Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتفاقی که شمشیربازی ایران در سال ۱۴۰۰ انتظارش را می کشید رخ نداد و این رشته نتوانست تاریخ ساز و شگفتی‌ساز بازی‌های المپیک توکیو شود.

به گزارش ایران اکونومیست، شمشیربازی ایران به لطف تیم سابر توانسته بود سال ۱۳۹۹ را به خوبی به پایان برساند و این امید بود که این تیم در سال ۱۴۰۰ هم شگفتی سازی کند و بتواند بار دیگر شمشیربازی را بر سر زبان‌ها بیندازد اما در نهایت نتیجه دلخواه رقم نخورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*سهمیه نگرفتن اپه و فلوره و آغاز جنجال بین اسلحه ها

شمشیربازی سال ۱۴۰۰ را با تلاش برای کسب سهمیه بیشتر المپیک آغاز کرد. تا قبل از آن توانسته بود، صاحب یک سهمیه تیمی و سه سهمیه انفرادی در اسلحه سابر مردان شود. اسلحه های اپه و فلوره و همچنین سابر بانوان برای کسب سهمیه المپیک تلاش کردند اما هیچ کدام از آنها موفق به کسب سهمیه نشدند تا ایران تنها در همان سابر به المپیک توکیو برود.  البته این سهمیه نگرفتن اپه، باعث ایجاد حاشیه شد چرا که علی یعقوبیان سرمربی تیم ملی اپه به طور ناگهانی از سمت خود کناره‌گیری کرد و البته انتقاداتی را در مورد توجه بیشتر  فدراسیون به تیم سابر داشت که همین موضوع باعث ایجاد اختلافاتی بین ورزشکاران دو اسلحه سابر و اپه شد.

فدراسیون شمشیربازی که تا پیش از این تلاش می‌کرد بدون حاشیه پیش برود ناگهان در شرایط قرار گرفت که شاهد جنجال دو اسلحه خود در رسانه‌ها بود در نهایت هم فضل الله باقرزاده رییس فدراسیون شمشیربازی در یک نشست مطبوعاتی ضمن دفاع از عملکرد پیمان فخری سرمربی وقت تیم ملی، به جنجال ها خاتمه داد.

*افسوس شمشیربازی ایران از مدال المپیک

المپیک توکیو مهمترین رویداد برای شمشیربازی ایران بود. با توجه به اینکه مجتبی عابدینی  در المپیک ریو تا یک قدمی کسب مدال پیش رفته بود و از طرفی  تیم سابر تا قبل از المپیک توکیو عملکرد قابل قبولی از خود بجا گذاشته بود، این امیدواری وجود داشت که این تیم بتواند تاریخ ساز المپیک توکیو باشد. 

در بخش انفرادی شمشیربازان ابتدا خوب کار کردند و توانستند بازیکنان خوبی را شکست دهند اما پس از آن محمد رهبری  و مجتبی عابدینی در مرحله یک هشتم نهایی حذف شدند و علی پاکدامن  در مرحله یک چهارم نهایی بازی را واگذار کرد. پاکدامن توانست بهترین جایگاه را بین سه نماینده ایران داشته باشد.

در بخش تیمی، ایران در مسابقه رده‌بندی مقابل تیم قدرتمند ایتالیا قرار گرفت و محمد رهبری، علی پاکدامن و مجتبی عابدینی روی پیست رفتند که متاسفانه امتیازاتی که در ابتدا رهبری از دست داد باعث شد تیم ایران عقب بیفتد. پس از آن تلاش شد که امتیازات جبران شود و حتی علی پاکدامن بازی را به تساوی 44 بر 44 کشاند اما در نهایت ضربه آخر او مورد پذیرش داور قرار نگرفت و ایران شانس کسب مدال را از دست داد. می توان گفت شکست مقابل ایتالیا بدترین اتفاق برای پیمان فخری بود. تیم ایران که پس از این باخت انگیزه‌ای نداشت، آمریکا را شکست داد اما بازی را به مصر واگذار کرد و تیم ششم المپیک شد.

* از کناره‌گیری ناگهانی فخری تا تصمیمی که جدی شد

پیمان فخری پس از شکست تیم ایران مقابل ایتالیا، از شدت ناراحتی اشک می ریخت.  او حتی همان لحظه تصمیم به کناره‌گیری از سمت خود گرفت که البته با توجه به شرایط روحی  که داشت، قرار شد این مسئله رسانه ای نشود تا فدراسیون مجددا با او صحبتی داشته باشد. اما  پس از پایان المپیک، پیمان فخری نشان داد که بر روی تصمیم خود مصمم است و در نهایت رسما اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری کرده است.

*رفت و برگشت جانشین فخری

پس از این که پیمان فخری از سرمربیگری تیم ملی کنار رفت، امین قربانی دستیار او این سمت را عهده‌دار شد. قربانی شش ماه با تیم کار کرد و حتی در جام جهانی گرجستان هم شرکت کرد که توانست به همراه این تیم مقام پنجم را به دست آورد اما در یک تصمیم ناگهانی او نیز در اسفند  از سمت خود کناره‌گیری کرد. یک هفته بعد فدراسیون اعلام کرد مسائل موجود حل شده است و قربانی به فعالیت خود ادامه می دهد.

*ورود عابدینی به عرصه مربیگری

تیم سابر ایران پس از المپیک توکیو، مجتبی عابدینی کاپیتان تیم ملی را هم دیگر در کنار خود نداشت و او تصمیم گرفت به مداوای کتفش بپردازد و سپس سرمربیگری تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران را برعهده گرفت و به نظر می رسد که کم کم دارد از فضای ورزش قهرمانی دور می شود.

عابدینی در مسابقات قهرمانی آسیا به همراه تیم نوجوانان مدال برنز انفرادی و نقره تیمی گرفت  اما تیم جوانان موفق به کسب مدال نشد و دست خالی از مسابقات برگشت. البته تیم اپه جوانان هم توانست خوب کار کند و مدال برنز مسابقات را به دست آورد.

*مهمترین اتفاق پیش روی فدراسیون

دوره ریاست فضل الله باقرزاده اردیبهشت 1401 به پایان می رسد. باقرزاده سه دوره متوالی رییس فدراسیون بود که در حال حاضر با توجه به لغو قانون منع حضور بیش از سه دوره روسا در انتخابات، مشکلی برای ریاست دوباره ندارد. بنابراین به نظر نمی رسد مانعی بر سر راه باقرزاده برای ریاست دوباره در شمشیربازی باشد.

*مهمترین رودیدادهای پیش رو

حضور در بازی های کشورهای اسلامی، بازی های آسیایی و قهرمانی جهان مهمترین رویدادهای پیش روی شمشیربازی هستند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: شمشیربازی ، پیمان فخری ، مجتبی عابدینی ، علی پاکدامن ، ورزش ایران در سال 1400

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: شمشیربازی پیمان فخری مجتبی عابدینی علی پاکدامن ورزش ایران در سال 1400 شمشیربازی ایران مجتبی عابدینی المپیک توکیو علی پاکدامن کناره گیری پیمان فخری سمت خود تیم سابر تیم ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۷۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرلک در جست‌وجوی آخرین سهمیه کشتی ایران

به گزارش "ورزش سه"، روند کسب سهمیه کشتی در المپیک 2024 پاریس به ایستگاه پایانی رسیده و ترکیه آخرین شانس کشورها برای به‌دست آوردن مجوز حضور در این آوردگاه بزرگ هستند.

راه کسب 16 سهمیه المپیک در 6 وزن کشتی آزاد، 6 وزن کشتی فرنگی و 6 وزن کشتی زنان، از رقابت‌هایی جهانی 2023 بلگراد آغاز شد و 5 نفر اول این مسابقات شامل نفرات اول تا سوم مشترک به همراه برنده نفرات پنجم مشترک سهمیه المپیک را به‌دست آوردند. در ادامه مسابقات قاره‌ای در آمریکا، آفریقا به‌همراه اقیانوسیه، اروپا و آسیا برگزار و 2 نفر راه یافته به دیدار فینال جمعا 8 نفر کسب سهمیه کردند تا مجموع نفرات حاضر در هر وزن به عدد 13 برسد.

نمایندگان ایران در کشتی فرنگی هر 6 سهمیه المپیک را به‌دست آورده‌اند و در کشتی آزاد نیز 5 سهمیه کسب شده و تنها در وزن 57 کیلوگرم می‌باید سهمیه المپیک کسب شود. بر این اساس علیرضا سرلک نماینده ایران به رقابت‌های گزینشی المپیک در ترکیه اعزام خواهد شد تا روزهای 22 و 23 اردیبهشت ماه به مصاف حریفان خود برود. در این مسابقات 2 نفر راه یافته به دیدار فینال به همراه برنده نفرات سوم مشترک (جمعا 3 نفر) سهمیه المپیک را کسب خواهند کرد.

طبق اعلام سایت اتحادیه جهانی، تاکنون 28 کشتی‌گیر برای حضور در این مسابقات ثبت‌نام کرده‌اند که نمایندگان کشورهای بلغارستان، آمریکا، چین، گرجستان، آلمان، هند، قزاقستان، کره جنوبی، کره شمالی، مغولستان، هند و اوکراین از جمله آن‌ها هستند.

دیگر خبرها

  • تقوی: جایی برای حسرت نگذارید/ عبادی‌پور فرمانده تیم والیبال است
  • وحدانی: هزینه هنگفتی کردیم تا شمشیربازی مدال المپیک بگیرد/ نتایج بدی در سئول نگرفتیم
  • فقدان مرحوم ماموستا فخری یک ضایعه بود
  • کاپیتان ایران در رده سوم رنکینگ جهانی شمشیربازی
  • سرلک در جست‌وجوی آخرین سهمیه کشتی ایران
  • تاریخ‌سازی فرعون در لیگ جزیره
  • بزرگترین حسرت در سیرجان سهم ستاره اسپانیایی (عکس)
  • تاریخ‌سازی لورکوزن ادامه دارد؛ یکه‌تازی آلونسو و شاگردانش
  • تاریخ‌سازی خشن‌ترین دختر ایران در آستانه المپیک
  • طلسم ۳۰ ساله در پرسپولیس؛ دومین کاپیتان هم در حسرت می ماند؟