Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-04@17:14:02 GMT

آیا می دانستید قزوین هم چهلستون دارد؟

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۶۹۹۱۶

آیا می دانستید قزوین هم چهلستون دارد؟

کارشناس بنیاد ایران‌شناسی گفت: عمارت چهلستون یا کلاه فرنگی در زمان شاه طهماسب در شمال مجموعه کاخ‌های سلطنتی قرار داشت و اغلب محل پذیرایی شخصیت‌های مهم خارجی بود.

به گزارش جماران، راضیه رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: عمارت چهلستون یا کلاه فرنگی که در زمان شاه طهماسب در شمال مجموعه کاخ‌های سلطنتی قرار داشت، اغلب محل پذیرایی شخصیت‌های مهم خارجی بود که در زمان این پادشاه و پادشاهان دیگر خصوصاً شاه عباس اول به دربار دولت صفوی می‌آمدند و شرح این پذیرایی‌ها در کتب تاریخی آن زمان و نوشته‌های سیاحان اروپایی نیز آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: این عمارت ساختمان دواشکوبه‌ای است که در چهار سوی آن چهار خیابان احداث کرده بودند. خیابان جنوبی از دیگر خیابان‌ها طولانی‌تر و وسیع‌تر و بسیار تمیز و پاکیزه بود و به حیاط نادری منتهی می‌شد و در ۲ سوی آن مانند دیگر خیابان‌ها درختان چنار سایه‌گستر بودند.

کارشناس بنیاد ایران‌شناسی ادامه داد: حوضی در شمال عمارت قرار داشت که همواره آب از آن به‌وسیله نهر داخل کلاه فرنگی و سپس داخل حوض جنوبی می‌شد و به جانب حیاط نادری می‌رفت، این عمارت تا پیش از سال ۱۳۰۰ قمری به کلاه فرنگی شاه طهماسب معروف بود و به احتمال قوی مرحوم سعدالسلطنه حاکم قزوین در فاصله سال‌های ۱۳۰۶ تا ۱۳۱۲ قمری آنجا را تعمیر اساسی کرده و آن را به نام چهلستون خوانده است.

وی بیان کرد: ازاره عمارت را با سنگ و بقیه را با آجر ساخته‌اند و بندکشی کرده و لچکی‌های طاق نماها را با کاشی زینت داده‌‎اند و باقی با گچ سفید شده است. پوشش اشکوب اول با طاق آجریست و اشکوب دوم نیز با آجر ساخته شده و روی آن را با گچ سفید کرده‌اند ساختمانِ اشکوب دوم تالار بزرگ مرتفعی است که از هر سمت اُرُسی‌های پهن و پنج چشمه بلندی در وسط دارد و در وسط آن در کار گذارده‌اند. راه طبقه بالا در آغاز در مشرق بود. همان گونه که اکنون هست ولی در فاصله سال‌های ۱۳۰۶ تا ۱۳۵۰ شمسی از طرف شمال با ساختن پلکان‌ها راهی به سوی طبقه بالا گشوده بودند که پس از تبدیل شدن عمارت به موزه آن پلکان‌ها را برچیدند.

رحمانی بیان کرد: هر ۲ اشکوب عمارت دارای غلام گردشی یا ایوان است که طبقه زیرین با ستون مدور و طاق آجری است و اشکوب بالا را تیرهای چوبی صاف و ظریف کار گذارده‌اند. سقف غلام گردشی بالا و تالار قاب‌بندی است و پوشش آن خرپشته است و فاصله طبقه اول و دوم یعنی طاق طبقه اول و کف طبقه دوم ظاهرا دارای سه پوشش است.

کارشناس بنیاد ایران‌شناسی اشاره کرد: طبقه زیر یک اتاق در وسط و چند اتاق کوچک در اطراف آن است و حوضی از مرمر در وسط دارد. بر بدنه دیوارها نقاشی بوده است که در دوره قاجاریه روی آن‌ها را گچ کشیده‌اند که پس از اختصاص یافتن تمام عمارت به موزه مشغول بیرون آوردن آن نقش و نگارهای لاجوردی و زرین از زیر لایه‌های گچ هستند. این بنا در حال حاضر به‌عنوان موزه خوشنویسی مورد استفاده قرار گرفته است.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا جاذبه های گردشگری عمارت کلاه فرنگی عمارت چهلستون چهلستون قزوین جاذبه های گردشگری قزوین دیدنی های قزوین افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا کلاه فرنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۶۹۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چنار ۸۰ ساله‌ای که در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند

سرای محله باغ‌فردوس در منطقه یک تهران در ۵ طبقه به مساحت ۱۵۵۰ بعد از تخریب یک ساختمان قدیمی در دست ساخت قرار گرفت. اتفاق جالب در این ساختمان قطع‌نکردن درخت چنار ۸۰ ساله‌ای است که وسط این بنا قرار گرفته است.

به گزارش همشهری آنلاین، سرپرست کارگاه اجرایی این طرح در مورد مراحل کار گفت: «در تمام مراحل گودبرداری تلاش کردیم صدمه‌ای به ریشه این درخت وارد نشود و به ابعاد ۴ در ۵ متر مربع اطراف درخت حفظ و فاصله استاندارد آن از دیواره‌ها و سقف‌های اجرا شده در نظر گرفته شد. ارتفاع این درخت تا طبقه سوم و بالاتر کشیده شده و پس از اتمام، با فضاسازی مناسب در پای آن و اجرای باغچه، دیواره شیشه‌ای، حضور پرندگان و... به عنوان گنجینه سبزی در میانه سرا، نقطه قابل توجهی برای مراجعین خواهد شد.»

دیگر خبرها

  • چهره‌هایی که نمی‌دانستید صداپیشگی هم کرده اند
  • خانه‌ای به قیمت 15 آپارتمان در تهران! امباپه عمارت مجلل راموس را در مادرید خرید (+عکس)
  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • از خورشید فرار نکنید/ ۴ فایده نور طبیعی که نمی‌دانستید
  • عادت‌های روزمره‌ای که نمی‌دانستید دلیل ترش کردن معده هستند
  • تمجید فوق‌العاده نشریه فورفورتو از علی دایی | او سوپراستار بین‌المللی فوتبال است | شاید نمی‌دانستید که علی دایی آنجا حضور داشت!
  • شاید نمی‌دانستید که علی دایی آنجا حضور داشت!
  • رونمایی از ماکت عمارت تاریخی پست گیلان در شهرداری رشت
  • حقایق جالب درباره چپ دست‌ها که احتمالا نمی دانستید
  • چنار ۸۰ ساله‌ای که در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند