Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@22:30:53 GMT

اساس الگوی کشت توجه به توان اکولوژیک هر منطقه است

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۶۷۹۰۶

اساس الگوی کشت توجه به توان اکولوژیک هر منطقه است

مشاور نظام صنفی کشور گفت: اساس الگوی کشت توجه به توان اکولوژیک است و برای اینکه منابع خصوصا منابع آب از دست نرود، باید به نوعی کشت کنیم که میزان بهره وری از منابع آب وجود داشته باشد. وقتی منابع مصرف شود، از دست می‌رود ولی وقتی بهره‌وری داشته باشیم، منابع از دست نخواهد رفت.

محمدجواد خاکزاد رستمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اجرای الگوی کشت یکی از ضرورت‌های بخش کشاورزی است، گفت: در کشورهای دیگر، ابتدا آمایش سرزمین انجام می‌شود و بعد از شناسایی و مطالعه استعداد اراضی و تقسیم‌بندی آن، الگوی کشت اجرایی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اینکه تاکنون موفق به اجرای الگوی کشت نشده‌ایم، به دلیل این است که آمایش سرزمین به درستی انجام نشده است. ۵۰ سال است که بحث آمایش سرزمین مطرح می شود ولی هنوز به درستی انجام نشده‌است و این موضوع در حال حاضر یکی از بزرگترین چالش‌های بخش کشاورزی است.

 مشاور نظام صنفی کشور اضافه کرد: باید پیش از اجرای الگوی کشت منطقه مطالعه شود، میزان آب سفره‌های زیرزمینی، رواناب‌ها، بارندگی، اقلیم، مردم منطقه، سطح دانش آنها و کشت سنتی منطقه بررسی شود و با توجه به همه این موارد بگوییم که بهترین کشت هر منطقه چیست.

وی تصریح کرد: در کشور ما بنا بر این است که الگوی کشت را بر حسب نیاز باشد. مثلا می‌گوییم گندم محصول استراتژیک است و باید کاشته شود، زیرا اگر کاشته نشود، ممکن است با کمبود آن مواجه شویم. کاری به این نداریم که آیا منطقه توان اکولوژیک تولید آن محصول را دارد یا خیر.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی مازندران در پاسخ به این سوال که آیا کشت قراردادی می‌تواند آغاز بر اجرای طرح الگوی کشت باشد، گفت: کشت قراردادی با الگوی کشت ارتباط چندانی ندارد و بیشتر بر موضوع بخش زنجیره ارزش تمرکز دارد. یعنی از تولید تا مصرف به گونه‌ای باشد که تولیدکننده، بازاررسان و مصرف کننده ضرر نکنند، به اندازه ارزش کاری که انجام می دهند، سهم داشته باشند و محصولی که تولید می‌شود از بین نرود.

 مشاور نظام صنفی کشور در پایان گفت: مطالعات جزیره‌ای، جسته و گریخته بسیاری دراین بخش داریم. تنها راهی که می‌توانیم به الگوی کشت درست دسترسی داشته باشیم این است که علاوه بر ساماندهی این مطالعات و انسجام آنها مانند کشورهای دیگر عمل کنیم. یعنی ابتدا منابع شناسایی و مطالعه شود. دسته بندی صورت بگیرد. بر روی آنها تحلیل شود و در نهایت طرح اجرایی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: الگوي كشت اتاق اصناف کشاورزی نظام صنفی الگوی کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۷۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اساس پیشرفت هر کشور توجه به آموزش و پرورش است

به گزارش خبرگزاری مهر، سید عباس حسینی رییس سازمان حج و زیارت، طی پیامی روز بزرگداشت مقام معلم را به معلمین حوزه حج و زیارت تبریک و تهنیت گفت.

در متن پیام آمده است: در طول تاریخ، همواره بر بزرگداشت و تکریم مقام معلم، تأکید شده و سخنان بسیاری درباره جایگاه معلم گفته شده است؛ به گونه‌ای که تلاش برای نوشتن جمله‌های تازه درباره شأن و منزلت والای مقام معلم و آموزگار به تکرار خواهد انجامید. بی‌شک پایه و اساس پیشرفت و توسعه هر کشور، توجه به آموزش و پرورش و تربیت نسل ِ آینده‌ساز جوان است؛ و با عنایت به نقش محوری و اساسی معلم در تربیت نسل جوان و اعتلای دانش و فرهنگ در جامعه، باید در نظر داشت که تکریم معلمان، تکریم جامعه است.

در سالی که به نام «جهش تولید» نامگذاری شده است، بی شک نقش ارزشمند اساتید و معلمین بیش از پیش پررنگ می‌شود. استادان، به عنوان یکی از ارکان توسعه علمی کشور در شکل گیری شخصیت علمی و فرهنگی دانشجویان نقشی ماندگار دارند.

اینجانب ضمن گرامیداشت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری، روز معلم را به اساتید و معلمین گرانقدر و بالاخص آموزگاران خانواده بزرگ حج و زیارت تبریک و تهنیت عرض نموده و برایشان از درگاه خداوند منان سلامتی و موفقیت در کلیه امور را خواستارم.

کد خبر 6094061

دیگر خبرها

  • الگوی مهاجرت دانشمندان در جهان چیست؟ / فاصله جغرافیایی کم‌تر؛ احتمال انتقال دانش بیشتر
  • لزوم شفاف سازی در منابع و مصارف بودجه
  • اساس پیشرفت هر کشور توجه به آموزش و پرورش است
  • پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌‌ریزی کشور
  • ۲۱۳ هزار نفر به جمعیت دانش آموزان هنرستانی اضافه شد
  • «بی حجابی» گره‌ای که با دست باز می‌شود
  • موافقت مجلس با جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳
  • با سفارش نمی‌توان مأموریت مبارزه با فساد را دنبال کرد
  • الگوی مهاجرت و گسترش گله‌های میگو در آب‌های استان بوشهر شناسایی شد
  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی