Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@17:56:18 GMT

رایزنی وزرای خارجه ایران و ترکمنستان در چین

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۷۶۸۶۵

رایزنی وزرای خارجه ایران و ترکمنستان در چین

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به چین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بامداد (چهارشنبه) دهم فروردین ماه در رأس یک هیأت سیاسی به منظور شرکت در سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان وارد شهر تونشی چین شد، دقایقی قبل با «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر خارجه کشورمان در ابتدای این دیدار فرارسیدن سال نو و نوروز را به همتای ترکمنستانی تبریک گفت و افزود: طبعا این یکی از ریشه‌های تاریخی و تمدنی دو کشور است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ترکمنستان را به وی و مردم خوب ترکمنستان تبریک گفت و خاطرنشان کرد: آقای قربانقلی بردی محمداف تصمیم خردمندانه‌ای را گرفت و تجربه ایشان در منطقه قابل تحسین است.

وزیر خارجه ترکمنستان نیز از پیام تبریک همتای ایرانی خود تشکر کرد.

به گزارش خبرنگار فارس، امیرعبداللهیان پیش از این نیز با همتای پاکستانی و قطری دیدار کرده بود. امشب هم مهمانی افتتاحیه نشست از سوی وانگ یی وزیر امور خارجه چین برگزار می‌شود. 

سومین نشست همسایگان افغانستان با حضور وزرای خارجه و مقامات ایران، پاکستان، چین، ترکمنستان، ازبکستان، روسیه و تاجیکستان صبح فردا (پنجشنبه) در تونشی واقع در استان «آن هویی» در شرق چین برگزار شود. علاوه بر این قرار است نشستی نیز در حاشیه نشست همسایگان با حضور وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان، قطر، اندونزی و هیأتی از طالبان برگزار شود و گفته می‌شود امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان در نشست دوم حضور خواهد یافت. 

امیرعبداللهیان علاوه بر سخنرانی در نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان امروز و فردا دیدارهایی‌های دوجانبه با برخی مقامات دیگر شرکت کننده و وانگ یی وزیر خارجه دیدار دوجانبه داشته باشد.

پیش بینی می‌شود بیانیه این نشست پیش از ظهر فردا به وقت چین منتشر شود.

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، سید رسول موسوی دستیار وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی، رضا زبیب دستیار وزیر و مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه و علیرضا حقیقیان دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه نیز در این هیأت حضور دارند.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی ۲۵ اسفند ماه وانگ یی همتای چینی با توجه به برگزاری سومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در چین و در پاسخ به دعوت همتای چینی برای شرکت و حضور در این اجلاس اعلام آمادگی کرد.

نخستین نشست کشورهای همسایه افغانستان ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ به صورت مجازی با حضور وزاری خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان و به میزبانی چین برگزار شد و تهران نیز در پنجم آبان ماه ۱۴۰۰ میزبان دومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به اضافه روسیه بود که به جز وزرای خارجه روسیه و چین بقیه وزرا به صورت حضوری در نشست تهران شرکت کردند. اعلام شد که چین میزبانی سومین نشست را برعهده خواهد داشت. وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به همراه روسیه ۵ آبان ماه در بیانیه‌ای مشترک متذکر شدند که یک ساختار سیاسی فراگیر و گسترده با مشارکت همه اقوام تنها راه‌حل مسائل افغانستان است. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزیر امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان وزیر خارجه نشست وزرای سومین نشست امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۶۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی

وزارت صنعت و تجارت طالبان اعلام کرده است که این گروه در نشستی با هیأت ترکمنستانی روی موضوعات مختلف اقتصادی و تجارتی گفت‌وگو کرده‌ است.

این وزارت روز جمعه، ۷ ثور از برگزاری این نشست خبر داده و گفته است در این نشست بر روی ایجاد مرکز بزرگ و مشترک لوژستیکی در تورغندی و توافق‌نامه ترانزیتی سه‌جانبه میان طالبان، ترکمنستان و قزاقستان گفت‌وگو شده است.

وزارت تجارت طالبان همچنان گفته است که در این نشست بر افزایش صادرات سنگ‌های معدنی افغانستان از جمله مرمر، آهک و سمنت تاکید صورت گرفت.

انکشاف خط‌آهن افغانستان، تسهیل انتقال نفت و گاز، رفع قرنطینه بر کالاهای صادراتی افغانستان و توسعه روابط بانکی از دیگر محورهای بحث هیأت‌های دو طرف عنوان شده است.

دو طرف همچنان بر سر برگزاری نشست سه‌جانبه میان افغانستان، قزاقستان و ترکمنستان توافق کرده‌اند.

هیأتی از ترکمنستان به ریاست محمدخان چاقییف، رییس اداره ترانسپورت و ارتباطات کابینه ترکمنستان سه روز پیش به کابل آمد و طی این سفر با مقام‌های مختلف طالبان در کابل دیدار کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز | تصمیم کشور همسایه بعد از اقدام ایران
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • نشست معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه بریکس در مسکو با حضور علی باقری
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس با حضور ایران در مسکو
  • آغاز به کار نشست تحولات خاورمیانه بریکس در مسکو
  • آغاز به کار نشست معاونان وزرای خارجه بریکس با محوریت بررسی تحولات منطقه
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی