Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این میان ۸۰ درصد از جمعیت خراسان رضوی، یعنی قریب به پنج میلیون نفر، زیر پوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و بقیه این جمعیت توسط دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت حیدریه و دانشکده های علوم پزشکی نیشابور و تربت جام خدمات رسانی می شوند. 
دانشگاه علوم پزشکی مشهد که علاوه بر کلانشهر مشهد ۱۵ شهرستان دیگر خراسان رضوی را زیر پوشش دارد، به عنوان قطب پزشکی استان خراسان رضوی و شمال شرق کشور شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مشهد مقدس با دارا بودن بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، دومین کلانشهر پرجمعیت کشور است و سالانه پذیرای بیش از ۳۰ میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط کشور و جهان است. 
مراکز درمانی و بیمارستان های کلانشهر مذهبی مشهد سالانه علاوه بر ارائه خدمات به مجاوران بارگاه منور رضوی، به زائران نیز خدمات بهداشتی و درمانی در تمامی سطوح ارائه می دهند. 
بر اساس آمارهای منتشره حدود ۳۰ درصد بیماران بستری در بیمارستان های مشهد زائر و مسافر هستند.
به گفته دست اندرکاران حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در حال حاضر این شهر سرانه بهداشتی و درمانی بسیار پایینی دارد و خدمات رسانی به ۳۰ میلیون جمعیت زائر و مجاوری که سالانه به این شهر سفر می کنند، اصلا در این سرانه دیده نشده است که این وضعیت، این دانشگاه را با چالش های مختلفی روبه رو کرده است.
بر اساس استانداردها به ازای هر یک هزار نفر باید ۱.۷ تا ۲ تخت بستری وجود داشته باشد که با این احتساب کلانشهر مشهد با کمبود ۲ هزار تخت بیمارستانی مواجه است.
از سوی دیگر اکنون ۳۲۰ هزار نفر مهاجر خارجی که بیشتر آنها افغانستانی هستند در حاشیه مشهد سکنی دارند که این کلانشهر با یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، بیشترین جمعیت حاشیه نشین کشور را در خود جای داده است.
با همه این کمبودها خراسان رضوی در مدیریت کرونا یکی از استانهای موفق کشور معرفی شده است و این در حالی است که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های مشهد طی موج پنجم مسافر بوده و از دیگر استانها مانند سیستان و بلوچستان به این استان مراجعه کرده بودند.
کمبود اعتبارات، بدهی های معوقه به شرکتهای دارویی، کمبود تخت های بیمارستانی، پایین بودن سرانه بهداشتی و درمانی، وجود پایگاههای بهداشتی استیجاری و کمبود فضای آموزشی از مهمترین چالش های حوزه بهداشت و درمان در کلانشهر مشهد و خراسان رضوی به شمار می رود.
وزیر بهداشت در سفر خود به مشهد اظهار داشت: در حال حاضر بخشی از خانه های بهداشت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد استیجاری است که این وضعیت علاوه بر تحمیل هزینه، انجام برنامه ریزی های هدفمند را نیز دچار مشکل می کند.
دکتر بهرام عین اللهی خاطرنشان کرد: بر این اساس قرار است طرحی ارائه شود تا بتوان خانه های بهداشت را به صورت تملکی خریداری کرد تا مشکلات این حوزه برطرف شود. 

حوزه سلامت در خطه خراسان نیازمند توجه بیشتر دولتمردان 

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص گفت: این دانشگاه اکنون با افزون بر ۹ هزار دانشجو در ۱۵۰ رشته علوم پزشکی مختلف و دارا بودن حدود ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی به عنوان قطب پزشکی شرق کشور محسوب می شود.
دکتر محمدعلی کیانی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای ۱۶ شبکه بهداشت و درمان، ۴۶ مرکز تحقیقاتی و ۲۵ بیمارستان متشکل از ۵ هزار تخت بیمارستانی است.
وی بیان کرد: خدمات بهداشتی و درمانی به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی نیز در قالب ۹۰۰ خانه بهداشت و ۱۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی ارائه می شود.
وی خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر با وجود تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان علیه کشورمان و فشارهای اقتصادی شدید، به حوزه سلامت توجه ویژه‌ای شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ساخت و بهره‌برداری از ۶ بیمارستان شامل بیمارستان ۶۱۰ تختخوابی امام رضا(ع)، بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی شهید هاشمی نژاد، بیمارستان فوق تخصصی ۲۵۰ تختخوابی کودکان اکبر، بیمارستان ۳۲ تختخوابی باخرز، بیمارستان ۳۲ تختخوابی خلیل آباد، بیمارستان ۶۴ تختخوابی فریمان و تکمیل عملیات احداث توسعه بیمارستان امام خمینی درگز از جمله طرحهای بهره‌برداری شده در این زمینه به شمار می رود.
وی گفت: عملیات بیمارستان‌ تخصصی ویژه بیماران سرطانی نیز اکنون مراحل پایانی خود را می گذراند و بزودی افتتاح خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به چالشها و کمبودهای این دانشگاه گفت: کمبود اعتبارات، بدهی به شرکتهای دارویی، کمبود تخت های بیمارستانی، پایین بودن سرانه بهداشتی و درمانی به ویژه در مشهد، وجود خانه و پایگاههای بهداشتی استیجاری، کمبود خوابگاههای دانشجویی و کمبود فضای آموزشی از مهم ترین مشکلات دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که به تازگی در جلسه با وزیر بهداشت این مسائل مطرح شده است.
دکتر کیانی توقف و کندی پیشرفت ساخت مراکز درمانی و بیمارستانها به دلیل کمبود اعتبارات را از چالش های حوزه بهداشت عنوان و بیان کرد: توقف عملیات اجرای اورژانس بیمارستان قائم مشهد از جمله پروژه های نیمه تمام است که در زمینی به مساحت ۱۶ هزار متر مربع از سال از سال ۱۳۹۱ در حال اجرا است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهدوی خاطرنشان کرد: عدم تملیک و استیجاری بودن بخش زیادی از خانه های بهداشت و پایگاههای بهداشتی خراسان رضوی بویژه در شهر مشهد از دیگر چالشها به شمار می رود که خدمات رسانی کیفی را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی گفت: هم اکنون ۱۴۸ واحد بهداشتی و ۲۵ مرکز خدمات جامع سلامت و پایگاههای بهداشتی سلامت واقع در کلانشهر مشهد، ملکیت دولتی ندارند و به صورت استیجاری و در فضایی محدود، کوچک و غیر استاندارد فعالیت می کنند.
کیانی تعداد کل واحدهای بهداشتی و پایگاههای سلامت در مشهد را حدود ۴۰۰ مرکز عنوان کرد.

مولفه های تحقق عدالت در سلامت 

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه با اشاره به لزوم حرکت به سوی عدالت در سلامت گفت: تحقق عدالت در سلامت گستره وسیعی داشته و نیازمند توجه به مولفه‌های مختلف از جمله رسیدگی به مسائل معیشتی کارکنان حوزه بهداشت و درمان، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی تا دورترین مناطق محروم، مقدم بودن پیشگیری بر درمان، افزایش سواد سلامت مردم و شایسته سالاری در مدیریت است.
دکتر کیانی افزود: برای تحقق عدالت در سلامت باید راهبرد تعریف کنیم و از شعارگرایی پرهیز کرده و پیشگیری را مقدم بر درمان بدانیم که در این راستا با اقدامات و الگوهای پیشگیرانه بوسیله آموزش و خودکنترلی مردم در زمینه بیماریها می‌توان از هدر رفتن منابع جلوگیری کرد.
وی در خصوص مدیریت کرونا در خراسان رضوی گفت: تاکنون اقدامات بسیار موثری در مدیریت بحران کرونا توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است که به طور حتم از این تجربیات برای پیشبرد اهداف آتی سازمانی استفاده خواهد شد.
وی گفت: تداوم پوشش فراگیر واکسیناسیون، گسترش و ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی، رسیدگی به مشکلات کادر درمانی و سایر پرسنل و همچنین رسیدگی به مشکلات دانشجویان از برنامه های مهم این دانشگاه در سالهای آتی خواهد بود.

برچسب‌ها مشهد سفر استانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دولت سیزدهم بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد سفر استانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشهد سفر استانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دولت سیزدهم بهداشت و سلامت رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدمات بهداشتی و درمانی پایگاههای بهداشتی عدالت در سلامت کلانشهر مشهد خراسان رضوی حوزه سلامت هزار نفر زیر پوشش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۴۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش پیاده روی در یاسوج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، جمعی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی و جمع زیادی از مردم شهر یاسوج در آخرین روز هفته سلامت که باشعار سلامت خانواده، غذای سالم و ورزش همگانی نامگذاری شده بود مسیر امامزاده عبدالله (ع) تا آبشار یاسوج را پیاده روی کردند.
در این همایش به قید قرعه به شرکت کنندگان جوایزی اهدا شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پایان این مراسم با گرامیداشت هفته سلامت، این مناسبت را فرصت مغتنمی برای یادآوری نعمت سلامتی برشمرد و گفت: مراقبت از سلامتی، قدردانی از این نعمت بزرگ خدادادی است که همواره باید مدنظر قرار دهیم. 
جاودان سیرت با بیان اینکه ورزش همگانی یکی از پایه های اصلی سبک زندگی سالم است و باید به روش های مختلف این فرهنگ در جامعه نهادینه شود افزود: امیدواریم با اجرای این برنامه‌ها که با هدف تقویت سلامتی و افزایش نشاط اجتماعی برنامه‌ریزی شده در تحقق رسالت حرفه‌ای و خانوادگی خود نیز موفق باشیم. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • راه اندازی ۲ دستگاه تصویربرداری پیشرفته در بیمارستان‌های امام رضا (ع)
  • به دنبال برطرف کردن چالش نیروی انسانی در مراکز درمانی هستیم
  • همایش پیاده روی در یاسوج