Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین وحیدا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جریان زاینده رود تا بعد از ظهر امروز دوشنبه هشتم فروردین وارد کانال‌های کشاورزان شرق می‌شود.

وی درباره اختلاف تاریخ اعلام شده از سوی آب منطقه‌ای و صنف درمورد بازگشایی دریچه‌های سد زاینده‌رود بین روزهای پنجم و هفتم فروردین خاطرنشان کرد: در جلسه مشترک با آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی که به توافق رسیدیم، مقرر شد هفت فروردین آب برای کشاورزی شرق بازگشایی شود اما پیش‌بینی‌ها حاکی از وقوع باد به جای بارندگی در این مدت بود که باعث می‌شد گندم‌ها آسیب ببینند زیرا کشت دیرهنگام است و هنوز ریشه ندارد؛ از همین رو خروجی سد را ۲ روز زودتر افزایش دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان افزود: آبی که اکنون جریان دارد ۱۰ روز دیگر به اراضی آخرین کشاورزان خواهد رسید زیرا همه کشاورزان با هم نمی‌توانند آب بگیرند؛ نوبتی آب دریافت می‌کنند و امروز که آب به اراضی اولین کشاورزان برسد ۱۰ روز دیگر آب به آخرین کشاورزان خواهد رسید.‌

وحیدا با بیان اینکه توزیع ۱۰ روزه آب به کشت گندم کشاورزان شرق آسیب می‌زند، درباره اعتراض دو روز گذشته شماری از کشاورزان مقابل جهاد کشاورزی استان، ابراز داشت: یکی از نگرانی‌های آنان بسته شدن آب پس از ۱۰ روز و خسارات احتمالی به کشت‌شان است.

وحیدا با بیان اینکه کشاورزان با صنف اختلاف ندارند، ادامه داد: از دیگر از خواسته‌های کشاورزان پرداخت کامل خسارات نکاشت و اجرای مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب بود و با میانجیگری صنف این تجمع کشاورزان برای مطالباتشان حل و فصل شد.

وی با بیان اینکه خسارات نکاشت کشاورزان کامل پرداخت نشده است، گفت: سال گذشته ۲۶۰ میلیارد تومان خسارت نکاشت به کشاورزان پرداخت شد درحالی که طبق مصوبات قرار بود از سال ۱۳۹۷ صنایع آب‌بر سالانه ۴۵۰ میلیارد تومان بابت آبی که از کشاورران برمی‌دارند، پرداخت کنند. این تاکنون محقق نشده و مبلغی که صنایع در این چهارسال به کشاورزان دادند در مجموع به ۵۰۰ میلیارد تومان نرسیده ضمن اینکه ۴۵۰ میلیاردی که سالانه از ۱۳۹۷ باید پرداخت می‌کردند با توجه به تورمی که در این مدت پیش آمده، قابل مقایسه با چهار- پنج سال گذشته نیست.

عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان اضافه کرد: استاندار و تیم استانداری پیگیر این مسائل هستند اما اینقدر نابسامانی بوده که تاکنون موفق نشده‌اند اما امید است با پیگیری‌های معاون ایشان حل و فصل شود.

وحیدا، موضوع تحویل پساب و ساماندهی کانال‌های بالادست از سد نکو آباد تا چم آسمان را از دیگر خواسته‌های کشاورزان برشمرد و افزود: طبق مصوبات حد فاصل نکوآباد و چم آسمان در سمت چپ و سمت راست رودخانه باید ۲ کانال زده شود زیرا ۷۹ مادی آن قسمت وجود دارد و این‌ها باید در یک نقطه به رودخانه متصل شوند مانند کانال‌های شرق و غرب کشاورزی تا هر کسی نتواند آب را باز یا بسته کند و بهتر بتوان روی آب نظارت کرد؛ این مسئله مشکل اعتباری دارد و معاون استاندار پیگیر آن است.

به گزارش خبرنگار مهر، وحیدا عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان پیش‌تر در مصاحبه‌ای با این خبرگزاری گفته بود که کشاورزان برای آبیاری نوبت دوم کشت پاییزه که عمدتاً غله است از نیمه اول فروردین تا نیمه خردادماه (حدود ۷۵ روز) نیاز به آب دارند.

خروجی سد زاینده رود به منظور توزیع آب برای نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان شرق اصفهان از بامداد پنجم فروردین ماه به صورت پلکانی افزایش یافت و آب قرار است به مدت ۱۰ روز به سمت اراضی کشاورزی این منطقه در جریان باشد.

همچنین روز گذشته شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که طبق تابلو منابع و مصارف وزارت نیرو امسال هیچ برنامه‌ای برای توزیع آب کشت بهاره در شرق اصفهان تعریف نشده است.

زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان پیش از این نیز گفته بود که پس از اتمام توزیع آب برای کشت کشاورزان شرق اصفهان، طبق توافقی که بین اعضای صنف و جهاد کشاورزی شده و به تأیید شرکت آب منطقه‌ای اصفهان رسیده و استاندار آن را تصویب کرده است، برای باغات غرب اصفهان آب توزیع خواهد شد.

۱۲ بهمن ماه سال ۱۴۰۰ به مدت ۱۰ روز دریچه‌های سد زاینده رود برای نوبت اول کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان باز شد. کشت کشاورزان شرق اصفهان امسال گندم و گلرنگ است و حدود ۳۰ درصد از اراضی این منطقه زیرکشت رفت.

ذخیره سد زاینده رود تا روز ششم فروردین ۳۰۱ میلیون مترمکعب، ورودی به آن ۷۵ مترمکعب و خروجی ۶۰ متر مکعب بر ثانیه اعلام شد.

سد قوسی زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید. این سد در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

همچنین بندهای «طرح ۹ ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده رود» نیز به شرح زیر است:

بند نخست: وزارت نیرو مکلف است نسبت به تأسیس واحد مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود اقدام کند.

بند دوم: تشکیل شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود با حضور استانداران اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد و معاونان وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت و نمایندگان اصناف کشاورزی؛ وزارت نیرو مکلف شده است تا درمدت سه ماه نسبت به تشکیل این شورا اقدام کند.

بند سوم: تعیین میزان حقابه ها، سهم آبه ها و صاحبان حق اشتراک و حقابه زیست محیطی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی توسط وزارت نیرو.

بند چهارم: ممنوعیت بارگذاری جدید بر منابع آب زاینده رود تا پیش از تعیین تکلیف در این حوضه.

بند پنجم: ساماندهی برداشت آب در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز.

بند ششم: فراهم کردن تسهیلات لازم برای تغییر شیوه‌های آبیاری توسط وزارت جهاد کشاورزی در منطقه.

بند هفتم: تأسیس صندوق تأمین خسارت خشکسالی در حوضه آبریز زاینده رود بر اساس این بند مصرف کنندگان بخش صنعت که در زمان خشکسالی بدون کاهش سهم خود آب دریافت می‌کنند باید خسارات کمبود آب سایر مصرف کنندگان حوضه را پرداخت کنند.

بند هشتم: انجام مطالعات تونل آبرسانی به اصفهان با عنوان طرح گلاب (انتقال آب) توسط وزارت نیرو.

بند نهم: وزارت نیرو باید در باره طرح انتقال آب بهشت آباد که تنها به منظور تأمین آب شرب طراحی شده است، بررسی دقیق انجام داده و ضمن ارزیابی زیست محیطی، طرح را به اجرا در آورد.

کد خبر 5454792

منبع: مهر

کلیدواژه: صنف کشاورزان اصفهان اصفهان زاینده رود شرق اصفهان کشت پاییزه مسافران نوروزی بوشهر گردشگری ویروس کرونا نوروز کرمانشاه سفرهای نوروزی سانحه تصادف آمار کرونا نوروز 1401 اردوهای راهیان نور خطبه های نماز جمعه گرگان حوضه آبریز زاینده رود کشاورزان شرق اصفهان سد زاینده رود جهاد کشاورزی آب منطقه ای وزارت نیرو ۱۰ روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۳۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان

ایسنا/سیستان و بلوچستان تلاش برای توسعه پنبه‌کاری در سیستان و بلوچستان دستاوردهایی به همراه داشته و با راهبرد حمایتی، چشم‌انداز احیا و رونق کشت پنبه در استان افق روشنی دارد که در صورت حمایت می‌تواند به سمبل و نماد به‌زراعی در دوران کم‌آبی تبدیل شود.

اعمال برخی سیاست‌های حمایتی و برنامه‌های درازمدت، بروز برخی وقایع اقلیمی و اعمال سیاست‌های اقتصادی در سایر حوزه‌های کشاورزی موجب رغبت تعدادی از کشاورزان به کشت پنبه در استان شده است.

با توجه به مشکلات استان سیستان و بلوچستان در تامین منابع آبی مورد نیاز بخش زراعی و ضرورت کاهش کشت‌های پرآب، باید احیای کشت پنبه بیش از پیش در دستور کار متولیان قرار بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: در قالب خرید تضمینی وش پنبه مابین سازمان جهادکشاورزی استان سیستان وبلوچستان و یک شرکت فعال در این زمینه یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت قراردادی پنبه خواهد رفت.

سید محمد رضا سیدحسینی در گفت وگو با ایسنا، تصریح کرد: براساس این تفاهمنامه، کشاورزان با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و این شرکت، مزارع خود را به کشت پنبه اختصاص و کارخانه پنبه تولیدی را با نرخ تضمینی در مزرعه خریداری می‌کند.

وی  بیان کرد: کشت پنبه از اوایل فروردین ماه سالجاری در سیستان‌وبلوچستان آغاز و تا مرداد ماه با همکاری کشاورزان شهرستان های دلگان ،بمپور ،ایرانشهر، خاش و تفتان ادامه خواهد داشت.

سید حسینی افزود: تاکنون ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت پنبه رفته است.

وی اظهار کرد: با انجام کشت های قراردادی دغدغه کشاورزان جهت فروش محصول مرتفع و زمینه توسعه کشت این محصول در سیستان وبلوچستان فراهم خواهد شد.

وی تاکید کرد: جهت ارتقای دانش بهره برداران استان برای کشت پنبه ،سفرهای آموزش و ترویجی به استان های پیشرو در کشت پنبه انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افتتاح طرح آبرسانی فلارد یک در شهرستان فلارد
  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • کشاورزان مکلف به نظارت بر استخرهای کشاورزی
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی در مازندران
  • تعطیلی دو روزه، بهره‌وری نیروی کار را افزایش می‌دهد/ثبت ۲۸ هزار فرصت شغلی در سامانه ملی
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • کشاورزان هم پاداش می‌گیرند هم برق رایگان