Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@20:54:29 GMT

کاوه و نصیر؛ شکارچیان هوشمند یگان زرهی دشمن + عکس

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۶۷۵۲۰

کاوه و نصیر؛ شکارچیان هوشمند یگان زرهی دشمن + عکس

یگان‌های پیاده در نیروهای مسلح یکی از مهم‌ترین ارکان این ارتش‌های جهان هستند. این نیروها باید در میدان‌های مختلف نبرد به تجهیزات و تسلیحات متناسب مجهز شوند تا بتوانند با دشمن به خوبی مقابله کنند. این تسلیحات و تجهیزات را باید یک زنجیره به هم پیوسته دانست که نبود هر کدام این زنجیره را ناقص می‌کند.

نوع تجهیزات و تسلیحات به کار گرفته شده توسط یگان‌های پیاده در حفظ جان و تامین امنیت آن‌ها تاثیر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان کارایی و انعطاف پذیری از دیگر مولفه‌های آن‌هاست. به همین دلیل هم طراحان و سازندگان تسلیحات همواره به دنبال طراحی بهترین سلاح‌ها با توجه به این مولفه‌ها هستند.

مرزها یکی از مناطقی هستند که یگان‌های پیاده ماموریت تامین امنیت آن‌ها را برعهده دارند. مرزهای کشورمان ایران نیز همانند سایر کشورها نیاز به مراقبت دارند. به علت وجود اشرار و ضد انقلاب در برخی از مرزهای کشورمان باید یگان‌های نیروهای مسلح به تجهیزات ویژه‌ای مجهز شوند. نارنجک‌ها و نارنجک اندازها یکی از این تجهیزات هستند.  

هنگامی که یگان‌های پیاده به نارنجک‌اندازها مجهز شوند، آن‌ها می‌توانند خودروهای پرتعداد و پرسرعت اشرار را منهدم کنند. البته نارنجک‌اندازها فقط در مقابله با اشرار کاربرد ندارند و در سایر نبردها می‌توانند قوای زرهی دشمن را منهدم کنند.بهتر است در ابتدا تعریف تخصصی از این سلاح را بدانیم.

نارنجک‌انداز چیست و چه کاربردی دارد؟

نارنجک‌اندازها از انواع سلاح‌های گرم هستند که مکانیزم عملکرد آن‌ها این گونه است که با استفاده از فشار گاز باروت یک نارنجک را با سرعت و دقت بیشتر و در فاصله‌های دورتر از آنچه یک سرباز می‌تواند آن را با دست پرتاب کند، شلیک می‌کنند.

آن‌ها به عنوان یک سلاح سبک وزن می توانند با ایجاد حجم بالای آتش دشمن را به عقب رانده و تجهیزات آن را کاملا نابود کنند. 

نارنجک‌اندازها در دو شکل ساخته شده و استفاده می‌شوند؛ اول به عنوان یک سلاح مستقل برای شلیک نارنجک و دوم نیز به عنوان یک بخش متصل‌شونده زیر لوله تفنگ‌ها.

نارنجک‌انداز کاوه

صنایع دفاعی ایران؛ سازنده نارنجک‌اندازهای مدرن

صنایع دفاعی کشورمان همچون سایر تجهیزات و تسلیحات در طراحی و ساخت نارنجک‌اندازهای بومی نیز وارد شده‌اند. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توانسته انواع مختلف این سلاح را تولید و به سازمان رزم نیروهای مسلح الحاق کند. 

کاوه و نصیر دو نمونه از نارنجک‌اندازهای بومی هستند که در رزمایش‌های مختلف نیز آزمایش و کارایی خود را هم نشان داده‌اند. در ادامه با این تسلیحات آشنا می‌شویم:

کاوه؛ نابودگر سنگرها و استحکامات دشمن

این نارنجک‌انداز ساخت صنایع شهید کاوه وزارت دفاع، اولین‌بار ۲۵ مهر ۹۴ در رزمایش محرم نیروی زمینی ارتش رونمایی شد. این نارنجک‌انداز ۳۰ میلی‌متری قادر است اهداف مورد نظر را تا برد حدودا ۲ کیلومتری هدف قرار دهد.

خشاب حلزونی کاوه  ۳۰ کیلوگرمی (بدون پایه ۱۸) ظرفیت حمل ۳۰ نارنجک ۳۰ میلی‌متری را داراست. توانایی شلیک آن نیز در هر دقیقه ۳۵۰ تا ۴۰۰ گلوله اعلام شده که می‌تواند با استفاده از نارنجک‌های شدید الانفجار اهدافش را منهدم کند.

ابعادش نیز ۸۴۰*۱۱۶۵*۴۹۰ اعلام شده که با این ابعاد می‌تواند در نقاط بسیاری به کار گرفته شود.

نارنجک‌های ۳۰ میلی‌متری کاوه

یکی از ویژگی‌های این سلاح را باید امکان نصب دوربین برای دقت بیشتر در هنگام شلیک دانست. دوربین مذکور قابلیت تنظیم ۴۵ درجه در اطراف و ۷۵ درجه در ارتفاع را دارد. البته دوربین‌های حرارتی ساخت داخل نیز می‌توانند بر روی آن نصب شود.

نمونه اتوماتیک نارنجک‌انداز کاوه مورد استفاده نیروی دریایی ارتش

نارنجک‌انداز کاوه با امکان نصب بر روی خودرو، قایق و بالگرد و همچنین حمل توسط یگان‌های پیاده را دارد. ماموریت آن درگیری و مقابله با تجمعات دشمن، نفربرهای زرهی و سامانه‌های بالگردی اعلام شده است.

نیروی دریایی ارتش علاوه بر نیروی زمینی ارتش از دیگر کاربران این سلاح تاکتیکی به شمار می‌رود.

نصیر؛ دست بلند نیروهای مسلح برای انهدام مقرهای حساس دشمن

نصیر دیگر نارنجک‌انداز بومی ساخت صنایع دفاعی کشورمان با کالیبر ۴۰ میلی‌متری است. قدرت نواخت تیر این سلاح در هر دقیقه ۲۵۰ تا ۳۰۰ اعلام شده. نصیر ۴۴ کیلوگرمی با تجهیز به یک نوارهای ۳۰ تایی نارنجک قادر است اهداف مورد نظر را تا برد ۲.۲ کیلومتری (۲۲۰۰ متری) منهدم کند.  

نصیر این قابلیت را هم دارد تا با نصب بر روی سه پایه در جبهه‌های نبرد نقش ایفا کند. البته این امکان وجود دارد تا این سلاح کاربردی و تاکتیکی بر روی خودروها، شناورهای دریایی و بالگردها نیز نصب و عملیاتی شود.

محققان دفاعی کشورمان پس از طراحی و تولید نارنجک‌انداز نصیر این سلاح را بهینه سازی نیز کرده اند. نصب نصیر بر روی سکوی مراقبتی سداد ۴۰۲ و تلفیق با سکوی هوشمند راصد دو اقدام مهم آن‌هاست.

نارنجک انداز نصیر نصب‌شده بر روی سداد ۴۰۲

سکوی مراقبتی سداد ۴۰۲ قابلیت اتصال به نصیر را داراست و به دوربین‌های حرارتی، دید در روز و مسافت سنج لیزری مجهز شده. هدف از نصب نصیر بر روی این سامانه؛ امکان کنترل از راه دور، دقت در هدف‌گیری و  افزایش کارایی این سلاح در تاریکی شب و هوای نامساعد اعلام شده است.  

نارنجک‌انداز نصیر بر روی سامانه راصد

بیشتر بخوانید :

توان شلیک همزمان «مجید» به چهار هدف / صفر تا صد سامانه زمین به هوای پیشرفته ایرانی + عکس

تلفیق سامانه سلاح نصیر با سکوی هوشمند راصد دیگر اقدام مهم صنایع دفاعی برای افزایش بهره‌وری این سلاح است. این سکوی هوشمند کنترل از راه دور قابلیت‌هایی نظیر آشکارسازی، تشخیص، ردیابی، شلیک و تصحیح خطای اصابت به هدف را دارد.

چرایی اهمیت نارنجک اندازهای هوشمند در مرزها 

هوشمندسازی تسلیحات و تجهیزات دفاعی به عنوان یکی از جدیدترین فناوری‌های روز دنیا مطرح است. با توجه به دستیابی ایران به این فناوری و تلفیق آن با تسلیحات متفاوت ضروری به نظر می‌رسد که یگان‌های مرزی به این تسلیحات هوشمند مجهز شوند. چراکه با این کار علاوه بر افزایش امنیت مرزی می‌توان از جان یگان‌های پیاده مستقر در مرزها نیز حفاظت کرد.  

اگر نارنجک اندازهای هوشمند در یگان‌های مرزی نصب شوند آنگاه بدون تلفات انسانی امکان حفاظت از مرزها برای نیروهای مسلح کشورمان فراهم خواهد شد.

۲۱۲۱

کد خبر 1616588

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ستاد کل نیروهای مسلح وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نارنجک اندازهای نارنجک اندازها یگان های پیاده نارنجک انداز نیروهای مسلح صنایع دفاعی عنوان یک میلی متری اعلام شده مجهز شوند بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۷۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده

رئیس امور اقتصادی اداره کل آسیا، آفریقا و اقیانوسیه وزارت نفت گفت: هم‌اکنون براساس برآوردها کشورهای آفریقایی بالاترین رشد اقتصادی را طی سال ۱۴۰۲ داشته‌اند و این مسأله چشم‌انداز روشنی را برای توسعه همکاری ما با این قاره در ۲ دهه آینده رقم خواهد زد.

به گزارش ایسنا، سلیمان قاسمیان ظهر امروز در نشست تخصصی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با اشاره به عزم دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌های دوجانبه با کشورهای آفریقایی در حوزه صنایع پایین‌دستی و بالادستی صنعت نفت و نیز فرصت‌های تکرارنشدنی بازار در این قاره، گفت: هم‌اکنون، براساس برآوردها، کشورهای این قاره بالاترین رشد اقتصادی را طی سال گذشته داشته‌اند و این مسئله چشم‌انداز روشنی را برای توسعه همکاری ما با این قاره در دو دهه آینده رقم خواهد زد.

وی با اشاره به اینکه ۷.۲درصد از ذخایر هیدروکربوری جهان در قاره آفریقا قرار دارد، افزود: طی دو سال اخیر بیشترین اکتشاف‌های مواد نفتی و گازی جهان به‌ترتیب در کشورها نامیبیا، غنا، آنگولا و آفریقای جنوبی انجام شده است.

رئیس امور اقتصادی اداره کل آسیا، آفریقا و اقیانوسیه وزارت نفت بیان کرد: هم‌اکنون در حوزه تقاضای فرآورده‌های نفتی و گازی شاهد افزایش تقاضا در قاره آفریقا هستیم. این قاره اکنون ظرفیت پالایشی روزانه ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه را دارد که نسبت به مصرف داخلی خود بسیار کمتر است، ازاین‌رو ما می‌توانیم بازارهای صادراتی فرآورده‌های نفتی خوبی در این قاره، به‌خصوص در شرق و جنوب آن داشته باشیم.

قاسمیان صادرات خدمات فنی و مهندسی، بازسازی پالایشگاه‌های موجود و صادرات فرآورده‌های نفتی و گاز مایع را از دیگر فرصت‌های ایجاد ارتباط بیشتر با صنعت نفت قاره آفریقا اعلام کرد.

افزایش ۲۶درصدی مصرف گاز جهان تا ۲۰۴۰

براساس این گزارش، رضا نوشادی - مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نیز در این نشست تخصصی با بیان اینکه تا سال ۲۰۴۰ مصرف گاز در جهان ۲۲ تا ۲۶ درصد افزایش داشته و هم‌زمان شاهد افزایش تقاضای این حامل انرژی خواهیم بود، گفت: ایران به‌عنوان دومین دارنده ذخایر گازی جهان همواره یکی از ظرفیت‌های بالقوه برای تأمین پایدار گاز در دهه‌های آینده خواهد ماند.

وی با یادآوری اینکه صنعت گاز ایران طی سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های همه‌جانبه کشورهای غربی توانسته است تولید خود را از حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال ۱۳۸۹ به بیش از ۸۷۵ میلیون مترمکعب در حال حاضر برساند، تصریح کرد: هم‌اکنون فرایند تولید گاز، از مرحله تولید تا توزیع، بدون حضور شرکت‌های خارجی و ازسوی متخصصان ایرانی انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به اینکه این شرکت هم‌اکنون مدیریت بیش از ۴۴۰ هزار کیلومتر خط لوله گاز در کشور را بر عهده دارد، افزود: در بخش ساخت ایستگاه‌های تقویت فشار و پالایشگاه‌های گازی به‌ترتیب ۹۲ و ۷۶ درصد به خودکفایی رسیده‌ایم. ما و ۲۵۰ شرکت‌ دانش‌بنیان داخلی مرتبط با ما می‌توانیم در زمینه احداث و تعمیرات خطوط لوله و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز، به کشورهای آفریقایی خدمات فنی و مهندسی ارائه کنیم.

نوشادی پروژه‌های بازیابی کربن، مینی ال‌ان‌جی، تولید هیدروژن از گاز، ساخت توربواکسپندر و حذف کربن را از پروژه‌های جدید در صنعت گاز دانست و گفت: هم‌اکنون ایران در بحث ساخت دو نوع توربوکمپرسور، بیش از ۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی به آفریقا در حوزه پالایشگاهی

براساس این گزارش، علی شاهوردی، مدیر هماهنگی افزایش ظرفیت و تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های فراسرزمینی در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این نشست تخصصی، گفت: ایران آمادگی دارد در زمینه تعمیرات اساسی، تأمین تجهیزات، نگهداری و تولید در حوزه پالایشگاهی با کشورهای آفریقایی همکاری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران ۳۰ سال پیش در زمینه تعمیر و ساخت پالایشگاه‌های نفت و گاز ۱۰۰درصد به خارج وابسته بود، بیان کرد: در سایه مدیریت دولت‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده تحریمی پس از ۴۵ سال تحریم و هشت سال جنگ، هم‌اکنون ضمن خودکفایی کامل در تعمیرات، پالایشگاه‌های نفتی خارجی را نیز تعمیرات اساسی می‌کنیم.

مدیر هماهنگی افزایش ظرفیت و تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های فراسرزمینی در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، کمپرسورهای فرایندی، کاتالیست‌های بنزین‌ساز، مبدل‌های حرارتی، کولرهای آبی صنعتی، خدمات مکانیک، پایپینگ، عایق، فیلتر، ترانسفورماتور و ابزار دقیق را ازجمله صدها محور صادراتی خدمات فنی و مهندسی به قاره آفریقا اعلام کرد.

ایران سومین تولیدکننده ال‌پی‌جی دنیا

براساس این گزارش، امیر هوشنگ کرمی، سرپرست امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران نیز در این نشست تخصصی با بیان اینکه هم‌اکنون قاره آفریقا در زمینه تولید و مصرف ال‌پی‌جی برابر است، گفت: این قاره به‌شدت به انرژی و سوخت نیاز دارد و ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده گاز مایع (ال‌پی‌جی) می‌تواند در افزایش صادرات این حامل انرژی در این قاره، نقش‌آفرینی کند.

وی در ادامه بیان کرد: هم‌اکنون چین، هند و ژاپن به‌ترتیب بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان ال‌پی‌جی در جهان به شمار می‌آیند و در قاره آفریقا مراکش، مصر، تونس و آفریقای جنوبی به‌ترتیب بزرگ‌ترین واردکنندگان این حامل انرژی هستند.

طبق اعلام وزارت نفت، سرپرست امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران قیمت بالا و نبود اسکله‌های استاندارد را دو دلیل عمده مصرف پایین ال‌پی‌جی در قاره آفریقا دانست و گفت: تولید این ماده در ایران طی چند سال اخیر صعودی بوده و از ۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به ۷ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

صادرات ۳۵۰ میلیون دلاری کود اوره به آفریقا

براساس این گزارش، بیژن چگنی، سرپرست مدیریت کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز در این نشست تخصصی، با تأکید بر اینکه هم‌اکنون عمده محصول صادراتی پتروشیمی ایران به قاره آفریقا کود اوره است، افزود: هم‌اکنون سالانه حدود ۳۵۰ میلیون دلار کود اوره به این قاره صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایران ۹۵ میلیارد دلار طرح پتروشیمی جدید و در حال اجرا دارد، تصریح کرد: از این مقدار تاکنون ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده و مذاکرات برای ۸۲ میلیارد دلار دیگر، از طریق فاینانس در حال انجام است.

سرپرست مدیریت کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران صادرات کاتالیست را یکی از فرصت‌های ارتباط صنعت پتروشیمی ایران و قاره آفریقا اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون ایران در زمینه کاتالیست به خودکفایی ۹۵درصدی رسیده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نیاز شورای همکاری خلیج فارس به تهران برای تحقق چشم‌انداز جدید خود
  • ورود مارگارین به تولید محصولات پرتقاضا و پرمصرف
  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • (ویدئو) روسیه خودرو‌های زرهی غنیمت گرفته از ۱۲ کشور را به نمایش گذاشت
  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • انهدام تجهیزات زرهی تروریست‌ها در حومه حلب، ادلب و لاذقیه
  • تصاویری از لحظه انهدام خودروهای زرهی تروریست‌ها در سوریه
  • چشم‌انداز روشن توسعه همکاری ایران و آفریقا طی ۲ دهه آینده
  • تصاویری از لحظه انهدام خودروهای زرهی تروریست‌ها در سوریه | ویدئو