Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@20:22:04 GMT

سوغات تویسرکان؛ یادگاری شیرین برای گردشگران

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۶۸۸۲۰

سوغات تویسرکان؛ یادگاری شیرین برای گردشگران

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در میان ایام سال مصرف شیرینی طبق آداب و رسوم هر شهر در عید به اوج خود می‌رسد، به گونه‌ای که اوج کار قنادان در طول سال در عید نوروز باستانی رونق دیگری دارد.

هر منطقه آداب و رسوم خاص خود و حتی شیرینی‌های خاص خود را دارد و در تویسرکان شیرینی خانگی (محلی) و شیرینی بازاری در بین مردم هر کدام محبوبیت خود را دارد و می‌توان از شیرینی خانگی با نام‌های پادرازی، خلفه‌ای، شکری، نارگیلی، زنجبیلی و برنجی نام برد که طبق سلیقه با تزئینات خاص به فروش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته التهابات و افزایش قیمت مواد اولیه در این صنف تأثیرات زیادی گذاشته است ازجمله گرانی شکر، روغن و آرد و افزایش قیمت عوامل غیرمستقیم مانند دستمزد وبیمه کارگران، اجاره بها مغازه یا کارگاه، آب، برق، کارتن شیرینی و گاز تأثیر زیادی بر روی قیمت شیرینی گذاشته است.

همشهری تویسرکانی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: هرساله باتوجه به آداب و رسوم و زیادی مهمان مقدار زیادی شیرینی خریداری می‌کردیم اما متأسفانه گذشته از شیوع ویروس کرونا به دلیل گرانی شیرینی مقدار کمی خریداری می‌کنیم اما باز هم خرید شیرینی تویسرکان برایمان اولویت است.

وی با بیان اینکه همواره شیرینی جات تویسرکان را به شیرینی‌های دیگر ترجیح می‌دهیم، عنوان کرد: امیدوارم روزی برسد که سوغات تویسرکان در سطح کشور مطرح و عده زیادی از آنها خریداری و سوغات دهند.

شیرینی‌های تویسرکان آنطور که باید و شاید به مسافران معرفی نمی‌شوند

یکی از مسافران نیز در در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: خوشبختانه کیفیت خانگی و بازاری تویسرکان خوب است، شیرینی‌هایی که توسط خانم‌ها پخته می‌شوند و سوغاتی‌های خوشمزه ای هم هستند؛ اما متأسفانه آنطور که باید و شاید به مخاطبان و مسافران معرفی نمی‌شوند؛ ما نیز به واسطه یکی از اقوام که در این شهرستان زندگی می‌کند، با این شیرینی‌ها آشنا و از آنها خریداری می‌کنیم.

۱۳۵ واحد رسته قنادی و شیرینی فروشی در تویسرکان فعالیت دارند

رئیس صنف قنادان و شیرینی فروشان تویسرکان نیز به خبرنگار مهر گفت: ۱۳۵ واحد رسته قنادی و شیرینی فروشی در این شهرستان فعالیت دارند که اغلب به پخت شیرینی، نقل و نبات، بستنی، کلوچه، شیرمال و محصولات شکری مشغول هستند.

مهدی ربیعی با بیان اینکه در قیمت شیرینی، نقل ونبات، کلوچه، شیرینی و بستنی ثبات وجود ندارد، ادامه داد: این روند، به دلیل این است که قیمت مواد اولیه مخصوصاً شکر و آرد دچار نوسان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه با این موضوع هر هفته نظارت قیمت وجود دارد و تمام قنادان شهرستان موظف به داشتن قیمت هم سطح است.

رئیس صنف قنادان و شیرینی فروشان تویسرکان با بیان اینکه اتحادیه طبق هزینه‌های آب، برق، گاز، شکر، آرد و مواد دیگه یک قیمت را پیشنهاد می‌دهیم و بعد از تاییدیه توسط مراجع ذی صلاح با اعضا ابلاغ می‌کنیم؛ افزود: قیمت‌ها در شهرستان‌ها نسبت به شهرستانهای هم جوار و مرکز استان مطابقت می‌شود، ولی با توجه به نظریه مراجع ذی صلاح شهرستان به اتحادیه ابلاغ می‌شود.

ربیعی با تاکید بر اینکه کلیه واحدهای صنفی آرد خود را از سامانه مجاز خریداری می‌کنند، افزود: در این مدت، تعداد ۳۸۷ حلب روغن مایع و ۵۰ کارتن روغن صاف بین قنادان شهرستان توزیع شده است و این سهمیه دولتی به کسانی تعلق خواهد گرفت که در سامانه تجارت ثبت شود؛ همچنین مغازه‌های که کارگر بیمه‌ای دارند و کارگاه آنها فعال است در اولویت خواهند بود.

رئیس صنف قنادان تویسرکان با تصریح بر اینکه اساس کار اتحادیه قنادان تویسرکان بر مبنای نظارت بر کیفیت و مسائل بهداشتی و البته قیمت و تکریم برخورد با ارباب رجوع بنا شده است، اضافه کرد: اگر واحدهای صنفی از این اصول سرپیچی کند، برابر قانون از طریق اتحادیه و مراجع ذی صلاح برخورد خواهد شد.

ربیعی متذکر شد: کلیه واحدهای صنفی باید ثبت در سامانه تجارت بوده و آرد مصرفی خود را از طریق سامانه معرفی شده خریداری کنند.

وی افزود: با توجه به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان طبق روال گذشته نرخ زولبیا و بامیه چند روز زودتر به صورت بنر به واحدهای صنفی ابلاغ و در دید مشتری قرار می‌گیرد و با متخلفان برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

ربیعی تاکید کرد: مردم باید برای تهیه و خرید انواع محصولات شیرینی از قنادی‌های معتبر و آری پروانه خرید کنند.

شیرینی‌های مختلف و البته خوشمزه تویسرکان یادگاری‌های شیرین برای گردشگران و بهانه‌هایی برای ورود همدان به گردشگری غذا هستند.

اما این مسیر نیازمند برنامه ریزی های هدفمند همراه با برند سازی، توجه به بسته بندی، معرفی هر چه مناسب‌تر این سوغات و البته بازاریابی است تا بتوان اقتصاد تویسرکان را به سمت گردشگران سوق داد و در دل این صنعت سفید، گردشگری غذا را همراه با انواع شیرینی، نقل و البته ترشی و مرباهای متنوع این شهرستان سرسبز رونق بخشید.

کد خبر 5452645

منبع: مهر

کلیدواژه: مهدی ربیعی تویسرکان گردشگری غذا مسافران نوروزی بوشهر ویروس کرونا گردشگری کرمانشاه نوروز سانحه تصادف سفرهای نوروزی آمار کرونا خطبه های نماز جمعه اردوهای راهیان نور گرگان نوروز 1401 واحدهای صنفی شیرینی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۸۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک

ایسنا/هرمزگان معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: پروژه آبرسانی به بستک نیاز آبی چهار شهر و ۳۷ روستا را تامین خواهد کرد و باعث پایداری وضعیت آب در این شهرستان می‌شود. این پروژه به صورت ۱۰ پیمان و با اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومان فعال است.

 آخرین وضعیت پروژه‌های آبرسانی شهرستان خمیر، بستک و قشم امروز ۸ اردیبهشت با حضور ذوالفقار مهدی‌زاده معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور- و عبدالحمید حمزه پور -مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان- بررسی شد.

 در این بازدید وضعیت پیشرفت فیزیکی دو پروژه بزرگ و تاثیرگذار آبرسانی شامل خط انتقال آب از آب شیرین‌کن خلیج فارس به بخش‌های کهورستان و رویدر و خط انتقال آب از آب شیرین‌کن چارک به شهرستان بستک و پروژه‌های تکمیل شده با هدف تامین آب شهرهای لافت و درگهان و روستاهای مسیر مورد ارزیابی قرار گرفت.

مهدی‌زاده با اشاره به پروژه آبرسانی به بستک اظهار کرد: نیاز آبی شهرستان بستک از آب شیرین کن واقع در چارک با اجرای ۴۲ کیلومتر خط انتقال به شهر جناح تامین می‌شود که با اجرای ۲۸ کیلومتر باقیمانده تا شهر بستک آبِ آب شیرین‌کن چارک به شهر بستک خواهد رسید.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، طرح آبرسانی از چارک به جناح و بستک با توجه به مشکلات موجود و کم آبی را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: امیدواریم این پروژه به سرعت تکمیل شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مهدی‌زاده در ادامه در بازدید از شهرستان خمیر، اهمیت تسریع در آبرسانی به بخش‌های کهورستان و رویدر را مورد تاکید قرار داد و افزود: لوله‌های این پروژه خریداری و در مسیر پروژه تخلیه شده است.

وی وضعیت ایستگاهِ در حال احداث کهورستان را مطلوب ارزیابی و عنوان کرد: کیفیت احداث این پروژه بالاست و با تکمیل فاز دوم خط انتقال آب از آب شیرین‌کن خلیج فارس وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

در ادامه این بازدید، عبدالحمید حمزه‌پور -مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان به تشریح جزئیات خط انتقال آب از چارک به بستک پرداخت و گفت: در اجرای خط انتقال، پنج باب ایستگاه پمپاژ، ۶ باب مخزن با حجم ۱۱ هزار متر مکعب و ۲۲ کیلومتر شبکه برق پیش‌بینی شده است.

وی افزود: برای تامین نیاز آبی بستک و روستاهای مسیر، یک باب آب شیرین‌کن با ظرفیت ۸۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل آبفا، پیشرفت فیزیکی کل پروژه را ۴۰ درصد عنوان و تصریح کرد: با تکمیل این آب شیرین‌کن، اتفاق بزرگی در زمینه آبرسانی به شهرستان بستک به وقوع خواهد پیوست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کام شیرینی فروش میبدی تلخ شد
  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • روزانه ۱۵۰ تن گوشت مرغ در مازندران خریداری می شود
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم از مزارع باوی
  • خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • پیش بینی خرید ۹۰ هزار تن گندم در باوی +فیلم
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • تفرجگاه "دربند" صحنه از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار شد
  • نقل، سوغات معروف شهر ارومیه
  • تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک