Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@21:58:01 GMT

سرزمین سراب‌ها و بناهای تاریخی میزبان گردشگران نوروزی ۱۴۰۱

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۶۴۲۵۲

سرزمین سراب‌ها و بناهای تاریخی میزبان گردشگران نوروزی ۱۴۰۱

‍‍‍‍‍‍

دریافت 29 MB دریافت 119 MB

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- سمیه نوری: استان کرمانشاه از نخستین زیستگاه‌های بشری و مهد تمدنی بوده که با برخورداری از فرهنگ غنی، طبیعت بکر، جاذبه‌های تاریخی فراوان بسیار و به عنوان یکی از غنی‌ترین مناطق از نظر آثار تاریخی، جاذبه‌های طبیعی مورد توجه گردشگران و مسافران قرار گرفته است و همچنین کرمانشاه به عنوان استانی کوهستانی در میان کوه‌های سر به فلک کشیده‌ای قرار گرفته که دارای مقاصد طبیعت‌گردی بسیار زیادی نظیر آبشارهای خروشان، چشمه سارها، غارها و سراب‌ها است که سالانه گردشگران بسیار زیادی از داخل و خارج ایران از این جاذبه‌های طبیعی بازدید به عمل می‌آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دالاهو یکی از شهرستان‌های استان کرمانشاه است که در ۹۰ کیلومتری غرب شهر کرمانشاه واقع شده و با مرکزیت شهر کرند غرب حدود ۵۴ هزار نفر جمعیت دارد و به لحاظ آب و هوایی این شهرستان آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد.

طبق گفته اهالی بومی این شهرستان نام این شهرستان از ۲ واژه «دال» و «آهو» گرفته شده است که دال در گویش کردی به معنی عقاب است و آنگونه که پیداست در کوه‌های این شهرستان عقاب‌ها و آهوهای بسیاری وجود داشته و به همین دلیل نام آن را دالاهو گذاشته‌اند.

وجود آثار تاریخی و باستانی منحصر به فرد از دوران مختلف همچون صدر اسلام شهرستان دالاهو را ممتاز کرده و از منظر اکوسیستم یکی از شهرستان‌های زیبا و بکر ایران است که می‌توان با طبیعت زیبای شمال ایران را با آن مقایسه کرد.

طبیعت دست نخورده و بکر شهرستان دالاهو بین سه شهر گهواره، ریجاب و کرند غرب تقسیم شده است که حقیقت هم تاکنون بسیاری از جاهای دیدنی در این شهرستان ناشناخته باقی مانده است اما با این وجود صنایع دستی همچون چاقو و گلیم‌های بافته شده حاصل دست مردمان این شهرستان بوده که از شهرت و کیفیت بالایی برخوردار است.

ازجمله جاذبه‌های گردشگری و تفریحی شهرستان دالاهو می‌توان به سراب‌های کرند غرب، روستای شالان، چشمه نره کانی، توتشامی، آبشار زیبای ژالگه، حریر، ریجاب، قورچی واشی، قلعه زنجیر، گوراجوب و سراب سفرشاه، رود زریسک و آبشار پیران اشاره کرد اما مناطق طبیعی دیگر دالاهو مانند جنگل‌های زیبا و بکر بلوط بویژه در منطقه گهواره طبیعت روح بخشی را ایجاد کرده است که هنگام مسافرت به این منطقه نمی‌توان به راحتی از کنار جاذبه‌های گردشگری آن عبور کرد.

سراب کرندغرب

یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان دالاهو «سراب کرند غرب» است که با پوشش گیاهی طبیعی، جاذبه‌های کوهستانی و ارتفاعات زیبایی که دارد اکوسیستم منحصر به فردی را در این منطقه به ارمغان آورده است و این سراب یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های شهرستان دالاهو و حتی استان کرمانشاه در این منطقه است که در بلندترین نقطه شهر کرند قرار گرفته که باعث ایجاد پارک زیبای امیر در پایین دست خود شده است.

آب آشامیدنی شهر کرند غرب از این سراب تأمین می‌شود که گفته می‌شود علت اصلی به وجود آمدن شهر کرند وجود این چشمه بوده است و مابقی آن به سمت باغات و مزارع این شهرستان هدایت می‌شود.

سرسبزی و لطافت هوا در سراب کرند به ویژه در فصل بهار و تابستان برای اهالی شهر کرند موقعیت ویژه‌ای را فراهم نموده تا گردشگران بتوانند به دور از کار روزانه مدت زمانی را در کنار خانواده خود در این مکان سپری کنند.

مسجد عبداله بن عمر

یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی به جا مانده از صدر اسلام در ایران مسجد عبداله بن عمر در شهر ریجاب است که طبق اسناد مکتوب شده ساخت این مسجد به دست عبدالله بن عمر پسر خلیفه دوم صورت گرفته که حتی قدمت این مسجد به تاریخ قبل از ساخت مسجد تاریخ‌خانه شهر دامغان باز می‌گردد.

طرح و بنای این مسجد مستطیلی بوده که از قلوه سنگ و ملاط و با منبری پست به محراب ساخته شده که در زاویه جنوب غربی شهرستان قرار دارد همچنین این مسجد به مرور زمان به علت تخریب تاحدودی غیر قابل استفاده شده بود که با کمک سازمان میراث فرهنگی مجدد باز سازی و به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است.

ریژاو یا ریجاب

منطقه‌ای خوش آب و هوا به نام ریجاب با نام محلی «ریژاو» وجود دارد که با درختان وحشی و آبشار بی نظیر و باطراوتش دیدگان را مسخ خود می‌کند و آبشار پیران در شهر ریجاب یکی از بلندترین آبشارهای ایران بوده که این آبشار با هندسه سه طبقه مانند خود حدود ۱۵۰ متر ارتفاع داشته که به دلیل ارتفاع بلند و صخره‌های دیوار آن صعود از آبشار را غیر ممکن کرده است.

آبشار پیران

آبشار پیران در چهارمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار ملی کشور در لیست میراث طبیعی کشور قرار گرفته که به دلیل وقوع زلزله سال ۹۶ در کرمانشاه قسمت ورودی این آبشار از محل پارکینگ خودروها تا محل فرود آبشار و حوضچه آن تخریب شده که همین امر سبب مسدود شدن محل ورودی به فاصله ۵۰ متر تا قبل از حوضچه آبشار با وجود سنگ‌های عظیم شده است.

نام صحیح این آبشار ریژاو بوده که در زبان کردی به معنای سرازیر شدن آب است اما از جمله پوشش گیاهی آبشار ریژآو می‌توان به گونه‌هایی همچون درختان بلوط، تمشک وحشی، پسته کوهی، بید، چنار زالزالک، سماق، آلبالوی وحشی، ریواس، اسپند، انجیر کوهی، زیتون، قارچ، تولکه، ترشه، گردو، انار، انگور، هلو و … اشاره کرد.

طبیعت بی نظیر روستای شالان

یکی از قدیمی ترین و دیدنی‌ترین روستاها برای علاقه مندان به گردشگر «روستای شالان» واقع در ۲۳ کیلومتری سرپل ذهاب، ۳۳ کیلومتری کرند غرب و ۱۴۰ کیلومتری کرمانشاه است.

روستای شالان هوایی خنک و فوق العاده دلنشین دارد که در فصل بهار و تابستان هوایی نسبتاً خنک داشته و در فصل پاییز و یا زمستان، سرد و برفگیر است و یکی از جاذبه‌های مهم و حیرت‌انگیز آن وجود رودخانه پر آب الوند در قسمت جنوبی آن است که هرساله تعداد زیادی از گردشگران برای بازدید و لذت بردن از آن راهی این روستا می‌شوند.

روستای شالان حدود یک هزار و ۷۰ متر از دریا ارتفاع داشته و مورخان مختلف با بررسی این آثار بسیار قدیمی در این روستا پیش‌بینی کرده‌اند که احتمالاً، قدمت این روستا به دوره ساسانیان باز میگرد و همچنین طبق بررسی‌های انجام شده بسیاری از بناهای آرامگاهی روستای شالان در دوره صفویه و به دستور شاه عباس احداث شده و در دوره قاجاریه مرمت و بازسازی شده‌اند.

روستای شالان تاریخی عظیم را در دل خود جا داده است که ازجمله بناهای تاریخی و آرامگاه‌های موجود در آن شامل مسجد عبدالله بن عمر، بابا یادگار، مقبر شیخ بایزی، مقبر ابودجانه، مقبر باباشیخ، مقبره بابا فقی، قصر یزدگردو طاق گرا است.

روستای سرخه دیزه

بقایای بنای سرخه دیزه مربوط به دوره ساسانیان بوده که در شهرستان دالاهو و در روستای سرخه دیزه واقع شده و این اثر در سال ۱۳۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران با عنوان بقایای بنای سرخه‌دیزه ثبت ملی شده است.

منطقه سرخه دیزه یکی از زیباترین دره‌های استان کرمانشاه است که پوشیده از درختان بلوط، ارجن و ون است که در فصول مختلف سال به ویژه بهار و تابستان از زیبایی فوق‌العاده‌ای برخوردار است و این روستا از شمال به کوه بانه ریزه، از غرب به کوه نوار و از جنوب غرب به کوه گورجو ختم می‏‌شود که ارتفاع این روستا از سطح دریا یک هزار و ۱۹۰ متربود و آب و هوایی معتدل و خشک دارد.

دیوارهای بلند صخره‌ای و عبور جریان آب از بین این روستا پوشش سرسبز و خرمی را به وجود آورده است همچنین وجود منطقه جنگلی اروند چوب و انارک با دارا بودن گیاهان دارویی مانند گل گاوزبان، گل سفید، تلخ بیان، گون و ریواس و وجود دشت‌های پر از شقایق اهالی روستا و گردشگرانی که از آنجا عبور می‌کنند را سر ذوق آورده است.

کد خبر 5454815

منبع: مهر

کلیدواژه: کرمانشاه شهرستان دالاهو جاذبه گردشگری جاذبه تاریخی گردشگری مسافران نوروزی بوشهر گردشگری ویروس کرونا نوروز کرمانشاه سفرهای نوروزی سانحه تصادف آمار کرونا نوروز 1401 اردوهای راهیان نور خطبه های نماز جمعه گرگان استان کرمانشاه شهرستان دالاهو روستای شالان آبشار پیران سرخه دیزه کرند غرب شهر کرند بن عمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۴۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر

شهرستان خرم آباد یکی از شهر‌های استان لرستان است. این شهر زیبا آثار تاریخی، طبیعی و گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. آبشار نوژیان، دریاچه گهر، آبشار گهر و آبشار بیشه از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می شوند، اما یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های این شهر دریاچه کیو است. این دریاچه، قلب تپنده شهرستان خرم آباد است. هم اکنون که فصل بهار فرا رسیده است، طبیعت این روستا رنگ و بوی بهار به خود گرفت.

شهروندخبرنگار ما با ارسال تصاویر آن را به نمایش گذاشت که مشاهده می‌کنید.

منبع: شهروندخبرنگار - لرستان

بیشتر بخوانید:

نمایی از هوای بارانی روستای حصار در کنگاور

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • آسیب جدی به بناهای تاریخی کاشان وارد نشده است
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی
  • تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند (عکس)
  • خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره
  • برگزاری مزایده بناهای تاریخی استان مرکزی در نیمه نخست سال جاری