Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@16:45:11 GMT

سرآسیاب منصور آباد، فیروزه‌ای در دل رستم

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۶۳۰۸۵

سرآسیاب منصور آباد، فیروزه‌ای در دل رستم

به گزارش خبرگزاری فارس از رستم، این شهرستان واقع در شمال غربی فارس از جمله مکانهای گردشگری به شمار می آید که هر ساله میزبان گردشگران زیادی نیز می باشد.

رستم از دو بخش مرکزی و سورنا تشکیل شده که قبل خود جزئی از ممسنی بوده و مردم این شهرستان از قوم بزرگ لر می باشند.

جاذبه‌های متعدد طبیعی به همراه بناهای کهن تاریخی، مهم‌ترین مکان‌های دیدنی رستم را تشکیل می‌دهند که دریاچه سر آسیاب منصور آباد یکی از آنها می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جاذبه طبیعی در ۲۸ کیلومتری شهر مصیری مرکز شهرستان رستم، و در کنار روستای سر آسیاب منصور آباد واقع شده است.

در این دریاچه علاوه بر امکان قایق رانی و ماهیگیری، چشمه سار های جوشنده و بارگاه امامزاده سید نورالدین(ع) چشم انداز خاصی به سر آسیاب منصور آباد می دهند که تفریحی زیارتی و سیاحتی میتوان در آنجا داشت.

در مسیر جاده این جاذبه طبیعی مزارع برنج، ماش، گندم، ذرت، کلزا و... در فصول مختلف با قرار گرفتن در دو طرف زیبایی و سر سبزی خاصی را رقم می زنند.

سر آسیاب رستم منطقه ای کوهستانی و بکر با محیطی مناسب برای کوهنوردی، چادر زدن و پیک نیک می باشد

چشمه سراب سیاه یکی از مهمترین سرچشمه های آب رودخانه تنگ شیو رستم بوده و بعد از پیوستن به رودخانه فهلیان در انتهای خاک ممسنی و رستم تشکیل رودخانه معروف زهره را می دهد.

کتیبه‌ای تاریخی متعلق به دوره ساسانی – پهلوی یا پارتی – پهلو  در حاشیه این دریاچه تاریخی نیز کشف شده است که بعد از طی مراحل قانونی لازم با شماره ۳۱۱۱۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این کتیبه در ۹ سطر به خط ساسانی_پهلوی و با ابعاد ۱۱۰ در ۱۰۰سانتی متر مربع و با فاصله ۱/۵ متری از سطح آب حک شده است.

 

انتهای پیام/ن

 

منبع: فارس

کلیدواژه: منصور اباد جاذبه طبیعی کتیبه رستم ساسانی پهلوی طبیعت سر آسیاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۳۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید برخورد با خودروهای هنجارشکن در میاندوآب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، سرهنگ فخرالدین رستم پور افزود: در راستای اجرای این طرح  با خودروهای فاقد پلاک، پوشش و مخدوشی پلاک، تغییر وضعیت خودرو، ناخوانا بودن پلاک و سایر حرکات مخاطره آمیز در معابر درون و برون شهری شهرستان برخورد می شود.

وی گفت: در  راستای تدابیر  فرمانده محترم انتظامی استان  و براساس مطالبات شهروندان این طرح با بسیج امکانات از روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت اجرایی شده است.

رستم پور با بیان اینکه قانون برای متخلفان در این زمینه محکومیت هایی را در نظر گرفته است، تصریح کرد: بر اساس ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی هر کس در ارقام و مشخصات پلاک وسیله نقلیه موتوری تغییری ایجاد و یا پلاک وسیله دیگری را به آن الصاق کند به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

فرمانده انتظامی میاندوآب اظهار کرد: در اجرای این طرح ضمن توقیف وسیله نقلیه توسط ماموران انتظامی، پرونده قضایی برای فرد متخلف تشکیل شده و برای ادامه سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه پلیس اجازه نمی دهد عده معدودی به هر بهانه و انگیزه ای امنیت و نظم عمومی را خدشه دار کنند، گفت: پلس قاطعانه با آنان برخورد خواهد کرد.

رستم پور افزود: از شهروندان عزیز تقاضا داریم هر گونه موارد مشکوک را به مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند و خادمان خود را برای تداوم امنیت پایدار یاری کنند.

رستم پور افزود: سامانه پیامک ۱۱۰ با سرشماره تلفن ۱۱۰۴۴ به‌صورت ۲۴ ساعته آماده دریافت درخواست‌های انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی همشهریان عزیز است .

فرمانده انتظامی شهرستان میاندوآب اظهار کرد: تلفن گویای ۱۹۷ نیز به طور شبانه‌روزی آماده دریافت انتقاد، پیشنهاد، تقدیر و شکایت شما از فراجا است.

 

دیگر خبرها

  • پیشرفت ۷۶ درصدی سد دیورش در شهرستان رودبار
  • تشدید برخورد با خودروهای دارای پلاک مخدوش
  • تشدید برخورد با خودروهای هنجارشکن در میاندوآب
  • طغیان وحشتناک رودخانه بهمن آباد چوار ایلام
  • دریاچه «کیو» خرم‌آباد در یک روز بارانی
  • تشکیل خانه طراحان فیروزه‌ای بر آمده از تلاش جوانان گرافیست است
  • بارش باران، نقش رستم را تعطیل کرد
  • خواهان بررسی مجدد درخواست عضویت کامل خود در سازمان ملل هستیم
  • (ویدئو) تشکیل یک دریاچه فصلی در کویر اصفهان
  • کینه قدیمی