Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@15:59:16 GMT

«بومگرد»، مسابقه مسئولیت‌پذیری در گردشگری + تصاویر // بامداد

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۶۷۴۵۹

«بومگرد»، مسابقه مسئولیت‌پذیری در گردشگری + تصاویر // بامداد

‍‍‍‍‍‍

خبرگزاری فارس ـ گروه هنر: فصل دوم مستندمسابقه «بومگرد» از محصولات سازمان هنری رسانه‌ای اوج که در موسسه اوما فیلم تولید شده، در نوروز سال ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه یک سیما رفته است. فصل اول این مجموعه که در شمال کشور و حوالی شهر لنگرود تصویربرداری شده بود، تابستان سال ۱۳۹۹ پخش شد. حالا فصل دوم آن با وقفه‌ای شش‌ماهه، طبیعت و زیبایی‌های شهرستان میناب و بنادر جاسک و هرمز در استان هرمزگان را به قاب تلویزیون آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

بومگرد به تهیه‌کنندگی سیدجمال عودسیمین و طراحی و کارگردانی تورج کلانتری و امیر منیری، موضوع پیامدهای اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی بوم‌گردی و گردشگری را محور یک مسابقه خانوادگی قرار داده است. در این مستندمسابقه، سه خانواده متناسب با زیست‌بوم انتخابی، در چند قسمت به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. مجری هم «سوسن پرور» است که البته برخی معتقدند حضور این بازیگر تلویزیون به دلیل اینکه انرژی لازم برای اجرا را ندارد، از جذابیت و صمیمیت برنامه کاسته است.

 

 

از سوی عوامل تولید «بومگرد» سه محور بنیادین برای این برنامه تعریف شده که عبارت‌اند از: گردشگری با محوریت بوم‌گردی و اقتضائات فرهنگی هر منطقه، اشتغال و کسب و کار روستایی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های مغفول و در آخر، ارزش‌بخشی به سنت‌ها و آداب و رسوم هر منطقه و هویت‌بخشی به هر بوم و قومیت.

از بین مواردی که می‌توانست سوژه یک مستندمسابقه خانوادگی باشد، «بومگرد» روی محیط زیست و گردشگری به عنوان دو موضوع مهم تمرکز کرده است؛ موضوعاتی که هم با زیست و علائق عمومی مردم ارتباطی وثیق دارد و هم دغدغه فعالان این عرصه و مدیران مرتبط محسوب می‌شود.

 


«سوسن پرور» مجری مستندمسابقه بومگرد

 

* نسبت مستقیم گردشگری و آلودگی محیط زیست

به موازات افزایش سفرهای داخلی به صورت تورهای گردشگری یا خانوادگی در سال‌های اخیر، معضلاتی همچون آلودگی محیط زیست (در اشکال مختلف) و تعارض فرهنگی میان گردشگران و محیط میزبان به  مسئله‌ای قابل‌توجه برای متولیان این حوزه تبدیل شده است. تقویت راهکارهای پیشین یا تعریف سازوکارهای نظارتی و قانونی جدید برای جلوگیری از بروز مشکل در این زمینه نیز با توجه به گستردگی و تنوع افراد درگیر در بحث گردشگری نتایج چندانی نداشته است.

 در این بین اقدامات فرهنگی هم معمولاً به شیوه‌های تکراری مثل نصب پارچه‌نوشته در اماکن گردشگری، برگزاری مسابقات فرهنگی در ایام پرسفر سال، پخش آیتم‌های کوتاه نمایشی از صداوسیما، توزیع بروشور، نایلون زباله در اماکن هدف و در نهایت پویش‌های مختلف در فضای مجازی محدود شده است. این درحالی است که آسیب‌های زیستی و فرهنگی به مناطق گردشگری روستایی و عشایری با عمق و گستره‌ای بسیار بیشتر از این راهکارهای مرسوم، در حال وقوع است.

 

 

در این سال‌ها، معضلات زیست‌محیطی مثل تولید زباله یا ساخت و ساز بی‌رویه در حاشیه رودها و جنگل‌ها، آلودگی رودها و دریاها، خشکسالی و بیابان‌زایی، سوزاندن درختان برای تولید زغال و مهاجرت از روستا به شهر محور فیلم‌ها و مجموعه‌های مستند فراوانی شده که برخی از آنها از کیفیت فنی و هنری قابل‌توجهی نیز برخوردار بوده‌اند. اما تعبیه این ‌گونه مضامین در قالب مستندمسابقه و تزریق عنصر رقابت به آن، اتفاقی است که در «بومگرد» رقم خورده و آن را تا حدودی متفاوت کرده است. ضمن این که درگیر شدن خانواده‌ها با اهمیت حفظ فرهنگ میزبان و تقویت کسب و کار روستایی با شیوه‌های جذاب و کم‌هزینه، در این مستندمسابقه دنبال می‌شود.

* دغدغه‌ای به نام «بوم‌گردی مسئولانه»

شاید تعبیر «بوم‌گردی مسئولانه» که تورج کلانتری کارگردان «بومگرد» در گفت‌و‌گویی رسانه‌ای برای معرفی این مجموعه عنوان کرده است، گویای دغدغه‌مندی این مستندمسابقه باشد. «بوم‌گردی مسئولانه» به ظرفیت‌ها و محدودیت‌های منطقه میزبان در گردشگری توجه دارد. به عبارت دیگر اگر گردشگران برای یک یا چند روز به یک روستا یا مکان بکر می‌‌روند، باید به گونه‌ای عمل کنند که برای ساکنان آنجا مزیت مالی داشته باشند، ضمن حفظ آموزه‌های فرهنگی و محیط‌زیستی، به کسب و کار اهالی آن منطقه کمک کرده و بستر مشارکت بیشتر اهالی و گردشگران بعدی در پیشبرد امور را نیز فراهم کنند.

درک درست تفاوت‌های فرهنگی و پرهیز از تحقیر مولفه‌های هویتی، تاریخی و بومی ساکنان از یک سو و تحمیل‌نکردن آموزهای فرهنگی مهمانان از سوی دیگر، نکاتی است که در «بومگرد» دنبال می‌شود. نقطه قوت دیگر این مستندمسابقه آنجاست که خود اهالی هم در این روند مشارکت دارند و صرفاً تماشگر نیستند. 

 

 

انتخاب شهر میناب و دو بندر جاسک و هرمز که از مناطق کم‌برخوردار جنوب کشور محسوب می‌شوند، از نقاط قوت فصل دوم «بومگرد» است. انتخابی که می‌تواند دایره وسعت دید مردم علاقه‌مند به گردشگری و متولیان این عرصه را گسترش دهد و در بلندمدت به شکوفایی ظرفیت‌های بکر اقتصاد گردشگری در آن منطقه بیفزاید. هرچند مطالبه این امر صرفاً  از یک برنامه تلویزیونی توقع زیادی است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گردشگری مسئولانه بوم گردی بندر جاسک بندر هرمز شهر میناب محیط زیست بوم گردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۷۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود

ایسنا/فارس معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: شهر میمند در استان فارس قابلیت تبدیل شدن به شهر ملی شیشه‌گری را دارد.

مریم جلالی جمعه، ۷ اردیبهشت‌ماه در مراسم بزرگداشت روز ملی شهر میمند و برگزاری جشنواره گل و گلاب گفت: میمند ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی زیادی دارد که باید این ظرفیت‌ها در خدمت ارزش‌افزوده و ارزش‌آفرینی شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: رویدادها زمینه تقویت توجه را ایجاد می‌کنند و تقویت توجه نخستین گام در راستای متمایزسازی و ایجاد وضعیت مطلق است.

جلالی افزود: به‌عنوان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی و همکارانم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به دنبال این هستیم که ظرفیت‌های میراث فرهنگی و آنچه ریشه در تاریخ دارد به‌اضافه جاذبه‌های گردشگری در کنار محصولات صنایع‌دستی یک پیوستاری درست کند که به اقتصاد منطقه کمک کند که لازمه‌اش همگرایی خانواده است.

 وی ادامه داد: خانواده چه در سطح کوچک چه در سطوح محله، شهر، شهرستان و استان باید رویکرد اقتصاد هویت بنیان را سرلوحه قرار دهند و ما هم بتوانیم تسهیل گری و رفع موانع کنیم.

جلالی در ادامه خطاب به مسئولان و مدیران حاضر در این جلسه گفت: تمامی مسئولان و مدیران میراث فرهنگی، استانداری و دیگر ادارات دولتی فرزندان این دیار هستند و مانند یک خانواده کار می‌کنند و وقتی خانواده مبنا باشد دیگر فرقی نمی‌کند من چه سهمی دارم. این همکاری و هم‌افزایی و هم‌جوشی باید منجر به این شود که ما معیشت عزت‌آفرین داشته باشیم.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هوش و استعداد تاریخی ماست و یک پیوستار کامل است؛ یعنی یک هوش و حکمتی بوده به‌طوری‌که از گلی که می‌روییده گلاب در ظرف مسی درست می‌شود و بعد شیشه درست‌شده و ترکه‌بافی برای نگهداری شیشه درست‌شده و این توسعه است و ما باید سوار بر آن اقتصاد هویت بنیان را رونمایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فردای روشنی دارد، اضافه کرد: میراث فرهنگی ما تنها میراث، ملموس نیست بلکه در برگ این گل‌ها قصه‌ها و لالایی‌هایی نهفته است و روایت‌هایی که در دنیای امروز ارزش‌افزوده دارد.

 معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: قصه میمند خریدار دارد و ما باید ان را روایتگری کنیم تا دنیا این قصه‌ها را خریداری کند.

وی به ذکر مثال‌هایی به تکمیل سخنانش پرداخت و گفت: یک روزگاری جمشید و اردشیر و شاپور کشورگشایی می‌کردند و جهان‌گشایی قدرت بود، یک روزگاری جهان دانی و اطلاعات قدرت بود و امروز جهان آرایی قدرت است و به همه دلیل ایران قدرت سوم را ایجاد کرده است و می‌تواند حرف در جهان داشته باشد چون روایت‌هایی زیبایی دارد.

جلالی با بیان اینکه شیشه‌گری یکی از مهارت‌های اصیل میمند در کنار گلاب‌گیری بوده و صنعت شیشه‌گری می‌تواند به دلیل بازیافت و دوست دار محیط‌زیست بودن، به ترویج گلاب‌گیری کمک کند ابراز امیدواری کرد که عزم مسئولان محلی مبنی بر ایجاد کارگاه‌ها بتواند شاخص‌های شهر ملی شیشه‌گری را برای میمند فراهم کند و ما هم تلاش می‌کنیم این پرونده کامل شود و بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شهر ملی شیشه‌گری را در میمند داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، معاون صنایع‌دستی وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه روز جمعه با سفر به شهرستان فیروزآباد ضمن حضور در مراسم روز ملی میمند از کارگاه‌های شیشه‌گری، گلاب‌گیری همچنین مزارع گل محمدی و تعدادی از اقامتگاه‌های سنتی و بومگردی شهر میمند بازدید کردند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • عدم مسئولیت پذیری تیپاکس
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • برنامه‌های گرامیداشت روز و هفته شیراز اعلام شد
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • جشنواره فرهنگی گردشگری سی ترمی در شهرستان زهک
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • افزایش اعتبارات مسئولیت اجتماعی در حوزه فرهنگی استان بوشهر
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود