Web Analytics Made Easy - Statcounter

قدیمی های جزیره قشم می گویند: «در این جزیره، ۸۰۰ تن از اولیاء خفتن، بلکم بیشتر»، می گویند: «سیدهایی در جزیره بودن که سوار دیوار می شدن، دیوار راه می افتاد.»

می گویند: «یک زیارت هست در رمچاه، زیارت سید شهید. کارش نی زدن بود، خوب می زد. زن ها می آمدن، جمع می شدن تو کوه، گوش می کردن به نوای نی سید. شوهرا، از صید که می آمدن، می بینن خانه خالیه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غذا ندارن، میرن زن ها را پیدا می کنن تو کوه، می بینن نشستن دور سید. دارن گوش می کنن به نی سید.»

«می رن چماق بر می دارن، می یان، می ریزن سر سید، می زنن. سید پرت میشه پایین کوه، غیب میشه، فقط لنگ سید می مانه پای کوه. حالا، همان جا، زیارت سید شهیده.»

قدیمیان قشم می گویند: شاه شهید، سید والامقامی بوده که با صدای خوش به تلاوت قرآن می پرداخته که نوای خوش آن، پرندگان در هوا را مسحور خود کرده و دسته دسته آدمیان پای کوه برای شنیدن صوت آن بزرگوار ساعت ها انتظار کشیده بودند.

زیارت سید شهید، شاه شهید، بر بلندای کوهی کم ارتفاع، مشرف به دریا، در ساحل جنوبی جزیره، یازده کیلومتر دور از شهر قشم، چنان است که گفتی لب پرتگاه ایستاده تا دریا را در همه حال تماشا کند و نسیمی را که از روی آب می آید و با خود رطوبتی شور دارد بر چهره احساس کند.

زن ها و دخترهای قشمی بیش از دیگران به زیارت شاه شهید می آیند. هر کسی چیزی - مشتی نخود، پیاله ای عدس، چند تکه گوشت... هر چه - می آورد تا آبگوشت نذری را بار کنند، بخورند، تبرک یابند و مراد دل بگیرند.

مردها، تا بتوانند مزاحم این مراسم نمی شوند. زن و بچه را که صبح اول وقت در صحن شاه شهید از ماشین پیاده کنند، می روند، غروب باز می گردند.

می گویند همان یک بار که پدران حسود آنها چماق بر سر آن بزرگوار زدند و از کوه پرت کردند، کفایت می کند تا دیگر کوتاه بیایند و دل زنان و دختران را نشکنند. مردان این روزگار دلی نرم تر و خلق و خویی آرام تر از پدران خود دارند.

اما فقط صحبت نی زدن سید نیست. خیلی ها معتقدند که او صوتی خوش داشته و چون آواز سر می داده، پرندگان را در هوا مسحور می کرده، چه رسد به آدمیان را و زنان و دختران را، که دسته دسته پای کوه می آمدندن تا سید بخواند و آنها بشنوند.

پیرمردی قشمی می گفت: «حکما" سید از سلاله حضرت داوود نبی بوده و صوت خوش از آن بزرگوار به ارث برده.»

غیب شدن شاه شهید هم داستان ها دارد. برخی ها می گویند: «او در اعماق دره غیب شده.»، می گویند: «سید به آسمان ها رفته.»، می گویند: «سید در زلال آب های نیلگون دریا از نظر ناپدیده شده.»

پیرزنی می گفت: «اینجا، این جور که حالا ساختن نبود. سابقا" مقبره بود و یک در چوبی کوتاه، که باید با سنگ ریزه سه بار به آرامی تقه می زدی تا باز بشه.»

* خوب، اگر دو بار، یا یک بار می زدی چه می شد؟

* در باز نمی شد، سید نمی پذیرفت زائر را.

* تو ... خودت ... امتحان کردی؟ شد که دو بار ... یا یک بار بزنی و باز نشه؟

* نه، چرا کمتر بزنم. همیشه سه بار تقه می زدم.

* به چشم خودت دیدی که کسی کمتر از سه تا بزند و در باز نشه؟

* ندیدم، اما شنیدم که خیلی ها زدن و باز نشده، کمتر از سه تا می زدی بی حرمتی بود.

و ... کراماتی هم به شاه شهید نسبت می هند: گره بسته از کارهای می گشاید...

بخت آور است... به اذن خدا به زن های نازا بچه می بخشد و برای این چیزها فقط باید قلبت صاف باشد.

جوانی می گفت: از مادر بزرگش شنیده است که سابقا" یک مار سفید رنگ کوتاه اما درشت، حافظ بقعه بوده. زائر که برای زیارت می آمده، مار از بقعه خارج می شده و به آرامی به کنجی می رفته تا زائر با خیال آسوده زیارت کند.

از چند نفر می پرسم که اگر سید به آسمان رفته یا در دل دریا از نظر ناپدیده شده، پس این مزار که شال سبز رنگی بر آن کشیده اند متعلق به کیست؟

حکایت درباره این مزار و زیارتگاه بسیار است و گونه گون. اما یک چیز واقعیت دارد، اینکه زیارت شاه شهید هست، با زائران بسیار از سراسر جزیره و کمتر گردشگری است که به قشم بیاید و سری به شاه شهید نزند.

حکایت دوم، ای زمین مرا فرو گیر

برخی دیگر از قدیمی های قشم نیز در تعریف این زیارتگاه می گویند: قبل از زلزله سیدی که معلوم نبود از کجا آمده و فقط خود را سید معرفی می کرد بر بالای تپه خربز جای گرفت، آن زمان شهر خربز آباد بود و صیادان زیادی در آنجا زندگی می کردند.

آنان می گویند: این سید، قرآن را به صورتی می خواند که وقتی صدای قرآن خواندش بلند می شد بی اختیار همه به آن سمت کشیده می شدند.  

وقتی مردان آن شهر فهمیدند که زن و بچه هایشان برای شنیدن صدای قرآن به طرف این شخص می روند، ترس به جان ایشان تاخت و با هم توافق کردند که باید این سید را سر به نیست کنیم.

روزی را انتخاب کرده به اتفاق رو به بالای تپه گذاشتند؛ چون به نزدیکی سید رسیدند، سید رو به آنان کرده و می گوید: می دانم برای کشتن من آمده اید، اما مهلت دهید من دو رکعت نماز بخوانم. آنها قبول کردند و گفتند این سید که جایی نمی تواند برود؛ چون از یک طرف پرتگاه و از طرف دیگر خودمان هستیم.  

سید مشغول وضو گرفتن می شود و بعد به نماز می ایستد، چون نماز را به پایان می رساند، می گوید: ای زمین مرا فرو گیر، در آن وقت به امر خداوند در همان مکان نماز به زمین فرو می رود و از نظر مردان مهاجم ناپدید می شود.

قدیمی های قشم می گویند در همان مکانی که سید وضو گرفته بود یک درخت تمبر هندی روییده بود که تا چند سال قبل نیز باقی بود.

از آن به بعد محل ناپدید شدن این سید زیارتگاه شد و مردم برای گرفتن مراد به آنجا مراجعه می کنند.

اکنون نیز سازمان منطقه آزاد قشم آرامگاه شاه شهید را به طرز خیلی زیبایی مرمت و بازسازی کرده و چندین اتاق بزرگ برای زائرین ساخته است، زیارتگاه شاه شهید در کنار دریا منظره خیلی زیبایی دارد.

جزیره قشم به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره غیرمستقل جهان و بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس با یک هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع وسعت در جنوب ایران این روزها میزبان انبوه مسافران ایرانی و خارجی است که با سفر به این جزیره، از هوای کاملاً بهاری و ظرفیت‌های فراوان گردشگری قشم لذت می‌برند.

این جزیره با آغاز تعطیلات پایان سال و حضور انبوه گردشگران و مهمانان رنگ و بوی نوروزی و بهاری به خود گرفته است.

همه ساله با آغاز تعطیلات نوروزی، جزیره قشم مملو از جمعیت گردشگری است که از اقصی نقاط میهن اسلامی با هدف استفاده از هوای کاملا بهاری، سایت های منحصر بفرد گردشگری، سواحل زیبا و بازار مناسب خرید آن، راهی این منطقه در جنوبی ترین نقطه کشور می شوند.

قشم این روزها میزبان انبوه میهمانان و گردشگران از اقصی نقاط ایران و مسافران خارجی است.

ارتباط با مردمان شریف و میهمان دوست جزیره قشم، استفاده از خانه‌های بوم گردی در روستاهای هدف گردشگری، بازدید از موزه لنج سازی گوران، استفاده از سواحل زیبا، خرید از بازارها و مجتمع‌های تجاری، استفاده از مدارس غواصی برای تماشای شگفتی‌های زیبای زیر آب، شنا در سواحل و بهره بردن از ورش‌های مختلف آبی به همراه خرید صنایع دستی بانوان هنرمند جزیره هم از دیگر امتیازات سفر به این جزیره شگفتی‌ها است.

 سفر به قشم از سه مسیر هوایی (فرودگاه بین‌المللی قشم)، زمینی (سفر با خودروهای شخصی و عمومی از طریق اسکله پهل بندرعباس به اسکله لافت جزیره قشم توسط شناورهای لندینگ کرافت) و دریایی (از اسکله شهید حقانی بندرعباس به اسکله شهید ذاکری شهر قشم) امکانپذیر است.

جزیره زیبای قشم با فرصت های عالی تجاری، دارای مساحتی ۲.۵ برابر بزرگتر از سنگاپور و بحرین می باشد.

این جزیره با سواحل آرام و پوشیده از شن های سفید و غروب منحصر به فرد به عنوان مروارید خیج فارس شناخته می شود.  

این جزیره زیبا به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

برچسب‌ها گردشگری مسافرین نوروزی سازمان منطقه آزاد قشم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری مسافرین نوروزی سازمان منطقه آزاد قشم گردشگری مسافرین نوروزی سازمان منطقه آزاد قشم جزیره قشم شاه شهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۹۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح

به نقل از شبکه الجزیره، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر با «مارک روته» نخست‌وزیر هلند تلفنی گفتگو و تحولات نوار غزه و تلاش برای برقراری آتش‌بس در این منطقه را بررسی کرد.

دفتر ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که السیسی در این تماس تلفنی تأکید کرد: هر گونه عملیات نظامی در رفح منجر به پیامد‌های فاجعه‌باری برای وضعیت انسانی در غزه و صلح و امنیت جهانی خواهد شد.

همچنین «محمد مصطفی» نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز درباره طرح‌های رژیم صهیونیستی و تهدیدات آن برای تهاجم زمینی به رفح هشدار داد.

از سوی دیگر رسانه‌های رژیم صهیونیستی امروز از سفر پنهانی «هرتزی هالوی» رئیس ستاد کل ارتش و «رونین بار» رئیس سازمان امنیت داخلی این رژیم (شاباک) به قاهره با هدف بررسی یورش احتمالی به رفح خبر دادند.

بر اساس این گزارش، مسوولان مصر در دیدار با این مقامات صهیونیست، از اینکه عملیات رژیم صهیونیستی در رفح به پناهنده شدن ده‌ها هزار فلسطینی به مصر منجر شود، ابراز نگرانی کردند و گفتند که این امر، امنیت مصر را به خطر می‌اندازد.

تحولات میدانی در نوار غزه حکایت از آن دارد که با وجود مخالفت‌های بین‌المللی و تبعات انسانی عملیات نظامی در منطقه پرجمعیت رفح، رژیم صهیونیستی قصد دارد که این عملیات را انجام دهد.

تاکید مقامات آمریکایی بر ایجاد یک اسکله موقت برای دریافت کمک‌های بین‌المللی در مناطق نزدیک به جاده صلاح الدین نیز حکایت از هماهنگی تل آویو و واشنگتن برای بستن گذرگاه‌های موجود در شمال غزه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • آسمانی شدن پدر شهید در نقنه
  • آسمانی شدن پدر شهید در تالش
  • پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد/ عکس
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • نوجوان ۱۶ ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد
  • ویدیو/ خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت
  • ویدیو/ خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت در دل طبیعتی چشم‌نواز
  • آسمانی شدن مادر شهید در فرادنبه
  • هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح
  • آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است