Web Analytics Made Easy - Statcounter

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه ۲۸ مارس (۸ فروردین) گفت مذاکرات بین قدرت‌های جهانی و ایران درباره احیای برجام در آستانه نهایی شدن بوده اما با «مانع‌تراشی» روسیه متوقف مانده است.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، بورل که روز دوشنبه پس از بازگشت از سفر خود به قطر در پارلمان اروپا حاضر شده بود، گفت: «به نظر می‌آمد دو هفته پیش تقریباً به توافق رسیده بودیم اما بعد روسیه وارد شد و مانع‌تراشی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

روسیه پیشتر در جریان مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی اعلام کرده بود که غرب باید تضمین دهد تحریم‌های وضع‌شده علیه مسکو به خاطر جنگ در اوکراین به تجارت این کشور با ایران لطمه وارد نخواهد کرد. امری که باعث توقف گفتگوهای طرفین شد.

بورل با بیان اینکه مسکو با این اقدام به دنبال اهرم فشاری بر غرب همزمان با عملیات نظامی خود در اوکراین بوده، گفت: «روسیه همچنین به طور خاص می‌خواهد از لغو تحریم‌های نفتی ایران جلوگیری کند چرا که با شروع تولید نفتی دوباره ایران، عرضه بیشتری در بازارها وجود خواهد داشت و این به نفع روسیه نیست.»

این مقام ارشد اتحادیه اروپا اضافه کرد: «این مایه شرمساری است که وقتی تا این حد به توافقی نزدیک هستیم به آن دست نیابیم. با این حال نمی‌توانم تضمین کنم که حتما به توافق خواهیم رسید.»

تردیدها از سوی بورل درباره به سرانجام رسیدن توافق برجام پس از آن اظهار می‌شود که پیشتر در آخر هفته گذشته وی نسبت به حصول توافق در «چند روز آینده» ابراز خوشبینی کرده بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره دیگر موارد محل بحث گفت: «در حال حاضر ما مسائل دیگری داریم که بخشی از توافق اتمی به حساب نمی‌آیند بلکه به صورت جانبی مطرح هستند مثل وضعیت سپاه پاسداران در ایران».

منابع نزدیک به مذاکرات پیشتر گفته بودند که یکی از مسائل مهم باقیمانده وجود نام سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا است و تهران می‌گوید تنها در صورتی حاضر به توافق می‌شود که مقامات آمریکایی سپاه را از چنین لیستی خارج کنند. جوزپ بورل با اشاره به کوشش‌ها برای رفع اختلافات باقیمانده گفت: «تیم‌های من بین تهران، وین و واشنگتن در حال رفت و آمد هستند تا راه حلی پیدا کنند.»

روز شنبه این هفته انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای مذاکرات با علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران به تهران سفر کرده بود.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در روزهای گذشته تاکید کرده است در صورتی که واشنگتن «رویکردی واقع‌گرایانه» داشته باشد حصول به توافق در سریع‌ترین زمان امکان‌پذیر است.

برچسب هابرجام تحریم نفتی توافق هسته ای جوزپ بورل حمله نظامی روسیه به اوکراین روسیه

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: برجام تحریم نفتی توافق هسته ای جوزپ بورل حمله نظامی روسیه به اوکراین روسیه آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو اتحادیه اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۹۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود

به گزارش همشهری آنلاین، "ویلیام برنز" رییس سیا با مطرح کردن ادعاهایی درباره همکاری دفاعی ایران و روسیه، گفت که شراکت روسیه و ایران در حال پیشروی "در مسیر بسیار خطرناکی" است.

پایگاه خبری بیزینس اینسایدر گزارش داد که برنز در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس مدعی شد، روسیه در ازای دریافت کمک‌های نظامی برای جنگ در اوکراین در حال ارائه ،کمک‌هایش به ایران در زمینه برنامه موشکی آن است.
روسیه از سوی اوکراین و متحدان غربی آن به استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین متهم شده است.
ایران این ادعا را رد کرده و گفته است که همکاری‌های نظامی آن با روسیه در چارچوب روابط دفاعی دوجانبه بوده و ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد.
مقامات ایران همنین تاکید کرده‌اند، برخلاف متحدان غربی اوکراین که آشکارا به مداخله نظامی در این جنگ می‌پردازد، از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کند و آماده میانجیگری برای رسیدن به راهکاری برای حل‌وفصل سیاسی این مناقشه است.

با این حال، برنز مدعی است که ایران تسلیحاتی به روسیه داده که در جنگ اوکراین، از جمله علیه زیرساخت‌های غیرنظامی استفاده شده‌اند.

رییس سیا همچنین در ادامه مدعی شد که روسیه در حال بررسی عرضه هواپیماهای جنگنده به ایران نیز هست. برنز در بخش دیگری از اظهاراتش درباره ایران گفت که برنامه هسته‌ای ایران بیش از پیش پیشرفته است.

او مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران "تا حدی پیشرفته است که اگر بخواهند پافراتر بگذارند، غنی‌سازی ۹۰ درصدی تنها چند هفته طول می‌کشد."
برنز با ادعای این که ایران پیشتر، در برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کرد که در سال ۲۰۰۳ متوقف شد، گفت که فکر نمی‌کند ایران تلاش‌ها برای ساختن تسلیحات هسته‌ای را ازسرگرفته باشد.

ادعای برنز درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران تاکید کرده‌اند تولید و بکارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای ایران تنها ماهیتی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

کد خبر 849548 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه ایران و روسیه

دیگر خبرها

  • طرح ترور رئیس جمهور اوکراین توسط روسیه در آستانه مراسم تحلیف پوتین
  • بورل: عملیات زمینی در رفح منجر به عواقب انسانی ویرانگر می‌شود
  • گروسی خواستار تدابیر ملموس ایران برای رفع نگرانی‌ها
  • نتانیاهو در آستانه خودکشی سیاسی است
  • صدایی که از ایران شنیده می‌شود/آیا معمای طالبان حل خواهد شد؟ / فاصله خاورمیانه تا توافق
  • استقبال گسترده از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها
  • استقبال بالا از اجلاس بین‌المللی هسته‌ای ایران علی‌رغم مانع تراشی‌ها
  • رئیس سیا نگران روابط ایران و روسیه شد/ برنز به ایران اتهام زد
  • شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • رئیس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود