Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@22:34:57 GMT

عبور از مرز رویا

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۶۸۳۱۲

عبور از مرز رویا

ایسنا/اصفهان رویای دختر نابینای اصفهانی حالا به واقعیت پیوسته و او سفرهای جهانگردی خود را آغاز کرده و می‌خواهد سفیر فرهنگی ایران و به ویژه جامعه توان‌خواهان در دنیا باشد.

سیده منیره‌السادات حسینی که خانواده و دوستانش او را به نام دریا می‌شناسند، با مشکل کم بینایی متولد شده، اما از همان دوران کودکی عاشق یادگیری زبان‌های خارجی بوده و اکنون که وارد ۲۲ سالگی شده، ۱۱ زبان زنده دنیا را در سطوح مختلف می‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف دریا از یادگیری زبان‌های مختلف، سفر به نقاط مختلف و گفت‌وگو با مردم دنیا با زبان خودشان بود و در راه رسیدن به این هدف، مشکل جسمی و مالی هم نتوانست سد راه او شود.

سرانجام از ۱۲ آذر ۱۴۰۰، مصادف با روز جهانی معلولان، سفر ماجراجویانه خودش را آغاز کرد و به ارمنستان رفت و اکنون نیز در کشور ترکیه است.

چند سال قبل که به مناسبت روز جهانی نابینایان گفت‌وگویی با دریا داشتم از رویایش برای جهانگردی و دیدن کشورهای مختلف دنیا گفت و حالا آغاز سفرهای جهانگردی او بهانه خوبی بود تا درباره واقعی شدن این رویا گپ وگفتی داشته باشیم.

دریا این روزها آنقدر خوشحال است که نمی‌داند چطور این خوشحالی را ابراز کند، با شور و شوق فراوان از سفرها و تجربیات سخت و شیرینی که در این مدت داشته برایم می‌گوید و امیدوار است روزی بتواند روای این سفرها برای دختران ایرانی و به ویژه توانخواهان باشد.

دریا پیش از هر چیز به علاقه‌اش برای یادگیری زبان‌های مختلف اشاره و تاکید می‌کند: وقتی زبان‌های کشورهای مختلف را یاد می‌گرفتم با خودم می‌گفتم باید حداقل یک بار به کشورهایی که به این زبان صحبت می‌کنند سفر کنم، فضای آن کشور را درک کنم، فرهنگشان را بشناسم و با مردمشان صحبت کنم.

او با اشاره به اینکه همیشه به سفر و ماجراجویی علاقه داشته، اما ترس مانع اصلی بر سر راهش بوده است، می‌گوید: در کنار کار و یادگیری زبان، همیشه به جهانگردی علاقه زیادی داشتم، سفرنامه می‌خواندم، پادکست گوش می‌دادم، سفرهای جهانگردان را دنبال می‌کردم و با برخی از جهانگردان ارتباط برقرار می‌کردم تا از سفرهایشان برایم بگویند. همیشه منتظر بودم روزی با یک کوله پشتی، من هم جهانگردی را آغاز کنم و در سفرهایم، کار نیمه وقت و یا کار داوطلبانه‌ای انجام دهم که در ازای آن هزینه‌های سفرم تامین شود.

دریا درباره اینکه چه شد که بالاخره دل به دریا زد و جهانگردی را آغاز کرد، توضیح می‌دهد: یک روز به خودم گفتم تا کی می‌خواهی سفرنامه بخوانی و جهانگردان را دنبال کنی و بگویی خوش به حالشان، کاش من هم آنجا بودم! من عاشق سفر هستم، البته هیچ وقت دنبال سفر برای آرامش و آسایش نبودم و حتی عاشق سختی‌های سفر هستم. بالاخره به خودم گفتم غبطه خوردن کافی است، باید از یک جا شروع کنم.

او ادامه می‌دهد: زمانی که سفرم را به ارمنستان شروع کردم با خودم گفتم تا وقتی یک جهانگرد نشدم و مسیری که می‌خواهم طی نکردم به راهم ادامه می‌دهم. می‌خواهم زبان‌هایی که یاد گرفته‌ام را کامل کنم و زبان‌های جدید یاد بگیرم، در کنار آن با فرهنگ کشورهای دیگر آشنا شوم و  فرهنگ ایران را به دنیا معرفی کنم.

دریا با اشاره به اینکه سفرهایش را تقریبا با دست خالی آغاز کرده، می‌گوید: برای سفر ارمنستان حدود ۳۳۷ دلار داشتم، البته از اول به فکر این نبودم که با پول به سفر بیایم، بلکه همانطور که گفتم می‌خواستم در طول سفر هزینه‌هایم را با کار نیمه وقت، تولید محتوا، تدریس آنلاین و یا کار داوطلبانه تامین کنم. کار داوطلبانه یعنی از طریق برنامه‌های جهانگردان، بفهمم که مثلا جایی در جنگل‌های آمازون_که آرزو دارم هرچه زودتر آنجا را ببینم_ یک خانواده روستایی مزرعه‌ای دارند که من می‌توانم در ازای کار در آن مزرعه یا مثلا نگهداری فرزندان و آموزش زبان به آنها، بتوانم مدتی در مزرعه اقامت داشته باشم و از نزدیک با زندگی آنها، آداب و رسوم و فرهنگشان آشنا شوم. البته هنوز موفق به پیدا کردن کار داوطلبانه نشده‌ام اما نا امید نیستم و به تلاش و جست و جویم ادامه می‌دهم.

دریا ادامه می‌دهد: من دو هدف بزرگ از جهانگردی دارم؛ یکی اینکه در سفرهایم سفیر فرهنگی مردم ایران باشم و دیگر اینکه سفیر افراد توانخواه و به ویژه نابینایان باشم. به همین خاطر قطعا در هر کشوری با جامعه نابینایان و سازمان های مربوط به توانخواهان ارتباط خواهم داشت.

وی با بیان اینکه قصد ندارد در هیچ کشوری بماند و می‌خواهد دنیا را ببیند، می‌گوید: شاید قبلا که جهانگردی را یک رویای دست نیافتنی می‌دیدم، به یک جا ماندن فکر می‌کردم، اما الان می‌خواهم به همه ثابت کنم با شرایط جسمی خاص و با بودجه اولیه محدود هم می‌توان جهانگردی را شروع کرد و از زندگی در سفر لذت برد. قبل از ارمنستان هم تنهایی به یکسری شهرهای ایران و کشور عراق سفر کرده بودم، اما می‌توانم بگویم ارمنستان اولین مقصد من در راه رسیدن به رویاهایم بود و حالا هم مدتی است در ترکیه هستم.

او یادآور می‌شود: زمانی که می‌خواستم سفرم را شروع کنم زنان و دختران جهانگردان زیادی گفتند در آغاز سفرهایشان به آنها هم گفته شده بود این کار را انجام ندهند، همان‌طور که به من گفتند تو پول نداری، شرایط جسمی خاصی داری، دختر هستی، چطور می‌خواهی تنهایی به سفر بروی!؟

با این وجود دریا سفرهایش را بدون لحظه‌ای شک و تردید آغاز کرده و می‌گوید: ما نباید منتظر باشیم شرایط درست شود و بعد به سمت اهدافمان برویم. من به خودم گفتم تا کی پشت دیوارهای کلاس‌ها، زبان‌های مختلف را یاد بگیرم؟ چرا نباید به عشق و علاقه یادگیری زبان و جهانگردی جامه عمل بپوشانم؟

وی به برخی از حرف های دلسردکننده‌ای که شنیده اشاره و اظهار می‌کند: وقتی داشتم زبان‌های مختلف را یاد می‌گرفتم برخی به من می‌گفتند این زبان را تمام کن و برو سراغ زبان‌های دیگر، اصلا لازم نیست با این شرایط جسمی و مالی که داری اینهمه زبان یاد بگیری و یا می‌گفتند امکان ندارد همه این زبان‌ها را بدانی! درحالی که من حاضرم در هر زبانی تست بدهم، اساتیدی که داشتم و روش‌هایی که برای یادگیری استفاده کردم را معرفی کنم و می‌توانم از این زبان ها برای مطالعه و ارتباطاتم استفاده کنم، با این وجود زبان یک دانش بی انتهاست و در هیچ زبانی حتی فارسی که زبان مادری‌ام است ادعایی ندارم.

دریا زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، ترکی استانبولی و آذری و قشقایی، هندی، کره‌ای، ایتالیایی، اسپانیایی، ژاپنی، چینی، یونانی، آلمانی، عبری و ارمنی را می‌داند و می‌گوید: آغاز سفرهایم از ارمنستان بود، به دلایلی ازجمله اینکه زبان ارمنی را به‌عنوان قدیمی‌ترین زبان دنیا خیلی دوست دارم، این کشور فرهنگ و تمدن قدیمی و اشتراکات زیادی با ایران دارد.

وی که در سفرهایش با واکنش‌های دلگرم کننده‌ای روبرو شده، می‌گوید: از وقتی سفرم را شروع کردم خیلی تشویق شدم و مردم خیلی با این موضوع خوب برخورد کردند، البته هنوز هم کسانی هستند که از این کارم تعجب می‌کنند، اما در ایران این موضوع خیلی بیشتر بود.

حالا هدف جدید دریا این است که بتواند با سفر به نقاط مختلف با مردم دنیا درباره ایران و اصفهان صحبت کنند و می‌گوید: گاهی به خط بریل به زبان فارسی شعری می‌نویسم و برای خارجی زبان ها ترجمه می‌کنم. به کسانی که علاقه‌مند هستند پیشنهاد می‌کنم به آنها زبان فارسی یاد بدهم تا بتوانند متون و اشعار فارسی را بخوانند، اتفاقا خیلی‌ها به یادگیری زبان شیرین فارسی علاقه‌مند هستند.

دریا در پایان از اینکه رسیدن به رویاهایم را شروع کردم خیلی خوشحالم و از خدا می‌خواهم کمک کند آنطور که دوست دارم زندگی کنم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی نابينايي معلولیت معلولیت محدودیت نیست جهانگردی سفر زبان های مختلف کار داوطلبانه یادگیری زبان خودم گفتم زبان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۸۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد

 به گزارش تابناک، یک نهاد علمی بین‌المللی توسعه آب‌شیرین‌کن‌ توسط کشورهای عربی تا سال ۲۰۳۰ را عامل شکل‌گیری یک فاجعه زیست‌محیطی در خلیج فارس دانست.

ژورنال علمی Scientific Reports از فعالیت شدید کشور‌های عربی در نمک‌زدایی آب دریا ابراز نگرانی کرده و هشدار داد، رهاسازی شورابه سامانه‌های نمک‌زدایی اثرات مخرب گسترده‌ای بر اکوسیستم‌های دریایی خلیج‌فارس دارد که انسان‌ها نیز از آن در امان نخواهند بود.

شورابه‌ها اشباعِ سامانه‌های نمک‌زدایی از هفتاد سال پیش یکی از مهمترین منابع آلوده‌کننده محیط زیست به حساب می‌آیند.

امارات، عربستان، کویت و قطر ۴ کشوری هستند که تا سال ۲۰۳۰، سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب آب خلیج فارس معادل مصرف کل مصرف آب شرب و صنعت یک سال مردم ایران را نمک‌زدایی کرده و شورابه حاصل را به دریا می‌ریزند.

رهاسازی شورابه به دریا در کنار تغییرات اقلیمی و افزایش تبخیر دو عامل موثر بر شور شدن خلیج فارس و بروز فاجعه زیست محیطی در منطقه هستند.

کارشناس منابع آب صبا شیرودی حجم آب نمک‌زدایی شده در قیاس با خلیج فارس را ناچیز دانسته و معتقد است که خلیج فارس به آب‌های آزاد راه دارد و نسبت شورابه رها شده از سامانه‌های نمک‌زدایی به آب‌های آزاد جهان به حدی است که جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

در مقابل، کارشناس زیست دریایی، عظیم رهبری‌فرد می‌گوید که خلیج فارس کم عمق است، دمای آن در ۲۰ سال گذشته بالا رفته و تبخیر افزایش یافته، از طرفی یک درصد افزایش شوری تعادل اکوسیستم را برهم زده و فاجعه در زندگی آبزیان ایجاد می‌کند، کما اینکه در ۲ دهه اخیر زندگی گونه‌هایی از آبزیان را به انقراض برده است.

ایجاد کنوانسیون خلیج فارس با حضور ایران و کشور‌های حوضه خلیج‌فارس ابتکاری است که می‌تواند برنامه نمک‌زدایی از آب دریای کشور‌های این منطقه را کنترل کرده و از بروز فاجعه زیست‌محیطی در خلیج فارس جلوگیری کند.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • آغاز طرح های سالم سازی دریا در گیلان از اول خرداد
  • آغاز عملیات اجرایی طرح ساماندهی ورودی‌ سبزوار
  • تصاویر هوایی از جاده ای که از وسط سیل هولناک عربستان عبور می کند | ویدئو
  • وزش تندباد‌های لحظه‌ای و ممنوعیت تردد شناور‌ها در کیش، ۱۲ اردیبهشت
  • آغاز بارش‌های پراکنده در زنجان از فردا
  • فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد
  • مدارا با طالبان بدون خط قرمز! / معلمان و دغدغه معیشت/رویا فروشی برای کسب ثروت 
  • رفع مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی
  • مشکل ورود موقت و تردد وسایل نقلیه گردشگران خارجی رفع شد
  • حل مشکل تردد و ورود موقت وسایل نقلیه گردشگران خارجی به ایران