Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ دریاچه گهر نگین زیبای اشترانکوه لرستان که به آلپ ایران معروف است زیباترین دریاچه کوهستانی کشور بوده و سالانه میزبان گردشگران داخلی و خارجی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دورود، یکی از جاذبه های گردشگری این شهرستان دریاچه گهر است که در میان رشته کوه اشترانکوه لرستان و در  ارتفاع 2350 متر از سطح دریا واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دریاچه در منطقه حفاظت شده اشترانکوه بین بخش زز و ماهروی الیگودرز و دورود قرار دارد. این دریاچه که به نگین اشترانکوه معروف است به‌سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به‌دور مانده‌است.

انواع بوته ها، درختان تنومند بید، گیاهان و گل های زیبای اطراف، دریاچه گهر را به صورت یک پارک طبیعی شگفت انگیز در آورده است، دریاچه گهر در واقع مانند آبگیری است که از چشمه ها، آبشارها و سراب های اشترانکوه پر شده و آب آن در تابستان و زمستان ثابت است. زیبایی خیره‌کننده و چشم‌اندازهای بدیع دریاچه سبب شده‌است که سالانه در حدود 70 هزار گردشگر از سراسر کشور به این منطقه زیبا بیایند.

اغلب اروپاییان و جهانگردان این دریاچه را به‌نام دریاچه ایران می‌شناسند که این شناخت حاصل معرفی یک زن انگلیسی بنام ایزابلالوسی بیشوپ است که در سال 1890 میلادی توانست مدت سه ماه در این منطقه تحقیق کرده و هزار کیلومتر راهپیمایی کند ولی باتوجه به اسناد معتبر تاریخی اولین کسی که موفق به کشف دریاچه گهر شد یک زمین‌شناس اتریشی به نام (آ-رودلر) بود که در سال 1888 میلادی موفق شد نام خود را به‌عنوان کاشف دریاچه گهر در تاریخ ماندگار کند.

گهر به احتمال زیاد در اثر وقوع زمین لرزه‌ای بزرگ به وجود آمده‌است. این دریاچه بر روی گسل اصلی امروزی زاگرس قرار دارد. بنابراین احتمالاً در اثر جنبش گسل و رویداد یک زمین لغزش سنگ ریزش تشکیل شده‌است. گهر شامل 2 بخش به نام‌های گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) است. دریاچه گهر بزرگ حدود 1700 متر طول و 400 تا 800 متر عرض و 4 تا 28 متر عمق دارد.

اگر از الیگودرز به سمت گهر بروید ابتدا گهر کوچک را با طولی در حدود 500 متر و عرضی در حدود 150 متر می‌بینید سپس به گهر بزرگ در مرز شهرستان دورود می‌رسید ولی اگر از دورود حرکت کنید پس از کمی پیاده روی به سمت کیگوران به دریاچه گهر بزرگ در الیگودرز می‌رسید.

ساحل این دریاچه به جز قسمت مدخل دریاچه (ضلع غربی) و قسمت مقابل‌اش (ضلع شرقی) ساحلی ماسه‌ای دارد. در سایر نقاط دارای ساحلی صخره‌ای است. در قسمت پایین و بالای دریاچه جنگلی انبوه وجود دارد. از قسمت بالا، جوی آبی به دریاچه می‌ریزد که ادامه آن به دریاچه‌ای دیگر منتهی می‌شود.

با حدود 40 دقیقه پیاده روی می‌شود به این دریاچه (گهر دوم یا گهر پایین) رسید. عمق آن کم است و ماهیان کف دریاچه را با کمی دقت می‌شود به خوبی دید.

1.5 میلیون مسافر نوروزی وارد لرستان شد؛ قلعه فلک‌الافلاک رکود بازدیدکننده را شکستبیش‌ از 37 هزار مسافر نوروزی در مدارس استان لرستان اسکان یافتندبیش‌ از یک میلیون و 700 مسافر نوروزی وارد استان لرستان شده‌اند

یکی از دره‌های بسیار زیبا اطراف دریاچه گهر به دره نی‌گاه معروف بوده که پوشیده از شقایق‌های رنگی و لاله واژگون است، منطقه حفاظت شده اشترانکوه در محدودهٔ شهرستان‌های الیگودرز و دورود واقع شده‌است.

درختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز، و موی وحش و گل‌های لاله واژگون، شقایق، زنبق و لاله وحشی تاج خروسی و اختر در مجاور دریاچه گهر می‌روید.

دریاچهٔ گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی است. منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه با حیات وحش متنوع شامل حیواناتی است از قبیل بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ، گراز، خرس قهوه‌ای، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، شاهین، تیهو و آبزیان مانند مارماهی، لاک پشت، قورباغه و ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز در این دریاچه زیست می‌کنند.

انتهای پیام/645/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دریاچه گهر گهر بزرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۴۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایی بسیار زیبا و جذاب از امواج دریا (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چشم دریا زیباترین غار ساحلی ایران (فیلم) ابعاد عجیب یک کشتی کروز (فیلم) قرمز شدن آب دریا با بارش باران در جزیره هرمز (فیلم)

دیگر خبرها

  • نگاهی به طبیعت بهاری دریاچه سد آغچه در بوئین میاندشت + فیلم
  • فیلم| اعزام بالگرد برای یافتن دختر گمشده در کلاله‌
  • قطارهای لوکس ایران، سفری شاهانه در انتظار شماست
  • معرفی ۱۲۴ بسته سرمایه‌گذاری منطقه آزادچابهار به فعالان اقتصادی؛ چابهار بهشت سرمایه گذاری
  • فیلم/ اعزام بالگرد برای یافتن دختر گمشده در کلاله‌
  • با یک کلیک به هر جا که می خواهید سفر کنید
  • سفری به دنیای توپولوژی
  • احتمال ریزش تونل برفی اشترانکوه در لرستان
  • احتمال ریزش تونل برفی اشترانکوه
  • نمایی بسیار زیبا و جذاب از امواج دریا (فیلم)