Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید بهادری در گفتگو با خبرنگار مهر در آمل اظهار داشت: در نخستین سال از اجرای کشت قراردادی محصول برنج ۴۵ هزار هکتار درکشور مشمول این طرح است که حدود ۲۵ هزار هکتار آن در شالیزارهای مازندران کشت خواهد شد.

وی افزود: اجرای طرح کشت قراردادی امسال در ۱۵ شهرستان مازندران پیش بینی شده که از این مقدار، حدود ۱۵ هزار هکتار ارقام پرمحصول و ۱۰ هزار هکتار ارقام محلی کشت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در توضیح اجرای کشاورزی به روش کشت قراردادی گفت که همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم وزارت جهاد کشاورزی تاکنون کشاورزی قراردادی برای محصولات صنعتی مانند چغندرقند، کلزا و پنبه انجام داده و نیمه دوم سال ۱۴۰۰ معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی این وزارت خانه کشت قراردادی سیب‌زمینی و برنج را ابلاغ کرده است.

بهادری افزود: کشت قراردادی مبتنی بر تولید است که مطابق توافق بین خریدار و کشاورز و تعیین شرایط تولید و بازاریابی محصول انجام می‌شود. وی اضافه کرد، در این نوع کشت تمرکز کشاورزان برنامه ریزی برای تولید محصول باکیفیت با کمترین هزینه‌ها است و دیگر دغدغه‌ای برای فروش محصول خود نخواهد داشت که همین امر موجب عزت و اقتدار کشاورزان می‌شود.

منافع و تولید کیفی برای کشاورزی در طرح کشت قراردادی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، با توضیح اینکه برای موفقیت در اجرای طرح کشت قراردادی باید کارشناسان پهنه در عرصه باشند تا منافع کشاورزان تأمین شود، توضیح داد: هدف اصلی اجرای کشت قراردادی کمک به کشاورزان است و با اجرای این طرح، آموزش‌های لازم به کشاورزان ارائه می‌شود و کشاورزانی که از بضاعت مالی کافی برخوردار نیستند، کشاورزی برای آنان به صرفه و اقتصادی خواهد شد.

بهادری افزود: حمایت از کشاورزی در زمینه افزایش تولید، افزایش بهره وری کمی وکیفی از شالیزارها، ساماندهی و نظم بخشی درخرید و فروش برنج از دیگر هدف‌های مهم در طرح کشت قراردادی برنج است.

توزیع رایگان نهاده‌های کشت قراردادی به کشاورزی

وی اضافه کرد: در طرح کشت قراردادی برنج، همه نهاده‌های مورد نیاز کشت ازجمله بذر، کود و انواع سموم کشاورزی و بیولوژیکی از سوی کارگزاری دولتی ویا مباشران دولتی ویا بخش خصوصی به عنوان بسته حمایتی رایگان واگذار می‌شود ودر زمان تحویل برنج پس از برداشت، هزینه مربوط به نهادهای داده شده از کشاورز کسر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: برای حمایت و پشتیبانی از طرح کشت قراردادی، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش با بهره مناسب هم برای مجریان طرح کشت قراردادی و کشاورزان نیز پیش بینی شده است.

کشاورزان متقاضی به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند

بهادری در پاسخ به این پرسش که کشاورزان علاقمند به اجرای این طرح از کجا وبه چه نحوی باید پیگیری کنند، پاسخ داد، کشاورزان برای اجرای کشت قراردادی با مراجعه به نزدیک ترین مرکز خدمات جهاد کشاورزی محل سکونت و دریافت معرفی نامه برای این طرح به مراکز خصوصی یا دولتی مجری این طرح معرفی و مطابق قرارداد دو طرف فرایند کارها شروع می‌شود.

وی ادامه داد: به طور یقین وقتی کشاورزان یک روستا به صورت یکپارچه از تسهیلات نقدینگی امکانات بذر تا نشا مکانیزه و برداشت برخوردار شوند هزینه تولید کاهش محسوسی می‌یابد.

پذیرفته شدن کشاورزی قراردادی به عنوان یک اصل مهم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشاورزی قراردادی باید به عنوان یک اصل پذیرفته شود و همه باید تلاش کنیم این فرهنگ در کشاورزی مازندران نهادینه شود تا شاهد افزایش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی باشیم.

بهادری، با اظهار اینکه باید قطعات بزرگ برنجکاری برای اجرای طرح کشت قراردادی برنج در نظر گرفته شود و به عنوان پایلوت اجرایی شود، گفت: این طرح برای جبران بخشی از هزینه‌های تولید ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های محصولات کشاورزی است.

نقش محوری پایانه صادرات برنج در اجرای کشت قراردادی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین به نقش مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران به عنوان یکی از مجریان اصلی وبال اقتصادی وحمایتی در امر زنجیره خرید برای کشاورزان استان یاد کرد و گفت: از سهم ۲۵ هزارهکتاری کشت قراردادی مازندران در سال جاری، حدود ۱۰ هزار هکتار توسط مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران مستقر در شهرستان آمل پشتیانی و حمایت خواهد شد.

بهادری یادآور شد: این مرکز در سال‌های اخیر توفیقات زیادی در بحث کنترل و ساماندهی برنج مازندران داشته و قطعاً یکی از بازوان اصلی جهاد کشاورزی مازندران در اجرای کشت قراردادی خواهد بود و برنجکاری یکی از مهم‌ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تأمین می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر کشاورزان مازندران مشغول شخم و شیار، خزانه گیری و آماده سازی زمین‌های شالیزاری برای کشت کار سال آینده هستند. هرسال در ۲۱۵ هزار تا ۲۲۰ هزار هکتار از شالیزاری مازندران، برنج کشت می‌شود.

کد خبر 5456452

منبع: مهر

کلیدواژه: شالیزار جهادکشاورزی مازندران آمل ویروس کرونا بوشهر مسافران نوروزی گردشگری کرمانشاه سانحه تصادف نوروز سفرهای نوروزی آمار کرونا خراسان رضوی گرگان مشهد خرم آباد جاذبه گردشگری اجرای کشت قراردادی طرح کشت قراردادی هزار هکتار خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۸۰۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه اجتماعی ویراستی درباره توسعه صنعت فضایی در کشور نوشت: «توسعه کاربرد‌های صنعت فضایی جز محور‌های مهم برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور است.

 در این راستا، پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی و هوش مصنوعی از مأموریت‌های پژوهشگاه فضایی و مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات در تعامل با وزارت جهاد کشاورزی است که الحمدلله در حال پیشرفت است.»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • توزیع ۱۱ هزار تن انواع کود بین کشاورزان
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد