Web Analytics Made Easy - Statcounter

با پایان انتخابات شوراهای شهر و روستا در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ و تشکیل ششمین شورای اسلامی شهر تهران در ۱۴ مرداد سال گذشته پایتخت نشینان به نوعی شاهد شکل گیری دوره ای از گذار در مدیریت شهری بودند. دوره گذاری از بحران شیوع کرونا ویروس که مدیریت شهری در دوره پنجم به شدت درگیر آن بود و بسیاری از مسائل شهر را تحت تاثیر خود قرار داد تا رسیدن به دوره ای که زمینه ساز تحقق شعار شهردار منتخب شورا در دوره ششم یعنی تبدیل کلانشهر تهران به الگوی جهان اسلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، تقریبا نیمی از سال ۱۴۰۰ در حوزه مدیریت شهری توسط مدیریت شهری دوره پنجم و نیمه دیگر توسط مدیریت شهری دوره ششم هدایت شد. اعضای شورای شهر تهران در دوره ششم در شرایطی سکان هدایت شهر را از دوره قبل تحویل گرفتند که مدیریت شهری گذشته حدود یک سال و نیم درگیر رتق و فتق امور با وجود کرونا ویروس بود. ویروسی که شیوع گسترده آن تمامی بخش های مدیریت شهری را تحت تاثیر قرار داده بود و تصمیمات و مصوبات شورا همگی با نیم نگاهی به پیک های پی درپی کرونا ویروس اتخاذ می شد. اما همزمان با تشکیل دوره ششم شورای شهر تهران وضعیت شیوع کرونا کمی بهتر شد و کنترل نسبی حاکم شد تا زمینه ورود به مسیر تحقق شعارهای مدیریت شهری جدید فراهم شود.


اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از انجام مراسم تحلیف در روز ۱۴ مردادماه سال گذشته، بلافاصله و در دومین جلسه شورا انتخاب شهردار تهران را در دستور کار خود قرار دادند و در نهایت علیرضا زاکانی در مقابل دیگر گزینه راه یافته به مرحله نهایی یعنی مازیار حسینی رأی بیشتری کسب کرد. به این ترتیب اعضای ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران سرانجام روز یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰، علیرضا زاکانی را با ۱۸ رأی از مجموع ۲۱ رای به عنوان نوزدهمین شهردار تهران برگزیدند.

البته انتخاب زاکانی به عنوان شهردار منتخب با حواشی مختلفی رو به رو بود که تا تایید حکم وی در روز ۱۱ شهریور سال ۱۴۰۰ توسط احمد وحیدی وزیر کشور ادامه داشت، تاخیر در امضاء و تایید حکم شهردار تهران گمانه زنی ها در رسانه ها و حتی اعضای شورا را افزایش داد و مدیریت شهری را در تب و تاب نگه داشت، موضوعی که حتی پس از آنکه بار دیگر احتمال ابطال حکم شهردار تهران را مطرح کرد با پاسخ وزیر کشور و رد این احتمال به پایان رسید.


در روز های نخست فعالیت شورای شهر تهران مهدی چمران، ریاست شورا گرفتار بیماری شد و از حضور در صحن شورا به توصیه پزشک خودداری کرد و خوشبختانه پس از بهبودی و غیبت چند جلسه ای در جمع شورایی ها حاضر شد.


مدیریت شهری به ویژه شورای شهر تهران در مصوبات خود نیز در دوره ششم با تصمیمات جدیدی در عمر شش ماهه خود مواجه بوده است از جمله نخستین تصمیم پارلمان ششم برای باغات تهران بود که از آن به عنوان لغو مصوبه خانه باغ تعبیر شد. در دوره پنجم اعضای شورا مصوبه برج _باغ که به مالکین اجازه می داد به نسبت حفظ ۷۰ درصد باغ خود در ۳۰ درصد آن ساخت و ساز داشته باشند را تغییر دادند و مصوبه ای تحت عنوان خانه - باغ را اجرایی کردند. در حالی که اصلاح این مصوبه در دوره ششم با استدلال این که جلوی ساخت و ساز گرفته شده است در دستور کار قرار گرفت و در نهایت نیز این مصوبه با تغییراتی برای مصوبه خانه - باغ همراه شد تا شاید علاوه بر حفظ باغات رونقی به ساخت و ساز و به طبع آن درآمد برای شهر به همراه داشته باشد.


این اقدام در شرایطی انجام شد که تعداد صدور پروانه ساخت و ساز نسبت به سال ۱۳۹۵ کاهش چشم گیری داشته است و در همین راستا حامد سلیمی، مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران با مقایسه آمار صدور پروانه ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ با مدت مشابه سال قبل تر گفته بود: ۴ هزار و ۳۸۱ مورد پروانه ساختمانی در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۰ صادر شده که این آمار در مدت مشابه سال قبل تر، ۵ هزار و ۳۴۴ مورد بوده است.
از سوی دیگر بررسی آمار تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در شهر تهران طی ۲۴ سال گذشته از سویی نشان می‌دهد که ساخت و ساز با چهارمین جهش قیمتی مسکن طی ۱۵ ساله اخیر همگام نشده است و از سوی دیگر، درآمدهای شهرداری تهران از محل صدور پروانه ساختمانی به‌ شدت کاهش یافته است. 


زاکانی، شهردار تهران همچنین سال ۱۴۰۰ در راستای تحقق شعارهای خود در بخش معیشت شهروندان تهرانی و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه تأمین مسکن، قرارگاه مسکن در مجموعه شهرداری تهران را تشکیل داد و طبق هدف خود برای ورود به ساخت مسکن، این اقدام را با وعده ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی آغاز کرده است. البته وعده ای که برخی از اعضای شورای شهر تهران در واکنشی اظهار کردند که هنوز جزییات و سهم شهرداری تهران در آن حتی برای شورایی ها روشن نشده است.


نخستین بار شهردار تهران در پیامی توییتری اعلام کرد: تمام فرصت‌های مسکن‌سازی مناطق ۲۲ گانه تهران شناسایی شده است. برنامه ریزی و زمینه‌سازی ساخت ۱۸۰هزار واحد مسکونی در پایتخت درحال انجام است. اما جزییات بیشتر در مورد این طرح به ویژه سهم شهرداری در اجرای آن اعلام نشده است. 


در شش ماه گذشته و فعالیت دوره ششم مدیریت شهری یکی ازطرح هایی که در شورا مورد بررسی قرار گرفت طرح تعارض منافع در شهرداری بود که دلیل طرح آن هم با موضوع انتصاب داماد شهردار تهران به سمت دستیاری شهردار تهران آغاز شد که پس از بروز اختلاف نظر میان اعضای شورا و پیگیری رسانه ها نهایتا شهردار تهران حکم خود برای دامادش را لغو کرد. پس از آن نیز با انتصاب همسر یکی از اعضای شورای شهر تهران به‌ عنوان سرپرست اداره کل ماده ۱۰۰، اعضای شورا نیز واکنش نشان داده و طرح تعارض منافع را پیشنهاد دادند. 


واکنش اعضای شورای شهر به این انتصاب مصوبه تعارض منافع در شهرداری تهران بود که بررسی این مصوبه نیز روز پر سرو صدایی را برای شورا رقم زد. البته در شورای پنجم لایحه مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران به تصویب رسیده بود و یکی از بندهای آن منع به کارگیری نزدیکان مدیران شهری و اعضای شورای شهر پیش بینی شده بود.


به گزارش ایسنا، با توجه به شرایط فعلی خوشبختانه بحران شیوع کرونا ویروس کمتر شده است و مدیریت شهری از این بحران و چالش های ابتدای تشکیل شورا در این دوره عبور کرده است، حالا شهروندان تهرانی در سال جدید در انتظار تحقق مطالبات خود و شعارهای شهردار تهران برای تبدیل تهران به الگوی جهان اسلام هستند که انجام این مهم قطعا نیازمند مشارکت شهروندان و انسجام هرچه بیشتر مجموعه شورا و شهرداری است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شوراي شهر تهران نوروز 1401 پايتخت شهرداري تهران اعضای شورای شهر شورای شهر تهران شهرداری تهران شهردار تهران شهر تهران مدیریت شهری کرونا ویروس صدور پروانه تعارض منافع دوره ششم اعضای شورا ساخت و ساز سال ۱۴۰۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۲۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورا‌ها مظهر انتقال قدرت متمرکز دولتی به مدیریت مردمی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی مالک رحمتی به مناسبت ۹ اردیبهشت در همایش روز ملی شورا‌ها با تاکید بر اینکه برای کاهش تصدی گری دولت و واگذاری امور به نهاد‌های مردمی، هر وظیفه استانداری و فرمانداری که قابل واگذاری و تفویض اختیار به شوراها است باید بررسی و واگذار شود افزود: باید در این زمینه نهایت واگذاری انجام و بر اساس اختیارات استانداری این وظایف به شورا‌ها منتقل شود.

وی با بیان اینکه برای بهره وری بیشتر نظام مدیریتی کشور باید امور دولتی به شورا‌ها و شهرداری‌ها واگذار و دولت از تصدی گری خارج شود اظهار کرد: برای موفقیت در نظام مدیریتی با هر نسبت و محتوایی نیاز به اتحاد، انسجام، تعامل و همکاری مدیریتی وجود دارد و در نبود آن ها، بهترین برنامه‌ها نیز به سرمنزل مقصود نمی‌رسد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در سایه موفقیت و تعامل بین مدیریت شهری، اداری، دستگاه‌ها و متولیان امور، آرمان ها، اهداف و برنامه‌ها تحقق می‌یابد، گفت: در زمان کنونی در استان وحدت و تعامل کاری پابرجا است و بعد از این هم با کیفیت بیشتری ادامه خواهد یافت.

رحمتی با تاکید بر اینکه هدف از انقلاب اسلامی، حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و دخالت اراده آنان به اراده کشور بود ادامه داد: هم اکنون اراده مردم با شرکت در انتخابات بر تمام شئون کشور از انتخاب رهبری تا انتخاب اعضای شورا، جاری و حاکم است.

وی یادآور شد: امامین انقلاب مراقبت کردند تا در انقلاب اسلامی ایران، حضور مردم، محور اصلی و تعیین کننده باشد و باید از این موضوع صیانت و مراقبت کرد و عملکرد مدیران و مسوولانی که از بستر انتخابات و مردمسالاری دینی روی کار آمده اند در این زمینه تعیین کننده است.

رحمتی برگزاری ۴۰ دوره انتخابات و مراجعه به آرا و نظر مردم در طول ۴۵ سال از عمر انقلاب را نشان از مردمسالاری دینی و مردمی بودن این نظام دانست و افزود: این کار در دنیا بی سابقه است.

وی با اشاره به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۱ اردیبهشت امسال در استان اظهار کرد: یک سوم از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در این دور انتخاب خواهند شد و مردم با حضور باشکوه و پرصلابت در این دور همانند دور اول انتخابات، کار نیمه تمام خود را تمام خواهند کرد.

استاندار آذربایجان شرقی از اصحاب رسانه و افراد دارای تریبون خواست، مردم را برای مشارکت گسترده در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی دعوت کنند.
رحمتی با اشاره به تاکید امامین انقلاب بر سه رکن اساسی انقلاب اسلامی ادامه داد: این ارکان شامل اعتقاد به خداوند و تاکید بر خدامحوری و ضرورت رونق و فروغ این رکن در زمان کنونی در جامعه، اعتماد به نقش مردم در همه عرصه‌ها برای تشکیل دولت مردمی و تبعیت از امام و ولایت فقیه است که در صورت رعایت آن‌ها توسعه در جامعه روی می‌دهد.

وی همچنین توجه جدی و ویژه به توسعه روستاها، مقوله گردشگری و بوم گردی، نشاط عمومی و ورزش همگانی و قهرمانی، ارائه مشوق‌های مورد نیاز در کنار مشوق‌های قانونی در طرح جوانی جمعیت، نهادینه کردن شفافیت مالی و پاسخگویی در شورا‌ها و شهرداری ها، هویت بخشی به بخش‌ها و روستا‌ها و زیباسازی محیطی و معماری شهری با استفاده از نماد‌های ملی و استانی را خواستار شد.

رئیس شورای اسلامی استان هم گفت: انقلاب ما انقلاب مردمی است که طبق فرمان امام راحل آیین نامه اجرایی شورا‌ها تهیه و تصویب شد تا برای اداره امور شهر و روستا شورا‌ها تشکیل شوند که با هدف رفع تمامی مشکلات مردم و بررسی آنها نارسایی‌ها در بخش‌های مختلف توسط شورا‌ها بررسی و راهکار ارائه شود.

دبیری افزود: شورا‌ها در این مدت سیر تکاملی را طی کرده و به بلوغ کافی رسیدند و مورد حمایت مردم قرار گرفتند، اما باید انتظارات مردم را برطرف کنند و تلاش کنند برنامه ریزی لازم با کمترین خطا را انجام دهند.

 

دیگر خبرها

  • پساب شهری جایگزین آب مصرفی صنایع کرمانشاه شد
  • شورا‌ها مظهر انتقال قدرت متمرکز دولتی به مدیریت مردمی
  • باز شدن گره‌های چند دهه شهر یزد در شورای ششم
  • بیمه سرمد میزبان جلسۀ عمومی شورای هماهنگی شرکت‌های بیمۀ استان اصفهان
  • پساب شهری در کرمانشاه جایگزین آب مصرفی صنایع شد
  • زنجیره افتتاح پروژه‌ها در شهر اصفهان آغاز می‌شود/ تشکیل شوراها موجب جهش در مدیریت شهری شد
  • محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • رئیس شورای عالی استان ها: تلاش برای تکمیل مدیریت یکپارچه شهری
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار