چرا اغلب فیلمهای ایرانی شبیه هم شدهاند؟/ فرصت ویژه اکران آنلاین
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۷۰۸۳۱
بهگزارش خبرنگار مهر، فیلم کوتاه «اینجا جایی برای فرود نیست» بهنویسندگی و کارگردانی رضا جمالی یکی از ۶ فیلم کوتاهی است که در بسته اکران آنلاین نوروزی انجمن سینمای جوانان ایران با عنوان «فیلمبازی»، فروردینماه ۱۴۰۱ در پلتفرمها قابل مشاهده است.
«اینجا جایی برای فرود نیست» داستان زنی را روایت میکند که بهدلایلی نمیخواهد فرزندش را در روستای محل زندگیاش به دنیا بیاورد و در تلاش است تا زمان وضع حمل، زندگیاش را ترک کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
رضا جمالی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که اساساً پرداختن به ژانر در فیلم کوتاه تا چه حد میسر است، گفت: به اعتقاد من این اتفاق باید سالها پیش میافتاد؛ با این وجود باز هم این امر را به فال نیک میگیریم. اگر انجمن سینمای جوانان ایران چنین تصمیم مهمی را در سینمای کوتاه ایران گرفته پس میتواند در دراز مدت اثرات خوبی را در فیلم کوتاه یا حتی در بدنه سینما بگذارد به شرط اینکه حمایتهای خود را از ژانرهای مختلف دریغ نکند تا بتوانیم در آیندهای نهچندان دور شاهد ظهور ژانرهای مختلف در سینمای ایران باشیم.
وی افزود: متأسفانه ما در سینمای ایران خلاء ژانری داریم، خیلی از فیلمهایی که در ایران ساخته میشوند چه از لحاظ محتوایی و چه از لحاظ فرمی بسیار شبیه به هم بوده است و اغلب شامل ژانرهای کمدی و درام هستند. از این رو نمیتوان در آثار مختلف ژانرها و گونههای مختلف را از سینما شاهد بود. لذا با پشتیبانی درست و صحیح انجمن سینمای جوانان و تشویق فیلمسازان به ساخت فیلمهایی با ژانرهای مختلف با نگاهی نو از تولید فیلمهای کلیشهای حال حاضر جلوگیری کرد.
کارگردان فیلم کوتاه «عروسی مسلم» در ادامه با تأکید بر تأثیر پرداختن به ژانر در فیلم کوتاه روی رشد و گسترش کمی و کیفی این حوزه و همچنین جذب مخاطب، عنوان کرد: ما هرچقدر در سینمای ایران تنوع ژانری داشته باشیم هم در پرورش و معرفی فیلمسازان خوب عمل کردهایم، هم ذائقه مخاطب را به دیدن گونههای مختلف سینما سوق دادهایم و هم باعث رشد کمی و کیفی آثار در ژانرهای مختلف شدهایم. برگزاری جشنوارهها و بها دادن به ژانرهای مختلف میتواند در آینده باعث رشد گونههای مختلف سینمایی در ایران شود. آنجاست که ما موفق خواهیم شد که مخاطبانی را با سلیقههای مختلف در سینما پرورش بدهیم و در کنار جذب مخاطب، شاهد تولید آثار فاخر در ژانرهای مختلف باشیم.
این کارگردان که نویسندگی و کارگردانی فیلم کوتاه «یوخوسوز» را نیز در کارنامه دارد، دستاوردهای اکران آنلاین فیلم کوتاه را مثبت ارزیابی کرده و با اشاره به اینکه مخاطبان سینما بهطور جدی فیلم کوتاه را در پلتفرمها دنبال میکنند، بیان کرد: خوشبختانه با اکرانهای آنلاین، مخاطبان سینما از فضای فیلمهای کوتاه دور نمیشوند؛ این نشان میدهد که مخاطب دغدغهمند فیلم کوتاه وجود دارد و فضای پلتفرمها پل ارتباطی بین فیلمسازان و مخاطبان شده و باعث شده با جهان همدیگر آشنا شوند. این فرصتی است که میتواند در معرفی آثار با کیفیت و خوب بهدست آید و باعث رشد سینما شود. حتی این مسأله در پرورش مخاطب نیز نقش بسزایی داشته و مخاطبان را به سمت دیدن فیلمهای مورد علاقهشان سوق میدهد.
جمالی سپس به تجربه شخصیاش از اکران آنلاین فیلمهایش پرداخت و ادامه داد: من شخصاً دوست دارم که فیلمهایم روی پرده سینما به نمایش در بیاید و چون دیدن فیلم در پرده عریض سینما لذت دیگری دارد تمام تلاش خود را میکنیم که برای پرده سینما فیلم بسازیم. به نظر من این قضیه دو جانبه است و مخاطب ترجیح میدهد که فیلم را بر روی پرده سینما ببیند تا اکران آنلاین، ولی در شرایط کرونایی بهخاطر اینکه کسی به سینما نمیرود و مخاطب بیشتر تمایل دارد که فیلم را در خانه و بهصورت آنلاین ببیند، ترجیح دادم که فیلم بلند «پیرمردها نمیمیرند» را بعد از اکران در سینماهای «هنر و تجربه» در سایت هاشور بهنمایش آنلاین در بیاورم. اکران آنلاین تجربه جدیدی در جذب مخاطب است و بنده در فیلمهای کوتاهم هم این تجربه را داشتم و تجربه خوبی بود. احتمال میرود که به مرور زمان تماشای آنلاین فیلم در میان علاقهمندان سینما رایج و مرسوم خواهد شد.
این کارگردان دقت به کیفیت و محتوای فیلمهای کوتاهی که در جشنوارهها و پلتفرمها برای اکران انتخاب میشوند را بهعنوان راهی برای شناسایی و بازشناسی فیلم کوتاه و جایگاه آن، به مخاطبان مطرح و در پایان بیان کرد: قطعاً فیلمهای کوتاهی که از کیفیت و محتوای بالایی برخوردارند خلاقانه و جسورانه تولید شده و در نهایت به نمایش در آمدهاند. از سویی دیگر توجه به موضوعات متنوع در فیلم کوتاه میتواند باعث گسترش و ارتقای فرهنگ در جامعه شود و مخاطبان خود را پیدا کند. فیلم کوتاه باید بتواند ارتباطی دو سویه بین فیلمساز و مخاطب ایجاد کند. وقتی اثر هنری خلق میشود و به مرحله نمایش میرسد نمیتوان جایگاه مخاطب را نادیده گرفت؛ پس باید به مخاطبان فیلم کوتاه نیز اهمیت داد. درست است که فیلم کوتاه مخاطبان خاص خودش را دارد ولی میشود در تولید آثار کیفی، مخاطبان زیادی را با آثار تولید شده همسو کرد؛ پس باید دقت کرد که جایگاه مخاطب میتواند خیلی مهم و تأثیرگذار باشد.
کد خبر 5455539 زهرا منصوریمنبع: مهر
کلیدواژه: رضا جمالی فیلم کوتاه اکران آنلاین تئاتر ایران کارگردان تئاتر نوروز هنرمندان تئاتر فیلم موقعیت مهدی آکادمی اسکار تئاتر در خانه اسکار روز ملی هنرهای نمایشی قطب الدین صادقی فیلم سینمایی موسیقی ایرانی فیلم های کوتاه ژانرهای مختلف فیلم کوتاه اکران آنلاین پلتفرم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۰۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استقبال مخاطبین سینما از «مست عشق»
ده میلیارد و هفتصد میلیون تومان فروش فقط در دو روز!
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، فیلم سینمایی "مست عشق" محصول مشترک ایران و ترکیه که در دولت قبل توقیف شده بود، سرانجام از چهارشنبه روی پرده سینماها رفت.
گیشه این فیلم با احتساب پیشفروش، در روز اول اکران از شش میلیارد تومان فراتر رفت و در پایان دومین روز اکران به فروش خیره کننده ده میلیارد و هفتصد میلیون تومانی دست یافت تا پاسخ محکمی به آنهایی باشد که با پیش کشیدن فروش فیلمهای کمدی، مدعی ورشکستگی سینمای ایران بدون آثار کمدی شده بودند.
پارسا پیروزفر، شهاب حسینی، حسام منظور در کنار بازیگران مطرح ترکیهای چون؛ هانده ارچل، بنسو سورال، ابراهیم چلیک کول، در این فیلم که در قونیه ترکیه فیلمبرداری شده، ایفای نقش کردهاند.
این فیلم به بخشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی پرداخته است.
گفتنی است مست عشق در مدیریت قبلی اداره نظارت بر نمایش فیلم موفق به اخذ پروانه نمایش نشده بود