Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-27@19:50:02 GMT

هپاتیت A و راه‌های انتقال آن

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۶۲۳۱۰

هپاتیت A و راه‌های انتقال آن

آفتاب‌‌نیوز :

بیماری‌های عفونی واگیردار از قدیمی‌ترین دشمنان سلامت بشر هستند. در طول زندگی بشر همه‌گیری‌های ایجاد شده توسط برخی از آنها جامعه بشری را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. علی‌رغم پیشرفت‌های شگرف علم پزشکی در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌های واگیر، متاسفانه هنوز هم بیماری‌های واگیردار با قابلیت ایجاد اپیدمی به عنوان یک مشکل بهداشتی در سراسر جهان مطرح هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مدیریت صحیح کنترل بیماری‌های واگیر، اطلاعات جامع و به روز در خصوص آنها مورد نیاز است و ابزار تأمین این اطلاعات، نظام مراقبت بیماری‌ها است.حفظ و ارتقای سلامت جامعه با هدف پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیر از اهداف بخش بهداشت و درمان کشور است. در این راستا جمع‌آوری اطلاعات دقیق به منظور انجام مداخلات بهداشتی و کاهش بار بیماری نیز از اولویت‌های این بخش است‌.

تقریبا تمام مبتلایان به هپاتیت A بهبودی یافته و یک بار ابتلا به این بیماری، فرد را برای تمام عمر در مقابل آن مصون می سازد. البته نسبت بسیار کمی از مبتلایان ممکن است در اثر ابتلا به شکل شدید بیماری و نارسایی حاد کبد فوت کنند.

بیماری‌های عفونی از معضلات عمده بهداشتی و درمانی در برخی از کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شوند. هپاتیت A از جمله شایع‌ترین بیماری‌های واگیر و عفونی در جهان سوم است. در کشورهای در حال توسعه شیوع عفونت هپاتیت A در کودکان زیر ۵ سال به ۱۰۰درصد می‌رسد و در کشورهای توسعه یافته ۳۰ تا ۴۰ درصد بزرگسالان شواهدی از عفونت قبلی را نشان می‌دهند. این بیماری توسط یک ویروس شدیداً آلوده‌کننده و مسری و از طریق خوردن آب و غذای آلوده یا تماس نزدیک در خانواده، اردوگاه‌ها و مراکز عمومی منتقل می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت سالانه حدود ۲ میلیون مورد ابتلای جدید و علامت‌دار هپاتیت A در جهان گزارش می‌شود که بیش از نیمی از آن‌ها در کشورهای آسیایی است.

بنابراعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در مورد میزان شیوع هپاتیتA و سطح ایمنی جامعه نسبت به این بیماری مطالعات مختلفی در کشور انجام شده است. بر اساس نتایج مطالعاتی که سال‌های اخیر در این خصوص انجام شده است و تطابق آن با چگونگی تقسیم بندی کشورها از نظر شیوع هپاتیت A در تقسیم بندی سازمان جهانی بهداشت، جمهوری اسلامی ایران در گروه کشورهای با شیوع کم این بیماری قرار می‌گیرد. البته در حال حاضر نیز شیوع بیماری در مناطق مختلف کشور متفاوت بوده و ممکن است بیماری در برخی استان ها از شیوع بالاتری برخوردار باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: هپاتیت A بیماری های واگیر بیماری ها هپاتیت A

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۲۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوزستان عاری از بیماری مالاریا

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، همایون امیری با اشاره به ۲۵ آوریل روز جهانی مالاریا گفت: سازمان جهانی بهداشت با نامگذاری روزی به نام روز جهانی مالاریا، بر مبارزه جمعی و آگاهانه با هدف جهانی عاری از مالاریا، تاکید می‌کند. شعار سازمان جهانی بهداشت برای روز جهانی مالاریا در سال ۲۰۲۴، «پیاده‌سازی استراتژی‌های جدید و اقدامات نوآورانه در حذف مالاریا به ویژه در مناطق محروم» تعیین شده است.

وی افزود: مالاریا یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های عفونی شناخته شده در جهان است و هنوز در بسیاری از کشور‌ها از مشکلات مهم بهداشتی است. انگل این بیماری توسط نیش پشه‌های آنوفل آلوده، از فرد بیمار به فرد سالم منتقل و موجب بروز بیماری می‌شود. پشه آنوفل بومی ایران است.

امیری با بیان اینکه در تمام مناطق کشور، گونه‌های مختلف این پشه وجود دارد، ادامه داد: استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان بیشترین موارد مالاریا بومی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مهمترین علائم بیماری شامل تب، لرز، تهوع و استفراغ، خستگی و رنگ پریدگی است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: با توجه به اهمیت این بیماری، بسیاری از کشور‌های جهان از جمله ایران برنامه حذف مالاریا را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی می‌گوید: در خوزستان با انجام اقداماتی مانند بیماریابی فعال، اجرای نظام مراقبت سندرمیک و اجرای مراقبت حشره‌شناسی، در ۱۰ سال اخیر هیچ موردی از «انتقال محلی» بیماری مالاریا مشاهده نشده و همه بیماران شناسایی‌شده، در خارج از خوزستان آلوده شده‌اند و این روند موجب شده است خوزستان به هدف حذف مالاریا دست یابد.

همایون امیری افزود: بیماریابی فعال در جمعیت‌های هدف به منظور پیشگیری از انتقال بیماری انجام می‌شود و پرسنل بهداشت علاوه بر اینکه در طول ماه در مناطق مختلف کار شناسایی این بیماری را از طریق نمونه‌گیری از افراد مشکوک و بررسی آب‌های راکد رصد می‌کنند، در صورت شناسایی یک فرد مبتلا، اخذ نمونه از اطرافیان وی و همچنین درمان و پیگیری مبتلایان را نیز بر عهده دارند.

به گفته مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان؛ همه مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت آمادگی ارائه خدمات بیماریابی و درمان مالاریا را دارند.  

دیگر خبرها

  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان در ۱۰ سال اخیر
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور