Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، نشست تنظیم بازار امروز دوشنبه با حضور اعضای این کارگروه در محل استانداری کرمان برگزار شد و مشکلات بازار کرمان بویژه در عرضه کالاهای ویژه عید نوروز و ماه مبارک رمضان مورد رصد و پایش قرار گرفت و عملکرد دستگاه ها برای رفع این مشکلات نیز بررسی شد.

تامین ۱۰۰ تن سیب برای کرمان ضروری است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در این نشست گفت: با توجه به اینکه ایام ۱۳ فروردین و ماه مبارک رمضان را در پیش داریم، تامین ۱۰۰ تن سیب برای استان کرمان ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی حسینی نژاد افزود: هدف تنظیم بازار مدیریت کردن بازار است و پیشنهاد می شود ۱۰۰ تن سیب دیگر را که مورد تاکید استاندار کرمان نیز قرار دارد، به این استان وارد کنیم.

رایزنی برای تامین میوه در کرمان 

مدیر تعاون روستایی کرمان در این نشست گفت: ۶۴۵ تن پرتقال ۴۵۵ تن سیب تاکنون در این استان توزیع شده و در مجموع یکهزار و ۱۰۰ تن توزیع ‌داشتیم که ۴۰ درصد از سهمیه پرتقال و ۱۰۰ تن سیب باقی مانده است.

پرویز رییسی افزود: برای تامین ۱۰۰ تن سیب دیگر رایزنی کردیم که موجودی با کیفیتی در کشور وجود ندارد و موجودی ۶ استان از ما بیشتر است و مابقی کمتر از ما و برخی استان ها صفر است.

وی عنوان کرد: برنامه داشتیم ۸۰ درصد میوه پیش از سال نو و مابقی پس در ایام نوروز توزیع شود و اگر عرضه سیب مدیریت شود مشکلی از این حیث نداریم.

مدیر تعاون روستایی کرمان با بیان اینکه اداره کل بازرسی استانداری اعلام کرد، میوه شب عید با کیفیت و قیمت مناسب تامین شده است گفت: اگر سیب بی کیفیت به این استان وارد کنیم میوه با کیفیت قبلی نیز زیر سوال می رود.

سیب جنوب کرمان تامین می شود

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان نیز گفت: دغدغه ای برای شمال این استان در خصوص تامین سیب نداریم اما در صورت وارد کردن ۱۰۰ تن دیگر با توجه به استقبال مردم و اختلاف قیمت این محصول با بازار مشکلی در بخش فروش نخواهیم داشت، سیب را براساس کشش بازار و تا میزانی که نیاز است تامین کنیم.

رضا سنجری با اشاره به باقی ماندن ۱۱ تن سیب در انبارهای جنوب کرمان گفت: سیب با کیفیت برای جنوب استان کرمان تامین شود که در این خصوص مصوبات لازم از نشست تنظیم بازار ملی اخذ شود.

وی ادامه داد: دستگاه های مربوطه در صورت لزوم آمادگی و هماهنگی برای آوردن سیب مورد نیاز به استان کرمان را داشته باشند زیرا افت و ضایعات میوه را نیز در غرفه ها داریم.

تامین شکر ماه برای مبارک رمضان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان همچنین در ادامه گفت: با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان و اینکه قیمت شکر بر تولید زلوبیا و بامیه اثرگذار است باید در این بخش شکر با نرخ مصوب تامین شود.

حسینی نژاد با اشاره به کمبود مرغ در استان کرمان گفت: ارائه فاکتور خرید مبنای برخورد با فروشندگان مرغ در استان کرمان باشد، براساس نرخ تنظیم بازار ملی، مرغ داخل استان به ازای هر کیلوگرم ۳۱ هزار تومان و خارج از استان فاکتور خرید مبنای کار خواهد بود.

مرغ در ماه رمضان براساس جدول شهرستانی توزیع شود

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان همچنین در ادامه با بیان اینکه تبعیت نکردن کشتارگاه ها از توزیع شهرستانی مشکلی است که در این خصوص تصمیم گیری شده است گفت: کارگروه تنظیم بازار این استان در مصوبات خود محدوده زمانی را برای توزیع کالا اعلام نکرده و جدول شهرستانی تعیین شده برای توزیع مرغ در سال گذشته، امسال پابرجا و ملاک عمل خواهد بود.

سنجری ادامه داد: کارگروه تنظیم بازار چند محور از جمله رعایت سقف قیمت ۳۱ هزار تومان اعلامی وزارت جهاد کشاورزی را برای مرغ پیگیری می کند.

وی ادامه داد: اینکه جدول تامین مرغ نادیده گرفته شود، منتهی به هرج و مرج می شود و اگر سقف قیمت ها در استان کرمان رعایت نشود استان‌ها در رقابتی می افتند که قیمت ها روزانه افزایش می‌یابد.

وی افزود: محدودیتی برای تامین مرغ منجمد در استان کرمان نداریم و در صورتی که این محصول را در کنار کمبود مرغ به بازار عرضه کنیم، مشکل بازار رفع می شود.

مرغ منجمد تا ۳۶ هزار تومان در کرمان عرضه شد

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان نیز گفت: سال ۱۴۰۰ کمتر مشکلی برای تامین کالاهای اساسی در این استان داشتیم و در کارگروه اقدام مشترک بانک اطلاعاتی بازرسان را تهیه کردیم.

ارسلان میری با بیان اینکه نرخ مرغ منجمد فروش آزاد ندارد و با نرخ پشتیبانی امور دام عرضه می شود افزود: اکنون پرونده برای متخلفان این حوزه تشکیل شده زیرا برخی افراد این محصول را با قیمت ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می کردند.

وی با اشاره به فعالیت دیگر دستگاه های نظارتی در کنترل و تنظیم بازار عنوان کرد: پرونده ای برای افراد متخلف تشکیل شده اما باید مشخص شود که فروشندگان مرغ منجمد از کجا فاکتور گرفتند که چنین نرخ گذاری کرده اند.

ارجاع ۱۴ پرونده تخلف صنفی در کرمان به دستگاه قضا

مدیرکل دانپزشکی استان کرمان گفت: هشت هزار مورد بازدید از واحدهای صنفی طی ایام نوروز داشتیم و در این بازدیدها ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم مواد غذایی با منشا دامی را ضبط کردیم، ۳۱ نمونه در آزمایشگاه ها بررسی و ۱۴ پرونده تخلف به مراجع قضایی ارسال شد. 

حسین رشیدی افزود: بازدیدهای مشترک با دیگر دستگاه ها از بازار داشتیم و آمار بازرسی و نظارت ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: کشتارگاه های مرغ از سوم فروردین بازگشایی و توزیع انجام شد و در مجموع امسال حوزه بهداشت و سلامت، نظارت ها و تامین مرغ استان کرمان نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشت.

همچنین در این نشست در خصوص تامین کالاهای ماه مبارک رمضان از جمله گندم، مرغ، گوشت و شکر بحث و در این زمینه تصمیم گیری شد.

برچسب‌ها کرمان استانداری کرمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان استانداری کرمان کرمان استانداری کرمان ماه مبارک رمضان استان کرمان تنظیم بازار هزار تومان برای تامین دستگاه ها مرغ منجمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۴۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران

فرارو- بازار فروش اعضا و اجاره رحم بار دیگر داغ شده است، اما اینبار ابعادی بزرگتری دارد. ماجرا از این قرار است که فرد از فرط نداری ناچار به فروش رحم خود می‌شود -که حالا قیمت آن که تا همین چند سال قبل ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان بود- با افزایش چشمگیری آنطور که برخی رسانه‌ها اذعان دارند به ۴۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش فرارو، در این میان، گاهی هم این پول نیامده به دست همسر فرد می‌رسد که ناتوان از گذران زندگی این مبلغ را صرف درمان یکی از زخم‌های خانواده می‌کند. البته ناگفته نماند که این بازار پرسود فقط در ایران رونق نگرفته و اندازه بازار جهانی آن هم قابل تامل است.

از تعریف علمی تا قیمت رحم اجاره‌ای

این روز‌ها بار دیگر اعداد و ارقام بازار رحم اجاره‌ای دهان به دهان می‌چرخد؛ حتی پرتکرارتر از گذشته. بنابراین، ابتدا بیاییم تعریفی علمی از عبارت «رحم اجاره‌ای» داشته باشیم. رحم اجاره‌ای روشی برای تولیدمثل است که طی فرآیند آن جنین حاصل از تخمک و اسپرم یک زوج به دلیلی که ناتوانی خوانده می‌شود، در رحم شخص سوم کاشته شده، تا زمانی که نوبت زایمان فرابرسد. پس از زایمان هم نوزاد به زوج سپرده می‌شود و فردی که میزبان جنین بود، در ازای این کار خود مبلغی را دریافت می‌کند.

اما اگر از این تعاریف علمی بگذریم و به دنبال پاسخ برای این پرسش باشیم که چرا بازار رحم اجاره‌ای داغ شده است؟ باید گفت آنگونه که از شمایل کلی اقتصاد ایران معلوم است، دلیل میزبان جنین برای انجام چنین کاری چیزی جزء ناتوانی مالی نیست. اگر میزبان جنین دارای همسر باشد، معمولا این پول به دست او می‌رسد تا یا سرپناهی برای خانواده فراهم کند یا کار و کاسبی راه بیاندازد.

حالا سوال این است که مبلغ رحم اجاره‌ای چقدر است که برخی را به این کار وا می‌دارد؟ در پاسخ باید گفت مبلغ این کار که در سال ۹۹ حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان بود و در سال گذشته به حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان رسید، حالا رسانه تجارت نیوز مدعی شده به ۴۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان رسیده است. دستمزدی برای ۹ ماه که با حداقل دستمزد حدود هفت میلیون تومانی تعیین شده توسط شورای عالی کار برای سال جاری، برای خیلی‌ها وسوسه‌برانگیز است؛ آن هم در شرایطی که حمایت‌های دولتی یا اموری از قبیل گرفتن وام یا مبلغشان ناچیز است یا نیاز به ماندن در صف برای زمانی طولانی دارد. در این بین، از پولی که به دست واسطه‌ها هم می‌رسد نباید غافل ماند. پارسال تعدادی از رسانه‌ها این مبلغ را پنج تا ۱۰ میلیون تومان عنوان کرده بودند.

چرا زوج‌های جوان رحم اجاره می‌کنند؟

سوی دیگر ماجرا زوج‌هایی ایستاده‌اند که یا قادر به بچه‌دار شدن نیستند یا شاید به دلیل اینکه زن خانواده راضی به برهم خوردن تناسب اندام خود نیست، به سمت اجاره رحم می‌روند. با جست‌وجویی ساده می‌توان دریافت که اگر زوجی رحم زن جوانی را اجاره کنند؛ به اضافه سایر هزینه‌های جانبی از آزمایش و سونوگرافی گرفته تا دستمزد واسطه چیزی حدود ۵۰۰ میلیون تومان باید هزینه کنند. البته ناگفته نماند که این مبلغ منهای هزینه اسپرم یا تخمک است.

همچنین، باید به این نکته هم اشاره داشت که برخی از زوج‌های جوان علت مراجعه به دلالان را معطل نشدن در صف دیگری در کنار هزاران صف در بازار‌های ایران می‌دانند.

قوانین بازار رحم چگونه است؟

اما قوانین بازار اجاره رحم چگونه است؟ آن‌هایی که این تجربه را از سر گذرانده‌اند، می‌گویند قوانین آن شبیه بازار فروش اعضای بدن است. سن و وضعیت سلامتی از اهمیت بالایی برخوردار است و تعیین کننده قیمت. داشتن یک یا دو فرزند سالم امتحانی است که اگر میزبان جنین از آن سربلند بیرون آید، در مرحله بعد نوبت به آزمایش‌ها می‌رسد. بعد هم یک قرارداد محضری بسته می‌شود، بخشی از پول دریافت شده و با پایان گرفتن آزمایش‌ها، جنین وارد رحم اجاره‌ای می‌شود و باقی ماجرا.

اندازه بازار جهانی رحم اجاره‌ای چقدر است؟

هرچند بازار رحم اجاره‌ای در ایران به دلایلی که در بالا ذکر آن رفت، داغ شده است، اما این موضوع تنها مختص کشور ما نیست. یک مقاله نشان می‌دهد که اندازه بازار جهانی رحم اجاره‌ای در سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۶۸.۴۵ میلیون دلار بود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۷ به ۲۵۹.۱۸ میلیون دلار برسد.

اما در این بین کدام مناطق پیشتاز بازار رحم اجاره‌ای هستند؟

در آمریکای شمالی (ایالات متحده، کانادا و مکزیک)، اروپا (آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، روسیه و ترکیه)، آسیا و اقیانوسیه (چین، ژاپن، کره، هند، استرالیا، اندونزی، تایلند، فیلیپین، مالزی و ویتنام)، آمریکای جنوبی (برزیل، آرژانتین، کلمبیا) و در خاورمیانه و آفریقا (عربستان سعودی، امارات، مصر، نیجریه و آفریقای جنوبی) نیز واکنش‌ها بالا گرفته است.

واکنش‌های کاربران

از این حرف‌ها که بگذریم، موضوع رحم اجاره‌ای همواره از جمله موضوعاتی بوده که تا خبر از قیمت جدیدی از آن رسانه‌ای می‌شود، موج گسترده‌ای از واکنش‌ها را هم به دنبال خود می‌کشد. اگر سری به شبکه اجتماعی توییتر بزنیم؛ تعدادی از این واکنش‌ها جلب توجه می‌کنند:

کاربری به زبان طنز نوشته است: «رحم اجاره‌ای ۴۰۰ تا ۹۰۰! خوبه‌ها بهتر از بی‌پولیه.»

دیگری گفته: «مال همینه مایه‌دار‌ها تمایلی به بچه‌دار شدن ندارن و دنبال رحم اجاره‌ای هستند.».

اما شخص دیگری این موضوع را از زاویه مشکلاتی که برای یک زن به همراه دارد، دیده و نوشته است: «چون از عوارض و مشکلات اجتماعی و حقوقی رحم اجاره‌ای بی‌خبرید و تنها پولش رو می‌بینید ضعف جسمانی زن بودن رو هم در نظر داشته باشید.»

دیگری هم می‌گوید: «ولی خانم‌هایی که رحم اجاره‌ای قبول می‌کنند وقتی بچه به دنیا می‌آید چطور ازش جدا می‌شن خیلی سخته فکر کنم.»

واکنش‌ها به موضوع رحم اجاره‌ای تا حدی بوده که پای آن به حوزه سینما هم باز شده. «هماتوم» یک فیلم کوتاه در این باره است که علی رفتاری، سازنده آن حین گفتگو با روزنامه شرق اطلاعات جالبی را در این زمینه ارائه می‌کند. او به این موضوع مهم اشاره می‌کند که، چون دوندگی فرزندخواندگی بالاست، عده‌ای در نهایت به رحم اجاره‌ای روی می‌آورند.

این کارگردان به کسب درآمد پزشکان و نقش واسطه‌گری آن‌ها نیز اشاره می‌کند. رفتاری در این باره گفته است: «در واقع بین یک زن و شوهر که مشکل باروری دارند با زنی که مشکل مالی دارد به نوعی واسطه‌گری اتفاق می‌افتد و مسلما به راهی برای کسب درآمد پزشکان تبدیل شده‌است.»

عده‌ای بر این باورند که با توجه به برآورد‌ها از وضعیت اقتصاد ایران و سقوط خانوار‌های بیشتری به سمت فقر، پیش‌بینی می‌شود بازار رحم اجاره‌ای تا پایان سال داغ‌تر و قیمت‌ها با سرعت بیشتری رشد کنند و بنابراین لازم است نظارت بیشتری برای جلوگیری از سوءاستفاده دلالان از این بازار اعمال شود.

دیگر خبرها

  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر
  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است
  • مدیریت «بازار دارو» یکی از اولویت‌های دولت است
  • تامین گوشت گرم در استان یزد
  • قیمت 2 خودرو جدید کرمان موتور اعلام شد (عکس)
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • (تصاویر) این ۲ خودروی جدید امسال وارد بازار ایران می‌شوند
  • اراضی نهضت ملی مسکن برای ۴۰ هزار متقاضی در شهر پرند هنوز تامین نشده است
  • قیمت هر شاخه تیرآهن در سال جدید چقدر است؟
  • زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران