Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@18:35:29 GMT

آغاز به کار ساخت خط آهن ازبکستان به افغانستان و پاکستان

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۷۶۵۰۴

آغاز به کار ساخت خط آهن ازبکستان به افغانستان و پاکستان

ازبکستان اعلام کرد، کار ساخت خط آهن این کشور که قرار است از مسیر افغانستان به مقصد پاکستان امتداد یابد را آغاز کرده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری خبرگزاری تسنیم، «محمد احسان » مسئویل سرمایه گذاری پروژه خط آهن ازبکستان، افغانستان و پاکستان در «ترمز» اظهارداشت که این خط آهن کوتاهترین راهی است تا آسیای مرکزی را از مسیر افغانستان به بندرهای «گوادر» و «قسیم» وصل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروژه که 5 میلیارد دلار هزینه دارد از طریق ترمز به مزار شریف سپس کابل و در نهایت تا پشاور امتداد می‌یابد.

 پیش از این توافق سه جانبه میان ازبکستان، افغانستان و پاکستان، برای آغاز کار عملی این پروژه در تاشکند صورت گرفته بود.

ازبکستان، همراه با افغانستان، قزاقستان، پاکستان و روسیه، پیشتر بحث در مورد این پروژه را آغاز کرده بود. در دسامبر 2018 و مارس 2019، یک نشست پنج جانبه از روسای ادارات راه آهن در تاشکند برگزار شد که طی آن تصمیم به ایجاد یک گروه کاری در زمینه اجرای آن اتخاذ شد.

سفر هیئتی از طالبان به ازبکستان برای رایزنی درباره گسترش روابط اقتصادیطالبان: نقشه راه همکاری‌های افغانستان-ازبکستان ایجاد می‌شودازبکستان: دارایی‌های مسدود شده افغانستان آزاد شوند

کارشناسان اعلام کردند که این کریدور آسیای مرکزی را از طریق افغانستان به پاکستان از طریق کوتاهترین مسیر متصل می‌کند و همچنین فرصتی برای کشورهای جنوب آسیا برای ورود به بازارهای کشورهای مستقل مشترک المنافع و اروپا فراهم می‌کند.

همچنین، همراه با کریدور ازبکستان-قرقیزستان-چین، جاده مزارشریف-کابل-پیشاور، مساله استراتژیک چهار کریدور اصلی در چین، کشورهای مستقل مشترک المنافع، اروپا و جنوب آسیا را حل خواهد کرد.

انتهای پیام/.

  

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ازبکستان اخبار پاکستان اخبار افغانستان ازبکستان اخبار پاکستان اخبار افغانستان خط آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۶۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو»

نشست سازمان بین المللی همکاری های اقتصادی (اکو) با موضوع «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو» برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم نمایندگان عالی رتبه کشورهای عضو سازمان از جمله دبیرکل اکو، جمهوری اسلامی ایران، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه و آذربایجان حضور داشته و سخنرانی کردند. 

«محمدعلی اسکندری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان با تاکید بر اینکه پیوندهای نزدیک فرهنگی و تاریخی کشورهای عضو و قابلیت های فراوان  آن‌ها در تمامی حوزه ها، بستر مناسبی را برای همکاری فراهم نموده است که گردشگری از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید. 

وی افزود: به‌رغم شکل‌گیری مرزهای جغرافیایی، همگرایی منطقه‌ای و کم کردن فاصله‌ها در بسیاری موارد موانع بی‌شماری را از سر راه ملت‌های منطقه برداشته است.  

دیپلمات کشورمان با تاکید بر این مهم که جمهوری اسلامی ایران همواره پایبند به سیاست حسن همجواری و پیوند دوستانه با همسایگان خود است، از همکاری‌های منطقه‌ای استقبال می‌کند.

اسکندری با اشاره به تجربه پایتخت گردشگری اکو در اردبیل در سال ۲۰۲۲ و شهر ساری در سال۲۰۲۳، همکاری کشورهای عضو در معرفی قابلیت های گردشگری یکدیگر را موجب شکل‌گیری همکاری‌های موثر در میان بخش‌های خصوصی فعال در گردشگری کشورهای عضو برشمردند و بر اهمیت نقش مدیران گردشگری در بخش‌های دولتی و خصوصی و همچنین نقش حیاتی تبلیغات و اطلاع‌رسانی تاکید کرد.

«محمدعلی اسکندری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان با اشاره به اینکه ایران نیز مانند سایر کشورهای عضو از قابلیت‌های گردشگری در حوزه های مختلفی برخوردار می باشد، بر نقش گردشگری سلامت به ویژه در بخش درمان، گردشگری فرهنگی به ویژه در حوزه ادبیات فارسی، گسترش بازارهای خرید مرزی و انجام کمپین‌های تبلیغاتی بر روی مقاصدی که پیشینه تاریخی مشترکی با یکدیگر دراند را از جمله راهکارهای گسترش و تعمیق روابط فیمابین کشورهای عضو برشمرد. 

همچنین اسکندری به منظور بهبود شرایط در آینده سازمان پیشنهاداتی را به شرح ذیل مطرح کرد:

۱. راه‌اندازی پلتفرم های مشترک دیجیتالی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
۲. افزایش همکاری و تعامل میان اعضاء در جهت تقویت بازاریابی و تبلیغات به منظور معرفی ظرفیت های گردشگری کشورهای عضو
۳. تقویت شبکه حمل و نقل میان کشورهای عضو
۴. استفاده از ظرفیت گردشگری سلامت به ویژه در حوزه درمان
۵. برگزاری تور های آشنا سازی تورگردانان با ظرفیت های گردشگری کشورهای عضو. 

در پایان نشست اعضا با صدور بیانیه‌ای «شهرسبز» را به عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۴ نامیدند.

لازم به ذکر است که سازمان همکاری اقتصادی یک سازمان منطقه‌ای بین دولتی اقتصادی است که در سال ۱۹۸۵ میلادی تشکیل و کشورهای ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان اعضای این سازمان می باشند و هفت کشور قزاقستان، آذربایجان، افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در سال ۱۹۹۲ میلادی به طور داوطلبانه به سازمان همکاری اقتصادی پیوستند ‌و در حال حاضر عضو ناظر سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راه آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است؛ افغانستان به دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • برگزاری نشست «گردشگری بدون مرز در فضای همکاری کشورهای عضو اکو»
  • راه‌آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است/ افغانستان به‌دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • از مردم افغانستان حمایت می کنیم
  • طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  • نماینده ویژه رئیس‌ جمهور : نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی
  • نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • کاظمی قمی: نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • امید افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال