Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان امام‌جمعه نطنز با اشاره به روند افزایشی فعالیت برخی معادن غیرقانونی و از بین‌رفتن منابع طبیعی غنی در این منطقه تصریح کرد: مسئولان تا کی نسبت به خام‌فروشی معادن و از بین رفتن منابع طبیعی سکوت می‌کنند و چرا مانع این تخلفات نمی‌شوند؟

حجت‌الاسلام محمد یعقوبی، امام‌ جمعه نطنز با اشاره به موضوع واگذاری معدن جدید در نطنز گفت: کوه‌های زیبای نطنز مخصوصاً کوه‌های دارهند "چلوک" و "چرخه" به‌عنوان میراث طبیعی باید به ثبت ملی برسند، از مدیران استان درخواست داریم که اجازه ندهند به انفال دست‌اندازی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه استخراج معدن در نطنز اشباع‌ شده و دلیلی ندارد درخواست جدید برای استخراج معدن در نطنز بدهند، تصریح کرد: اگر انفالی وجود دارد باید همه مردم منطقه از آن بهره‌مند شوند، نه اینکه چند نفر با لابی‌گری بروند و بدون اطلاع مردم مجوز بگیرند، از مسئولان خواهش می‌کنم برای آیندگان هم جوابی داشته باشند و امنیت روانی جامعه اسلامی را بر هم نزنند.

امام جمعه نطنز با اشاره به موج نگرانی از زمزمه‌های صدور مجوز معدن در منطقه بکر و تاریخی نطنز خاطرنشان کرد: این نگرانی به نحوی است که بسیاری بر این باورند نابودی طبیعت منطقه با فعالیت معدن نه تنها آغاز می‌شود، بلکه سرعتی دو چندان به خود می‌گیرد. برخی از فعالیت‌ها نظیر فعالیت‌های معدنی در مناطق مختلف موجب از دست رفتن و نابودی سرمایه‌هایی می‌شود که نابودی آنان خسارات جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

وی یادآور شد: زمزمه‌های درخواست و صدور معدن جدید در منطقه نطنز با میلیون‌ها سال قدمت به‌عنوان یک اثر تاریخی در شهرستان، باعث ابراز نگرانی مردم و برخی از مسئولان این شهرستان شده؛ اما متاسفانه تداوم فعالیت معدنی در این منطقه باعث شده است تا تهدیدی برای این منطقه حفاظت شده قلمداد شود. چند دهه از بهره‌برداری از معادن منطقه حفاظت شده در شهرستان نطنز و روستاهای تابعه می‌گذرد، اما بهره‌برداری‌هایی بی‌حد و حصر و غیر قابل ارزیابی و اندازه‌گیری و بعضاً غیراصولی و بدون رعایت ضوابط و پیوست‌های محیط‌زیستی منجر به تخریب گسترده محیط‌زیست و نابودی رویشگاه‌های طبیعی از جمله درختچه‌ها و گیاهان دارویی و زیستگاه بسیاری از زیستمندان منطقه شده است.

حجت‌الاسلام یعقوبی با اشاره به بروز برخی تخلفات در این زمینه افزود: علاوه بر آن برخی از معدنکاران متخلف به اذعان کارشناسان منابع طبیعی به بسیاری از عرصه‌های دیگر نیز تجاوز کرده و مرتکب تخلف‌های محرزی شده‌اند. این در حالی است که باید از بسیاری از مناظر زیبای گردشگری در دل دره‌های نطنز که اکنون به قبرستانی از ضایعات و باطله سنگ‌های معدنی تبدیل شده، حفاظت کرد و نگذاشت افراد متخلف به این محیط ناب دست اندازی کنند.

وی به برخی اعتراض‌های مردمی در زمینه ایجاد معادن جدید در این منطقه اشاره کرد و گفت: خام‌فروشی تا کی باید ادامه یابد، این معادن به کجا صادر می‌شوند و چه کشورهای نفع می‌برند، چرا از این منابع غنی این گونه سوء‌استفاده می‌شود و کسی مانع آن نمی‌شود؟ این شرایط دردآور بحرانی است،  فجایع محیط زیستی آن غیرقابل چشم پوشی است و همگی به بهانه ضعف‌های قانونی و نبودن ابزارهای نظارتی قوی و ترک فعل‌های عمدی یا سهوی مسئولان اجرایی شکل گرفته و موجی از بی‌اعتمادی بر عملکرد برخی مسئولان، استانی و کشوری را به همراه داشته است.

امام جمعه نطنز تصریح کرد: متأسفانه امروز با وجود همه کاستی در دفاع از حقوق عامه و زخم‌های دردناک در منطقه حفاظت شده با کمال تعجب و ناباوری تخریب و نابودی طبیعت زیبای شهرستان نطنز را شاهد هستیم، در حالی که این مناظر بسیار زیبا و جاذبه‌های گردشگری در گذشته، حال و آینده مورد توجه دانشمندان و دانش پژوهان داخلی و خارجی بوده و خواهد بود و می‌تواند بر اقتصاد مردم منطقه تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

وی به مخالفت شورا شهر نسبت به واگذاری معادن جدید در محدوده نطنز اشاره کرد و ادامه داد: واگذاری این مناطق بکر و زیبا به معدن‌داران ظلم به محیط زیست و ساکنان شهرستان نطنز است. توان زیست‌محیطی منطقه دیگر تاب آوری واگذاری معادن جدید در شهرستان نطنز را ندارد، ولی متاسفانه شاهد هستیم که برخی مسئولان استانی بدون در نظر گرفتن نظرات مردم شهرستان همچنان نسبت به استعلام از ادارات نطنز جهت  واگذاری معدن اقدام کرده که مایه تأسف است.

حجت‌الاسلام یعقوبی تصریح کرد: مسئولان استانی توجه داشته باشند با توجه به اینکه باید جوابگوی نسل آینده در خصوص محافظت از منابع طبیعی و خدادادی شهرستان باشند، می‌توانند با حمایت مردم و مسئولان ارشد نظام مقدس جمهوری اسلامی از واگذاری و بهره‌برداری از معادن جدید تحت هر عنوان جلوگیری کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها معدن نطنز امام جمعه نطنز شهرستان نطنز منابع طبیعی معادن جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۹۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژن در محاصره معادن

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ردایی عصر شنبه در گفت وگو با خبرنگاران میزان بودجه شهری را ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۵۲ درصد بودجه عمرانی و مابقی جاری است.

وی با اظهار این که در سال جاری شش واحد مغاز ه برای تعریض خیابان مرکز شهر تملک می‌شود، افزود: همچنین بعد از سه دهه توانستیم کل خیابان‌های سطح شهر را آسفالت کنید.

وی از مرزن آباد به عنوان دروازه ورودی استان یاد کرد و معدن مرزن کوه را چالش اصلی در شهر ذکر کرد و گفت: مسؤولان برای آن که جلوی فعالیت کارخانه معدن را بگیرند، وعده داده اند زیرا این مکان برای فعالیت معدنکاری مناسب نیست.

ردایی با اظهار این که معدن از دوره سوم شورای شهر ثبت شده است و همکاران شوراهای قبلی جلوی فعالیت آن را گرفته بودند، گفت: متأسفانه مردم مرزن آباد مظلوم واقع شدند.

رئیس شورای شهر مرزن آباد با بیان این شهر به شهر اکسیژ معروف بود، گفت: به دلیل فعالیت‌های معدنکاری این شهر به شهر گرد وخاک تبدیل شده است.

وی شمار معادن فعال در حاشیه وحریم شهری را ۱۲ واحد ذکر کرد و گفت: هیچ عایدی از معدن به شهر نمی‌رسد.

ردایی به فعالیت ۱۰ باشگاه ورزشی در شهر مرزن آباد اشاره و اضافه کرد: به توجه به شمار بالای ورزشکاران، راه اندازی اداره ورزش مستقل در شهر و بخش مرزن آباد الزامی به نظر می‌رسد.

رئیس شورای شهر مرزن آباد پایین و اندک بودن محدوده شهری را از مشکلات شهر مرزن آباد بیان کرد و گفت: افزایش محدوده شهری الزامی بوده زیرا ۶۰ درصد محدوده شهری خارج از بافت است.

ردایی ترافیک را مهمترین معضل شهر مرزن آباد عنوان کرد وگفت: ترافیک سنگین سبب می‌شود تا بومی‌های منطقه در ایام پایان هفته و تعطیلات گرفتار شوند و برای خروج از شهر با مشکل روبرو شوند.

وی اعتبار موردنیاز برای تملک چهار واحد مغازه را ۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

کد خبر 6090223

دیگر خبرها

  • ۵۳۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن استان اختصاص یافت
  • محدوده شهری مرزن آباد اندک است/ شهر اکسیژن در محاصره معادن
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • فعالیت ۹۱ معدن در استان البرز
  • وزیر صمت: پایش همه کشور در بخش معدن تا پایان سال
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 7 اردیبهشت
  • نماز جمعه سنندج
  • شوراها باید به مردم پاسخگو باشند
  • انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان