Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@13:18:47 GMT

بانوی سوزن دوز برجسته خاش درگذشت

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۷۳۵۴۴

بانوی سوزن دوز برجسته خاش درگذشت

عنایت الله ایرندگانی گفت: هنرمند سال ۱۳۲۵ در روستای گنز ایرندگان از توابع شهرستان خاش به دنیا آمد و از سنین کودکی مانند همه دختران ایرندگانی و بلوچ این هنر زیبا را نسل به نسل از دستان مادر خود فرا گرفت و به فرزندان و شاگردانش انتقال داد.

او گفت:  مریم کریمی در کنار اساتید نام آشنا همچون مهناز جمالزهی ایرندگانی، مهتاب نوروزی، شهناز خلیلی و زرخاتون عظیمی از پیشکسوتان عصر طلایی هنر سوزن دوزی در چند دهه اخیر بود و با پشتکار و باور داشتن توانایی هایش و خلق آثار ماندگار، کم نظیر و هنرمندانه اش توانست محبوب و نامدار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایرندگانی   گفت: بخش ایرندگان و روستای گنز پیشینه خوبی در رشته بلوچ دوزی یا همان سوزن دوزی بلوچی دارد و هنرمندان و اساتید با سابقه ای در این روستا حضور داشته اند.

او گفت: آثار ارزشمند این هنرمند دارای مهر اصالت یونسکو در طرح‌های مختلف رشته سوزن دوزی، سکه دوزی و آئینه‌دوزی بوده و آثارش به تمام نقاط کشور و حتی خارج از کشور هم راه یافته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان هم گفت: مریم کریمی پیشکسوت سوزن‌دوزی استان شب گذشته به علت کهولت سن در روستای گنز ایرندگان از شهرستان خاش دار فانی را وداع گفت.

علیرضا جلالزایی گفت: این هنرمند برجسته از استادان فعال و بنام شهرستان خاش بود و به‌واسطه آثار فاخرش موفق به کسب نشان‌های ملی و بین‌المللی شده بود و بسیاری از صنعتگران شهرستان خاش از دانش‌آموزان این هنرمند فقید بودند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در پیامی درگذشت مریم کریمی هنرمند صاحب‌نام و پیشکسوت صنایع‌دستی رشته سوزن‌دوزی را به خانواده او و جامعه هنرمندان صنایع‌دستی کشور تسلیت گفت.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری نوروز1401 شهرستان خاش صنایع دستی سوزن دوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۳۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت مجمع روحانیون مبارز به مناسبت درگذشت همسر آیت الله شهید سید مصطفی خمینی

مجمع روحانیون مبارز به مناسبت درگذشت همسر آیت الله شهید سید مصطفی خمینی پیامی منتشر کرد.

به گزارش جماران، متن پیام مذکور به شرح زیر است:

بسم‌الله الرّحمن الرّحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت بانوی با فضیلت سرکار خانم معصومه حائری همسر مکرمه آیت الله شهید سید مصطفی خمینی و فرزند آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری موجب تآسف و تآثر فراوان گردید.

آن بانوی با فضیلت در مراحل دشوار زندگی همسر بزرگوارشان و در مسیر انقلاب اسلامی و مبارزه با رژیم ستمشاهی همواره یاری مهربان و همسری فداکار بود و صبورانه مصائب و سختی‌های فراوان همراهی و همگامی با امام و نهضت اسلامی را تحمل نمود.

مجمع روحانیون مبارز ضایعه فقدان این بانوی پرهیزکار را به فرزند فاضل و دانشمند ایشان حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج سید حسین خمینی و دختر گرامیشان و بیت رفیع و خاندان شریف امام خمینی (س) و آیت‌الله حائری یزدی (ره) و به سایر مصیبت دیدگان ارجمند تسلیت می‌گوید و از خداوند کریم می‌خواهد آن بانوی وارسته را با حضرت زهرا سلام الله علی‌ها محشور و به بازماندگان محترم سلامتی و صبر و اجر مرحمت فرماید.

مجمع روحانیون مبارز

هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳

دیگر خبرها

  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم
  • پیام تسلیت مجمع روحانیون مبارز به مناسبت درگذشت همسر آیت الله شهید سید مصطفی خمینی
  • پیام تسلیت مخبر درپی درگذشت مادر شهید دستوری رزاز
  • فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت
  • « لوران کانته » فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت
  • فیلمساز برجسته و برنده نخل طلای کن درگذشت
  • «لوران کانته» فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت
  • پیام تسلیت مخبر برای درگذشت مادر شهید غلامحسین دستوری رزاز
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت معصومه حائری
  • ملایر شاهد یک تحول جدی در حوزه گردشگری و صنایع دستی است