Web Analytics Made Easy - Statcounter

 حجت‌الاسلام محمدباقر مشکاتی گفت: مشاغلی از جمله کلیدداری، خزانه داری، سقایی در حرم، تطهیر و تنظیف حرم، دفترداری تولیت، تولیت آستان مقدس، پذیرایی از مهمانان ویژه تولیت، مهمانداری حرم، آشپزی، بخورسوزی، مجمرداری، گلاب‌پاشی، اسفند دودکنی، دربانی حرم، کشیکی و سرکشیکی، فراشی و جاروکشی حدود ۲۰ شغل قدیمی است که در گنجواره مشاغل و مناصب قدیمی آثاری از آن به نمایش در آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره موزه فاطمی گفت: با توجه به اسناد قدیمی آستان قم از دوره صفویه و قاجار بیش از ۷۰ شغل قدیمی در حرم وجود داشته است که درحال حاضر موزه فاطمی آثار حجمی و موزه‌ای حدود ۲۰ شغل را در گنجواره مشاغل و مناصب قدیمی در گنجینه خدمت و خادمان به نمایش گذاشته است.

حجت الاسلام مشکاتی با اشاره به رونمایی از لباس خادمان حرم در دوره قاجار گفت:در گذشته برای جذابیت موزه که جنبه مردم‌شناسی پیدا کند و بازدیدکنندگان ارتباط بهتری برقرار کنند و مشاغل، آیین‌ها و فرهنگ‌های مردم آن زمان را بهتر بشناسند لباس خادمان معاصر حرم به نمایش در آمده بود، ولی برای اینکه این گنجواره حالت تاریخی پیدا کند و بتوانیم دیرینگی مشاغل را به نمایش در آوریم تصمیم گرفته شد که لباس دوره قاجار خادمان حرم بازطراحی و دوخته شود که در حال حاضر در قامت یک فراش حرم به نمایش در آمده است.

او گفت: با توجه به اینکه این لباس خصوصیات ویژه دارد و شبیه قبا بلند است نشان از نوع پوشش، فرهنگ، آداب و باور‌های مردم قم در آن دوره دارد.

رئیس اداره موزه فاطمی گفت: مریم نجم‌آبادی‌زاده طراح و دوزنده افتخاری این لباس بوده و برای نمایش در موزه نیز این لباس به تن یک مانکن پوشانده شده و برای دادن چهره طبیعی به این خادم فراش، مریم صدری گریمور صدا و سیمای قم به صورت افتخاری کار گریم این مانکن را انجام داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موزه حرم حضرت معصومه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۷۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست «سواد بصری در مد و لباس» برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، سلسله نشست‌های علمی و تخصصی با موضوع «سواد بصری در مد و لباس» فردا پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برگزار می‌شود.

در این‌نشست مریم مونسی استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) حضور دارند و به ایراد سخنرانی می‌پردازند.

نشست «سواد بصری در مد و لباس» فردا پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ برگزار و به صورت مجازی از طریق این پیوند پخش می‌شود.

کد خبر 6093817 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • پایانه صادراتی قوی برای زنجیره ارزش کشاورزی مازندران نداریم
  • بهترین تبلیغات برای لباس فروشی (8 روش رایگان و زود بازده)
  • نشست «سواد بصری در مد و لباس» برگزار می‌شود
  • با عشق به ایران در ارمنستان
  • یزد؛ میزبان مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • عکس/ ترور با لباس زنانه!
  • پیام آیت الله مظاهری به هجدهمین دوره همایش حکمت مطهر
  • نمایش نوزده نقشه قدیمی خلیج فارس در شهر کاریز کیش