Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@23:55:17 GMT

نفوذ به سد خونی مغزی توسط یک مولکول

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۷۰۰۹۴

نفوذ به سد خونی مغزی توسط یک مولکول

سد خونی مغزی منبع محافظتی برای مغز است و برای محافظت از نورون‌های حساس در آن عمل می‌کند.

آنتی بادی جدید ایجاد شده به سد خونی مغز اجازه می‌دهد تا ساعت‌ها در یک زمان باز شود و به دارو‌ها اجازه می‌دهد به مغز برسند و باعث ایجاد برخی بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و مولتیپل اسکلروزیس می‌شوند.

آن آیشمن محقق دانشگاه ییل در آمریکا می‌گوید: این اولین بار است که ما کشف کرده ایم که چگونه سد خونی مغزی توسط یک مولکول کنترل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان برای رسیدن به هدف خود از مسیر سیگنالینگ WNT استفاده کرده اند که بسیاری از فرآیند‌های سلولی را تنظیم می‌کند. در این مطالعه، محققان از یک شبکه عصبی برای عبور از سد خونی مغزی استفاده کردند.

مولکول "UNC۵b" که وظیفه تنظیم تبادلات بین رگ‌های خونی و بافت اطراف را بر عهده دارد، نقش کلیدی در این فرآیند داشته است. محققان تأکید کرده اند که اختلال در مولکول در موش‌ها به مرگ آن‌ها در مرحله جنینی منجر شد، زیرا سیستم عروقی آن‌ها به درستی کار نکرد.

حذف این مولکول همچنین سطوح کلودین-۵ را کاهش داد، پروتئینی که برای ساخت سد خونی مغزی حیاتی است و نقش UNC۵b را در باز کردن سد خونی مغزی برای دارو‌های دارویی برجسته می‌کند.

در غیاب این مولکول، آزمایش‌ها روی موش‌های بالغ شواهدی قاطع از نقش آن در باز کردن سد خونی مغزی ارائه کردند و در اینجا محققان ترکیب پیوندی "Nitrin-۱" را پیدا کردند که اثربخشی مولکول را کنترل می‌کند. سپس روی ایجاد یک آنتی بادی کار کردند که "Nitrin-۱" و مسیر عبور عصبی "WNT" را مسدود می‌کند.

با گذشت زمان، محققان امیدوارند از نتایج مطالعه خود برای توسعه شیمی درمانی برای تومور‌های سرطانی مغز استفاده کنند، زیرا می‌توان از همان آنتی بادی در سایر مناطق سیستم عصبی استفاده کرد.

منبع: ارم نیوز

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عملکرد مغز سد خونی مغز آلزایمر سد خونی مغزی سد خونی مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۰۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاج صادق آهنگران افشا کرد: جاسوس‌ها در هیئت‌ها نفوذ کرده‌اند

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

صادق آهنگران در برنامه برمودا از حضور جاسوسان وابسته به انگلیس و سیا در هیئت‌های مذهبی خبر داد.

حاج صادق آهنگران از نفوذ سرویس‌های جاسوسی غربی میان بعضی هیئت‌ها و مداح‌ها به منظور تغییر روند فعالیت آنها گفت.

منبع: دانشجو

tags # اخبار سیاسی سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌ های مغزی
  • کمبود روزانه ۲۰۰ واحد خونی در سیستان و بلوچستان
  • رابطه سلامت روده و سلامت مغز
  • اشتباه قند خونی درباره دیابت
  • حاج صادق آهنگران افشا کرد: جاسوس‌ها در هیئت‌ها نفوذ کرده‌اند
  • ارتباط گُرگرفتگی زنان یائسه با سلامت مغز
  • راه های افزایش گلبول های قرمز
  • آغاز برداشت گل گاوزبان اشکو در نکا
  • جذب گازهای گلخانه ای در یک ماده متخلخل جدید 
  • خشم خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد