Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-در پی تشدید تنش دیپلماتیک میان کشورهای اروپایی و روسیه، مقدونیه شمالی پنج دیپلمات روس را عنصر نامطلوب خواند و روسیه هم در اقدامی تلافی‌جویانه از اخراج سه دیپلمات کشور اسلواکی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری آریا، طبق گزارش یک رسانه مقدونیه شمالی، سفیر روسیه در مقدونیه شمالی امروز (دوشنبه) برای دریافت یک یادداشت دیپلماتیک به وزارت امور خارجه این کشور احضار شد که در آن پنج نفر از کارکنان سفارت روسیه عنصر نامطلوب اعلام شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، این اقدام اسکوپیه حدود یک هفته پس از آن اعلام شده که 10 دیپلمات روس از سوی بلغارستان در همسایگی مقدونیه شمالی عنصر نامطلوب اعلام شده بودند. مقامات بلغارستانی مدعی شدند که اقدامات دیپلمات‌های مذکور با کنوانسیون وین ناسازگار است اما مشخص نکردند که کدام بخش از کنوانسیون را نقض کرده‌اند.
پیش از آن هم سه دیپلمات روس از اسلواکی اخراج شده بودند. در پی این اقدام، وزارت خارجه روسیه امروز در اقدامی تلافی‌جویانه، از اخراج سه دیپلمات کشور اسلواکی خبر داد.
در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «در 28 مارس (امروز، هشتم فروردین)، سفیر جمهوری اسلواکی در فدراسیون روسیه، به وزارت امور خارجه روسیه احضار شد و در آنجا به او اطلاع داده شد که طرف روسی تصمیم گرفته سه دیپلمات سفارت اسلواکی در مسکو را در پاسخ به اخراج سه نفر از کارکنان سفارت روسیه در اسلواکی در مارس، عنصر نامطلوب اعلام کند». طبق این بیانیه، به آن‌ها دستور داده شده ظرف 72 ساعت روسیه را ترک کنند.
اخیراً همچنین آژانس امنیت داخلی لهستان اعلام کرد که این کشور اروپایی قصد دارد 45 دیپلمات روس را به ظن جاسوسی اخراج کند. آژانس امنیت داخلی لهستان با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که این افراد مظنون به‌عنوان «افسران سرویس‌های ویژه روسیه و افراد مرتبط با آن‌ها» توصیف می‌شوند که از موقعیت دیپلماتیک در لهستان برخوردار بوده‌اند. «کریستتوف واکلاوک» رئیس آژانس امنیت داخلی لهستان از وزارت خارجه این کشور درخواست کرد تا این 45 دیپلمات روس را عنصر نامطلوب اعلام کند.
پیش از آن هم خبرگزاری «تاس» روسیه خبر داده بود که پارلمان اروپا ورود دیپلمات‌ها و مقامات روسیه و بلاروس به مقر این نهاد را ممنوع کرده است. ریاست پارلمان اروپا در بیانیه‌ای ادعا کرده بود: «در منزلگاه دموکراسی برای کسانی که به‌دنبال نابودی نظم دموکراتیک هستند جایی وجود ندارد». کشورهای اروپای طی سال‌های گذشته نیز با بهانه‌های متفاوت و به تبعیت از واشنگتن بارها دست به اخراج دیپلمات‌های روس زده بودند.

فارس

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: روسیه عنصر نامطلوب اعلام مقدونیه شمالی دیپلمات روس سه دیپلمات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۸۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند

شورای ارتقای تجارت بین‌المللی چین (CCPIT) امروز یکشنبه از اتحادیه اروپا خواست تا به بهبود و بهینه‌سازی محیط تجاری ادامه دهد، شرایط عادلانه را برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کند و سیاست‌های تبعیض‌آمیز را تحت عنوان «ریسک زدایی» متوقف کند. "

اتحادیه اروپا چین را به دامپینگ (قیمت شکنی)، ارائه یارانه‌های بیش از حد به شرکت‌های داخلی و چندین عمل ناعادلانه دیگر متهم می‌کند.

شورای ارتقای تجارت بین‌المللی چین اضافه کرد که چین آماده است همکاری خود را در زمینه تغییرات آب و هوایی با اتحادیه اروپا تعمیق بخشد. 

این آژانس گفت: چین مایل به همکاری با اتحادیه اروپا برای تعمیق برنامه ریزی و همکاری در مذاکرات بین المللی آب و هوا، سازگاری بازار کربن با تغییرات اقلیمی، و سرمایه گذاری و تامین مالی آب و هوا است.

پیشتر، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در جریان گفتگو با همتای آمریکایی خود «آنتونی بلینکن» که با هدف حل و فصل اختلافات تجاری و سیاسی میان دو قدرت به پکن سفر کرده است، اظهار داشت: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود.

روابط پکن و واشنگتن در سال گذشته با فراز و نشیب‌هایی از جمله حادثه بالن‌های بدون سرنشین و دیدار مخفیانه تسای اینگ ون رهبر سابق تایوان در آمریکا همراه بوده است.

واشنگتن که در حال حاضر روابط پر تنشی را با پکن به ویژه بر سر موضوع تایوان سپری می‌کند، بار‌ها از متحدان اروپایی‌اش خواسته است که فشار بر چین را افزایش دهند تا مانع کمک آن به روسیه شوند.

ایالات متحده مدعی است که کمک چین به روسیه شامل مواد و فناوری برای ساخت موشک، پهپاد، تانک و هواپیما و سایر افزار‌های کلیدی دیگر است.

این درحالی است که آمریکا و کشور‌های غربی از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، صد‌ها میلیارد دلار کمک به کی‌یف ارائه کرده‌اند. کمک‌های نظامی به اوکراین با مهمات توپخانه و آموزش آغاز شد و اکنون این کمک‌ها به تانک، سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته، موشک‌ها و مهمات خوشه‌ای گسترش یافته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین پیشتر اعلام کرد که این کشور قاطعانه اتهامات بی‌اساس آمریکا را درباره مبادلات تجاری و اقتصادی معمول خود با روسیه رد می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • رئیس دانشگاه شیراز: دانشجویان اخراج‌ شده آمریکا و اروپا را بورسیه می‌کنیم
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • رئیس دانشگاه شیراز : دانشجویان اخراج‌ شده آمریکا و اروپا را بورسیه می‌کنیم
  • دانشجویان اخراج شده آمریکا و اروپا را بورسیه می‌کنیم
  • دانشگاه شیراز: دانشجویان اخراج‌شده آمریکا و اروپا را بورسیه می‌کنیم
  • رئیس دانشگاه شیراز: دانشجویان اخراج‌شده آمریکا و اروپا را بورسیه می‌کنیم
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • چین از اتحادیه اروپا می‌خواهد تا سیاست‌های تجاری «تبعیض آمیز» را متوقف کند
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • لهستان عبور خودروهای نظامی اوکراین از خاک خود را ممنوع کرد