Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ اگر از هر دانش‌آموخته‌ای سوال کنیم که در طول مدت زمان دانشجویی‌اش با کدام بخش از دانشگاه ارتباط بیشتری داشته قطعا صندوق رفاه دانشجویی یکی از پاسخ‌هاست.

تغذیه دانشجویان، وام‌های مختلف دانشجویی، خوابگاه‌ها، امکانات رفاهی، بیمه دانشجویی، انتقالی‌ها و بسیاری از امور روزمره دانشجویی در صندوق رفاه دانشجویان انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو با مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت‌وگوی مفصلی در خبرگزاری فارس داشتیم که وی در این گفت‌وگو به بیشتر سوالات دانشجویان پاسخ داده است.

اتفاقا در ابتدای مصاحبه ما با گنجی خبر خوشی هم به وی رسید که مصاحبه را با همان خبر آغاز کردیم.

 

فارس: اولین سوال را با خبر خوبی که شنیدید آغاز کنیم.

گنجی: الان خبر دادند که پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان برای وام شهریه دانشجویانی که تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند، در مجلس تصویب شده است جا دارد از تمام نمایندگان مجلس تقدیر و تشکر کنم که از این خواست صندوق رفاه دانشجویان حمایت کرده‌­اند و الحق و الانصاف هم از نمایندگان مجلس انقلابی جز این انتظاری دیگری نبود.

این در حالی است که برای این منظور، هیچ مبلغی قبلا در نظر نگرفته بودند و کمک‌هایی که برای این دانشجویان  انجام می­شد از بودجه عمومی صندوق رفاه دانشجویان بود  ولی امسال صندوق رفاه دانشجویان به مجلس این پیشنهاد خوب و بجا را داده بود و از آنجا که مجلس قبلا ارائه این نوع تسهیلات به این دانشجویان را برعهده صندوق رفاه دانشجویان قرار داده بود، داد حالا هم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با توجه به درک اهمیت این موضوع،  بودجه‌ خاصی برای این منظور تصویب کرده‌‌اند.

به همه دانشجویان تحت حمایت این دو نهاد مقدس اطلاع رسانی کرده­‌ایم که هردانشجویی که تحت حمایت کمیته امداد حضرت امام و یا سازمان بهزیستی هست و در سایت صندوق تقاضای وام نماید به همه آنها وام لازم را صندوق ارائه خواهد کرد ولی برخی از آنان بنا به دلایلی، دوست ندارند تحت این عنوان ثبت نام برای اخذ تسهیلات کنند که ما برای آینده تدابیری اندیشیده‌ایم که طوری فرهنگسازی صورت گیرد تا این مشکل برطرف شود به طوری که آن‌ها هم بتوانند بدون دغدغه ثبت نام کنند تا از مزایای این وام بهره­مند شوند.

از این رو ما از همه دانشجویان عزیز دعوت می‌کنیم تا در مدت مقرر ثبت نام کنند، در ضمن بیشترین تعداد وامی که برای این قشر از دانشجویان عزیز توسط صندوق رفاه دانشجویان رفاه پرداخت شده است در حدود 15 هزار نفر در یک ترم تحصیلی بوده است.

فارس: به نظر شما به طور کلی بهترین عملکرد صندوق رفاه دانشجویان در چه موردی بوده است؟

گنجی: همانظوری که اغلب دانشجویان مطلع هستند وظیفه اصلی صندوق ارایه تسهیلات به دانشجویان مستعد و کم بضاعت مالی است و برای ارایه این تسهیلات قانونگذار وام دانشجویی را بهترین روش در این مقطع زمانی در نظر گرفته است که صندوق هم با توجه به میزان بودجه­ای که سالانه توسط دولت به مجلس ارائه می­دهد و پس از تصویب و ابلاغ در اختیار صندوق قرار می­گیرد این تسهیلات بنحو مقتضی در اختیار دانشجویان قرار داده می­‌شود.

در کنار این وظیفه، با توجه به مواد 7 و 8 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، صندوقین دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و علوم پزشکی، طرح ساخت 46 هزار واحد خوابگاه متاهلان را طراحی و به نهاد ریاست جمهوری تحویل داده­‌ایم که به محض تایید و تامین بودجه آن، کار ساخت این خوابگاهها توسط دانشگاههای کشور شروع خواهد شد.  

فارس: درباره این طرح بیشتر توضیح بفرمایید.

گنجی: الان طرح ارائه شده در نهاد ریاست جمهوری است، که پس از طی فرآیند لازم  و تخصیص بودجه از سوی دولت، این مهم انشالله تحقق خواهد یافت و در صورت مهیا شدن شرایط لازم این طرح می­تواند از سال  ۱۴۰۱ شروع شود که در این صورت حدود 50 درصد آن در سال اول و25 درصد آن در سال دوم و 25 درصد آن در سال سوم شروع خواهد شد بطوری که در سال چهارم کل طرح به اتمام خواهد رسید.

* نهضت خوابگاه‌سازی در کشور عملی می‌شود

با انجام این طرح امیدواریم مشکلات دانشجویان‌ متاهل حل شود، در حقیقت می­توان گفت در صورت مهیا شدن ساز و کار این عمل ضروری و خدا پسندانه، در این چند سال نهضت خوابگاه سازی در کشور اتفاق خواهد افتاد، ماده ۸ همان قانون صندوق را موظف می­کند در صورت وجود اعتبار لازم، ۵۰ درصد مبلغ ودیعه مسکن یک خانه 50 مترمربعی در تهران  و دیگر شهرهای بزرگ را و ۵۰ درصد خانه‌های ۱۰۰ مترمربعی در شهرهای دیگر را به عنوان ودیعه در اختیار دانشجویان متاهل قرار دهد، این مساله ضمن اینکه باعث تسهیل در ازدواج دانشجویان می‌شود از نظر فرهنگی هم جامعه‌مان را به پایداری در ازدواج سوق می­دهد زیرا یکی از پایدارترین ازدواج‌ها در جامعه ازدواج‌های دانشجویی است که تاکید مقام معظم رهبری هم روی این موضوع یعنی فراهم کردن اسباب ازدواج جوانان برایمان راه­گشا بوده و هست.

اگر ما بتوانیم همان دو کار را برای دانشجویان‌مان انجام دهیم، کار خیلی خوب و ارزنده‌ای خواهد بود که صندوق رفاه دانشجویان براساس برنامه­های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دنبال تحقق آن است که امیدواریم این کارها به سرانجام برسد.

با توجه به اینکه ماده ۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تا تحقق ماده ۷ همان قانون بهترین راهکار برای این موضوع می­باشد ضرورت دارد  با ساخت این ۴۶ هزار واحد خوابگاهی و تحویل آنها به دانشجویان، مشکلی از مشکلات جامعه دانشجویی کشور حل شود.

* حضور خیران به کارها برکت معجزه‌آسا می‌دهد

در حدود ۶۰ هزار دانشجوی متاهل در وزارت علوم درخواست خوابگاه متاهلی دارند، از این تعداد با توجه به پیش­بینی­های لازم صورت گرفته فعلا نیاز است برای 40 هزار نفر خوابگاه متاهلی برای دانشجویان این وزارتخانه و برای 6 هزار نفر خوابگاه متاهلی برای دانشجویان وزارتخانه علوم پزشکی ساخته شود، ضمنا در حال حاضر۱۵۰۰ خوابگاه در دانشگاههای تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد، و در کنار این فعالیتها در کشور عزیزمان ایران، خیرین والامقامی وجود دارند که برای خوابگاه­ سازی خیلی علاقمند هستند که صندوق رفاه دانشجویان روی کمک این خیرین، حساب خاصی باز کرده است. ضمنا امسال خیرین عزیز امسال کارهای خوب و ارشمندی انجام دادند و 10 بلوک خوابگاه متاهلی و مجردی برای دانشجویان دانشگاههای ساخته و تحویل داده­اند و در کنار آنها و بنیاد ۱۵ خوابگاه 9 بلوک خوابگاه را پس از تکمیل دانشگاههای کشور تحویل داده یا در نیمه اول سال 1401 تحویل خواهد داد، این‌ها قسمتی از کمکهای خیرین و نهادهای انقلابی است.

 

من اعتقادم بر این است هر کاری را که خیرین شروع می­کنند برکت کارشان خیلی بیشتر از انتظاری است که می­شود تصور کرد، باور کنید کارهای خیرین به صورت معجزه آسا اغلب اوقات با پیشرفت عجیبی همراه بوده است.

همین ماه گذشته به مهریز یزد و خود یزد رفته بودم که در هر دو این شهرها دیدم خیرین مجموعه­های خوبی ساخته بودند و حتی در خود یزد یک مجموعه بسیار خوب را به عنوان خوابگاه متاهلی که ساخته بودند در اختیار دانشجویان خارجی که در دانشگاه یزد درس می‌خوانند، قرار داده بودند؛ این‌ها کارهای خیلی ارزنده‌ای است که در تعدادی از استان‌ها صورت گرفته و یا درحال انجام می­باشد، صندوق طرحی برای ارتقای خوابگاههای دانشجویی دارد که در آن 30 درصد تعمیر و تجهیز را خیرین تقبل می­کنن و 30 درصد را دانشگاه هرینه می­کند و بقیه هزینه ها را صندوق انجام می­دهد این کار هم ارزش بسیاری دارد، بنابراین مردم بدانند هنوز انسان‌هایی هستند که دلشان برای این مردم و با سواد کردن دختران و پسران مملکت‌مان می­تپد و امیدواریم این کارها به یک فرهنگ تبدیل و در جامعه از آن استفاده شود.

فارس: آماری از این خیرین دارید که بدانیم چند نفر و کدام استان‌ها هستند؟

گنجی: خیرین خوابگاه ­ساز در کل کشور پراکنده‌اند، از شمالی‌ترین تا جنوبی ترین نقطه ایران.

البته بیشتر آن‌ها در تهران ساکن هستند که ما انتظار داریم این خیران ساکن در تهران برای شهرهای دیگر هم کمک کنند.

* افزایش 30 درصدی وام‌های صندوق رفاه

سوال: برایمان از کارهایی که صندوق در این مدت انجام داده است، بگویید ؟

گنجی: با توجه به رسالتی که صندوق دارد کارهای صندوق در سه موضوع متمرکز است که اصلی‌ترین آن وام دانشجویی است یعنی تسهیلات دانشجویی که به طور مستقیم به شخص دانشجو تعلق می‌گیرد.

از همین رو امسال کل وام های دانشجویی حداقل ۳۰ درصد افزایش یافت، البته این میزان برای متاهلان 95 درصد بود، که این افزایش وام‌ها مربوط به زمانی بود که قانون حمایت از خانواده  تصویب نشده بود امیدواریم افزایش وام­های دانشجویی سال آینده بهتر از امسال باشد.

وظیفه دیگر صندوق به ارتقای خوابگاه‌ها مربوط می‌شود، تجهیز آشپزخانه دانشگاه‌ها و ارتقای سالن­های غذاخوری از دیگر وظایف صندوق می­باشد به طوریکه اگر خوابگاهی نیاز به تعمیر داشته باشد، تعمیرات با 50 درصد هزینه از سوی صندوق و 50 درصد از وی دانشگاه صورت می­گیرد.، همچنین همانظوری که قبلا خدمتتان عرض کردم براساس طرح دیگری بودجه تعمیر خوابگاه‌ها 40 درصد برعهده صندوق، 30 درصد دانشگاه و 30 درصد با کمک خیرین قابل انجام است. این طرح 40، 30 و 30 از سال 99 شروع شده بود ولی در سال 1400 اجرا نشده است اما از سال 1401 مجددا اجرا خواهد شد.

فارس: چرا؟

گنجی: نمی‌دانم، من واقعا نمی‌دانم؛ هر کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم نیاز به مجوز هیأت امنا دارد، برای سال ۱۳۹۹ این مجوز را گرفته بودند و باید برای سال ۱۴۰۰ آن را تمدید یا دائمی می‌کردند اما این کار انجام نشده بود و به همین دلیل دست صندوق برای کمک گرفتن از خیرین بسته بود.

جلسه‌ای که هیات امنا در آینده نزدیک خواهد داشت این موضوع مطرح می‌شود تا برای این طرح هم برای سال 1401 مجوز لازم اجرا اخذ شود، این طرح برای دانشگاه‌هایی که خیر دارند بسیار خوب است زیرا  ۳۰ درصد هزینه را خیرین پرداخت می‌کنند.

خیرین هم از این طرح استقبال می‌کنند زیرا بجای یک ساختمان می‌توانند در بازسازی چندین ساختمان خوابگاهی شرکت کنند تا این خوابگاهها را ارتقا دهند، این خیرین بزرگوار نشان داده‌­اند در سال ۹۹ بسیار راغب بوده­اند و این طرح هم یک طرح موفقی بوده است به همین دلیل ما تمایل داریم در کنار طرح ۵۰- ۵۰ طرح  ۴۰ -۳۰- ۳۰ را هم داشته باشیم.

* برنامه خوش‌حال کننده برای تغذیه دانشجویان

فارس: گفته بودید که برای بهبود غذای دانشجویی هم طرح و برنامه دارید.

گنجی: بله، برنامه بهبود تغذیه دانشجویان، برنامه جدید و جداگانه‌ای است، البته به علت اینکه طرح‌هایی که صندوق اجرا می­کند دامنه آن سراسر کشور را دربر می­گیرد حساسیت خاص خود را دارد و باید بسیار با احتیاط اجرایی ‌شوند تا مشکلی بوجود نیاورد و در این طرح سعی ما این است دانشجویان بتوانند در تعیین نوع غذا، حق انتخاب داشته باشند، در یک خانواده پنج، شش نفره برخی اعضای خانواده نسبت به غذای پخته شده در خانه خود ابراز سلیقه خاص می­کنند، حالا شما فرض کنید در یک دانشگاه روزی سه هزار چهار هزار غذا پخته می شود، ما نباید انتظار داشته باشیم سه چهار هزار نفر یک غذا را دوست داشته باشند، بنابراین برای اینکه این مشکل را از بین ببریم کیفیت و تنوع غذاها را بهبود ببخشیم، البته بر روی این طرح خیلی کار خوبی صورت گرفته ولی هنوز نیازمند بررسی تمام معاونان دانشجویی دانشگاه‌هاست، به همین دلیل فعلا توضیح زیادی درباره نمی‌دهم.

 

البته قرار بود در بهمن ماه جلسه‌ای در مشهد با معاونان دانشگاه‌ها داشته باشیم که به دلیل کرونا لغو شد، اگر کرونا اجازه دهد جلسه‌ای برگزار می‌کنیم تا تمام ابعاد این طرح نیز بررسی شود؛ احساس می‌کنم اگر این طرح اجرایی شود دانشجویان را خوشحال خواهد کرد.

* آشپزخانه‌های سنتی از دانشگاه‌ها جمع می‌شود

فارس: سه مورد را شما جزء وظایف صندوق اعلام کردید، یکی وام دانشجویی بود، یکی هم الان بحث خوابگاهها مطرح شد، بحث سوم چه بود؟

گنجی: فقط در مورد غذا خوری‌ها باید بگویم که دانشگاه‌ها یک آشپزخانه دارند و یک سالن غذاخوری، در قسمت آشپزخانه ببینید دنیا امروز با دنیای دیروز فرق می­کند ما هم باید با ساز و کار امروز دنیا بهتر است و بعضا ناچاریم پیش برویم، همه آشپزخانه‌ها باید صنعتی شود، بعضی از آشپزخانه‌های ما سنتی یا نیمه صنعتی است که تلاش می‌کنیم آشپزخانه‌ها را صنعتی کنیم تا کیفیت غذاها نیز به صورت مدرن سنجیده شود؛ سعی ما بر این خواهد بود این طرح را اجرایی کنیم  تا پایان سال آینده هیچ آشپزخانه سنتی نداشته باشیم.

پس از اجرای این طرح به تدریج آشپزخانه‌های نیمه صنعتی را هم به صنعتی کامل تبدیل خواهیم کرد.

* رشد 4 برابری میزان وام دانشجویی

فارس: درباره پرداخت وام هم صحبت کنید، در حال حاضر چقدر می‌توانیم وام بدهیم و دانشجویان ما چقدر نیازمند وام هستند؟ اعتباری که الان صندوق دارد چند درصد نیازها را حل می‌کند؟

گنجی: دانشجو زمانی به دنبال وام است که آن وام در زندگی‌اش تاثیری داشته باشد، در حال حاضر میزان وامی که به دانشجویان داده می­شود کفایت مایحتاج زندگی دانشجویان نمی­کند، البته امسال باتوجه به الحاقیه‌های بودجه، در صورت تصویب آنها، ضمن اینکه مبلغ وامها را افزایش خواهیم داد تعداد وام­  گیرندگان را از 3 درصد موجود به ۱۲ درصد خواهیم رساند.

فارس: یعنی یک رشد چهار برابری؟

گنجی: بله، ان شالله.

فارس: چرا برخی دانشجویان با وجود مشکل مالی درخواست وام نمی‌دهند؟

گنجی: الان وام شهریه­‌ای که برای مقطع کارشناسی به دانشجو پرداخت می شود، ۱ میلیون و سی صد هزارتومان است، دانشجو برای این مبلغ باید برود دفتر ثبت اسناد و  تعهد بدهد، یک نفر هم ضامن بگذارد و غیره.

اگر مقدار شهریه دانشجویان افزایش یابد درخواست‌ها هم زیاد می‌شود، در حال حاضر با توجه به اینکه مبلغ وام بسیار پایین است تعداد درخواست کنندگان هم کم است.

برای وام ضروری نیز با توجه به مصوبه هیأت امنا قرار شده است تشخیص ضرورت برعهده رئیس صندوق باشد مثلا در حال حاضر با توجه به مجازی بودن درس‌ها داشتن تلفن همراه یک ضرورت برای دانشجو می­باشد که امکان دارد در آینده موضوع دیگر ضرورت اول دانشجو باشد.

فارس: تعداد درخواست کنندگان وام مسکن هم کم شد، چرا؟

گنجی: چون با مبلغ وامی که پرداخت می‌شود واقعا نمی­توان مسکن تهیه کرد.

فارس: فکر نمی‌کنید ممکن است یکی از دلایلی که دانشجوها به دنبال وام نیستند، همین بحث سدهایی است که سر راه قرار دارد، مثلا شما یک نفر را به دفترخانه ببری، یک نفر ضامن برای بانک ببری که ضامن هم باید کارمند دولت باشد یا فیش حقوقی خاصی داشته باشند ؛شاید خیلی از دانشجویان این موارد را نداشته باشند این مراحل دریافت وام را نمی‌توان کم کرد؟

گنجی: این موارد کار کارشناسی شده است الان کسی تا ۱۵میلیون بخواهد وام بگیرد دیگر کارمند رسمی برای ضمانت نمی‌خواهد کارمند قراردادی هم می­تواند ضامن شود، کسی که خودش بیکار است معنی ندارد که ضامن شود، اما به نظر ما مشکل اصلی در میزان تاثیرگذاری وام است، اگر این وام بتواند مشکلی را حل کند دانشجو ضامنش را هم می آورد.

فارس: آیا می‌توان مشکلات را تسهیل کرد؟

گنجی: بله می‌شود. باید برنامه‌ریزی کنیم تا وامی که پرداخت می‌کنیم تاثیرگذار باشد، به طور کلی باید یک وامی به دانشجویان بدهیم تا در چهار سال تحصیل به خانواده اش وابسته نباشد و روی پای خودش بایستد.

* راهکارهایی برای رهایی فارغ‌التحصیلان از بیکاری

جلسه­‌ای با معاون فناوری وزیرعلوم داشتیم که بحث این بود چه کار میتوانیم انجام دهیم تا وقتی کسی فارغ التحصیل می شود بیکار نماند، ذهن کار آفرین داشته باشد، کار را یاد بگیرد و فردا در جامعه نفری مفیدی باشد، نه اینکه فارغ‌التحصیلان ما به دنبال کار اداری و دولتی باشند، دولت نمی‌تواند این همه تحصیلکرده را استخدام کند الان ما سه میلیون و دویست هزار دانشجو داریم که چهار سال بعد همه فارغ التحصیل می‌شوند یعنی سالی حدودا  800 هزار نفر فارغ التحصیل داریم که جویای کار هستند و برای اینکه آن ها کار داشته باشند باید فکر اساسی کنیم.

فارس: چه فکری؟

گنجی: همین کارافرینی یک فکر اساسی است، یکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف میگفت شما بودجه اش را در اختیار من قرار بدهید من نمی‌گذارم از این دانشگاه کسی فارغ التحصیل شود و دنبال کار دولتی باشد، اگر این انجام شود یعنی تمام فارغ التحصیلان دانشگاه صد در صد در جامعه کار خواهند داشت.

در یکی از شهرستان ها شخصی برای من می­گفت من میتوانم خیلی از مشکلات کار فارغ التحصیلان را حل کنم، ایشان گفت برنامه اش را هم می­دهم تا برسی کنید هر زمان بودجه اش را دادید کار را هم انجام می­دهم، ما این گونه نوابغ کم نداریم و باید در برنامه ریزی ها از آن ها استفاده کنیم و به جوان ها فرصت دهیم تا خودشان را نشان بدهند اگر به این عزیزان فرصت داده شود اتفاقات بزرگی رخ می‌دهد.

* از برگزاری کلاس‌های حضوری در دانشگاه‌ها چه خبر؟

فارس: برویم سراغ بازگشایی دانشگاه‌ها و برگزاری کلاس های درس؛ آیا ما می توانیم با رعایت پروتکل ها کلاس حضوری داشته باشیم؟

گنجی: الان دوساله دانشگاه‌های ما بصورت غیر حضوری و نیمه حضوری کلاس برگزار می‌کنند، البته دانشجوهای کارشناسی ارشد و دکتری سرکلاس ها حاضر میشوند.

فارس: صد در صد؟

گنجی: نه وزارتخانه اختیار را به روسای دانشگاه‌ها سپرده است. البته ما نباید کلا آموزش مجازی را کنار بگذاریم، آموزش مجازی هم خوبی‌هایی دارد که باید آن ها را درک کرده و از آن‌ها استفاده بهینه کنیم تجربیات گرانقدری در طول دو سال گذشته کسب کرده­ایم باید از نقاط مثبت آنها استفاده شود.

فارس: آیا با وجود محدودیت ها میتوانیم به دوران قبل کرونا برگردیم؟

گنجی: عقل سلیم می‌گوید نه، چون باید به حالت بهتر از آن زمان برگردیم ما طوری باید طراحی کنیم که تا حدودی کلاس‌ها حضوری برگزار شود، ما ۱۶ جلسه آموزشی داریم باید بتوانیم نیمی از آن را حضوری برگزار کنیم، اگر این صورت گیرد دیگر مشکل خوابگاه هم نخواهیم داشت چون با ۵۰ درصد ظرفیت کلاس‌ها برگزار می شود. البته من نمی‌گویم این کار صورت می‌گیرد یا قرار است انجام شود بلکه فقط در حد یک راهکار است که باید مورد بررسی قرار گرفته و کار کارشناسی شود تا در نهایت برنامه خوبی را اجرایی کنیم که روسای دانشگاه در راس این برنامه‌ریزی‌ها قرار دارند.

در عرض این سه چهار ماه که مسوولیت صندوق بر عهده­ام گذاشته شده است به بیش از ۳۰دانشگاه خودم سر زده­ام و تقریبا هر هفته در یکی از استان ها بوده ام که مسائل و مشکلات را از نزدیک ببینم، از بیش از ۳۰ دانشگاه  و بیش از ۱۵۰ خوابگاه و آشپزخانه بازدید کرده­ام، ضمنا روسای دانشگاه­ها هم مسائل و مشکلات را می‌دانند بنابراین امیدوارم به گونه‌ای تدبیر کنند که مشکلی ایجاد نشود.

فارس: درباره برنامه‌هایی که این چند وقت اجرا شده و اعتباراتی که مجلس قرار بود تایید کند به غیر از مورد وام کمیته امداد صحبت کنید؟

گنجی: یکی از طرح­های صندوق اختصاص ۷۱۵میلیارد تومان برای شهریه دانشجویان شهریه پرداز می­باشد که در جزء ماده 33 تبصره ۱۴ اریه شده است امیدوارم مجلس تصویب کند چرا که این بند تا سال 99 در قانون بودجه سالانه بوده اما سال 1400 قطع شده است.

فارس: چرا قطع شد؟

گنجی: نمیدانیم، اما اگر نمایندگان مجلس این وام شهریه را احیا کنند ما دوباره اجرا خواهیم کرد و مطمئنا مشکلات قشر عظیمی از دانشجویان را برطرف خواهد کرد.

 

* طرحی که اگر به تصویب مجلس برسد در حوزه وام انقلاب می‌شود

فارس: درصورت احیای این پول وام دانشجویان به چه شکل می شود؟

گنجی: تمام شهریه دانشجویان پرداخت می شود.

یعنی اگر شهریه یک دانشجوی دکتری برای یک ترم ۱۰میلیون تومان باشد یک جا پرداخت میکنیم.

اگر این کار انجام شود مجلس انقلابی در این حوزه کاری کرده است تا تمام دانشجو های ما آسوده از پرداخت شهریه خواهند بود و بدون آنکه به خانواده شان وابسته باشند درس خواهند خوانند.

یکی از اهدافی که نظام مقدس جمهوری اسلامی دنبال می‌کند، فقرزدایی است به طوریکه افراد، از نظر فکری ضعیف نمانند، این افراد اگر پشتوانه مالی داشته باشند  از هر لحاظ پیشرفت می­کنند زیرا خوب درس می‌خوانند،همه بخوبی میدانیم  بیشتر آنهایی که بار علمی بالایی دارند از قشر پایین جامعه هستند پس ما وظیفه داریم این قشر پایین از نظر مالی را ارتقای دهیم، برای اینکه ارتقای یابند از نمایندگان مجلس که نماینده این قشر عظیم جامعه هستند تقاضا داریم این قشر را حمایت کنند، ما طرحش را دادیم امیدواریم تائید شود.

همچنین در همان تبصره ۱۴در جزء ۵۳ پیشنهاد دادیم۳هزار و ۵۰ میلیارد تومان به غذای دانشجویان اختصاص بدهند و امیدواریم مجلس با این میزان موافقت کند.

در جزء ۶۰ ردیف متفرقه ۱۲ هزار میلیارد تومان برای قانون حمایت از خانواده دیده شده است صندوق پیشنهاد داده است  ۴هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای ودیعه مسکن خوابگاه متاهلان در اختیار این صندوق قرار گیرد.

 

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم وام دانشجویی قانون حمایت از خانواده صندوق رفاه دانشجویان میلیارد تومان شهریه دانشجویان خوابگاه متاهلی نمایندگان مجلس برای دانشجویان فارغ التحصیلان فارغ التحصیل وام دانشجویی داشته باشند برای دانشجو آشپزخانه ها داشته باشیم حال حاضر دانشگاه ها هزار نفر کلاس ها وام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۸۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر رئیس مرکز آمار ایران

به گزارش تسنیم،‌ در جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان که عصر سه‌شنبه 11 اردیبهشت‌ماه برگزار شد، «داود منظور» با بیان اینکه امور «نظام فنی اجرایی، مشاوران و پیمانکاران» سازمان برنامه و بودجه کشور دارای گستره وسیعی از وظایف و فعالیت‌ها بود، افزود: برای جلوگیری از تراکم کارها در یک امور و تسریع در رسیدگی به درخواست‌های مشاوران و پیمانکاران و تسهیل تعاملات در این امور، دو امور «نظام فنی اجرایی» و «مشاوران و پیمانکاران» ایجاد شده است.

معاون رئیس‌جمهور سپس گفت: هدف از انتصاب‌های جدید در سازمان برنامه و بودجه، تقویت توان مدیریتی سازمان و همچنین کمک به بهبود فضای مشارکت مردمی، تسهیل ارتباطات مردمی و تسریع پاسخگویی و رسیدگی به درخواست‌های ارباب رجوع است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن قدردانی از «داریوش ابوحمزه» در دوران ریاست مرکز آمار ایران،  «غلامرضا گودرزی» را به عنوان سرپرست این مرکز منصوب کرد.

گودرزی، عضو هیئت علمی دانشگاه و استاد تمام رشته مدیریت و دارای درجه دکترای تحقیق در عملیات از دانشگاه تربیت مدرس است.

منظور همچنین ضمن تشکر از خدمات و تلاش‌های  «رضا عوض‌پور» در دوران ریاست امور سلامت و رفاه اجتماعی،  «محمد پیکان‌پور» را به عنوان سرپرست این امور منصوب کرد. پیکان‌پور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و پیش از این به عنوان مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل در سازمان غذا و دارو فعالیت می‌کرده است. وی دارای دکترای عمومی داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دکترای تخصصی اقتصاد و مدیریت دارو از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

 

دیگر خبرها

  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟
  • بهبود رفاه و معیشت مشاغل کارگری راه‌ موثر مقابله با قاچاق است
  • کیفیت رشته‌های پیراپزشکی ضامن سلامتی جامعه است
  • تغییر رئیس مرکز آمار ایران
  • با گذشت دو سال از ابلاغ سیاست‌های تأمین اجتماعی خبری از اجرایی شدنشان نیست
  • رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
  • رئیس مرکز آمار تغییر کرد
  • بازنگری در بودجه دانشگاه‌ها؛ طرح جمهوریخواهان برای فشار به دانشجویان ضدصهیونیستی
  • مکمل‌های بهبود کیفیت سوخت، به خودرو‌ها آسیب می‌زند
  • مکمل های بهبود کیفیت سوخت، به خودروها آسیب می زند