Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@19:00:51 GMT

نوروز و سفر به شهر هزار چشمه‌؛ از سمیرم تا کهندژساسانی

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۷۵۶۶۱

نوروز و سفر به شهر هزار چشمه‌؛ از سمیرم تا کهندژساسانی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بسیاری از افراد تمام جاهای دیدنی اصفهان را فقط محدود به شهر اصفهان می‌دانند. این در حالی است که هر گوشه از این استان، یک جاذبه گردشگری تماشایی محسوب می‌شود. اگر به‌دنبال تجربه گردشگری به همراه ماجراجویی هستید، بهتر است از شهرهای کمتر شناخته‌شده اصفهان دیدن کنید.

سمیرم، شهر هزار چشمه و نگین گردشگری استان اصفهان، شهری است که در ۱۶۵ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهر کوهستانی معماری منحصر‌به‌فردی دارد و با جاذبه‌های طبیعی زیبای خود در شهر و اطراف آن، یک مقصد کاملاً ایده‌آل و محبوب برای سفرهای تابستانی و از جاهای دیدنی اصفهان است. این شهر از نظر طبیعی واقعا غنی است و هر آنچه را که باید داشته باشد، دارد؛ از چشمه‌های پرآب و رودخانه‌های خروشان گرفته تا آبشارهای بکر و باغ‌های پربار، همه‌وهمه در این شهر یافت می‌شوند. در ادامه به معرفی دیدنی‌‌های سمیرم می‌پردازیم.

شهرت شهر سمیرم با سیب اعلای آن گره خورده است، این محصول به‌خاطر طعم و کیفیت مرغوب، از بزرگ‌ترین کالاهای صادراتی ایران است؛ باغ‌های سیب از اصلی‌ترین جاذبه‌های طبیعی ساخته دست انسان در این منطقه هستند.

آبشار سمیرم

آبشار سمیرم که آن را عروس زاگرس نیز می‌نامند، یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های طبیعی سمیرم محسوب می‌شود. این آبشار که در 4 کیلومتری شرق سمیرم و ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است، در یک دره واقع شده و باشکوه تمام از میان دو دیواره سنگی به پایین فرو می‌ریزد؛ آبشار سمیرم یکی از بهترین مکان‌های طبیعی سمیرم برای شب‌ماندن است.

صخره‌های اطراف آبشار که در زیر فرشی مخملین از خزه‌ها پنهان شده‌اند، صلابت و زیبایی آن را به کمال رسانده‌اند. آب این آبشار که ارتفاع آن ۳۵ متر است، پس از فرو ریختن از بالای دره، حرکت خود را به‌صورت یک چشمه پلکانی در میان تفرجگاه ادامه می‌دهد و در اطراف آن سکوهایی ایجاد شده که برای نشستن و استراحت کاملا مناسب هستند.

در اطراف این آبشار تمام امکانات رفاهی لازم از جمله رستوران، مغازه‌های اغذیه‌فروشی، نمازخانه، سرویس بهداشتی فراهم شده است.

 

چشمه ناز

چشمه ناز ونک که در حقیقت از چند چشمه تشکیل شده، چشمه‌ای پرآب با طبیعی زیبا در اطراف خود است. این چشمه پر آب که مانند یک رودخانه به نظر می‌رسد، در ۱۹ کیلومتری جنوب شرقی روستای ونک قرار دارد؛ در اطراف این چشمه آب خنک و گوارا در نقاط مختلف دل صخره‌ها و سنگ‌ها را شکافته و منظره‌های جالبی خلق کرده است.

 

آبشار آب ملخ  

اگر می‌خواهید شاهد شاهکاری بزرگ از طبیعت اصفهان باشید، بازدید از آبشار آب ملخ را از دست ندهید، این آبشار که دو طرفه است و از هر دو طرف آن آب جریان دارد، با سقوط یک سنگ بزرگ در مسیر رودخانه به وجود آمده است.

صدها سال قبل تکه سنگ بزرگی در مسیر رودخانه افتاد و جریان آب را مسدود کرده است؛ اما آب با قدرت فرسایش خود به‌تدریج مسیری تونل‌ مانند به طول ۸۰ متر در میان سنگ ایجاد کرده است و امروزه آب چشمه‌های موجود در کوه‌ها و صخره‌های اطراف این تونل طبیعی، از دو طرف دیواره‌های شمالی آن به پایین می‌ریزد. جالب است آب این آبشار دشمن ملخ‌ها و آفات است و به همین دلیل آن را آب ملخ نامیده‌اند؛ در ضمن این آبشار به آبشار تخت سلیمان هم شهرت دارد.

 

آبشار بی بی‌ سیدان

در ۳۰ کیلومتری سمیرم روستایی به نام بی بی سیدان قرار دارد که رودخانه‌‌ای مصفا به نام کاسگان با آب زلال در نزدیکی آن جریان گرفته است و در کنار این رودخانه، در دره‌ای بکر به نام تنگه نازی، آبشاری به نام آبشار بی‌بی سیدان با قدرت می‌ خروشد. می‌توانید با پیاده‌روی و آب‌تنی در قسمت‌های کم‌عمق رودخانه که آب آن چندان هم سرد نیست، خستگی را از تن خود بیرون کنید. در ضمن باید در هنگام پیاده‌روی در رودخانه کفش مناسبی نیز بپوشید.

روستای خفر

روستای خفر با طبیعت بسیار زیبا در جنوبی‌ترین نقطه استان اصفهان و در مرز بین این استان و استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. هر گوشه از طبیعت این روستا که رودخانه‌ای خروشان در میان درختان انبوه آن جریان دارد، هدیه‌ای زیبا به چشمان شما می‌دهد.

زمستان‌های روستای خفر به‌قدری سرد و پر برف است که باعث شده لقب جهنم سفید را به این روستا نسبت دهمد، وجود آبشارهای متعدد، یخچال‌های طبیعی و رودخانه‌های حاصل از این یخچال‌ها و از همه مهم‌تر باغات سیب متعدد، خفر را به روستایی بی‌بدیل تبدیل کرده است؛ در ضمن در این روستا امامزاده‌ای واقع شده که معماری آن در نوع خود منحصر‌به‌فرد است.

یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر این روستا، آبشار خفر در ۵ کیلومتری روستای خفر در دره قاش مستان است که با ارتفاع ۳۵ متر همچون یال سفید اسب در دل کوه، هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. برای رسیدن به این آبشار باید سختی دو ساعت پیاده‌روی در رودخانه پرآب روستا و دره دنی‌‌پی را تحمل کنید.

 

چشمه بابا زرنگ کمه

در ۶۵ کیلومتری جنوب سمیرم چشمه بابا زرنگ شهرستان کُمِه نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند، در اطراف این چشمه، چندین چشمه کوچک و بزرگ دیگر نیز جاری است و درختان چنار قطور چند صد ساله نیز بر زیبایی آن افزوده‌اند.

 

روستای نُقُل

روستای نُقُل نیز با طبیعتی جذاب، قله‌هایی که در بیشتر ایام سال پوشیده از برف هستند و رودخانه‌ای خروشان با آب سرد و گوارا، یکی دیگر از روستای زیبای اطراف سمیرم است که در فاصله ۱۱۳ کیلومتری جنوب این شهر واقع شده است، یکی از دیدنی های این روستا چشمه نول است که در ارتفاع نسبتاً بالایی واقع شده است.

شهرستان خمینی‌شهر در ۱۲ کیلومتری شمال‌غرب اصفهان قرار دارد. خمینی‌شهر، شهری نسبتاً کوچک با ۱۷۵ کیلومتر مربع مساحت است، این شهر در ۱۲ کیلومتری شمال‌غرب اصفهان قرار دارد، این شهر از شمال به شهرستان شاهین شهر و میمه، از شرق و شمال‌شرق به اصفهان، از غرب و شمال‌غرب به نجف‌آباد و از جنوب به فلاورجان محدود می‌شود. این شهرستان جزو مناطق خوش‌آب‌وهوا و نیمه‌کوهستانی به حساب می‌آید.

 

چشمه لادر

چشمه لادر یکی از زیباترین جاهای دیدنی خمینی‌شهر به حساب می‌آید. این چشمه در بافت تاریخی خمینی شهر قرار دارد، جالب است بدانید قدمت بافت تاریخی خمینی‌شهر به دوران ساسانیان می‌رسد. بر اساس اسناد و کتب تاریخی، کهندژ پایتخت و مقر پادشاهان کیانی و ساسانی بوده است. این دژ عظیم و تاریخی در مسیر دسترسی به اصفهان قرار دارد. در نزدیکی کهندژ و در دل بخش تاریخی خمینی‌شهر، چشمه‌ای جوشان از دل کوهستان بیرون می‌زند. این چشمه در ۵ کیلومتری شهرستان خمینی شهر قرار دارد، دسترسی به این چشمه بسیار ساده است.

در حقیقت چشمه لادر یک مجموعه تفریحاتی در خمینی شهر است. چشمه لادر از مجموعه‌ای چشمه کوچک و بزرگ به وجود می‌آید؛ از نظر فنی، آب این چشمه فراوان نیست؛ اما چشم‌اندازی خیره‌کننده را به وجود می‌آورد، این چشمه تقریباً در تمامی فصول سال پر آب است، پس می‌توان آن را یک جاذبه چهار فصل دانست.

خانه سرتیپ سدهی

خانه سرتیپ سدهی در لیست خانه‌های قدیمی ایران و فهرست آثار ملی کشورمان قرار دارد. این خانه یکی از زیباترین جاهای دیدنی خمینی شهر به حساب می‌آید. خانه سرتیپ سدهی یکی از زیباترین نمونه‌های معماری سنتی ایرانی است؛ در حقیقت زمانی که حتی تصاویر این خانه را مشاهده می‌کنید، در دلتان می‌گویید که «خانه» باید این باشد. شاید به همین خاطر نیاکان ما زندگی بهتر و شادتری را تجربه می‌کردند. عظمت این خانه قجری، ما را یاد قصرهای سلطنتی می‌اندازد.

 

این بنا در محله لادره فروشان و بلوار توحید قرار دارد، فردی با نام « سرتیپ محمدحسن خان امینی سدهی» در این خانه زندگی می‌کرد. او فرزند یاور خان بود، پدر یاور خان جزو افراد نظامی و درجه‌دار در دوره قاجار به حساب می‌آمد.

این خانه را می‌توان یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی در تمام استان اصفهان دانست، تزئینات به‌کار‌ رفته در این خانه به‌حدی تماشایی و زیبا هستند که ساعت‌ها مات و مبهوت تماشای آن خواهید شد.

 

مسجد جامع خوزان

مساجد جامع هر شهر و دیاری معمولاً جزو زیباترین و بزرگترین مساجد آن منطقه هستند. مسجد جامع خوزان یکی از زیباتری مساجد شهرستان خمینی‌شهر است، قدمت این مسجد به دوران سلجوقیان باز می‌گردد. این مسجد، یک بنای چهار ایوانی بسیار زیبا است. بر اساس اسناد تاریخی، مسجد خوزان در زمان ابلخان مغول بنا شد.

تقریباً این مسجد حدود ۶۰۰ سال قدمت دارد؛ مقرنس‌کاری، قطاربندی‌ها و تزئینات معقلی در کنار کاشی‌کاری جزو ویژگی‌های بارز مسجد جامع خوزان هستند.

خانه ابوالحسن خان مجیر

در محله «اندان» خمینی شهر خانه باشکوهی مربوط به اواخر دوره قاجار – اوایل دوره پهلوی وجود دارد که ابوالحسن خان مجیری متوفی به سال ۱۲۸۶ تاجر معروف توتون و تنباکو در زمان سلطنت ناصرالدین شاه خشت بنای آن را نهاده و به خانه مجیر مشهور است.

ایوان یزدگرد

ایوان یزدگرد یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان خمینی شهر است که مربوط به محوطه‌ای باستانی بوده و اکنون بخشی از آن در ۳ کیلومتری خمینی‌شهر باقی مانده است و اثری مربوط به قبل از اسلام است. همچنین گورستان باستانی زارع‌آباد و خانه سرتیپ سدهی و خانه مجیری نیز از دیگر مکان‌های توریستی خمینی‌شهر هستند.

برج‌های کبوترخانه خمینی‌شهر

کود کبوتر در اقتصاد کشاورزی ایران چنان اهمیتی داشته که غازان خان مغول در هفتصد سال قبل در ضمن سایر اقداماتش جهت احیای کشاورزی از جهت حفظ و حمایت کبوتران در روستاها نیز اقداماتی انجام داده و عمله دولت را از اینکه کبوتران را از روستائیان بگیرند منع کرده و قدغن کرده هر جا برج کبوتری وجوددارد، دام بگذارند.

کهندژ

کهندژ خوزان از نظر تقسیمات شهرهای پیش از اسلام به بنایی گفته می‌شد که بخش اداری و نظامی را تشکیل می‌داد و دیواری بلند این مجموعه را از سایر نقاط مجزا می‌کرد؛ کهندژ جایگاه و سکونتگاه حکام و درباریان بود، این بخش در مرکز و بهترین نقطه شهر و اغلب در سطحی بالاتر از سایر نقاط، جای داشت و توسط دروازه‌ای به سمت شرق به خارج راه داشت.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج/

منبع: فارس

کلیدواژه: آبشار سمیرم آب ملخ چشمه لادر کهندژ خانه سرتیپ سدهی شهرستان خمینی شهر یکی از زیباترین خانه سرتیپ سدهی کیلومتری جنوب واقع شده جاهای دیدنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۵۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر به تهران قدیم؛ ۹۰ سال پیش تهرانی‌ها چه آبی می‌نوشیدند؟ (+عکس)

بلدیه تهران از مردم خواست بهداشت را در مسیر آب‌های شرب رعایت کنند.

به گزارش اطلاعات آنلاین، در سال ۱۳۱۳ بلدیه تهران با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بهداشت آب‌های جاری و قنات و چشمه‌ها در تهران که یکی از مهم‌ترین منابع تامین آب شرب شهروندان بود، هشدار داد.

اطلاعیه را به نقل از روزنامه اطلاعات ۳ اردی‌بهشت بخوانید و عکس‌هایی از یک نهر جاری و یک چشمه در تهران تماشا کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نگاهی به طبیعت بهاری دریاچه سد آغچه در بوئین میاندشت + فیلم
  • اعزام زائران خانه خدا پس از ۹ سال انتظار از فرودگاه اصفهان
  • جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم
  • تعهد اشتغال برای هزار و ۵۵۸ نفر در سمیرم
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
  • پیشرفت ۴۰ درصدی رمپ خروجی پل امام خمینی (ره)
  • آبشار زیبای تخت‌چو در استان لرستان
  • مفقود شدن ۲ نفر در سمیرم
  • روایتی از هنرآفرینی هنرمندان نصف‌جهان در قطب عاشقی عالم، «کعبه»
  • سفر به تهران قدیم؛ ۹۰ سال پیش تهرانی‌ها چه آبی می‌نوشیدند؟ (+عکس)