Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-29@18:43:29 GMT

آمریکا مقصر اصلی مسئله افغانستان است

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۶۸۰۰۲۳

آمریکا مقصر اصلی مسئله افغانستان است

وزیر خارجه روسیه با بیان این‌که صداقت آمریکا در مبارزه با تروریسم مورد سؤال است، گفت: آمریکا از مسؤولیت‌های خود در قبال افغانستان شانه خالی می‌کند در حالی که مقصر اصلی آن کشور بوده است.

به گزارش مشرق، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) ۱۱ فروردین در سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان در شهر تونشی چین طی اظهاراتی گفت: این اجلاس در زمان بسیار خوبی برگزار می‌شود که به مسائل مربوط به افغانستان به اجماع برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت موقت افغانستان تجربه ندارد و با تحریم‌های غربی‌ها مواجه است، ولی باید بقا پیدا کند و در مبارزه با تروریسم پیشرفت یابد. دولت طالبان باید مناسبت‌های دوجانبه و چندجانبه را غنیمت بشمرد.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: باید تعاملی با کسب و کارهای داخل افغانستان برقرار شود و این می‌تواند به دولت طالبان مشروعیت ببخشد. وزارت خارجه روسیه اولین ویزای دیپلماتیک را برای افغانستان صادر کرد.

لاورف اضافه کرد: سازمان ملل نقش تعیین کننده‌ای دارد و می‌تواند هماهنگ کننده خوبی در این زمینه باشد. در جلسه مشورتی خودمان در مسکو به این مسئله اشاره کردیم که باید سازمان ملل در این زمینه نقش مهم‌تری را ایفا کند و پیام گوترش هم به این اجلاس پیام خوبی بود، ولی انتظار داریم سازمان ملل فعالانه‌تر عمل کند. ما کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ارسال کردیم و باید در این زمینه بیشتر کار کنیم. نیاز به هماهنگی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه وجود دارد. کشورهای غربی سوء استفاده می‌کنند و دچار سردرگمی در زمینه کمک به افغانستان هستند.

به گزارش فارس، وزیر خارجه روسیه ادامه داد: باید با طالبان تعامل داشته باشیم. نگرانی ویژه‌ای داریم که داعش می‌خواهد بی ثباتی را به کشورهای همسایه سوق بدهد و همین طور به کل منطقه. تجهیزات نظامی آمریکا و ناتو در آسیای مرکزی غیرقابل قبول است و نمی‌توانند همدست آنها در منطقه شوند. اینها با امنیت منطقه در تضاد است و نمی‌توانیم بپذیریم.

وی به مهاجران افغانستانی نیز اشاره کرد و گفت:‌ از نظر مسائل مهاجران از افغانستان باید مراقب باشیم چون ممکن است خطرات جدی را برای کشورهای ما داشته باشد. حتی اگر بخواهند از پوشش مسائل انسانی استفاده کنند باید هوشیار باشیم. مواد مخدر یک درصد درآمد افغانستان را به خود اختصاص می‌دهد. کشاورزان افغانستانی اقدام به کاشت خشخاش به خاطر مشکلات معیشتی می‌کنند و پنج میلیون معتاد در این کشور حضور دارند که یک میلیون آنها زنان و کودکان هستند و جامعه بین‌المللی باید کمک کند تا محصولات جایگزین در افغانستان کشت شود.

وزیر خارجه روسیه همچنین بیان کرد: بخش سلامت کشور افغانستان هم مورد توجه است و حضور ناتو در افغانستان برای سال‌های متمادی وضعیت را در این کشور بدتر کرده است و مردم افغانستان را تحت فشار قرار داده است. کشورهای غربی باید مسؤولیت‌پذیرتر باشند و مسؤولیت مالی را برعهده بگیرند. آمریکا از مسؤولیت‌های خود شانه خالی می‌کند، در حالی که خودش مقصر اصلی بوده و دارایی‌های افغانستان را به بهانه کمک به قربانیان ۱۱ سپتامبر به گروگان گرفته است. افغانستان چه ربطی به حملات ۱۱ سپتامبر داشت؟ صداقت آمریکا در مبارزه با تروریسم مورد سؤال است.

وی با بیان این‌که واشنگتن از نفوذ خود در سازمان‌های بین‌المللی استفاده می‌کند، اظهار داشت: باید در سطح منطقه‌ای همدلی خود را افزایش دهیم تا به افغانستان کمک کنیم. فرمول مسکو را داشتیم. سازمان همکاری شانگهای را داریم و مکانیسم‌هایی که هست باید فعالیت خود را افزایش دهند و تروئیکا این پتانسیل را دارد و می‌تواند به بازسازی در افغانستان کمک کند. ما نیازمند آمریکا نیستیم و نباید اجازه دهیم کشوری براساس منافع ژئوپلتیک خود عمل کند و باید به مردم افغانستان کمک شود. در پایان سال گذشته سه محموله به افغانستان ارسال و یک پکیج دیگر هم آماده کرده‌ایم.

وزیر خارجه روسیه گفت که این کشور از بیانیه مشترک نشست تونشی حمایت می‌کند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین راهنمای سفر نوروزی قیمت سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روسیه آمریکا افغانستان خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت وزیر خارجه روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۰۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آژانس فرانس پرس، پس از آنکه مسکو اعلام کرد که یک شرکت تابعه شرکت گرمایشی ایتالیایی با نام «آریستون» (Ariston Thermo Group) را تحت «مدیریت موقت» غول انرژی دولتی خود یعنی «گازپروم» قرار می دهد، رم امروز شنبه سفیر مسکو را احضار کرد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا در رسانه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) خود در این ارتباط نوشت: دولت ایتالیا درخواست شفاف‌ سازی درباره موضوع ملی شدن شرکت گرمایشی ایتالیایی «آریستون» را دارد.

این مقام ایتالیا در ادامه اضافه کرد که از مقام ارشد وزارت خارجه کشورش خواسته است تا سفیر روسیه را احضار کند.

وی اضافه کرد: به وزارت خارجه دستور دادم تا سفیر روسیه را احضار کند. رم خواستار شفاف‌ سازی درباره موضوع ملی شدن گروه آریستون است که با بروکسل و آلمان نیز همکاری می‌ کند.

وی گفت که پیشتر با سفارت ایتالیا در مسکو پس از تصمیم برای انتقال مالکیت شرکت به مدیریت موقت گازپروم تماس گرفته و این اقدام را غیر منتظره توصیف کرده است.

کد خبر 6090323

دیگر خبرها

  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • بلینکن: پیشنهادی «سخاوتمندانه» به حماس داده شده است
  • ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • تور منطقه‌ای «جان بس» برای رایزنی درباره افغانستان
  • کرملین: روسیه و چین فشارهای غرب را تحمل می‌کنند
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان
  • پتانسیل چندجانبه گرایی شانگهای در برابر اسراییل
  • بلینکن در دیدار با رئیس جمهور چین : پکن می تواند از طریق نفوذش بر ایران در کاهش تنش‌ها نقش داشته باشد