Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-04@07:09:33 GMT

نگاهی به تحولات کشورهای شمال آفریقا در سالی که گذشت

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۷۴۰۳۴

نگاهی به تحولات کشورهای شمال آفریقا در سالی که گذشت

« صلاح‌الدین المصری»، رئیس انجمن «التسامح» در تونس در تشریح پرونده کشورهای شمال آفریقا و به طور کل جهان مغرب عربی در سال گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: جهان مغرب عربی شاهد دگرگونی‌های عمده‌ای در رابطه با پرونده‌های مختلف اما مرتبط با یکدیگر بود.

المصری افزود: شاید سیاسی‌ترین، متمدن‌ترین و اسلامی‌ترین مضمون این پرونده‌ها، پرونده جنبش‌های اسلامی باشد، زیرا جنبش نهضت اسلامی در تونس با اقدامات استثنایی رئیس‌جمهوری از قدرت خارج و این موضوع با استقبال گسترده مردمی مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: حزب عدالت اسلامی در مراکش در انتخابات قانون‌گذاری شکست سختی خورد و نفوذ گروه‌های اسلام‌گرا در لیبی نیز کاهش یافت.

این تحلیلگر تونسی ادامه داد: چرا این جنبش‌ها نتوانستند نقش خود را در دفاع از مردم و هویت خود ایفا کنند؟ چرا حمایت عظیم مردمی در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به موضع منفی مردمی در مخالفت با این جنبش‌ها تبدیل شد؟

وی افزود: اگرچه روند حذف جنبش النهضه از قدرت با توصیف کودتا و توقف راه دموکراتیک خدشه‌دار شده است، اما سازمان‌های مدنی، احزاب و عموم مردم این شبهه را پذیرفتند و از رئیس‌جمهوری در اقدامات استثنایی او حمایت کردند. زیرا تجربه آنها در حکومت داری و مدیریت ائتلاف‌ها، نزاع‌ها و عقب‌نشینی‌های مستمر از همه اصول اسلامی، انقلابی و ملی بسیار ناموفق بوده است.

المصری تاکید کرد: این جنبش با احزابی که همه، آنها را به فساد و همراهی با صهیونیسم می‌شناسند و نیز با احزابی هم پیمان شد که آنها را دشمنان انقلاب توصیف می‌کردند. 

وی گفت: جنبش مذکور همچنین از حقوق مبارزان خود چشم‌پوشی کرد تا جایی که یکی از این مبارزان به نام «سامی الصیفی» در داخل مقر مرکزی جنبش در مون پلیه خود را به آتش کشید.

المصری گفت: این جنبش همچنین قانون جرم‌انگاری عادی‌سازی با دشمن صهیونیستی را کنار گذاشت و یکی از شخصیت‌های صهیونیست-یهودی به نام «رونی طرابلسی» را در راس وزارت گردشگری منصوب کرد. همچنین به دلیل تمایل «راشد الغنوشی» به ماندن مادام العمر در رأس نهضت شاهد یک بحران داخلی بزرگ بود.

وی افزود: شاید یکی از مهم‌ترین تغییراتی که سیاست خارجی تونس در دوران پس از قدرت جنبش النهضه شاهد آن بود، ظهور یک ائتلاف استراتژیک باشد، همانطور که «رمضان لعمامره»، وزیر امور خارجه الجزایر چندین بار بین تونس و الجزایر در آمد و شد بود و محور سفرهای او مقاومت در برابر تهدیدهای صهیونیستی تروریستی بود.

این تحلیلگر تونسی گفت: این ائتلاف برای دفاع از حاکمیت ملی دو کشور و مقاومت در برابر نفوذ رژیم صهیونیستی در مغرب عربی و آفریقا از ارزش بالایی برخوردار است.

وی افزود: ائتلاف جدید ماهیت نقش نرم و تهاجمی علیه کشور دوست یعنی الجزایر را که دولت‌های تونس و النهضه به طور مخفیانه ایفا می‌کردند، آشکار کرد زیرا «قیس سعید» رئیس‌جمهور تونس «سلیمان بوحاف»، تروریست صهیونیستی الجزایری، وابسته به سازمان ماک الجزایر که جزء گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی شده است را تحویل داد.

المصری تاکید کرد: این ائتلاف تونس و الجزایر پس از ورود پادشاهی مراکش به معامله قرن و برگزاری اجلاس همکاری با دشمن صهیونیستی به رهبری حزب عدالت اسلامی شکل گرفت. سطح تجاوزها به حدی رسید که وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی درحضور همتای مراکشی و از پایتخت این کشور، الجزایر را تهدید کرد. 

وی افزود: سال گذشته شاهد این تحولات بزرگ مربوط به پرونده نهضت‌های اسلامی و سقوط ناگوار آنها در پروژه‌های استکبار جهانی و صهیونیسم بودیم.

رئیس انجمن التسامح تصریح کرد: در لیبی نیز که دولت «فائز سراج» در طرابلس از نظر مداخله نظامی و تسلط اقتصادی به چیزی شبیه به یک استان ترکیه تبدیل شده است، وضعیت چندان متفاوتی نداشت و به طور کامل توسط قدرت های بین المللی نابود شد. ملت‌های مغرب عربی به هیچ وجه نقش «شیخ القرضاوی»، رئیس سابق اتحادیه جهانی علمای مسلمین را در دعوت از ناتو برای بمباران لیبی در تابستان ۲۰۱۱ و بمباران سوریه در تابستان ۲۰۱۳ بازی کرد را فراموش نخواهند کرد.

 

 

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: مغرب عربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۴۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت آفریقا

دکتر احمد نجاتیان در نشست تخصصی سلامت اجلاس ایران-آفریقا با اشاره به توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت ازجمله ایجاد ۱۶ هزار تخت بیمارستانی و توسعه مراکز بهداشتی و درمانی، شرکت‌های بیمارستان سازی و انجمن تخصصی مربوطه را یکی از ظرفیت‌های اساسی کشور برای صدور خدمات فنی و مهندسی در قالب ساخت بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی دانست.

وی در ادامه تاب‌آوری را از مؤلفه‌های اصلی نظام سلامت ایران عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران با ۶۰۰ هزار نیرو در شرایط و بحران‌های مختلف وظیفه تأمین، حفظ و ارتقای سلامت را به‌خوبی انجام داده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت بهداشت، از برگزاری ۳۰ میلیون نفر ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت در وزارت بهداشت خبر داد و تصریح کرد: ظرفیت‌های آموزشی ایران در حوزه سلامت توسط وزارت بهداشت و موسسه عالی توسعه و تربیت مدیران نظام سلامت (معتمد) قابل‌گسترش در قاره آفریقا است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین|هشدار درباره شکست کی‌یف بدون کمک نظامی غرب
  • شهید مطهری نیم قرن در راه اعتلای علمی جامعه اسلامی قلم زد
  • حماس خواستار قطع روابط کشورها با رژیم صهیونیستی شد
  • سکوت کشورهای اسلامی در برابر جنایات غزه ناشی از ترویج اومانیسم در مراکز آموزشی است
  • خاورمیانه 2050 چه شکلی است؟/ 3 سناریو با فرض جنگ سرد آمریکا و چین
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت آفریقا
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • گفت‌و‌گوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه قطر
  • شمال یمن بمباران شد
  • قدردانی جهاد اسلامی از جنبش‌های دانشجویی برای حمایت از غزه