Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس اصفهان، فریدون‌شهر یکی از شهرهای دیدنی غرب استان اصفهان است،  این شهر ۲۰ هزار مترمربع وسعت دارد و شهری نسبتاً کوچک است؛ این شهرستان جزو مناطق کوهستانی ایران به حساب می‌آید. بد نیست بدانید که چند سال پیش این شهر از جانب یونسکو، کاندید امن‌ترین شهر ایران شد.

شهرستان فریدون‌شهر، با توجه به موقعیت آب و هوایی و کوهستانی بودن، ‌وجود آبشارها و چشمه‌سارها و انواع گیاهان و گل‌های زیبای وحشی، ‌در دامنه‌ها، کوهسارها، ‌هر بیننده و دیدار کننده از شهرستان در فصل بهار و تابستان را به خود  جذب می‌کند، زمستان‌های پر برف و زیبا، برای اسکی در پیست اسکی شهرستان که تنها پیست اسکی در استان اصفهان است،‌ یکی از لوازم و امکانات خوب منطقه برای جذب توریسم است، وجود غارهای زیبا و آهکی در کوه‌ها و وجود کوه‌های بلند و جوان زمینه‌های بسیار خوبی را برای کوهنوردان فراهم می‌سازد؛ در ادامه این گزارش شما را با برخی از زیباترین جاهای دیدنی فریدون‌شهر آشنا خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آبشار پونه‌زار

آبشار پونه‌زار را بی‌تردید می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی فریدون‌شهر دانست. این آبشار با بیش از ۱۰ متر ارتفاع از چشمه‌های ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرد. آب این آبشار حاصل از آب‌شدن یخچال‌های طبیعی قلل مرتفع زاگرس است، به همین خاطر در ۶ ماه اول سال آب این آبشار به‌مراتب جریان بیشتری پیدا می‌کند.

این آبشار زمانی که از ارتفاعات به پایین می‌ریزد، بسیار خرامان به چند انشعاب مختلف تقسیم می‌شود، به طوری که اگر از دور به این کوهستان نگاه کنید، انگار که چندین و چند آبشار مختلف کوچک از روی صخره‌ها به پایین می‌ریزند. در مسیر این آبشار، بر روی صخره خزه بسته است و مناظری خیره‌کننده را به وجود می‌آورد، در مراتع اطراف می‌توانید شاهد دشت پونه‌های وحشی باشید، این منطقه برای کوهپیمایی و عکاسی بی‌نظیر است.

دشت لاله‌های واژگون چشمه لنگان

این منطقه نیز از جاذبه‌های طبیعی شهرستان بوده که نقش مهمی در توسعه گردشگری طبیعی دارد. فصل رویش و گل‌دهی از اواخر فروردین تا اوایل خرداد است. وسعت این دشت بیش از  ۲ هزار هکتار است که بیشترین تراکم این گل‌ها در حاشیه چشمه لنگان، پیشکوه و پشتکوه است؛  این لاله‌ها در صورت عدم تخریب به وسیله انسان و دام بیش از ۱۰۰ هزار شاخه است که در میان بوته‌های گزانگبین و روی صخره‌ها می‌روید و علاوه بر زیبایی خاصیت دارویی دارند.

 

 

چشمه لنگان

چشمه لنگان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی فریدون‌شهر به حساب می‌آید. این چشمه در ۱۷ کیلومتری جنوب‌غرب فریدون‌شهر قرار دارد. چشمه لنگان از زیر تخته‌سنگ‌هایی سخت و بزرگ با فشار به بیرون می‌جوشد، برخلاف بسیاری از چشمه‌های دیگر که جریان کمی دارند، آب این چشمه بسیار تند و با شدت است. بر اساس آزمایش‌های انجام‌شده، آب این چشمه جزو گواراترین آب‌های زیرزمینی در تمام استان اصفهان است.

دورتادور این چشمه تا چشم کار می‌کند، مراتع سرسبز و زیبا دیده می‌شود. در این منطقه می‌توانید شاهد حضور پرندگان کوچک و بزرگ متعدد باشید، آب چشمه بسیار خنک و گوارا است؛ بازدید از این چشمه را حتماً در برنامه سفرتان به استان اصفهان باید قرار دهید.

 

 

روستای بنه کمر

بازدید از روستاهای کمتر شناخته‌شده، بکر و دورافتاده در سفر به فریدون کنار می‌تواند تجربه‌ای بسیار شیرین و دلپذیر باشد. این روستا در ۳۰ کیلومتری غرب شهرستان فریدون شهر قرار دارد. روستای بنه کمر جزو روستاهای ییلاقی استان اصفهان به حساب می‌آید. بسیاری از مردم روستا به‌دلیل سرمای شدید هوا، زمستان خانه‌های خود را ترک می‌کنند. در زمستان برفی چند متری تمام بخش‌های روستا را می‌پوشاند؛ مردم روستا هنوز هم دارای زندگی آرام و دوست‌داشتنی خود هستند. اکثر اهالی به مشاغلی همانند کشاورزی، باغداری و دامداری مشغول هستند. جالب است بدانید برخلاف تصور، مردم این منطقه به گویش بختیاری صحبت می‌کنند.

در این روستا علاوه ‌بر تماشای مناظر بکر روستایی، می‌توانید به دل طبیعت بزنید. در نزدیکی این روستا، ده‌ها جاذبه طبیعی زیبا و دوست‌داشتنی وجود دارد. دره تنگوله و آبشار دربند جزو جاهای دیدنی این روستا به حساب می‌آیند.

 

 

روستای دهسور سفلی

روستای دهسور سفلی در ۱۳ کیلومتری فریدون‌شهر قرار دارد. حدود ۹ ماه سال، در این روستا می‌توانید شاهد بارش باران یا برف باشید. به همین خاطر روستای دهسور سفلی دارای منابع آب بیشماری است.

جالب است بدانید ۸۰ درصد مردم این روستا ترک زبان و ۲۰ درست مابقی، به زبان لری صحبت می‌کنند. اکثر محصول مردم روستا سیب زمینی، گندم، جو، یونجه، کلزا، لوبیا، عدس و شاهدانه است، زنبورداری و باغداری نیز جزو مشاغل مهم این روستا به حساب می‌آید؛ این روستا یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی فریدون‌شهر است.

 

روستای کاهگانک

روستای کاهگانک یکی دیگر از جاهای دیدنی فریدون‌شهر به حساب می‌آید. این روستا تا مرکز شهر حدود ۱۷۰ کیلومتر فاصله دارد. زمانی که وارد این روستا می‌شوید، به یاد فیلم‌های قدیمی می‌افتید. انگار تقویم سالیان سال است که در این روستا یخ بسته است. البته این مسأله باعث شده تا خبری از آلودگی، شلوغی و دغدغه‌های زندگی شهری در این روستا نباشد. آیا تا کنون خودتان را در کلبه‌ای کاهگلی داخل روستایی سرسبز تصور کرده‌اید؟ جایی که موبایلتان مدام زنگ نمی‌زند و می‌توانید ذهن خود را از نو بسازید؟ اگر به‌دنبال چنین مکانی هستید، روستای کاهگانک بهترین گزینه برای سفر شما محسوب می‌شود. این منطقه یکی از مهم‌ترین مناطق ییلاقی فریدون شهر به حساب می‌آید.

چشمه بابا احمد

در هر بخش از فریدون‌شهر، یک چشمه بزرگ و پرآب از دل خاک به بیرون می‌جوشد، چشمه بابا احمد یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های فریدون‌شهر است. این جاذبه دیدنی تماشایی در فاصله ۱۸ کیلومتری فریدون شهر و نزدیکی روستایی با نام سرداب سفلی واقع شده است. اگر به‌دنبال یک جاذبه تماشایی هستید که مناسب سفر خانوادگی باشد، باید حتماً سری به این چشمه بزنید. در نزدیکی این چشمه انواع امکانات رفاهی و خدماتی در نظر گرفته شده است. همچنین دور تا دور چشمه را با پلکان سنگی و بلوک‌های سیمانی محصور کرده‌اند.

 

 

آبشار دورک

این آبشار در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد، روستای دورک از توابع پشتکوه شهرستان فریدون‌شهر به حساب می‌آید. این آبشار از دیواری بلند سنگی به پایین سرازیر می‌شود و منظره‌ای خیره‌کننده را به تصویر می‌کشد، آبشار دورک از یخچال‌های طبیعی ارتفاعات زاگرس تأمین می‌شود، به همین خاطر بهترین زمان بازدید از آن، شش ماه اول سال است. روستای دورک در ۱۴۰ کیلومتری فریدون‌شهر و در کنار رودخانه گوکان یا همان رودخانه دورک قرار دارد.

سوغات فریدون‌شهر

این شهرستان دارای محیط مستعد و مناسبی است که در آن مراتع غنی از گیاهان دارویی وجود دارد از گیاهان دارویی خاص منطقه که دارای شرایط و ویژگی‌های منحصر به فردی است می‌توان به کرفس، چای کوهی، تره، ریواس، قدومه، شنگ، گزانگبین، شوید، خاکشیر و بارهنگ اشاره کرد. در مجموع این شهرستان دارای بیش از ۹۰ مورد گیاه دارویی است که از سوغات ویژه شهرستان محسوب می‌شود. عسل این شهرستان نیز برند خاصی داشته و از مرغوب‌ترین عسل‌های استان و کشور محسوب می‌شود. لبنیات محلی مانند کشک، دوغ و ماست نیز از دیگر سوغات شهرستان است. در زمینه صنایع دستی نیز، چوقا، جاجیم، گلیم، سیاه چادر بافی، چرم‌دوزی، لچک‌دوزی، جوراب‌بافی، گیوه‌دوزی، شال‌بافی و نمدمالی از صنایع دستی خاص شهرستان است.

 

 

سفر به بویین میاندشت غربی‌ترین نقطه استان اصفهان

شهرستان بویین میاندشت به عنوان دومین منطقه مرتفع کشور در غربی ترین نقطه استان اصفهان قرار دارد و دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیار زیادی است؛ شهرستان بویین میاندشت در فاصله ١٧٠ کیلومتری از مرکز استان همسو با سلسله جبال زاگرس به عنوان دومین منطقه مرتفع کشور در غربی‌ترین نقطه استان اصفهان قرار دارد؛ شهرستان بویین میاندشت دارای جاذبه‌های طبیعی بکر و بسیار زیادی است  که به گوشه ای از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

 

سد و سرچشمه افوس

سد و سرچشمه افوس در ضلع جنوب غربی شهرستان در ارتفاعات رشته کوه زاگرس و در نزدیکی شهر افوس واقع شده است این مکان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان شناخته شده و دارای امکانات رفاهی، پارکینگ و سکوهای مسقف است که جریان آب از سرچشمه از میان آن می‌گذرد.

 

 

آبشار نوغان

 آبشار نوغان، در امتداد رودخانه دائمی قم رود و در فاصله ١۵ کیلومتری غرب شهرستان بویین میاندشت که از ارتفاعات زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد، واقع شده است. ارتفاع آبشار بیش از ١٠ متر بوده و در امتداد و پایین دست آن رویش درختان بید و صنوبر زیبایی خاصی به منطقه داده است.

 

 

تفرجگاه دره حوض

تفرجگاه دره حوض، در فاصله حدودا ٢۵ کیلومتری غرب شهرستان با رودخانه و درختان زیبا و کوه‌های سر به فلک کشیده مکانی بکر و زیبا را برای استراحت مسافران به وجود آورده است.

دشت لاله‌های واژگون در روستای ماهورستان

دشت لاله‌های واژگون در روستای ماهورستان، این مکان در قسمت غربی شهرستان و در اراضی و ارتفاعات با وسعت بیش از هزار هکتار واقع شده است که در فصل اردیبهشت مکانی مناسب برای طبیعت‌گردان محسوب می‌شود.

 

بیشه‌زار پیلستون

 بیشه‌زار پیلستون، در امتداد رودخانه‌ای که از ارتفاعات زاگرس و سراب روستای آغچه سرچشمه می‌گیرد در فاصله ١۵ کیلومتری مرکز شهرستان قرار گرفته است. با درختان میوه و خودرو  بیشه‌زاری به وجود آمده که انواع مختلف پرندگان و حیوانات وحشی را می توان در این بیشه‌زار دید.

سد و سرچشمه آغچه

سد و سرچشمه آغچه، یکی از سر شاخه‌های رودخانه های دائمی در شهرستان بوده و پس از طی مسیری طولانی به سد گلپایگان می‌ریزد، از خصوصیات این منطقه بکر و ناب بودن و آب و هوای متنوع آن است.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/آ/

منبع: فارس

کلیدواژه: چشمه لنگان آبشار پونه زار شهرستان بویین میاندشت ارتفاعات زاگرس استان اصفهان محسوب می شود واقع شده سد و سرچشمه چشمه لنگان بیشه زار لاله ها چشمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۳۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد

به گزارش خبرنگار مهر، سعید طالبی پور ظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به شرایط آب و هوای بسیار خوب و تنوع زیستی و اقلیمی مقصد مناسبی برای گردشگران است

وی بیان داشت: بوم گردی در سال‌های اخیر مورد استقبال قرار گرفته و این استان نیز دارای مناطق مختلف و اقامتگاه‌های بوم گردی متنوعی است.

طالبی پور اظهار داشت: در مناطق گرمسیری و سردسیری استان جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد که از مهمترین آنها، آبشار یاسوج، آبشار یاسوج، آبشار کمردوغ، جاذبه‌های گردشگری شهر سی سخت مانند کوه‌گل، چشمه میشی، غار ده‌شیخ، بافت تاریخی دهدشت، چشمه بلقیس چرام، دست نوشته‌های تنگ سولک بهمئی و شلال‌دون باشت است.

وی امام زادگان تاریخی همچون امامزادگان سید محمد کهگیلویه، امام زاده علی (ع) چرام و بی بی حکیمه گچساران را از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مذهبی استان عنوان کرد.

طالبی پور اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد، ۳۲۰ جاذبه طبیعی دارد که می‌توان با جذب بیشتر گردشگر، در این مناطق گردشگری، اشتغالزایی ایجاد و توسعه اقتصادی را میسر کرد.

کد خبر 6092075

دیگر خبرها

  • طرح جهاد آبرسانی برای ۱۹۸ روستای استان مرکزی
  • رفع مشکلات ارتباطی روستای گنجگان با نصب سایت جدید
  • آبشار‌های فصلی روستای شادکام + فیلم
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • نگاهی به طبیعت بهاری دریاچه سد آغچه در بوئین میاندشت + فیلم
  • روستاهای آبپخش نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستند
  • نصب شیر آلات تنظیم فشار در روستای توتک شهرستان مروست
  • برگزاری کنگره روز ملی خلیج فارس در بوئین میاندشت + فیلم
  • توسعه خط انتقال آب روستای آبخورده شهرستان پیرانشهر
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد