Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@22:29:50 GMT

تدوین طرح نظام ملی نوآوری تا دو ماه آینده

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۷۴۹۶۵

تدوین طرح نظام ملی نوآوری تا دو ماه آینده

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، دکتر علی خیرالدین در نشست رؤسای دانشگاه‌ها که با دستور راهکارهای تحقق شعار سال و از سرگیری آموزش حضوری برگزار شد، گفت: تدوین نظام ملی نوآوری و فناوری توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت علوم محول شده است و وزارت علوم با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری و با انجام مطالعات تطبیقی در سایر کشورهای دنیا، تا دو ماه آینده این طرح را تدوین و برای تصویب به شورا ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تدوین طرح سکوهای علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی گفت: تدوین طرح سکوهای علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی که با حمایت وزارت علوم انجام شد، می تواند در یکپارچه‌سازی سامانه‌های پژوهشی کشور و عملیاتی شدن نظام ایده‌ها و نیازها به وزارت علوم کمک کند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به اینکه هدف این معاونت تسهیل‌گری و تکمیل زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور است گفت: این امر با محوریت پارک‌های علم و فناوری، پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها صورت خواهد گرفت و تلاش می‌کنیم با شبکه‌سازی ذی‌نفعان در زمینه فناوری و نوآوری در سطوح ملی و بین المللی به این اهداف دست پیدا کنیم.

خیرالدین با اشاره به اینکه در بسیاری از شهرستان‌ها مراکز رشد فناوری وجود دارد، گفت: باید مراکز کارآفرینی و نوآوری نیز با همکاری دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تشکیل شود تا سیستم علم و فناوری و تحقق اهداف فناورانه نظام آموزش عالی کشور محقق شود.

تخصیص میانگین ۱۰۰ میلیون تومان به مراکز رشد و فناوری

وی با اشاره به برنامه وزارت علوم برای پیشرفت فناوری و نوآوری در کشور افزود: بودجه فعالیت‌های فناورانه ستاد وزارت علوم ۱۲۶ میلیارد تومان بود که در ۶ ماه گذشته فقط ۱۰ درصد آن محقق شده بود. اما با پیگیری‌های مسئولان وزارت علوم در دوره اخیر ۱۰۰ درصد این میزان تحقق یافت و به صورت میانگین ۱۰۰ میلیون تومان به مراکز رشد و فناوری تخصیص یافت.

معاون وزیر علوم تأکید کرد: برای تکمیل زیست‌بوم فناوری باید سیر تکاملی ایجاد شود که تأسیس مراکز کارآفرینی و نوآوری، ایجاد مراکز رشد، ایجاد پردیس‌های فناوری و در نهایت ایجاد پارک‌های علم و فناوری مراحل این سیر تکاملی است. در کمیسیونی که در شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری شکل گرفته است و مجوزهای پارک های علم و فناوری صادر می شود و از این نظر امکان ارائه خدمات بهتر و سریعتر به دانشگاه‌ها و محققان فراهم شده است.

وی با تأکید بر ضرورت همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با بخش خصوصی به منظور ایجاد پارک‌های علم و فناوری گفت: در ماه‌های اخیر شاهد بهره برداری از دو نوع پارک مشترک بودیم که پردیس علم و فناوری دانشگاه یزد با همکاری مشترک پارک علم و فناوری یزد به بهره‌برداری رسید و همچنین پردیس فناوری ثامن که با همکاری مشترک پارک علم و فناوری خراسان و شرکت دارویی ثامن در خراسان مجوز گرفته است.

فعالیت‌های معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موازی نیست

خیرالدین با اشاره به برخی اظهارنظرها در خصوص همپوشانی و موازی بودن فعالیت‌های معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با فعالیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد، گفت: مرحله ساخت نمونه آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تا مرحله ۴ (trl) انجام می‌شود و پس از آن مراحل تجاری‌سازی محصول در پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ادامه می یابد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تاکید کرد: این معاونت برنامه‌های مختلفی را برای توسعه فعالیت‌های فناورانه در کشور در نظر گرفته است که طرح‌هایی مانند دستیار فناوری که در آن دانشجویان در زمان تحصیل خود به عنوان میهمان در شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری حضور می‌یابند و حقوق ماهانه دریافت می‌کنند و همچنین حمایت از پایان نامه‌ها و رساله‌های مرتبط با مباحث فناوری از ۲۰ تا ۸۰ میلیون تومان به ازای هر دانشجو از جمله این اقدامات است.

اجرای طرح دستیار فناوری برای دانشجویانی که در پارک‌های علم و فناوری فعالیت می کنند

وی در تشریح طرح دستیار فناوری گفت: در این طرح برای دانشجویانی که در پارک‌های علم و فناوری فعالیت می‌کنند در مقطع کارشناسی تا یک میلیون تومان، در مقطع کارشناسی ارشد دو میلیون تومان و مقطع دکترا سه میلیون تومان به عنوان کمک هزینه پرداخت می‌شود.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به حمایت‌های جدی دولت سیزدهم از مباحث فناوری گفت: در قانون بودجه سال جاری ۷۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و ۳۰۰ میلیارد تومان برای تأسیس پردیس‌های فناوری و حمایت از مناطق محروم در زمینه فناوری و نوآوری تخصیص پیش‌بینی شده است. همچنین برای اولین بار برای معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز ردیف بودجه در نظر گرفته شده است و ۳۵ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

حمایت از توسعه کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه‌ها

وی راهبردهای معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم را حمایت از توسعه کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه‌ها، حمایت از توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری با محوریت پارک‌های علم و فناوری، هدایت پژوهشگاه‌های کشور به سمت پژوهش‌های نیاز محور، شبکه‌سازی در زمینه علم و فناوری میان ذی‌نفعان داخلی و خارجی، پایش نظام نوآوری و فناوری کشور و طراحی نظام ایده ها و نیازها عنوان کرد.

کد خبر 5455885

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری علی خیرالدین شورای عالی انقلاب فرهنگی پارک علم و فناوری حاکمیت سایبری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان سورنا ستاری فناوری فضایی ایالات متحده امریکا شرکتهای فناوری فیبر نوری نقاط اینترنت اکتشافات فضایی ایرانسل خورشید معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم فناوری و نوآوری وزارت علوم پارک های علم و فناوری کارآفرینی و نوآوری فعالیت های معاونت میلیون تومان میلیارد تومان دانشگاه ها پژوهشگاه ها شورای عالی مراکز رشد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۴۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه

ایسنا/خراسان رضوی معاون آموزشی پژوهشکده صنایع غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: اگرچه داشتن دانشگاه‌ها و بخش خصوصی بسیار قوی ارزشمند است، اما این ارتباط بازیگران است که می‌تواند در نهایت خروجی قابل توجه داشته باشد و در اینجا معاونت علمی ریاست‌جمهوری و جهاددانشگاهی این نقش واسطه‌ای را دارند.

شادی بلوریان امروز ۱۳ اردیبهشت در اولین رویداد ملی فبین‌فود که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با بیان اینکه سه کلیدواژه آزمایشگاه‌های ساخت سریع، نوآوری و غذا تعیین ‏کننده رویکرد اصلی ما در این رویداد است، اظهار کرد: امنیت غذایی یکی از موضوعات تاثیرگذار بر امنیت‌ ملی است. در تعریف امنیت غذایی ۴ رکن فراهم بودن، دسترسی اقتصادی و فیزیکی، سلامت و پایداری مطرح است و زمانی می‌توان گفت امنیت غذایی وجود دارد که همه مردم در همه زمان‌ها بتوانند به غذای سالمی که تامین کننده نیازهای تغذیه‌ای آنهاست، دسترسی داشته باشند.

وی افزود: زیست‌بوم نوآوری از بازیگران متعددی تشکیل شده و بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و شرکت‎های دانش‌بنیان به عنوان بازیگران اصلی این زیست‌بوم مطرح اند. هر کدام از این بازیگران با توجه به اهداف و رسالت‌هایی که دنبال می‌کنند، از سطوح آمادگی مختلفی وارد زیست‌بوم فناوری می‌شوند. طبیعتا دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ما شروع‌کننده هستند. ایده‌های ارزشمندی که از طرف فرهیختگان و نخبگان ارائه می‌شود، نیازمند انسجام و انتقال به جامعه است. بنابراین هدف اصلی ما از نوآوری، ایجاد زنجیره ثروت‌آفرینی، ایده، فناوری و نوآوری است. البته نوآوری، به معنای هر تغییری که باعث ایجاد ارزش شود نیز مطرح است.

دبیر علمی اولین رویداد ملی فبین‌فود با اشاره به چالش‌های جدی در مسیر نوآوری، بیان کرد: اگرچه داشتن دانشگاه‌ها و بخش خصوصی بسیار قوی ارزشمند است، اما این ارتباط بازیگران است که می‌تواند در نهایت خروجی قابل توجه داشته باشد و در اینجا معاونت علمی ریاست‌جمهوری و جهاددانشگاهی این نقش واسطه‌ای را دارند. با بهره‌گیری از نوآوری به شیوه باز، هزینه‌های تحقیق و توسعه کاهش می‌یابد، نوآوری با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد و ریسک کمتری را در رابطه با توسعه شاهد هستیم. برای نفوذ نوآوری در صنایع، آزمایشگاه‌های ساخت سریع از جمله ساختارهایی هستند که می‌توانند در افزایش ارتباطات و ارزان و آسان شدن نوآوری برای صنایع ما نقش مهم و کلیدی ایفا کنند.

بلوریان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی نهادی عمومی و غیردولتی است، عنوان کرد: این نهاد در  طول چهار دهه فعالیتش نقش کلیدی و مهمی را در  توسعه فناوری ایفا کرده است. در دهه ۷۰ و ۸۰ جهاددانشگاهی سعی کرد به عنوان مکمل دانشگاه عمل کند و از موازی‌کاری و انجام کارهای مشابه بپرهیزد. سپس در دهه ۹۰ این نهاد تمرکز جدی بر بحث توسعه فناوری‌ها داشت و در این زمینه به توفیقات خوبی هم دست یافت. لذا در راستای ایجاد پلتفرم توسعه آزمایشگاه‌های ساخت سریع جهاددانشگاهی از جمله سازمان‌هایی است که می‌تواند نقش کلیدی ایفا کند.

وی اضافه کرد: پارادایم نوآوری ما تدریجی است و قطعاً برای ما مهم است که مسئله‌ای را حل کنیم که نهایتا نیاز صنعت را رفع کند، زیرا یکی از دغدغه‌های اصلی صنایع ما این است که خروجی دانشگاه‌ها منطبق بر نیازهای آن‌ها نیست. بنابراین اگر در آزمایشگاه‌های ساخت سریع بتوانیم منطبق با نیاز صنعت عمل کنیم، مطمئنا خروجی‌های دانشگاه برای حل مشکلات صنعت کارآمد خواهد شد.

معاون آموزشی پژوهشکده صنایع غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: پس از دریافت مسئله از صنعت، در اختیار نوآوران و فناوران قرار می‌گیرد تا برای حل آن‌ها طرح‌های نوآورانه خود که در سطوح فناوری ۲ به بالا قرار دارند را ارائه دهند. هنگامی که نیاز به وجود بستر و زیرساخت برای پرورش و رشد طرح‌های نوآوران حس می‌شود، جهاددانشگاهی ورود پیدا می‌کند. در این مرحله به کمک همه بازیگران زیست‌بوم فناوری نیاز داریم.

بلوریان افزود: از دیگر دلایلی که جهاددانشگاهی را به عنوان سازمانی برای ایجاد و توسعه فناوری‌های تخصصی آماده می‌کند، وجود ساختاری به نام سازمان تجاری‌سازی جهاددانشگاهی است که در آن به ایده‌های ارزشمند کمک می‌شود تا پرورش یابند و از نظر فنی و تخصصی بررسی می‌شوند.

وی به بیان اهداف این رویداد ملی پرداخت و گفت: از اصلی‌ترین اهداف این رویداد، تبیین جایگاه‌ آزمایشگاه‌های ساخت سریع در توسعه نوآوری و افزایش تاب‌آوری صنایع غذایی است. قطعا با تامین بخشی از زیرساخت‌های مورد نیاز فناوران و همچنین کمک به تجاری‌سازی ایده‌هایشان، آنان را حمایت خواهیم کرد. 

دبیر علمی اولین رویداد ملی فبین‌فود با بیان اینکه در تبیین اهمیت ایجاد فب‌لب ۳ پیش‌رویداد برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از نیازها و طرح‌های رسیده به این رویداد، گفت: عمده نیازهایی که از صنایع دریافت کردیم در حوزه مواد اولیه، فرمولاسیون و فرآوری موادغذایی بود. در طرح‌ها نیز عمده آنچه دریافت کردیم در حوزه فرمولاسیون و فرآیندهای تولید در صنایع غذایی و مواد اولیه صنعت غذاست.

بلوریان به فرآیند ارزیابی طرح‌ها اشاره و اظهار کرد: ۸۸ طرح از سوی فناوران و نوآوران دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی دریافت شد که برای بخشی از آن کارفرمای مشخصی نداشتیم و در قالب پوستر در این رویداد ارائه شده است. پس از طی مراحل اولیه ۲۸ طرح وارد کمیته علمی و داوری شدند.  در نهایت ۱۸ طرح منتخب شد که طی جلسات متعدد با کارفرمایان پروژه‌ها چکش‌کاری شدند که امروز معرفی و تفاهم‌نامه‌های آن امضا خواهند شد.

وی با تأکید بر اهمیت دست‌یابی به محصول در این پلتفرم بیان کرد: تمام تلاش‌مان این است که پژوهش را صرفا برای پژوهش انجام ندهیم، پژوهش باید خروجی مشخصی داشته باشد، ساخت نمونه اولیه و خدمات تخصصی آزمایشگاهی را در جهاددانشگاهی خراسان رضوی در دستور کار قرار داده‌ایم تا طرح‌های ارزشمند را با توجه به تجارب ارزشمندی که در پژوهشکده صنایع غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی داشته‌ایم، اجرا کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه
  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • بازتعریف نقش جهاد دانشگاهی در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور
  • مدل دانشگاه آزاد برای رسیدن به توانایی گروهی، شبکه سرای نوآوری است
  • اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش امید و انگیزه دستیاران
  • آیین‌نامه حمایت از «نخبگان درون سازمانی» تدوین و اجرا می‌شود
  • رسالت مالکیت فکری، شناسنامه‌دار کردن تولد نوآوری‌هاست
  • ضرورت تدوین کلان روندها برای طراحی آینده متناسب با زیست بوم ایران
  • تصویب سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی