Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-30@00:14:31 GMT

اینماد اجباری و حاشیه‌های آن در ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۷۵۸۹۷

اینماد اجباری و حاشیه‌های آن در ۱۴۰۰

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، دریافت نشان اینماد آن هم به صورت اجباری در سال ۱۴۰۰ صدای بسیاری از کسب و کارها را درآورد. برخی اینطور می‌گفتند که قرار است ریسک تجارت در قبال حقوق مصرف‌کننده مدیریت شود. برخی هم آن را مانعی تازه بر سر کسب‌کارها می‌دانستند.

بیشتر بخوانید

پشت‌پرده مخالفت با اینماد چیست؟

در همین رابطه وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس، پشتوانه‌های قانونی اینماد را تشریح کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نامه داشتن مجوز نماد اعتماد پیش‌نیاز ابزار پذیرش مجازی عنوان شده بود.  

الزام به داشتن اینماد

بر همین اساس همه کسب‌وکارهای اینترنتی از سوم آذرماه ۱۴۰۰ ملزم شدند برای دریافت درگاه پرداخت جدید، اینماد داشته باشند. همچنین پیش از این «مهران محرمیان» معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفته بود که کسب‌وکارهای خرد می‌توانند به طور کاملا سیستمی و برخط و تنها با ارائه اطلاعات هویتی و دامنه خود نسبت به اخذ اینماد بی‌ستاره اقدام کنند. این در حالی بود که در روزهای اخیر اعتراض نسبت به اجرای اینماد به شکل اجباری برای کسب‌وکارهایی که پرداخت الکترونیکی دارند، بالا گرفته و حتی عده‌ای آن را زمینه ساز انحصار دانسته‌اند.

بهتر است این نکته را در نظر داشته باشیم که اینماد دو کارکرد اصلی دارد، یکی اینکه مجوز کسب‌وکار اینترنتی است که در قالب اینماد بدون ستاره و تک‌ستاره صادر می‌شود و دوم اینکه رتبه اعتماد به یک فروشگاه اینترنتی را نشان می‌دهد، که در قالب اینماد با ستاره‌های ۲، ۳، ۴ و ۵ صادر می‌شود.

 برخی کارشناسان در همین رابطه به مساله استناد قانونی این مصوبه اشاره می‌کردند. بر این اساس و طبق ماده ۱۰۳ آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی، وزارت صمت مکلف شده تا امکان استعلام برخط اینماد را برای بانک مرکزی فراهم کند. البته این تکلیف توسط وزارت صمت در سال ۹۸ انجام شد و بانک مرکزی نیز می‌بایست برای ارائه درگاه پرداخت اینترنتی (IPG)، اینماد را از وزارت صمت استعلام کند.

اعتراض کسب و کارها

بخشی از اعتراض‌ها هم بیشتر از سمت کسب و کارهای اینترنتی و به نبود لزوم ارائه چنین مصوبه‌ای بود. محمدجعفر نعناکار کارشناس حقوقی فضای کسب‌وکار در همین رابطه گفته بود: بسیاری از کسب و کارهای بزرگ در اقدامی‌خودجوش نسبت به حذف اینماد از سایت خود اقدام کرده اند. اعتراض کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ به اجبار اینماد، نشان از غیرمعقول بودن این تصمیم دارد. اینماد محصول مرکز توسعه‌ی تجارت الکترونیک در کشور به شمار می‌رود و قرار بود که در راستای تسهیل تجارت الکترونیک اقدام کند. اینکه دریافت یک نماد به صورت قهری برای کسب و کارها اجباری شود، با توجه به شرایط اقتصادی شکننده‌ کشور با روح مسئله در تعارض است. یعنی به جای اینکه تسهیل کننده‌ تجارت الکترونیک باشد، مانع جدیدی را برای ایجاد کسب و کارها مخصوصاً کسب و کارهای خرد ایجاد می‌کند.

وی گفته بود: کسب و کارهایی که بالغ هستند، ممکن است بتوانند با سیاست‌های مرکز توسعه‌ تجارت الکترونیک کنار بیایند، اما این الزام برای کسب و کارهای کوچک در تجارت شبکه‌ای عملاً مانعی برای رشد است. اصولاً اینماد نمی‌تواند کاری در زمینه‌ مسائل مربوط به پولشویی انجام دهد. زیرا این موضوع بسیار گسترده و پیچیده است. در هیچ یک از کشورهای جهان نمادی به این شکل که در ایران می‌بینیم، وجود ندارد که در حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال عمل کند. چیزی که می‌تواند بر دریافت و پرداخت و چرخه‌ مالی کشور نظارت کند و این موضوع را نظام‌مند بکند، احراز هویت دقیق کسب و کارها و نه اعطای مجوز است.

سپیده اشرفی کد خبر: 1133617 برچسب‌ها کسب و کار اینترنتی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کسب و کار اینترنتی تجارت الکترونیک کسب و کارهای کسب و کارها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۵۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین

ولی‌عهد عربستان در دیدار با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر مخالفت «قاطعانه» کشورش با کوچ اجبار مردم فلسطین تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی روز دوشنبه در حاشیه نشست ویژه مجمع جهانی اقتصادی ریاض میزبان «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود.

بن سلمان ضمن تأکید بر مخالفت کشورش با کوچ اجباری فلسطینیان تصریح کرد: «عربستان تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط با همه طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به کار می‌گیرد تا مانع از تشدید تنش‌ها و جلوگیری از گسترش آن در منطقه شود.»

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان «واس»، ولیعهد سعودی همچنین بر «ایستادگی همیشگی عربستان در کنار مردم فلسطین برای دستیابی به حقوق مشروع‌اش و دستیابی به صلح عادلانه و پایدار» تأکید کرد.

در این نشست همچنین «وضعیت تشدید حملات نظامی در غزه و حومه و بدتر شدن وضعیتی که جان غیرنظامیان و امنیت و ثبات منطقه را تهدید می کند» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • ۱۲۵ هزار کارگر در استان اردبیل تحت پوشش بیمه اجباری هستند
  • استفاده از ظرفیت نخبگان موجب توسعه می‌شود
  • نابسامانی در ثبت نام اینترنتی تایر و کمبود تایر سواری رینگ ۱۳ و ۱۴
  • خط دفاع پرسپولیس فقط یک تغییر اجباری دارد
  • واکنش پرستاران گرگان به اضافه‌کار اجباری
  • تدارک ویژه حوزه‌های علمیه برای دهه کرامت در ۱۴۰۰ نقطه دنیا
  • ۶ خطه شدن دو آزادراه در اصفهان/ ایمنی در همه کارها اولویت دارد
  • دریافت هزار تراکنش حساب، با اینترنت‌بانک تجارت