدید بود، مشتری زمانی تشکیل شد که مقادیر عظیمی از غبار و گاز به یک کره غول پیکر تبدیل شد.

فضاپیمای جونو که در ۵ آگوست ۲۰۱۱ به فضا پرتاب شد، مهندسی شد تا دانشمندان ناسا عمیق‌ترین مطالعه مشتری را تا به امروز انجام دهند. این مأموریت امیدوار بود که در مورد منشاء مشتری، جو، درون و مگنتوسفر بیشتر بداند. در حالی که مشتری به عنوان یک کره گازی مشاهده شده است، تصور می‌شود که دارای یک هسته پایدار و جامد است. به گفته ناسا، آزمایش این نظریه هدف اضافی ماموریت فضاپیما است.

همانطور که توسط ناسا توضیح داده شده است این فضاپیما برای مقاومت در برابر تابش شدیدی که از مشتری ساطع می‌شود ساخته شده است. جونو در حالی که به دور بزرگترین سیاره منظومه شمسی می‌چرخد، رعد و برق کم سابقه‌ای را مشاهده کرده است و آب را در نزدیکی استوای مشتری کشف کرده است.

تلسکوپ فضایی اسپیتزر

تلسکوپ فضایی اسپیتزر که در آگوست ۲۰۰۳ پرتاب شد، موفق شد اولین رصدخانه‌ای باشد که از سیاراتی خارج از منظومه شمسی ما عکس بگیرد. تصاویری از این اجسام که به عنوان سیارات فراخورشیدی شناخته می‌شوند، قبل از این ماموریت قابل ثبت نبودند. اسپیتزر توانست دورترین سیاره از زمین را کشف کند که به دور ستاره‌ای در فاصله نزدیک به ۱۳ هزار سال نوری از زمین می‌چرخد. این تلسکوپ همچنین توانسته است حلقه‌ای از زحل را که قبلا ناشناخته بود شکار کند.

تصاویر مخابره شده از اسپیتزر نفس گیر هستند. از سال ۲۰۰۳، دانشمندان توانسته‌اند عکس‌های دقیقی را مطالعه کنند که شرایط آب و هوا را در برخی از سیارات فراخورشیدی نشان می‌دهد. آنچه در ابتدا قرار بود یک ماموریت دو و نیم ساله باشد، بسیار فراتر از انتظارات ناسا رفت و هنوز در مدار، تلسکوپ به ارسال عکس از اجساد خارج از منظومه شمسی ادامه داد تا زمانی که بودجه این پروژه در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ به پایان رسید.

بیشتر بخوانید

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ایستگاه فضایی بین المللی سیارات فراخورشیدی تلسکوپ فضایی آژانس فضایی منظومه شمسی پرتاب شد روی سطح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۲۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درختان ماه روی زمین کاشته می‌شوند

ناسا پس از دریافت درخواست‌های متعدد، سازمان‌هایی را در سراسر کشور برای دریافت نهال‌هایی که از پرورش دانه‌های سفر کرده به ماه در ماموریت آرتمیس پرورش یافته‌اند، انتخاب کرده است. این نهال‌ها در طول ماموریت آرتمیس ۱ ناسا در سال ۲۰۲۲ به مدار ماه پرواز کردند.

به گزارش ایسنا، برخی از آن درخت‌ها عبارتند از کاج کندر (Loblolly pine) که یک درخت مخروطی است و به سرعت رشد می‌کند، بومی چنار آمریکای جنوب شرقی ایالات متحده که تا ۶۰۰ سال عمر می‌کند، سکویا‌های غول پیکر که سن آن‌ها به ۳۴۰۰ سال می‌رسد و از بلندترین درختان جهان به شمار می‌روند.

پس از بازگشت به زمین، بذر درختان توسط خدمات جنگلداری وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA) پرورش داده شد. از طرف دیگر، بخش مدیریت لجستیک ناسا و دفتر زیرساخت‌های استراتژیک این آژانس به دنبال خانه‌های جدید برای این درختان بودند.

بیل نلسون، مدیر ناسا می‌گوید: گروه جدیدی از درختان ماه، روزی در جوامع سراسر آمریکا قد خواهند کشید. ناسا در حال بازگرداندن روح اکتشاف به زمین است، زیرا فضا متعلق به همه است. نسل آرتمیس این نهال‌ها را به ارمغان خواهد آورد که بستری حاصل‌خیز برای الهام و کشف برای آینده خواهد بود.

اولین زنی که با آرتمیس دوم به ماه رفت یکی از اولین درختان را به اشتراک گذاشت

کریستینا کخ (Christina Koch) در سال ۲۰۲۵ تبدیل به اولین زنی خواهد شد که با ماموریت آرتمیس ۲ به ماه می‌رود. همانطور که او برای این ماجراجویی تاریخی آماده می‌شود، یکی از اولین درختانی که از دانه‌ها رشد کرده است را به اشتراک گذاشت. او یک نهال کاج را به ایالت خود در کارولینای شمالی هدیه داد. درختان ماه آرتمیس در عمارت فرماندار کاشته شدند. کخ می‌گوید: کارولینای شمالی به طور محکم ریشه‌های اکتشاف را برای نسل‌های آینده می‌کارد. دبیرستان او در جکسونویل، کارولینای شمالی، یکی دیگر از دریافت‌کنندگان منتخب است.

سال گذشته، ناسا گروه‌های آموزشی و اجتماعی را فراخواند تا برای پرورش درخت ماه درخواست دهند.

ناسا موسسات را بر اساس توانایی آن‌ها برای پرورش گونه‌های درختی متنوع ارزیابی کرد. همچنین بر اساس پتانسیل بهینه‌سازی تجارب آموزشی مرتبط با درختان بررسی شد. اکنون، ناسا گروه‌های منتخب را در پاییز، بهار ۲۰۲۵ و پاییز ۲۰۲۵ اعلام می‌کند. آن‌ها فهرستی را در وبسایت خود قرار می‌دهند که نشان می‌دهد هر گروه کدام درخت‌ها را دریافت کرده و چه زمانی آن‌ها را کاشته است.

رندی مور (Randy Moore) جنگلدار می‌گوید: این درختان ماه چه سفر باورنکردنی داشته‌اند. ما برای آن‌ها هیجان‌زده هستیم که سفر نهایی خود را به سمت خانه‌های دائمی خود در سراسر کشور آغاز کنند. امیدواریم که این درختان برای قرن‌ها برای لذت عموم پابرجا باشند و الهام‌بخش نسل‌های آینده دانشمندان شوند.

همه‌ی این ماجرا‌ها توسط فضانورد ناسا استوارت روزا (Stuart Roosa) در بیش از نیم قرن قبل آغاز شد، زمانی که او دانه‌های درخت را به مدار ماه برد. این دانه‌ها که به درختان ماه آپولو ۱۴ معروف هستند، توسط خدمات جنگلی وزارت کشاورزی ایالات متحده به صورت نهال پرورش داده شدند. آن‌ها با بنا‌های تاریخی و شخصیت‌های ملی در سراسر جهان به اشتراک گذاشته شدند.

دیگر خبرها

  • نقشه‌ تلسکوپ فضایی «جیمز وب» از آب‌وهوای یک سیاره فراخورشیدی
  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
  • تصاویر تلسکوپ فضایی وب از یک سحابی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری
  • درختان ماه روی زمین کاشته می‌شوند
  • اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد
  • استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود