Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.


به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تداوم روند مثبت بورس در سومین روز هفته، قیمت نفت ریزش کرد، ابراز نگرانی اوپک از ممنوعیت عرضه نفت روسیه، بزرگترین ارز دیجیتال رکورد جدیدی ثبت کرد و حمایت ۵۰ میلیارد دلاری چینی‌ها از توسعه کسب و کار خرد را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تداوم روند مثبت بورس در سومین روز هفته

در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۴۹۹۲ واحدی معادل ۱.۰۷ درصد، به یک میلیون و ۴۱۸ هزار و ۶۰۹ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افزایش ۲۰۵ واحدی به ۱۸ هزار و ۷۵۹ واحد رسید.

قیمت نفت ریزش کرد قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانیها نسبت به ضعیف شدن تقاضای چین برای سوخت، بیش از سه دلار سقوط کرد. بازارهای نفت هفته پرابهام دیگری را آغاز کردند. از یک سو جنگ میان اوکراین و روسیه که دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان است، ادامه دارد و از سوی دیگر قرنطینه‌های مربوط به کووید در چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، توسعه پیدا کرده است. بهای معاملات نفت برنت سه دلار و ۹ سنت معادل ۲.۶ درصد کاهش یافت و به ۱۱۷ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا سه دلار و ۲۸ سنت معادل ۲.۹ درصد کاهش یافت و به ۱۱۰ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز جمعه ۱.۴ درصد رشد کرده و نخستین رشد هفتگی خود در سه هفته گذشته را رقم زده بودند. نفت برنت هفته گذشته بیش از ۱۱.۵ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۸.۸ درصد رشد هفتگی به ثبت رسانده بود.   ابراز نگرانی اوپک از ممنوعیت عرضه نفت روسیه

سازمان کشورهای صادرکننده نفت بر این باور است که ممنوعیت واردات نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا به مصرف‌کنندگان آسیب می‌زند. اعضای مهم اوپک مانند عربستان و امارات متحده عربی تاکنون تلاش کرده‌اند موضعی خنثی بین غرب و مسکو اختیار کنند و هم‌زمان ائتلاف اوپک و متحدانش (اوپک‌پلاس) که روسیه هم در آن حضور دارد، در نشست‌های سیاستگذاری خود از پرداختن به بحران اوکراین خودداری کرده‌اند. اتحادیه اروپا که به‌شدت به نفت روسیه وابسته است، تحریم‌های سنگینی علیه روسیه - از جمله مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی این کشور - اعمال کرده است، این اتحادیه اکنون در حال بررسی تحریم صنعت انرژی روسیه است. کادری سیمسون، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در توئیتر اعلام کرد که مقام‌های اوپک از جمله محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل این سازمان ۱۶ مارس (۲۵ اسفندماه) برای گفت‌وگو درباره شرایط فوق‌العاده بازار انرژی با وی دیدار کردند. یک مقام اتحادیه اروپا درباره این دیدار گفت: اوپک تحلیل خود از شرایط بازار نفت را ارائه کرد و ما را در جریان برنامه‌هایش درباره تولید نفت گذاشت. وی تأکید کرد: همان‌طور که به‌طور مکرر اعلام کرده‌ایم، هیچ گزینه‌ای درباره تحریم مسکو کنار گذاشته نشده است.

سقوط طلا در آستانه مذاکرات صلح اوکراین و روسیه

قیمت‌ طلا در روز دوشنبه با افزایش شاخص دلار و ثابت‌ماندن بازدهی خزانه‌داری آمریکا نزدیک به بالاترین حد در چند ماه اخیر و تمرکز سرمایه‌گذاران بر مذاکرات صلح روسیه و اوکراین در این هفته کاهش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با کاهش ۱۸.۴۰ درصدی به ۱۹۴۰ دلار رسید و در بازار معاملات آتی آمریکا، بهای هر اونس طلا با ۰.۹۴ درصد کاهش، به ۱۹۴۱ دلار و ۱۰ سنت رسید و البته روند کاهشی ادامه دارد. این قیمت‌گذاری در ساعت ۱۰ صبح به وقت شرقی است. طلا پس از توقف رشد روز جمعه و تقویت دلار آمریکا صبح امروز در آسیا در حال کاهش است.  دلار از جایگاه خود به عنوان یک پناهگاه سود برده است و درگیری در اوکراین باعث شده است که فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را افزایش دهد. با کمک انتظارات فدرال رزرو ایالات‌متحده مبنی بر انقباض پولی، بازدهی اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده نزدیک به بالاترین حد چند ساله خود ثابت شد و هزینه فرصت نگهداری شمش با بازده صفر را افزایش داد.

هفته گذشته فدرال رزرو برای اولین بار در سه سال گذشته هزینه‌های استقراض را افزایش داد و معامله‌گران با احتمال افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره در ماه می، قیمت‌گذاری می‌کنند. بازده و نرخ بهره بالاتر هزینه فرصت نگهداری شمش غیر بازده را افزایش می‌دهد. به نقل از ایسنا؛ مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین قرار است در هفته جاری در ترکیه برگزار شود. دارایی‌های بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، در روز جمعه با ۰.۵ درصد افزایش به ۱۰۹۳.۱۸ تن رسید که بالاترین میزان از اواخر فوریه ۲۰۲۱ است. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره با ۱.۵ درصد کاهش به ۲۵.۱۳ دلار رسید و پلاتین ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۹۹۵.۰۳ دلار رسید، در حالی که پالادیوم با یک درصد افزایش به ۲۳۵۹ دلار و ۷۲ سنت رسید.

کاهش سهم دلار در تجارت جهانی بر اساس گزارش سوئیفت، ارز ایالات متحده تنها در ماه فوریه با کاهشی بیش از ۱ درصدی در معاملات تجاری دنیا روبرو بوده است. کشورهای مختلف دنیا به دلیل کاهش تأثیر آمریکا بر روابط تجاریشان به سمت تجارت با ارز دوجانبه می‌روند به طوری که کشورهای همچون روسیه، ایران، چین رسماً در تجارت با دیگر کشورها خواستار استفاده از ارزهای ملی دوکشور برای تسویه حساب مالی خود هستند؛ از طرف دیگر ایران براساس گزارش‌های وال استریت ژورنال و گواه کارشناس و مسئولین کشورهای غربی رسماً یک سیستم مالی مخفی دارد که تحریم‌ها علیه خود را دور می‌زند، روسیه نیز با سیستم مالی اس پی اف سی یک سیستم جایگزین با سوئیفت طراحی کرده است.   بر اساس داده‌های سیستم معاملات یا تراکنش بین بانکی سوئیفت، سهم دلار آمریکا در تسویه حساب‌های مالی جهان در ماه فوریه با کاهش روبرو شده است. به طوری که در ماه گذشته استفاده از دلار آمریکا در معاملات جهانی ۱.۰۷ درصد کاهش یافت و به ۳۸.۸۵ درصد از کل معاملات جهانی انجام شده از طریق سوئیفت رسید. با این حال، بر اساس گزارش سالانه این نهاد سهم دلار از معاملات نسبت به سال گذشته همچنان ۰.۴۲ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، سهم تسویه حساب معاملات تجاری به یورو در ماه فوریه با ۱.۲۳ درصد افزایش به ۳۷.۷۹ درصد رسید. یورو بیشترین افزایش را در بین ۵ ارز برتر جهانی در سال گذشته داشته است. یوان چین در ماه گذشته موقعیت خود را در برابر ین ژاپن از دست داد و ۰.۹۷ درصد کاهش یافت و در محاسبات جهانی نیز کاهشی ۲.۲۳ درصد به خود دیده است، با این حال، سهم ین (واحد پول ژاپن) در تسویه حساب‌های جهانی نیز کاهش یافته و اکنون به ۲.۷۱ درصد رسیده است.   حمایت ۵۰ میلیارد دلاری چینی‌ها از توسعه کسب و کار خرد

بانک صنعتی چین یکی از اصلی ترین وام دهندگان این کشور است که همواره از توسعه صنعتی این کشور حمایت کرده است و حال این بانک بزرگ چینی قصد دارد با اعطای وامی به ارزش بیش از ۳۱۰ میلیارد یوان (نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار) تا پایان فوریه از کسب و کارهای خرد و واحدهای کوچک حمایت کرده تا این کسب و کارهای توسعه یابند. در همین رابطه این بانک چینی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به حدود ۱۶۰ هزار کسب و کار خرد و کوچک در چین خدمات ارائه کرده است. برای ارائه حمایت مالی بیشتر از کسب و کارهای خرد و واحدهای کوچک صنعتی این بانک به تحول دیجیتال سرعت بخشیده و یک پلت فرم مالی باز راه اندازی کرده است. در اطلاعیه این بانک آورده شده است: تا پایان ماه گذشته، این پلتفرم حدود ۱۷۶۵۰۰ کاربر ثبت شده داشت و به کسب و کارهای کوچک کمک کرد تا در مجموع ۱۱۶.۹ میلیارد یوان سرمایه جمع آوری کنند. چین حمایت خود را از مشاغل کوچک را با کمبود نقدینگی افزایش داده است و اقدامات هدفمندی از جمله کاهش مالیات و هزینه‌ها و همچنین وام‌های فراگیر را برای کمک به آنها برای عبور از مشکلات اعمال کرده است.

اصابت ترکش تورم به تولید آیفون و ایرپاد

اپل سرگرم برنامه ریزی برای کاهش تولید آیفون و ایرپاد به دلیل متاثر شدن تقاضا از بحران اوکراین و تورم رو به رشد است. روزنامه نیک‌کی به نقل از منابع آگاه گزارش کرد شرکت آمریکایی اپل به دلیل تقاضای ضعیف‌تر از حد انتظار، در سه ماهه بعدی حدود ۲۰ درصدی آیفون SE کمتری تولید می کند و سفارش تولیدش را حدود دو تا سه میلیون دستگاه از برنامه ریزی اولیه کاهش می دهد. اپل همچنین به دلیل استقبال ضعیف، سفارش تولید برای هدفون بی‌سیمی ایرپاد را برای کل سال ۲۰۲۲ به میزان بیش از ۱۰ میلیون دستگاه کاهش می دهد. این شرکت اوایل ماه میلادی جاری مدل جدید گوشی ارزان قیمت آیفون SE با قابلیت اتصال ۵G را عرضه کرد. طبق گزارش شرکت تحقیقاتی کانترپوینت ریسرچ، آیفون SE با قابلیت اتصال ۴G از زمان عرضه در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ تا پایان سال ۲۰۲۱، حدود ۱۲ درصد از کل فروش آیفون را به خود اختصاص داد و ژاپن پس از آمریکا بزرگترین بازار این گوشی بود. بر اساس گزارش رویترز، اپل از تولیدکنندگان قراردادی خود درخواست کرده است چند میلیون دستگاه کمتر از برنامه ریزی قبلی آیفون ۱۳ تولید کنند اما اعلام کرده است که این تغییرات بر مبنای تقاضای فصلی بوده است.

نرخ تورم سال قبل اعلام شد مرکز آمار ایران اعلام کرد نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ١٤٠٠ به عدد ٣٤,٧ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٤.٧ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­ اند. منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای اسفند ماه ١٤٠٠ در مقایسه با ماه قبل ٠,٧ واحد درصد کاهش یافته است. همچنین نرخ تورم ماهانه اسفند ١٤٠٠ به ١,٣ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٨ واحد درصد کاهش داشته است. نرخ تورم سالانه اسفند ماه ١٤٠٠ نیز برای خانوارهای کشور به ٤٠,٢ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٢ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٣٩,٧ درصد و ٤٢.٨ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ١.١ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ١.٤ واحد درصد کاهش داشته است.   مقام مسئول: گزارشی از گران فروشی مرغ در بازار نداشتیم

عسکرزاده معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی در تعطیلات نوروزی تعطیل نیست و به صورت شبانه روزی بر بازار محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی نظارت دارد؛ در بازار مرغ و تخم مرغ نیز با وجود مشکلاتی که برای حمل و نقل وجود داشت نیاز استان های مختلف تامین و کمبود های مقطعی از استان های همجوار تامین شد. عسکرزاده گفت: گزارش از گران فروشی مرغ در بازار نداشتیم و تنها در مواردی شاهد گران فروشی مرغ های بسته بندی شده بودیم که با واحدهای متخلف نیز برخورد صورت گرفت.

بزرگترین ارز دیجیتال رکورد جدیدی ثبت کرد

بزرگترین ارز دیجیتال بر اساس ارزش بازار از ۴۶هزار و ۵۰۰ دلار گذشت و طی یک دوره دو ساعته بیش از ۴ درصد افزایش یافت. به نقل از بیت‌کوین نیوز، رمزارز دیجیتال بیت‌کوین از یکشنبه گذشته پس از شش روز صعود متوالی، بیش از ۱۲ درصد افزایش یافته است. اگرچه هنوز به نقطه شروع خود در سال ۲۰۲۲ یعنی ۴۷هزار و ۷۴۰ دلار نرسیده  است. اتر و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال بزرگ نیز در حال شکوفا شدن بودند. میم‌کوین‌های محبوب دوج‌کوین و شیبا اینو نیز به ترتیب حدود ۶ و ۳درصد افزایش داشتند. در حال حاضر، معاملات پس از اینکه هفته‌ها با حجم کم معامله شدند شتاب گرفتند. مدیر عامل بیتبال کپیتال (BitBull Capital) می‌گوید: «حجم معاملات افزایش می‌یابد زیرا خریداران سعی می‌کنند این خط مقاومت را به حمایت تبدیل کنند و گام‌های بیشتری در قیمت‌گذاری بردارند». مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲.۱۰ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۳.۸۲ درصد بیشتر شده است.

در حال حاضر ۴۲.۲۸ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۹۱.۲۶ میلیارد دلار است که ۴۸.۳۳ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۱۰.۶۸ میلیارد دلار است که ۱۱.۷۱درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۷۲.۲۲ میلیارد دلار است که ۷۹.۱۴  درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

 

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین نوروز 1401 انصارالله یمن پیمانه اقتصادی بورس دلار مذاکرات وین نوروز 1401 انصارالله یمن قیمت گوشی بازار ارزهای دیجیتال درصد کاهش یافت برای خانوارهای واحد درصد کاهش گران فروشی مرغ اتحادیه اروپا میلیارد دلار نرخ تورم سال کسب و کارهای درصد افزایش ارز دیجیتال مذاکرات صلح حال حاضر تسویه حساب اساس گزارش درصد رسیده درصد از کل درصد رسید نفت روسیه سهم دلار بیت کوین بیش از ۱ بر اساس ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۴۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت

به گزارش خبرگزاری مهر، در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۵) برابر با ۱۳۷۹.۹ بوده‌است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۴.۱ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۱.۸ درصد افزایش یافته‌است. در ماه مورد بررسی میانگین شاخص قیمت در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) ۵۷.۸ درصد افزایش یافته‌است.

کاهش تورم ماهانه

در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) به ۴.۱- درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲.۰- درصد)، ۲.۱ واحد درصد کاهش یافته‌است. در میان قلم‌های مرغداری‌های صنعتی، بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به قلم «مرغ حذفی» (۱.۶ درصد) و بیشترین میزان کاهش قیمت مربوط به قلم «جوجه یک روزه» (۱۱.۱- درصد) است.

کاهش تورم نقطه به نقطه

در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۱.۸ درصد بوده‌است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۵۸.۴ درصد) ۶.۶ واحد درصد کاهش داشته‌است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات مرغداری‌های صنعتی به ازای تولید قلم‌های خود در داخل کشور، در اسفند ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۵۱.۸ درصد افزایش دارد. در بین قلم‌های مرغداری‌های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به قلم «کود» (۲۴.۵ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم «جوجه یک روزه» (۱۲۹.۲ درصد) است.

کاهش تورم سالانه

در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری‌های صنعتی در داخل کشور در ۱۲ ماه منتهی به این ماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۵۷.۸ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۵۹.۵ درصد)، ۱.۷ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد بررسی، در میان قلم‌های مرغداری‌های صنعتی کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به قلم «تخم مرغ خوراکی» (۲۵.۴ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم «جوجه یک روزه» (۱۰۰.۷ درصد) است.

برای مشاهده اطلاعات تفصیلی به فایل پیوست مراجعه کنید.

کد خبر 6092443

دیگر خبرها

  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
  • ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • روز حساس برای سکه‌ بازان؛ شرط مهم برای کاهش قیمت سکه
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری