Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سابق دانشگاه علم و صنعت در خصوص مزایا و معایب آموزش مجازی گفت: طبیعتا آموزش مجازی کیفیت آموزش حضوری را ندارد، ضمن اینکه در این نوع آموزش، ارتباط دانشجو با دانشگاه تقریبا قطع شده و این از آسیب‌های بزرگ کرونا به بدنه آموزش عالی است.

دکتر ابوالفضل واحدی در گفت‌وگو با ایران اکونومیست اظهار کرد: از دو سال پیش که کرونا آموزش حضوری را لغو کرد و دانشگاه‌ها را مجبور به ارائه آموزش مجازی شدند،فرایند آموزش در دانشگاه علم و صنعت تعطیل نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همان مقطع ما میدانستیم که قطعا بهره‌وری آموزش حضوری بیشتر از آموزش مجازی است ولی شرایط به گونه‌ای بود که ما نمی‌توانستیم کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم و به ناچار به آموزش مجازی روی آوردیم. در این میان برای بهبود آموزش مجازی مشکلات و چالش‌های زیادی داشتیم که بخشی از آن سخت‌افزاری و امکانات بود و بخش دیگر، نرم افزاری و آمادگی و تسلط اساتید و آمادگی دانشجویان برای حضور در کلاس به شکلی جدید. 

وی ادامه داد: در این دوره همچنین، تولید محتوا برای اساتید تغییر پیدا کرد و ارزیابی و امتحانات نیز چالش‌های بزرگی را پیش روی اساتید قرار داد و دغدغه این را داشتیم که اصالت امتحانات حفظ شود. 

معاون آموزشی سابق دانشگاه علم و صنعت در این خصوص افزود: در دوران کرونا فضای دانشگاهی کشور دچار یک تغییر عادت شد و شرایط را برای همه تغییر داد که این تغییرات و هماهنگی با آن سخت بود ولی در مجموع، دانشگاه‌ها و اساتید و دانشجویان به نسبت موفق شدند و توانستند از این آزمون سربلند بیرون آیند.

دکتر واحدی با تاکید بر اینکه آموزش مجازی هیچگاه نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود، ادامه داد: آموزش مجازی برای شرایط خاص خودش و زمانی که امکان برگزاری کلاس حضوری نیست، انتخاب مناسبی است ولی وقتی شرایط به حالت عادی بازگردد و مسئله‌ای در رابطه با سلامتی دانشجویان وجود نداشته باشد، طبیعتا کلاس‌ها باید حضوری برگزار شوند. در عین حال باید از بستری که آموزش مجازی ایجاد کرده است و از توسعه‌های سخت‌افزاری موجود نیز استفاده کرد. 

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت شرط بازگشت به آموزش حضوری را فراهم کردن شرایطی دانست که سلامتی دانشجویان و اساتید با خطر مواجه نشود و افزود: در این میان، ابعاد روانی همه اعضای دانشگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد ولی باید به تدریج به آموزش حضوری بازگردیم. 

وی با اشاره به بحث تغییر عادات در دوران آموزش مجازی گفت: شرایط در حال حاضر برای دانشجویان تغییر کرده و به عنوان مثال، زمان رفت و آمد دانشجویان تغییر کرده و دانشجو در خانه خود و با شرایط راحت‌تری در کلاس شرکت می‌کند ولی باید شرایط برای بازگشت دانشجویان فراهم شود. نکته دیگر هم این است که استاد دانشگاه حین تدریس به دلیل برقراری ارتباط جشمی می‌تواند حالات دانشجویان را متوجه شود و دریابد که دانشجو درس را متوجه شده یا نشده ولی این امکان در کلاس مجازی وجود ندارد. همچنین تعاملی که در کلاس حضوری وجود دارد، در کلاس مجازی نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: در حال حاضر تقربیا ارتباط دانشجو با دانشگاه قطع شده و برخی از دانشجویان حتی اساتید  و یا هم کلاسی‌های خود را از نزدیک ندیده‌اند و این عدم برقراری ارتباط باعث می‌شود دیگر ابعاد وجودی دانشجویان رشد و ارتقاء پیدا نکند. ما در حال حاضر دانشجویان کارشناسی ارشدی داریم که در حال فارغ التحصیل شدن هستند ولی تاکنون دانشگاه را ندیده‌اند. چنین دانشجویانی هیچ حس و تعلق خاطری به دانشگاه ندارند. 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: دانشگاه علم و صنعت ، آموزش مجازی ، کرونا در ایران ، بازگشایی آموزش حضوری دانشگاه‌ها

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دانشگاه علم و صنعت آموزش مجازی کرونا در ایران بازگشایی آموزش حضوری دانشگاه ها دانشگاه علم و صنعت آموزش مجازی آموزش حضوری دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۳۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهارت آموزی به یک هزار دانشجو در واحد‌های صنعتی دزفول

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سیدمحمدمهدی صافی با اشاره به تحول در رویکرد آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: رویداد بزرگ صدرا (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) در راستای اجرای سیاست‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ایجاد تحول در نظام آموزش و ارتقای کیفیت آموزشی و مهارتی دانشجویان در دانشگاه آزاد دزفول آغاز به کار کرد.

وی با اشاره به استقبال بالای واحد‌های صنعتی برای مشارکت در این رویداد ادامه داد: ۳۱ شرکت صنعتی شمال خوزستان برای پذیرش یک هزار دانشجو در قالب کارآموزی طرح پویش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول اعلام آمادگی کرده‌اند و در نمایشگاه صدرای این دانشگاه حضور دارند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: یادگیری نکات عملی و تجربی در محیط کار، ارتقای سطح مهارتی و کارآمادگی دانشجویان، افزایش اعتماد به نفس، کسب تجربه و ایجاد سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی و فراهم شدن فرصت استخدام پس از فارغ‌التحصیلی از مزایای کارآموزی طرح پویش است.

وی افزود: گسترش و اجرای بهینه طرح پویش (اشتغال همزمان با تحصیل)، معرفی دانش آموختگان دانشگاه به بنگاه‌های اقتصادی، ایجاد فرصت اشتغال و مهارت آموزی دانشجویان در بنگاه‌های اقتصادی و همچنین استفاده از خبرگان صنعت و خدمات به عنوان مدرسان مهارتی در دانشگاه از اهداف برگزاری این رویداد است.

صافی با بیان اینکه رویداد صدرا فرصت مناسبی برای صنعت به منظور جذب و استفاده از دانشجویان علاقه‌مند و جویای کار فراهم می‌کند، گفت: حضور دانشجو در محیط کار در حین تحصیل و تجربه عملی دانش و مهارت‌هایی که در دانشگاه کسب کرده است نقش تعیین کننده‌ای در اشتغال زایی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی دارد.

وی تغییر ذائقه اجتماعی در انتخاب رشته‌های دانشگاهی را از دیگر اهداف برگزاری این رویداد دانست و افزود: رویداد صدرا و آشنایی جوانان به ظرفیت‌های شغلی صنایع و بنگاه‌های کارآفرین موجود نقش تعیین کننده‌ای در ذائقه سازی و هدایت جوانان به سمت رشته‌های کاربردی مورد نیاز صنعت دارد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی دزفول بیان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری میان دانشگاه و صنایع و فراهم کردن فرصت حضور اساتید و دانشجویان در صنعت به منظور شناسایی و حل مشکلات و مسائل مبتلا به واحد‌های صنعتی از دیگر دستاورد‌های مهم رویداد صدرا است.

۵۰ واحد صنعتی و صاحبان کسب و کار برای شرکت در رویداد بزرگ صدرا اعلام آمادگی کردند که از این تعداد ۳۱ واحد صنعتی، کارآفرین و فعال در بخش کسب و کار در نمایشگاه این رویداد ظرفیت‌ها و نیاز‌های خود را ارایه کردند.

رویداد صدرا مخفف «صنعت، دانشگاه و راه اشتغال» است که با مشارکت دانشگاه‌ها، شرکت‌های مختلف فناور و مراکز رشد و شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی به منظور ایجاد ارتباط میان دانشگاه، صعت و اشتغال برگزار می‌شود.

برگزاری نمایشگاه و رویداد صدرا زمینه‌ساز حضور دانشجویان در طرح پویش یا همان اشتغال همزمان با تحصیل برای دانشجویان است. برگزاری رویداد صدرا در دانشگاه‌های توانسته است زمینه اشتغال بسیاری از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی را در سراسر کشور فراهم کند

فعالیت این نمایشگاه که از دهم اردیبهشت ماه آغاز شده تا دوازدهم اردیبهشت ماه میزبان دانشجویان این واحد است. علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۹ تا ۱۴ با حضور در این نمایشگاه ضمن آشنایی با ظرفیت‌ها و نیاز‌های واحد‌های صنعتی، تولیدی و کارآفرین امکان فعالیت در این واحد‌ها به عنوان کارورز را دارند.

دیگر خبرها

  • ادامه سرکوب اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکا
  • برگزاری جشن بزرگ دبیران جوان در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به مناسبت روز معلم
  • مهارت آموزی به یک هزار دانشجو در واحد‌های صنعتی دزفول
  • بهره‌برداری از فاز اول سایت مجتمع آموزش عالی سراوان
  • طرح پنج شنبه‌های طلایی و دوری دانش آموزان از فضای مجازی
  • ویدئوی عجیب از وضعیت آموزشی دانشجویان دندانپزشکی 
  • جای دانشجو زندان نیست!
  • افتخار ۲۷ سال خادمی قرآن
  • تربیت نیروی ماهر در گرو ارتباط دانشگاه و صنعت
  • ارتباط صنعت و دانشگاه، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای