Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@13:08:36 GMT

مسابقات پهلوانی کشتی باچوخه در جغتای برگزار شد

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۶۶۷۶۸

مسابقات پهلوانی کشتی باچوخه در جغتای برگزار شد

رییس اداره ورزش و جوانان جغتای عصر یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در این مسابقات ۱۰۲ کشتی گیر از استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، در گود کشتی مرحوم ججو در شهرستان جغتای با هم به رقابت پرداختند.

علی یزدی افزود: این مسابقات در پنج وزن ۶۶ کیلو گرم، ۷۴ کیلو گرم، ۸۴ کیلو گرم، ۹۶ کیلو گرم و به اضافه ۹۶ کیلو گرم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: در وزن ۶۶ کیلو گرم مهدی قدیمی از اسفراین، حسن گروهی از چناران و حامد حسین پور از اسفراین و در وزن ۷۴ کیلو گرم ابراهیم ولیان و بهروز خانی از اسفراین و حامد قرایی از تربت جام به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

وی گفت: در وزن ۸۴ کیلو گرم نیز امید تیزتک و رستم نیک نام از قوچان ومصیب براتی از تربت جام و در وزن ۹۶ کیلو گرم بهزاد اعتمادی، محمد نیکنام و حسن امامیان هر سه از قوچان به ترتیب اول تا سوم شدند.

یزدی افزود: در وزن به اضافه ۹۶ کیلو گرم نیز احمد یزدان پناه از کلات، علی محمد عاشوری و علی پرهیزگار از مشهد به ترتیب مقام های اول تا سوم را به دست آوردند.

وی اظهار داشت: به نفرات اول هر وزن ۴۰ میلیون ریال، به نفرات دوم ۳۰ میلیون ریال و به نفرات سوم ۲۰ میلیون ریال اهدا شد.

کشتی سنتی باچوخه از ورزش های پرطرفدار در استان های خراسان است که به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است.

چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفید رنگ محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.

هم اکنون بیش از هزار ورزشکار در قالب ۲۵ هیات ورزشی در حوزه ورزشهای حرفه ای، قهرمانی، بومی، محلی و همگانی در شهرستان جغتای فعالیت دارند.

شهرستان ۵۰ هزار نفری جغتای در ۳۵۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

برچسب‌ها جغتای کشتی چوخه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جغتای کشتی چوخه جغتای کشتی چوخه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۶۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نواخته شدن زنگ سپاس معلم در جغتای

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، حجت الاسلام جواد تقی پور امام جمعه شهرستان جغتای در آئین زنگ سپاس معلم در دبیرستان دخترانه حضرت معصومه(س) گفت: توصیه من به آموزش و پرورش این است که جمله شهید مطهری که گفت: (من ستایشگرمعلمی هستم که اندیشیدن را می اموزد نه اندیشه هارا) باید در تمام مدارس دیوار نگاره شود تا هرروز دانش اموزان این جمله را ببینند و در این خصوص تفکر کنند. 
امام جمعه شهرستان جغتای در ادامه با اشاره به حوادث ضد صهیونیستی در جهان توسط دانشجویان اشاره داشت و گفت: این یک نمونه از اندیشیدن است که دانشجویان در قلب کفر هم صدا با ندای مظلومیت مردم غزه فریاد مرگ بر استکبار سر می‌دهند.
حجت الاسلام تقی پور به سکوت رسانه‌های غربی و امریکایی در قبال بیداری دانشجویی در امریکا و اروپا اشاره کرد و گفت: وقتی دانشجویان دیدند که مجامع بین المللی در قبال کشتار مردم مظلوم غزه سکوت کرده اند آن‌ها ساکت نشدند و این یعنی بیداری در قبال ظلم که از دستاورد‌های انقلاب اسلامی است.
سپس زنگ سپاس توسط یکی از معلمان با سابقه به صدا درامد.

دیگر خبرها

  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در جغتای
  • میزبان مسابقات جام تختی کشتی آزاد مشخص شد
  • پایان مسابقات شنای کارگران خراسان شمالی در هفته کار و کارگر
  • شرایط مشابه گرایی با رقیب برادرش؛ در ۸۲ کیلو کشتی نمی‌گیرد
  • اعتماد دوباره به‌ یوشیدا و بازگشت چامیزو
  • غیبت ارسلان در استانبول؛ نازاریان کوچک به دنبال سهمیه
  • برگزاری مسابقات زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی مددجویان زندان های لرستان
  • برگزاری مسابقات زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی زندانیان لرستان
  • فینال مسابقات بوکس برگزار شد
  • هفته پهلوانی را قوی‌تر برگزار کنیم