Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@09:01:27 GMT

الخزعلی: عراق به دولت اکثریت واقعی نیاز دارد نه گزینشی

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۷۹۷۰۴

الخزعلی: عراق به دولت اکثریت واقعی نیاز دارد نه گزینشی

به گزارش ایرنا، قیس الخزعلی در واکنش به توییت اخیر مقتدی صدر مبنی بر عدم توافق با چارچوب هماهنگی شیعی، در مصاحبه ای گفت: بارها گفتیم که روش به حاشیه راندن و رد دیگران مشکلی را در کشور حل نمی کند؛ کشور به میزان بالایی از ایثار و درک مصلحت عمومی و سعه صدر نیاز دارد؛ به گونه ای که رویکردهای مختلف را در بر گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الخزعلی درباره دولت توافقی ادامه داد: امیدواریم توافق مطلقی در کار نباشد بلکه اکثریت واقعی در همه چیز باشد؛ به این معنا که طرف سیاسی سنی، شیعی و کرد بیایند و اکثریت را شکل دهند. در مخالفان (اپوزیسیون) نیز طرف های سیاسی سنی، شیعه و کرد باشند. ما این را حمایت می کنیم... اما اگر درها برای «همه اهل سنت» و «همه کردها» باز باشد و «برای همه شیعیان باز نباشد» (فقط با شیعیان به شکل گزینشی برخورد شود)، ما بر این باوریم که چنین چیزی، درک صحیح از اکثریت نیست.

دبیر کل عصائب اهل الحق افزود: ما علت بن بست سیاسی نیستیم و دست های ما (به سوی شرکای سیاسی) دراز است. هر کاری در دو دور گذشته (جلسات روزهای شنبه و چهارشنبه پارلمان) کردیم، ارسال این پیام بود که «نمی توان از اکثریت پارلمانی شیعی چشم پوشید و نیز نمی توان از اکثریت مردمی شیعه و رأی دهندگان گذشت».  

رئیس ائتلاف صدر عراق در توئیتی پس از ناکامی ائتلاف سه گانه (جریان صدر، الحلبوسی و بارزانی) در جلسه روز گذشته پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهوری و نرسیدن نشست پارلمانی به حد نصاب، خطاب به برخی جریان‌های سیاسی عراق و هیأت هماهنگی شیعی نوشت که «با شما توافق نخواهم کرد».

مقتدی صدر که ائتلاف او بیشترین کرسی‌ را در پارلمان عراق به دست آورده‌ است، افزود: بن بست سیاسی را به توافق ترجیح می دهم.

رهبر جریان صدر عراق، توافق با گروه های سیاسی را  به معنای «پایان و نابودی عراق» توصیف کرد.

روز چهارشنبه، یک بار دیگر با غیبت بیش از ۱۴۰ نماینده پارلمان از شرکت در جلسه امروز، این نشست از حد نصاب افتاد و به زمان دیگری موکول شد؛ دستور جلسه هم تغییر کرد و به مصوبات جدیدی خارج از دستور کار جلسه برای انتخاب رئیس جمهوری پرداخت.

سرامیکی متنوع از طیف های مختلف پارلمانی عراق به جای صحن پارلمان زیر سقف خانه هادی العامری رئیس ائتلاف پارلمانی الفتح گرد آمد تا با بیش از ۱۴۰ نماینده غایب در پارلمان و حاضر در منزل عامری، نشست پارلمان باز هم از حد نصاب بیفتد؛ قوی تر از نوبت قبل.

جلسه پارلمان عراق، طبق اعلام قبلی، ساعت ۱۱ صبح روز چهارشنبه آغاز شد اما ۳۰ تن بیش از یک سوم تحریم کننده در آن غایب بودند و تعداد نمایندگان یک سوم تحریم کننده به ۱۴۰ نفر افزایش یافت.

در همین حال، چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی اعلام کرده است که همچنان دستش برای فشردن دست همکاری شرکای سیاسی به ویژه به سوی جریان صدر، دراز است.

جاسم الموسوی نماینده چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی در پارلمان عراق از ائتلاف دولت قانون تصریح کرد که خروج از بن بست سیاسی جاری، با دو گزینه ممکن است: ابتدا تشکیل فراکسیون بزرگتر شیعی در پارلمان که سالم ترین راه حل برای پایان بحران است. دوم؛ خوانش صحیح سایر نیروهای سیاسی از صحنه سیاسی و تصحیح امور به شکلی که در خدمت عراق و روند سیاسی آن باشد و بن بست را بشکند.

کریم البلداوی دیگر نماینده پارلمان از چارچوب هماهنگی شیعی گفت: ما عراقی می خواهیم که یکپارچه باشد و هیچ کس در آن احساس ضعف نکند.

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح بر این نکته تاکید دارد که «ادامه این وضع (بن بست سیاسی) به سود عراق نیست»

العامری افزود: به ائتلاف سه گانه (صدر، حلبوسی و بارزانی) می گوییم که قلب های ما باز و دست هایمان به سوی همگان برای تفاهم و حل انسداد سیاسی دراز است.

در همین حال، «ابوآلاء الولائی» دبیر کل کتائب سیدالشهدا عراق شامگاه چهارشنبه در توییتی از سید مقتدا صدر خواست به بیت شیعی بازگردد و جریان صدر را «قطب مهم اکثریت» خواند.

دبیر کل گروه مقاومتی کتائب سید الشهداء از سید مقتدا صدر خواست از تصمیم خود درباره تشکیل دولت بازگردد و نوشت: «وقتی برادرمان سید مقتدا صدر تصمیم به خروج از انتخابات گرفت اولین کسی بودم که از او خواستم از تصمیم خود عدول کند و او اجابت و از همه دعوت‌ها تشکر کرد... اکنون از او می خواهم به بیت شیعی بازگردد بویژه اینکه آنچه در روزهای شنبه و چهارشنبه حاصل شد پیروزی برای بخش بزرگتر بود که او (صدر) قطب مهمی در آن است. پس بیایید همه زیر خیمه علی (ع) گرد آییم؛ به خاطر عراق.»

برچسب‌ها عصائب اهل الحق سید مقتدا صدر شیعه پارلمان عراق پروندهٔ خبری عراق و تحولات بعداز انتخابات پارلمانی گره کور تشکیل دولت عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عصائب اهل الحق سید مقتدا صدر شیعه عصائب اهل الحق سید مقتدا صدر شیعه پارلمان عراق چارچوب هماهنگی سید مقتدا صدر پارلمان عراق بن بست سیاسی جریان صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۷۹۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست همدلی و همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می شود

سخنگوی شورای ائتلاف گفت که جلسه منتخبان مجلس دوازدهم امروز برگزار می‌شود. - اخبار سیاسی -

امیرابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با اعلام خبر برگزاری نشست منتخبان مجلس دوازدهم به دعوت شورای ائتلاف به خبرنگار سیاسی تسنیم گفت: این نشست امروز سه‌شنبه برگزار می‌شود.

اختصاصی| لیست 16نفره انتخاباتی "شانا" هفته آتی منتشر می‌شود

 

وی افزود: این روزها نشست‌های مختلفی توسط گروه‌های سیاسی و صنفی یا توسط افراد برگزار میشود، ائتلاف با احترام به همه سلایق نشست منتخبان مجلس دوازدهم رابه جهت همدلی و همفکری برگزار میکند و امیدواریم مجلس آتی بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

رسولی در پایان با اشاره به برخی تخریب‌ها گفت: برخی روشی جز بی‌اخلاقی و تخریب ندارند، بی‌محلی سیاست ما به این قلیل افراد است. مسئله ما مردم و کشور است و با عنایت به رهنمودهای رهبرانقلاب در باب وحدت و پرهیز از مجادلات بیهوده سیاسی ازآنها و رفتارشان عبور میکنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نماینده پارلمان عراق: سفیر آمریکا از عراق اخراج شود
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • جلسه منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • نشست همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می‌شود
  • نشست همدلی و همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می شود
  • بحران سیاسی در اسکاتلند با کناره گیری وزیر اول
  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد
  • عراق قانون جرم‌انگاری همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد